A jehova szó hogy-hogy nem jelent meg a 16. század előtt?
A tanúk folyamatosan másolgatják be azoknak a költőknek a műveit, akik használják ezt a szót, figyelmen kívül hagyva, hogy a tény az, hogy a 16. század elején kreálta valaki téves fordításból, így a keletkezése után szerepelhetett versben, de előtte nem. Sehol sincs feljegyzés, vers, eposz, semmi, ami leírta volna ezt a szót. A zsidók a tetragrammont használták, a négy betűt, ők nem is írhatták le, hogy a JHWH-t Adonájnak ejtették.
Az első kérdésem: ezt hogy kell megfogalmazni, hogy az ide író tanúk meg is értsék? Mert nevetséges ahogy folyamatosan másolják be a verseket, de valahogy nem akarják megérteni, hogy ha tényleg ez Isten neve, akkor már Mózesnek is ezt mondta volna és lett volna nyoma, nem csak a 16. századtól bukkant volna fel különböző művekben.
A második kérdésem pedig az, ha még a zsidók sem mondták ki a Tetragrammont, és még Isten sem ezt a szót mondta saját nevének, akkor mi alapján találta ki ezt a szervezet?
Harmadik pedig: ugye felfogtátok, hogy a 16. század eleje után, tehát a szó keletkezésének időpontja után dátumozott versek nem bizonyítékok és nem kell ismét bemásolni?
Vidiripi
Egy rövid rész lemaradt! :)
"De ez csak azt bizonyítja, hogy nem volt ellenvetése azt illetően, ha néha más megszólítást is használnak a neve helyett, de azt semmiképp sem, hogy a nevének használatát nem tartotta volna fontosna és azt szeretné, ha címekkel helyettesítenék azt. Épp ellenkezőleg, úgy jelentette ki Mózesnek ezt a nevet, mint amit örökre a népének szán."
Igen de azt sem látta jónak hogy léptem nyomon emlegessék a nevét. Ezért is adta parancsba hogy a nevét hiába a szájukra ne vegyék. S ez napjainkban is érvényben van.
"Ha ez igaz lenne, akkor a legutolsó ószövetségi könyvekben már nem Isten neve dominálna, hanem más megszólítások, nem igaz? De én nem látom, hogy az ószövetségi ihletett írók fokozatosan elhagyták volna ezt a nevet, sőt inkább azt látni, hogy minden könyvben egyformán fontosnak találták a nevének használatát."
Ebben tévedtem! Igen valóban így van. A nevének kiejtésére viszont már vonatkoztatható. Ezért is nem maradt fent a kiejtése.
" Akkor ismét megjegyzem hogy nem az a vita tárgya hogy használjuk van sem. Persze lehet hogy van aki ezt is vitatja de vedd figyelembe hogy én nem tartozok közéjük. Köszönöm!"
Ennek viszont örülök. De ezeket a verseket azért még ide szúrom, nehogy közben meggondold magad :))
2Mózes 3:15
„Így szólj Izrael fiaihoz: »Jehova, a ti ősatyáitok Istene, Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákob Istene küldött hozzátok.« Ez az én nevem időtlen időkig, és erről fognak emlékezni rám nemzedékről nemzedékre."
(Sof 3:9):
"Akkor tisztává változtatom a népek nyelvét, hogy mindannyian segítségül hívják Jehova nevét, hogy vállvetve szolgálják őt."
Ez egy prófécia, ami csak az Új Világban fog beteljesedni, a 'tiszta nyelv' az egyféle igazságot jelenti.
(Jóel 2:32):
"És mindenki, aki segítségül hívja Jehova nevét, megmenekül; bizony Sion hegyén és Jeruzsálemben lesznek a megmenekültek, ahogyan Jehova megmondta, és az életben maradottak között, akiket elhív Jehova.”
2Mózes 9:16-17
,,De azért tartottalak életben, hogy megmutassam neked a hatalmamat, és hogy hirdessék nevemet az egész földön. 17 Még mindig gőgösen bánsz a népemmel, és nem bocsátod el?"
És ezzel természetesen összhangban vannak a Szentírás más részei is:
"Hogy megtudják az emberek, hogy te, akinek neve Jehova, Egymagad vagy a Legfelségesebb az egész föld felett." (Zsolt 83:18)
„minden nép a maga istenének nevében jár, mi pedig Jehovának, a mi Istenünknek nevében járunk időtlen időkig, sőt örökké” (Mik 4:5)
És egy kiváló példa az Újszövetségben:
Cselekedetek 15:12-18
"Erre az egész tömeg elcsendesedett, és figyelni kezdtek Barnabásra és Pálra, amint elmondták azt a sok jelet és előjelet, melyet általuk tett az Isten a nemzetek között. Miután elhallgattak, megszólalt Jakab, és ezt mondta: „Férfiak, testvérek, hallgassatok meg! Simeon részletezte, hogyan fordította először az Isten a figyelmét a nemzetekre, hogy népet szerezzen közülük a nevének. És ezzel egyeznek a Próféták szavai, mint ahogy meg van írva: »Ezek után visszatérek, és újjáépítem Dávid leomlott lombsátorát; újjáépítem romjait, és ismét felállítom, hogy akik megmaradnak az emberek közül, komoly igyekezettel keressék Jehovát, minden nemzetből való emberekkel együtt, azokkal, akik az én nevemről neveztetnek. Ezt mondja Jehova, aki véghezviszi ezeket, amik régtől fogva ismeretesek."
"akik az én nevemről neveztetnek" - Ezt semmiképp sem lehet figyelmen kívül hagyni!!
"Nézd teljesen lényegtelen hogy ti nem mondtátok. A lényeg az hogy ez az alak nem létezett több mint 1500 éven át és a vita ez miatt lángol fel újra és újra."
Na de kik miatt lángol fel ez a vita újra és újra? Nem azok hozzák fel ezt mindig érvként, akik egyébként kézzel-lábbal Isten nevének használata ellen vannak? Te vagy az első kivétel ez alól...
"Érdekes a Jahve alakot nem támadják. Ez vajon miért van?"
Mert nem ezt használjuk, ha a Jahve-t helyettesítettük vissza vissza, akkor hidd el, lennének olyan személyek, akik ugyanúgy támadnák ezt az alakot is.
"Jézus nevéről meg annyit hogy ki használja másképp anevet? Tehát van e erősen vitatott alakja Jézus nevének?"
Hát pont ez benne a szép, hogy ennek, hogy "Jézus" köze nincs a eredeti héber de még a görög kiejtéshez sem, mégsem vitatják, mégsem támadják, vajon miért? Itt nem számít, a helytelen kiejtés? Persze ahogy már mondtam, ugyanígy minden más nyelvnek van sajátos kiejtési módja a bibliai személyek nevének.
"De ugye van még egy dolog amiről beszélni kell a pontos ismeret érdekében. A zsidók tiszteletből és persze félelemből nem ejtették ki az isteni nevet. A hetedik parancsolat táplálta ezeket az okokat. Ha még a főpap is csak a Szentek Szentjében mondhatta ki a nevet akkor az szerintem roppant szigorúnak mondható. Ezzel szemben most meg úton-útféle kivan ejtve egy név. Szerinted nincs itt egy pici ellentmondás?"
Tisztelet vagy babonás félelem? Szerinted az tisztelet, hogy a Zsidók között egy átlag ember életében ki sem ejtheti egyszer sem Isten nevét? De még a főpap is csak egyszer egy évben... Ugyan már, én ezt nem tudom ehinni, akkor miért szerepel az ószövetségi ihletett iratokban közel 7000-szer ez a név? Vagy miért szeretné, ha ez a neve (JHVH) hírdetve legyen az egész földön? Meg hogyan hívhatnánk segítségül a nevét, ha egy átlagos ember ki sem ejtheti? Ezek mind szép kis ellentmondások, teljesen következetlen és írásellenes a zsidók cselekedete, nem véletlenül bírálta őket Jézus, hogy "érvénytelenné tették Isten szavát a hagyományaikkal."
"Akkor írd meg priviben és kész. Egyébként azt a zsidó származású tudóst megkérdezném hogy mi a véleménye a "hallelújah" szóról.
Inkább a szótagok számával van problémájuk ezen kutatóknak, nem azzal, amiről beszélsz.
Gesenius, XIX. századi héber tudós a Hebrew and Chaldee Lexicon to the Old Testament Scriptures című művében a következőt írja:
„ Azok, akik úgy gondolják, hogy הה [Je-ho-vah] volt [Isten nevének] helyes kiejtése, egyáltalán nem állítják ezt alaptalanul. Ha ezt a kiejtést használták, a rövidített szótagok, a ה [Je-ho] és a י [Jo], amely szótagokkal sok tulajdonnév kezdődik, sokkal kielégítőbb magyarázatot nyernek.”
Ilyen tulajdon nevek: Jó‧na‧than′ vagy Jéó‧na‧than′, amelynek jelentése ’Jaho vagy Jahova adta’. Illés próféta neve a héberben ’E‧li‧jah′ vagy ’E‧li‧ja′hu.A név azt jelenti: 'Jahoo vagy Jahoo-vah az én Istenem'.Jósafát név héber megfelelője a Jéó-sa‧phat′, ennek jelentése pedig ’Jaho ítél’.
A Tetragramma két szótagos kiejtése, a „Jahve” nem teszi lehetővé, hogy az o magánhangzó része legyen az isteni névnek. Viszont számtalan bibliai névben, amelyben szerepel az isteni név, szerepel ez a középső magánhangzó mind az eredeti, mind a rövidített formákban, ilyen például a Jehonathán és a Jonathán.
„Egyetlen esetben sem marad ki az oo vagy az oh hangzó. Néha a szót lerövidítik »Ja«-ra, de soha nem »Ja-ve«-ra.. . . Amikor a Tetragrammát egy szótaggal ejtették ki, azt »Jah« vagy »Jo« formában tették. Amikor három szótaggal ejtették ki, »Jahova« vagy »Jahoova« lehetett. Ha bármikor is lerövidítették két szótagra, az valószínűleg a »Jaho« volt” ( Forr.: Biblical Archaeology Review).
De mint mondtam, éngem nem érdekel különösebben, hogy mi lehetett a valószínűbb kiejtése Isten nevének, ezen kár vitatkozni, akinek a Jahveh kiejtés jobban tetszik, az használja azt. Mi azért használjuk a Jehova alakot, mert ez a kiejtési mód honosodott meg jobban a nyelvünkben.
Folyt. köv.
" Igen én felfogtam! Sőt én írtam hogy ez már az ószövetségi időkben elkezdődött. Hogy nem írták le Isten nevét."
Nem, én nem erről beszéltem, hanem hogy sok helyen Küriosszal (azzaz Úrral) van helyettesítve Isten neve, de Jézus hogy jelenik meg sok helyen az Újszövetségben? Szintén Küriosszal, pedig ez a vers világosan kimondja:
1Kor 8:5, 6 , ÚRB: „Mert ha vannak is úgynevezett istenek, akár az égben, akár a földön, mint ahogyan sok isten és sok úr van, nekünk mégis egyetlen Istenünk az Atya, akitől van a mindenség, mi is őérte, és egyetlen Urunk a Jézus Krisztus, aki által van a mindenség, mi is őáltala.”
Épp ezért azon fordítások, melyek nem használják Isten nevét, számos helyen nem különböztetik meg Jézust az a mindenható Istentől, összekeverik a személyüket, erre mutattam jónéhány példát az 57-es hozzászólásomban, megnézted? Mert akkor érenéd meg jobban, ezek nagyon komoly dolgok, mert ha ilyen fordításokat használtunk, teljesen más Istenkép fog kialakulni bennünk, hiszen Jézusnak tulajdoníthatunk olyan dolgokat, amik az Atyára vonatkoznak. Pontosan ezért van ennyi háromság hívő napjainkban is.
"Amennyiben ez így lenne akkor nem alakult volna ki ez az egész helyzet. Nem a Isten nevét használták legtöbbször. Hanem azt mondták hogy Adonáj, Elohím. Örökkévaló!"
De ezt honnan veszed? Ez távolról sem igaz! Nézd meg az ÚVF-ben, abban vissza van állítva Isten neve, válasz tetszőlegesen egy Ószövetségi részt! Tessék itt van a legutolsó Malakiás könyve: [link]
Ebben is ugyanúgy Isten neve szerepel mindenütt, ezt leellenőrizheted az eredeti héber szövegben is, ha nem bízol az ÚVF fordítóiban, akkor ellenőrizd a az eredeti héber szövegben: [link]
Itt Jahve-t írnak oda, ahol Isten neve szerepel.
Itt megtalálhatod a teljes Ószövetséget:
"Melyik részre gondolsz itt konkrétan?"
Előző válaszomban már idéztem, 2Mózes 9:16
"Igen de azt sem látta jónak hogy léptem nyomon emlegessék a nevét. Ezért is adta parancsba hogy a nevét hiába a szájukra ne vegyék. S ez napjainkban is érvényben van."
Na de hogy mi számít "hiábavalónak", az egy újabb kérdés, szerintem a nevének tisztelettejes módon való használata nem számít annak. Vagy túl gyakran használnánk? Mi számít túl gyakorinak? Mindenesetre az ihletett írók elég gyakran használták, nézzünk egy rövid részt Dávid Zsoltáraiból, persze egy olyan fordításból, ami nem írtotta ki még onnan is Isten nevét...
Zsoltárok 86. fejezet (ÚVF):
"Hajtsd felém füledet, ó, Jehova! Válaszolj nekem! Mert nyomorult és szegény vagyok.
2 Ó, őrizd meg lelkemet, mert lojális vagyok. Te vagy Istenem! Mentsd meg a te szolgádat, ki beléd veti bizalmát.
3 Légy kegyes hozzám, ó, Jehova, Hiszen hozzád kiáltok naphosszat.
4 Örvendeztesd meg a te szolgád lelkét, Mert hozzád, ó, Jehova, hozzád emelem lelkemet.
5 Mert te jó vagy, ó, Jehova, és kész vagy megbocsátani, És bőséges szerető-kedvesség övezi mindazokat, akik segítségül hívnak téged.
6 Hajtsd füledet imámra, ó, Jehova, Figyelj esdeklő szavaimra!
7 Nyomorúságom napján segítségül hívlak, Hiszen te válaszolsz nekem.
8 Nincs hozzád hasonló az istenek között, ó, Jehova, És semmi sincs, ami tetteidhez fogható.
9 A nemzetek, melyeket alkottál, mind eljönnek, És meghajolnak előtted, ó, Jehova, + Dicsőséget adva nevednek.
10 Mert nagy vagy, és csodálatos dolgokat viszel véghez; Te vagy az Isten, te egyedül.
11 Oktass engem, ó, Jehova, utadra.+ Igazságodban fogok járni. Tedd egységessé szívemet, hogy féljem a te nevedet.
12 Magasztallak téged, ó, Jehova Istenem, teljes szívemből, És időtlen időkig dicsőítem nevedet,
13 Mert nagy a te szerető-kedvességed irántam, És kiszabadítottad lelkemet a seolból, annak legmélyebb zugából.
14 Ó, Isten, az elbizakodottak fölkeltek ellenem, A zsarnokoskodók gyülekezete lelkemre vadászik, És téged nem tartanak szem előtt.
15 De te, ó, Jehova, irgalmas és könyörületes Isten vagy, Aki lassú a haragra, és bővelkedik szerető- kedvességben és hűségben.
16 Fordulj felém, és légy hozzám kegyes! Add erődet a te szolgádnak, Mentsd meg rabszolgaleányod fiát!
17 Add, hogy megmutatkozzon rajtam jóságod jele, Hadd lássák gyűlölőim, és szégyenüljenek meg! Mert te, ó, Jehova, megsegítettél és megvigasztaltál engem."
Nekem ebből az jön le, hogy az ószövetségi ihletett írók szerették Isten nevét használni.
Vidiripi
2Mózes 3:15 Így szólj Izrael fiaihoz: »Jahve, a ti ősatyáitok Istene, Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákob Istene küldött hozzátok.« Ez az én nevem időtlen időkig, és erről fognak emlékezni rám nemzedékről nemzedékre.
Sofoniás 3:9 Akkor tisztává változtatom a népek nyelvét, hogy mindannyian segítségül hívják Jahve nevét, hogy vállvetve szolgálják őt.
"Ez egy prófécia, ami csak az Új Világban fog beteljesedni, a 'tiszta nyelv' az egyféle igazságot jelenti."
Ámen!
(Jóel 2:32):
"És mindenki, aki segítségül hívja Jehova nevét, megmenekül; bizony Sion hegyén és Jeruzsálemben lesznek a megmenekültek, ahogyan Jehova megmondta, és az életben maradottak között, akiket elhív Jehova.”
Ószövetség, igen!
De: ApCsel 2:21 De mindaz, aki az Úr nevét segítségül hívja, üdvözül.
- Ki a te Urad?
ApCsel 9:14, ApCsel 9:21, Róma 10:12-14
1Korinthus 1:2 Isten gyülekezetének, amely Korinthoszban van, a Krisztus Jézusban megszentelteknek, elhívott szenteknek mindazokkal együtt, akik bármely helyen segítségül hívják a mi Urunk Jézus Krisztus nevét, aki az ő Uruk és a miénk is.
"És egy kiváló példa az Újszövetségben:
Cselekedetek 15:12-18"
Pontosan mire is kiváló példa?
"Na de kik miatt lángol fel ez a vita újra és újra? Nem azok hozzák fel ezt mindig érvként, akik egyébként kézzel-lábbal Isten nevének használata ellen vannak? Te vagy az első kivétel ez alól..."
Abban csak mérsékelt vitát folytatok hogy mely alakban.
"Mert nem ezt használjuk, ha a Jahve-t helyettesítettük vissza vissza, akkor hidd el, lennének olyan személyek, akik ugyanúgy támadnák ezt az alakot is."
Mint ahogyan van is olyan aki ezt az alakot támadja amiről te magad írsz is. Igen elhiszem.
Viszont azt is elhiszem hogy a szakemberek elismernék hogy pontosabb behelyettesítés.
"Itt nem számít, a helytelen kiejtés?"
Isten nevét még annyira sem tudnánk kiejteni pontosan mint Jézusét! Mivel senki élőember nem tudja hogy hogyan ejtették ki a nevet. De Jézus nevét tudjuk hogy hogyan ejtették ki az egy ismert dolog. Sőt neki meg van a "teljes" neve nem úgy mint Istennek. Mert az ő nevéből csak 4 betűt ismerünk pontosan!
"Persze ahogy már mondtam, ugyanígy minden más nyelvnek van sajátos kiejtési módja a bibliai személyek nevének."
Neked kellene megértened hogy nem a kiejtési módról van szó. Hanem arról hogy nyelvészetileg bizonyítható az hogy ez egy helytelen értelmezés.
Mondok egy példát hogy érzékeltessem a dolgot.
A köznyelvben az terjedt el hogy "faj tiszta" de tudományosan/nyelvtanilag úgy helyes hogy "fajta tiszta"!
"Tisztelet vagy babonás félelem? Szerinted az tisztelet, hogy a Zsidók között egy átlag ember életében ki sem ejtheti egyszer sem Isten nevét?"
Ezt neked kell eldöntened. De ami tény hogy ez egy létező dolog és a Bibliában erre vonatkozóan nincs helyreigazítás. Hogy ezzel a szokással hadjanak fel a zsidók.
Megjegyzem Isten nem gondoskodott arról hogy nevének pontos kiejtése fent maradjon.
"De még a főpap is csak egyszer egy évben... Ugyan már, én ezt nem tudom ehinni, akkor miért szerepel az ószövetségi ihletett iratokban közel 7000-szer ez a név?"
Leírni és kiejteni nem ugyan az! "Vágod"!? :)) (amúgy meg nem kell elhinni)
"Vagy miért szeretné, ha ez a neve (JHVH) hírdetve legyen az egész földön?"
ApCsel 1:8 De erőt kaptok, amikor a Szentlélek eljön rátok, és tanúim lesztek Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában és a föld legvégső határáig.
Ez is írva van a Bibliában!
- Ha a szövegkörnyezetet figyelembe veszed.....
S itt is arról van szó hogy a föld legvégső határáig.
"Meg hogyan hívhatnánk segítségül a nevét, ha egy átlagos ember ki sem ejtheti?"
A kérdés nagyon jó. Ez a válasz! /2Mózes 6:3/ Az kérdés hogy miért nem ismerték Mózes és a többiek a nevet? S Isten miért nem ismertette meg velük.
"Ezek mind szép kis ellentmondások, teljesen következetlen és írásellenes a zsidók cselekedete, nem véletlenül bírálta őket Jézus, hogy "érvénytelenné tették Isten szavát a hagyományaikkal."
Na végre egy önálló gondolat. Igen így van. Ott van minden leírva csak elmélkedni kell rajta és kiegészíteni a rész információkkal amelyek segítenek összerakni a teljes képet!
Ne gondolkozz már annyira szűken! Told ki a határokat mert ez egy olyan dolog ami nagyon régre nyúlik vissza és szorosan összefügg az emberi természettel és gondolkodással.
"Inkább a szótagok számával van problémájuk ezen kutatóknak, nem azzal, amiről beszélsz."
Ó kis ravasz! :D
Ugye-ugye ha elkezdjük feszegetni a részleteket, akkor még a gránit is megrepedhet ha nem jó az illesztés!
"Ilyen tulajdon nevek: Jó‧na‧than′ vagy Jéó‧na‧than′, amelynek jelentése ’Jaho vagy Jahova adta’. Illés próféta neve a héberben ’E‧li‧jah′ vagy ’E‧li‧ja′hu.A név azt jelenti: 'Jahoo vagy Jahoo-vah az én Istenem'.Jósafát név héber megfelelője a Jéó-sa‧phat′, ennek jelentése pedig ’Jaho ítél’."
Akkor mi lesz a vége "jahova" vagy "jahove"? De én itt ezt le is zárom!
S hivatkozom a 7. parancsolatra!
"A Tetragramma két szótagos kiejtése, a „Jahve” nem teszi lehetővé, hogy az o magánhangzó része legyen az isteni névnek. Viszont számtalan bibliai névben, amelyben szerepel az isteni név, szerepel ez a középső magánhangzó mind az eredeti, mind a rövidített formákban, ilyen például a Jehonathán és a Jonathán."
De ezen nevek egyike sem az Isten neve. S talán pont azért szerepel benne az "o" magánhangzó mert eberek nevei. De a névadók azt szerették volna hogyha hasonlít a név az Isten nevéhez. De ez csak saját elképzelés részemről. :))
"De mint mondtam, éngem nem érdekel különösebben, hogy mi lehetett a valószínűbb kiejtése Isten nevének, ezen kár vitatkozni, akinek a Jahveh kiejtés jobban tetszik, az használja azt."
Aha téged nem érdekel. Hát nagyon jól csinálod! Gratula! :D :D :D
"Nem, én nem erről beszéltem, hanem hogy sok helyen Küriosszal (azzaz Úrral) van helyettesítve Isten neve, de Jézus hogy jelenik meg sok helyen az Újszövetségben? Szintén Küriosszal, pedig ez a vers világosan kimondja:"
Nos majd csináltatok egy saját fordítást ha tehetem és ott ez nem lesz probléma.
"De ezt honnan veszed? Ez távolról sem igaz! Nézd meg az ÚVF-ben, abban vissza van állítva Isten neve, válasz tetszőlegesen egy Ószövetségi részt!"
Jaj bocsáss meg! Nem tudtam hogy már a próféták is az ÚVF használták. :D :D :D
De félretéve a viccet. Te az Írásokra gondoltál én pedig a szóbeli használatra arra hogy a saját szájukon ejtették ki és nem arra hogy leírták.
"Ebben is ugyanúgy Isten neve szerepel mindenütt, ezt leellenőrizheted az eredeti héber szövegben is, ha nem bízol az ÚVF fordítóiban, akkor ellenőrizd a az eredeti héber szövegben:"
Inkább ezt a linket használ mert így működik is.
Megjegyzem az van írva hogy Elohím de mindegy. Pl.: 1Mózes 2:4,5,7
Héberül!
Vagy az is lehet hogy én nem azt néztem amit te. De add meg hogy te melyik igére gondolsz!
S óvatos vagyok nagyon az ÚVF készítőinek munkájával.
"Előző válaszomban már idéztem, 2Mózes 9:16"
Te ezt írtad: "Hogy az Újszövetségben nem használták volna? Ez ellent mond azon próféciájának, miszerint a JHVH nevét örökre szánja, meg persze annak is, ahol kimondja, hogy azt szeretné, ha ugyanezen nevét hírdetné az egész föld."
Ez nem egy prófécia ami a 2Mózes 9:16 szerepel! Persze a szövegkörnyezet figyelembe vételével. S nem is Újszövetségi ige. Ugyan is az van leírva amikor Isten Mózesen keresztül megüzeni a fáraónak az akaratát. Az meg nem vitás hogy a neve örök.
"Na de hogy mi számít "hiábavalónak", az egy újabb kérdés, szerintem a nevének tisztelettejes módon való használata nem számít annak. Vagy túl gyakran használnánk? Mi számít túl gyakorinak? Mindenesetre az ihletett írók elég gyakran használták, nézzünk egy rövid részt Dávid Zsoltáraiból, persze egy olyan fordításból, ami nem írtotta ki még onnan is Isten nevét..."
Igen szerintem túl gyakran használjátok. Az amikor olyan reakciót szül ez a név olyan vehemenciát ami átcsap személyeskedésbe. Mert bizony ilyen is előfordul és akkor már nem tisztelet teljes az isteni név használata.
De ez miatt ne kezdj egy újabb vitát hagyd ezt most ennyiben és csak gondolkozz el rajta.
"Nekem ebből az jön le, hogy az ószövetségi ihletett írók szerették Isten nevét használni."
Ha neked ez jön le. Hogy szerették használni akkor legyen.
Az Írásokat emberek írták de ihletés alatt amint te magad is írod. Nem az emberek szerették használni a nevet hanem így irata le velük Isten. Azokkal mindenképp akik ihletés alatt írtak.
"Ószövetség, igen! De: ApCsel 2:21 De mindaz, aki az Úr nevét segítségül hívja, üdvözül."
Tehát nekünk már nem kell segítségül hívnunk Isten nevét, csak Jézust nevét, azt mondod? Nem, ez ki van zárva! Igen, csak is Jézus által üdvözülhetünk, csak is Ő általa közeledhetünk Istenhez, ez biztos, de ez nem jelenti azt, hogy Isten neve innentől kezdve már nem ugyanolyan fontos! Azt mondod, hogy az Ószövetségben, de azt figyelmen kívül hagyod, hogy azok próféciák, tehát nem csak a zsidókra vonatkozó kijelentések azok, hanem ránk is.
Mit jelent Jézus nevét segítségül hívni? Nézzük ezt meg részleteibe. Jézus az utolsó éjszakájának legnagyobb részét azzal töltötte, hogy buzdítsa hűséges apostolait, de ekkor eljött az idő, hogy feltárjon nekik valami újat. Jézus a földön töltött utolsó estéjéig várt, hogy megossza a tanítványaival a legfontosabb dolgot az imáról, amiről eddig még nem hallottak:
János 14:6
„Én vagyok az út, az igazság és az élet. – mondta. – Senki sem jut az Atyához, csakis énáltalam.”
János 14:13-14
„amit csak kértek az én nevemben, meg fogom tenni, hogy az Atya megdicsőüljön a Fiú által. Ha valamit kértek az én nevemben, meg fogom tenni.”
János 16:24
„Mind ez ideig semmit sem kértetek az én nevemben. Kérjetek, és kaptok, hogy örömötök teljes legyen”
János 15:16
,,Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket — és arra jelöltelek ki benneteket, hogy menjetek, és mindig teremjetek gyümölcsöt, és hogy maradjon meg a gyümölcsötök —, hogy bármit kértek is az Atyától az én nevemben, megadja nektek."
Ezeknek a szavaknak nagy jelentőségük volt. Egy forrásmű úgy utal erre, mint ami „fordulópont az ima történetében”. Jézus nem arra gondolt, hogy Isten helyett hozzá kell majd imádkozni. Inkább arra utalt, hogy ő az, aki megnyitja az utat, hogy egy újfajta módon közeledhessünk Jehova Istenhez. Ezt a módod az ószövetségi Istenfélő emberek nem ismerték, Ők még a Jézus nevet sem ismerték, aminek nem mellesleg mi is az eredeti héber jelentése? 'Jehosusa-JHVH' vagyis JHVH a megmentés, igen, mivel Jehova a megváltási terv kidolgozója.
" "És egy kiváló példa az Újszövetségben: Cselekedetek 15:12-18" Pontosan mire is kiváló példa?"
Hogy Isten népének Isten nevéről kell neveztetetnie, ott ugyanis ez van leírva.
"De Jézus nevét tudjuk hogy hogyan ejtették ki az egy ismert dolog. Sőt neki meg van a "teljes" neve nem úgy mint Istennek. Mert az ő nevéből csak 4 betűt ismerünk pontosan!"
Mert a héberben eleve csak mássalhangzók vannak, így Jézus nevét is csak mássalhangzókkal írták le, amit aztán, függetlenül attól, hogy mi volt az eredeti kiejtése, minden nyelv kibővített tetszése szerint választott magánhangzókkal, sőt még a mássalhangzókat is megváltoztatták, mint láthatod.
" Neked kellene megértened hogy nem a kiejtési módról van szó. Hanem arról hogy nyelvészetileg bizonyítható az hogy ez egy helytelen értelmezés."
A Jézus névről is bizonyítani lehet, hogy nyelvészetileg teljesen helyzelen, számít ez valamit?
" Leírni és kiejteni nem ugyan az! "Vágod"!? :)) (amúgy meg nem kell elhinni)"
Jó, de akkor minek íratta volna le ezt a nevet ennyiszer az ihletett írókkal, ha olvasás közben senki ki sem ejtheti, hanem mindig mást kell mondania helyette? Akkor egyszerűbb lett volna, ha le sem íratja a nevét, hanem Adonáj-t meg Elohím-ot írat helyette. De ezt nem helyeselte, ugyan hogy lehetne már egy tulajdonnevet mindenhol felcserélni, akár szóban, akár írásban címekkel, jelzőkkel?! Ez teljesen írásellenes, a Biblia feltárja, hogy van sok isten, és van sok úr.1Korinthus 8:5,6. S ha én azt mondom, ...Úr,,- Adonájt, Her, Mister, Pán, azzal én nem azonosítom a teremtőt! A főnevek, mint az:..úr, paraszt, szolga, tanár, diák,cukrász, stb. pozíciót jelző, jelentő szó.
A tulajdonnév azonban azonosít,mint: a Yahve, Jehova, Jézus, Péter, János stb. Nekem egyértelmű, hogy Isten nevét használni kell és nem csak azért közölte, hogy jó gyerek, ez az én nevem, de ezt ki ne ejtsétek egyszer is a szátokon, ezt csak a főpapnak lehet évente egyszer!
Meg ami még érdekesebb, miért akarta Ő, hogy a JHVH nevét hirdesse minden nép? Miközben meg ki sem ejtheti egy átlag ember... Na ne már, ugye ezt te sem hiszed el?
"Az kérdés hogy miért nem ismerték Mózes és a többiek a nevet? S Isten miért nem ismertette meg velük."
Ez tényleg jó kérdés, te mit gondolsz? Csak a második könyve elején ismertette meg ezt a nevet Mózessel, ez tény, de ott viszont kimondja, hogy örökre ez a neve és hogy erről a névről kell emlékezni rá nemzedékről-nemzedékre minden Istenfélő embernek.
"Ne gondolkozz már annyira szűken! Told ki a határokat mert ez egy olyan dolog ami nagyon régre nyúlik vissza és szorosan összefügg az emberi természettel és gondolkodással."
Azt nem lehet, én az "Őrtorony bábja" vagyok :)) Na jó csak vicc volt, azt viszont komolyan nem tudom, mire gondolsz...
"Akkor mi lesz a vége "jahova" vagy "jahove"? De én itt ezt le is zárom! S hivatkozom a 7. parancsolatra!"
Szerintem a második, már csak azért is, mert teljesen valószíűtlen, hogy az eredeti kiejtés megegyezzen az Adonáj magánhangzóinak alápontozásával.
Igen, a 10 parancsolatban valóban benne van, hogy Isten nevét hiába ne vedd a szádra.Ez azonban azért adatott nekik, mert sok zsidó a hétköznapokban olykor arra is használták a JHVH nevet, hogy esküdjenek rá, fogadalmakat tegyenek a nevében, hogy pl.ha valamit kölcsön kértek, Isten nevére esküdtek, hogy vissza adják azt. Ez a magyarban is meghonosodott: Isten bizony megadom. Isten nevére esküszöm, hogy megölöm.stb. Sok egyéb zsidó pedig babonás félelemből nem használta Isten nevét, mivel azt gondolta, túl szent az ahhoz, hogy ki lehessen mondani, s ha valaki kiejti ennek ellenére, azt Isten megtorolja. Viszont ez nem jelenti azt, hogy mivel ma már nem tudhatjuk az eredeti kiejtést, ezért nem használhatjuk, ezt már csak bele akarják hallani az Isten nevének használata ellen harcololók.
"De ezen nevek egyike sem az Isten neve. S talán pont azért szerepel benne az "o" magánhangzó mert eberek nevei. De a névadók azt szerették volna hogyha hasonlít a név az Isten nevéhez. De ez csak saját elképzelés részemről. :))"
Tévedsz barátom, ezekben szerepel Isten neve, rövidített formában, de szerepel, ott ki is van fejtve a nevek jelentése, pl. a Jéó-sa‧phat′, jelentése 'Jaho ítél’.
A Tetragramma két szótagos kiejtése, a „Jahve” nem teszi lehetővé, hogy az o magánhangzó része legyen az isteni névnek. Viszont számtalan bibliai névben, amelyben szerepel az isteni név, szerepel ez a középső magánhangzó mind az eredeti, mind a rövidített formákban, ilyen például a Jehonathán és a Jonathán.
„Egyetlen esetben sem marad ki az oo vagy az oh hangzó. Néha a szót lerövidítik »Ja«-ra, de soha nem »Ja-ve«-ra. . . . Ha bármikor is lerövidítették két szótagra, az valószínűleg a »Jaho« volt” ( Forr.: Biblical Archaeology Review).
"Aha téged nem érdekel. Hát nagyon jól csinálod! Gratula! :D :D :D"
Te kérted...:)
"Nos majd csináltatok egy saját fordítást ha tehetem és ott ez nem lesz probléma."
Már van ilyen, ÚVF-nek hívják, de azért leellenőrizheted, hogy jó munkát végeztek e.
"Te az Írásokra gondoltál én pedig a szóbeli használatra arra hogy a saját szájukon ejtették ki és nem arra hogy leírták."
Na de ezt is csak azokra a zsidókra tudod alapozni, akik már letértek az igaz útról, azt nem tudod bizonyítani, hogy az ihletett próféták sem ejtették volna ki rendszeresen ezt a nevet.
" Megjegyzem az van írva hogy Elohím de mindegy. Pl.: 1Mózes 2:4,5,7"
Nem, ott van Isten neve is közvetlenül előtte, a JHVH Elohim ugyanis annyit jelent: Jehova Isten.
"S óvatos vagyok nagyon az ÚVF készítőinek munkájával."
És a többi fordító munkáival nem vagy óvatos? Én azokkal is az vagyok.
"Ez nem egy prófécia ami a 2Mózes 9:16 szerepel! Persze a szövegkörnyezet figyelembe vételével. S nem is Újszövetségi ige. Ugyan is az van leírva amikor Isten Mózesen keresztül megüzeni a fáraónak az akaratát. Az meg nem vitás hogy a neve örök."
Igen, az valóban nem, de a többi igen, és ha akkor ez volt az akarata, akkor most is ugyanez, benne ugyanis nincsen változás vagy változásnak árnyéka.
" Igen szerintem túl gyakran használjátok. Az amikor olyan reakciót szül ez a név olyan vehemenciát ami átcsap személyeskedésbe. Mert bizony ilyen is előfordul és akkor már nem tisztelet teljes az isteni név használata. De ez miatt ne kezdj egy újabb vitát hagyd ezt most ennyiben és csak gondolkozz el rajta."
Annyit azért leírnék, hogy továbbra is tartom azt a véleményemet, hogy nem használjuk túl gyakorian Isten nevét, és emiatt csak azok támadnak személyeskedően, akik eleve Isten nevének használata ellen harcolnak.
"Nem az emberek szerették használni a nevet hanem így irata le velük Isten. Azokkal mindenképp akik ihletés alatt írtak."
Nos, a Zsoltárok egy Jehovát dicsőítő ének Dávidtól, szóval ezek szerintem Dávid szívéből jövő sorok, s nem csak Isten ihletésére írta ezeket.
Vidiripi
"Tehát nekünk már nem kell segítségül hívnunk Isten nevét, csak Jézust nevét, azt mondod?"
1Korinthus 1:2
Ebben az igében nem írja hogy nem lehet segítségül hívni. Egyébként én nem mondtam csak hivatkoztam néhány bibliai igére. Ez azért nagy különbség!
"Igen, csak is Jézus által üdvözülhetünk, csak is Ő általa közeledhetünk Istenhez, ez biztos, de ez nem jelenti azt, hogy Isten neve innentől kezdve már nem ugyanolyan fontos!"
Igen így van. Miért te mi mást olvastál azokban az igékben amiket írtam? Ugyan is én nem írtam mást.
"Ezeknek a szavaknak nagy jelentőségük volt."
Szerintem van de ezen ne vitázzunk!
"Ők még a Jézus nevet sem ismerték, aminek nem mellesleg mi is az eredeti héber jelentése? 'Jehosusa-JHVH' vagyis JHVH a megmentés, igen, mivel Jehova a megváltási terv kidolgozója."
JHVH igen! S igen nem ismerték Jézust! Ezen nincs vita.
"Hogy Isten népének Isten nevéről kell neveztetetnie, ott ugyanis ez van leírva."
Igen ha ez Isten akarata akkor annak úgy kell lennie.
Cselekedetek 11:26 és miután megtalálta, elvitte Antiókiába. Így történt, hogy egy egész évig egybegyűltek velük a gyülekezetben, és igen nagy sokaságot tanítottak, és először Antiókiában volt, hogy a tanítványokat isteni gondviselés által keresztényeknek hívták.
De ez is írva van a Bibliában.
"A Jézus névről is bizonyítani lehet, hogy nyelvészetileg teljesen helyzelen, számít ez valamit?"
Igen számít! Az hogy nem számít. Nem foglalkoznak vele. De a Jehova alak már megjelenésekor vitát robbantott ki. És ellentétben Jézus nevével a Jehova név szűk 500 éves múltra tekint vissza. Míg Jézus neve bő 2000 évre. Születésétől fogva.
Nem fogod megérteni!
"Jó, de akkor minek íratta volna le ezt a nevet ennyiszer az ihletett írókkal, ha olvasás közben senki ki sem ejtheti, hanem mindig mást kell mondania helyette?"
Hetedik parancsolat. Félelem, babona, tisztelet! Válasz amelyik tetszik.
Isten nem mondta hogy soha nem lehet kiejteni a nevét. Azt mondta hogy hiába ne vegye senki a szájára az ő nevét!
"De ezt nem helyeselte, ugyan hogy lehetne már egy tulajdonnevet mindenhol felcserélni, akár szóban, akár írásban címekkel, jelzőkkel?!"
Állításod szerint a Biblia fordításokban megtették. Most még is azt kérdezed hogyan lehet ezt megtenni?
"...azzal én nem azonosítom a teremtőt!"
Hogyan is kezdődik a minta ima?
"A tulajdonnév azonban azonosít,mint: a Yahve, Jehova, Jézus, Péter, János stb. Nekem egyértelmű, hogy Isten nevét használni kell és nem csak azért közölte, hogy jó gyerek, ez az én nevem, de ezt ki ne ejtsétek egyszer is a szátokon, ezt csak a főpapnak lehet évente egyszer!"
Ácsi bácsi. Azt én nem állítottam hogy nem ejthették ki a szájukon Isten csak azt parancsolta meg hogy hiába ne vegyék a szájukra a nevét.
Megjegyzem volt amikor nem ismerték a nevét! 2Mózes 6:3
De olyan is van Mózes 3. könyvében amikor valakit megköveznek mert káromolta/szidalmazta/becsmérelte Isten nevét.
"Meg ami még érdekesebb, miért akarta Ő, hogy a JHVH nevét hirdesse minden nép? Miközben meg ki sem ejtheti egy átlag ember... Na ne már, ugye ezt te sem hiszed el?"
Hiába ne vegye a szájára az ő nevét az ember. Legyen az átlag vagy nem átlag.
"Ez tényleg jó kérdés, te mit gondolsz?"
Azt hogy akkor még nem jött el az ideje. S szerintem ennek napjainkban is így kellene működnie. Persze ez az én véleményem.
"Azt nem lehet, én az "Őrtorony bábja" vagyok :)) Na jó csak vicc volt, azt viszont komolyan nem tudom, mire gondolsz..."
Bábnak érzed magadat? Ne nekem felelj hanem csak saját magadnak! :)) (s ez nem vicc ez komoly)
Arra gondolok hogy miért is indult el ez a név mizéria, kik is kezdték, miért és mi lett a következménye. Tehát a története részletesen. "érvénytelenné tették Isten szavát a hagyományaikkal." Te írtad!
"z azonban azért adatott nekik, mert sok zsidó a hétköznapokban olykor arra is használták a JHVH nevet, hogy esküdjenek rá, fogadalmakat tegyenek a nevében, hogy pl.ha valamit kölcsön kértek, Isten nevére esküdtek, hogy vissza adják azt. Ez a magyarban is meghonosodott: Isten bizony megadom. Isten nevére esküszöm, hogy megölöm.stb."
S még te kérdezted tőlem hogy túl sokszor van e használva a név!
"Viszont ez nem jelenti azt, hogy mivel ma már nem tudhatjuk az eredeti kiejtést, ezért nem használhatjuk, ezt már csak bele akarják hallani az Isten nevének használata ellen harcololók."
Hallják bele! Ez nem jelenti azt hogy te nem használhatod. De miért akarod hogy neki az legyen? Ha nem saját akaratából teszi hanem kényszerből akkor mit ér az?
"A Tetragramma két szótagos kiejtése, a „Jahve” nem teszi lehetővé, hogy az o magánhangzó része legyen az isteni névnek."
Akkor miért is van a vita? Ha nem teszi lehetővé akkor miért keletkezhetett még is olyan amiben szerepel? Nem véletlenül egy tévedés miatt ami kiigazításra szorul?
"Te kérted...:)"
Nem, felel barátom. Én nem kértem tőled ilyesmit!
Ezt írtad:
"De mint mondtam, éngem nem érdekel különösebben, hogy mi lehetett a valószínűbb kiejtése Isten nevének, ezen kár vitatkozni, akinek a Jahveh kiejtés jobban tetszik, az használja azt."
Szóval ahhoz képest hogy nem érdekel nagyon is hosszan beszélgetünk erről. Tehát nem hiszek neked. :D :D :D
"Már van ilyen, ÚVF-nek hívják, de azért leellenőrizheted, hogy jó munkát végeztek e."
Nem végeztek jó munkát!
"A Tetragramma két szótagos kiejtése, a „Jahve” nem teszi lehetővé, hogy az o magánhangzó része legyen az isteni névnek."
S nagyon is kiemelném hogy ezt te írtad nekem és tőled másoltam. :))
"Nem, ott van Isten neve is közvetlenül előtte, a JHVH Elohim ugyanis annyit jelent: Jehova Isten."
Igen! S hogyan ejtenéd ki hogy: "Yahweh"? :D :D
Visszaszereztem a nemvemet :D
"Igen így van. Miért te mi mást olvastál azokban az igékben amiket írtam? Ugyan is én nem írtam mást."
Mást nem, de azt sem. Én pedig szetetem tisztázni a dolgokat.
"Igen számít! Az hogy nem számít. Nem foglalkoznak vele. De a Jehova alak már megjelenésekor vitát robbantott ki. És ellentétben Jézus nevével a Jehova név szűk 500 éves múltra tekint vissza. Míg Jézus neve bő 2000 évre. Születésétől fogva. Nem fogod megérteni!"
Nem fogom, ezt jól mondod. Éngem aztán cseppet sem izgat, hogy ki miért vitatja a Jehova alakot, akik ilyen egyszerű dolgokon nen tudnak túllépni, ott nem velünk van a baj, hidd el, az ilyen emberek találnak még ezen kívül másik 6000 kifogást is, amivel belénk lehet kötni. Én mindenesetre elmagyaráztam, hogy miért használjunk a Jehova alakot, szóval itt ezt le is zárhatjuk.
" "De ezt nem helyeselte, ugyan hogy lehetne már egy tulajdonnevet mindenhol felcserélni, akár szóban, akár írásban címekkel, jelzőkkel?!"
Állításod szerint a Biblia fordításokban megtették. Most még is azt kérdezed hogyan lehet ezt megtenni?"
Igen, meg is lett a következménye!
" Bábnak érzed magadat? Ne nekem felelj hanem csak saját.magadnak! :)) (s ez nem vicc ez komoly)"
Nem, de ettől függetlenül sokszor megkaptam már, egyéb kifejezésekkel együtt...
"Hallják bele! Ez nem jelenti azt hogy te nem használhatod. De miért akarod hogy neki az legyen? Ha nem saját akaratából teszi hanem kényszerből akkor mit ér az?"
Itt most nem értem, hogy pontosan mit akarsz mondani. Kifejtenéd bővebben?
" "Te kérted...:)"
Nem, felel barátom. Én nem kértem tőled ilyesmit!"
De érdekelt a téma vagy nem? Azt te kérted, hogy mutassak ilyen héber kutatót.
" Szóval ahhoz képest hogy nem érdekel nagyon is hosszan beszélgetünk erről. Tehát nem hiszek neked. :D :D :D"
Jó, hát miközben keresgéltem elkezdett érdekelni a dolog. :)
""Már van ilyen, ÚVF-nek hívják, de azért leellenőrizheted, hogy jó munkát végeztek e."
Nem végeztek jó munkát!
"A Tetragramma két szótagos kiejtése, a „Jahve” nem teszi lehetővé, hogy az o magánhangzó része legyen az isteni névnek.""
Szerintem meg nagyon is jó munkát végeztek, ugyanis ennek most semmi köze nincs az isteni név legvalószínűbb helyes kiejtési formájához, ez annák sokkal fontosabb szerintem.
Vidiripi
"Visszaszereztem a nemvemet :D"
Ügyes vagy! :))
"Én pedig szetetem tisztázni a dolgokat."
Rendben akkor olvasgasd az igéket addig amíg tiszta nem lesz.
Mert személyes hozzáfűznivalóm az nincs.
"Éngem aztán cseppet sem izgat, hogy ki miért vitatja a Jehova alakot, akik ilyen egyszerű dolgokon nen tudnak túllépni, ott nem velünk van a baj, hidd el, az ilyen emberek találnak még ezen kívül másik 6000 kifogást is, amivel belénk lehet kötni. Én mindenesetre elmagyaráztam, hogy miért használjunk a Jehova alakot, szóval itt ezt le is zárhatjuk."
Természetesen ez úgy hülyeség ahogy van. De igen is téged nagyon is izgat hogyha valaki vitatja a Jehova alakot.
Te nem tudsz, túl lépni azon ha valaki vitatja. Közel 40 kommentet írtál eddig ehhez a kérdéshez. S folyamatosan téma ez nálad hiszen velem is erről vitázol.
Szóval a tetteid ütik a szavaidat!
"Nem, de ettől függetlenül sokszor megkaptam már, egyéb kifejezésekkel együtt..."
Képzeld el én is kaptam megjegyzéseket. Fanatikus, gyenge, hülye, stb.
Nem vagy vele egyedül nehogy azt hidd! De az igaz hogy a "báb vagy" jelző nem volt közte.
"Itt most nem értem, hogy pontosan mit akarsz mondani. Kifejtenéd bővebben?"
Az Isten nevének használata ellen harcolók akarják belehallani illetve kifogásként felhozni hogy nem ismerjük a pontos kiejtést. (kiemelném hogy KIEJTÉSRŐL van szó)
Csak azt akarom mondani hogy ha nekik ez elég akkor hallják bele. Attól te még használhatod Isten nevét. Vagy talán nem? Mert annak semmi értelme ha valaki azért használja mert valamilyen módon rákényszerül.
"De érdekelt a téma vagy nem? Azt te kérted, hogy mutassak ilyen héber kutatót."
Azt valóban kértem!
S azért idéznék abból a bizonyos cikkből én is. :))))
„ A héber [isteni] név »helyes« kiejtésének felfedezésére tett egykori és jelenlegi próbálkozások sikertelenek; sem az időnként hallott »Jehova«, sem pedig a tudósok körében általánosan elterjedt »Jahve« formát nem lehet meggyőzően bizonyítani.”
Azt elhiszem hogy nem lehet meggyőzően bizonyítani. Mert ha lehetne már megtették volna. De ez nem is fontos különben tudnánk. De annyit hozzá fűznék hogy: "...a tudósok körében általánosan elterjedt..."
"Ezért néhány tudós mindenképpen egyetért azzal, hogy a „Jehova” kiejtés valójában nem annyira „torz”."
Szóval nem annyira torz! Aha hát ez már is jobb. Már értem miért használják annyiszor Jehova egyes tanúi azt a kifejezést hogy torz! :))
Ezekben a mondatokban azonban a kiejtésről van szó és nem az írásmódról. De nem is a kiejtés képezi a vita tárgyát.
"Jó, hát miközben keresgéltem elkezdett érdekelni a dolog."
Te elképesztő vagy komolyan. Elkezdett érdekelni a dolog?
Arra sem emlékszel hogy mit írsz? Ugyan abban a kommentedben írod csak néhány sorra feljebb ezeket: "Éngem aztán cseppet sem izgat, hogy ki miért vitatja a Jehova alakot..."
Aztán meg azt írod egy kicsivel később hogy elkezdett érdekelni a dolog.
A szavaid és amit teszel az nem egyezik. Írsz folyamatosan de téged amúgy nem érdekel.
Akkor miért csinálod fizetnek érte vagy mi?
"Szerintem meg nagyon is jó munkát végeztek, ugyanis ennek most semmi köze nincs az isteni név legvalószínűbb helyes kiejtési formájához, ez annák sokkal fontosabb szerintem."
S te mire alapozod ezt a kijelentésedet?
Károli miért adta a nevét a munkájához? A dicsőséget kereste? Esetleg az elismerést?
Tudod az első teljes magyar fordítású Biblia 1590-ben készült el. Károli 1591-ben halt meg! Károli azért imádkozott hogy addig ne haljon meg amíg a fordítást be nem fejezi.
Károlyi Gáspár: - Nagy vágya, melyről Szenci Molnár Albertnek beszélt, teljesült: "Csak az Isten addig éltessen, míg a Bibliát kibocsáthassam, kész vagyok meghalni és Krisztushoz költözni".
Az ÚVF készítői: "A fordítók nem a maguk dicsőségére törekedtek, hanem a Szentírás isteni Szerzőjének szándékoztak tiszteletet szerezni."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!