Miképpen fér össze a szabad akarat a próféciákkal?
A próféciák csak úgy lehetségesek, ha Isten a jövőbe lát.
Ha tudja, hogy a jövőben mi fog bekövetkezni.
Vajon honnan tudja, hogy a szabad akaratú ember igent, vagy nemet mond?
Megteszi, vagy nem azt a tettet, amit megjósolnak?
Ha annak a próféciának valóban be kell következnie, akkor a szabad akaratom nem értelmezhető!
Mondok egy példát:
Ha van egy nagyon jó barátod, akinek a lelkébe látsz, akkor te is meg tudod mondani, hogy ő hogyan fog viselkedni egy adott helyzetben, de ettől még nem sérül a szabad akarata. Van úgy, hogy két embernek annyira egy rugóra jár az agya, hogy gyakran már egymás gondolatait is kitalálják.
Tehát nem azért fog úgy viselkedni, mert te előre megmondtad, hanem mert olyan a természete.
Ugyanez a helyzet Istennel, csak ő sokkal nagyobb skálán és sokkal mélyebben ismeri az embereket. Isten a hozzánk legközelebb álló embernél is sokkal jobban ismer minket.
Például Mózesnek is előre megmondta, hogy a fáraó nem fog hallgatni rá. Nem a fáraó szabad akarata sérült, hanem Isten ismerte őt annyira (és annál sokkal jobban is), hogy előre tudhassa, mit fog majd tenni.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy Isten mérhetetlenül hatalmasabb és nagyobb tudású az embernél, akkor igazán nem nehéz belátni, hogy évszázadokra vagy évezredekre előre is képes eseményeket felfedni a kiválasztottak (próféták) előtt, és a fentieket figyelembe véve az ember szabad akarata is megmarad.
Kedves Titusz Pullo, a válaszod majdnem jó, értékelem, ennél több aligha jön rá.
Azt azonban magad is belátod, hogy a kérdésre nem ad maradéktalan választ.
Bármennyire "ismerem" a barátomat, nagyon is könnyen lehetséges, hogy nem úgy cselekszik, ahogy várható.
Az ember különösen szeszélyes. Ha esély van, akkor a prófécia nem abszolut.
Arról nem is beszélve, hogy mondjuk ezer évre előre látni, nem tűnik könnyűnek. Ez még inkább a szabad akarat ellen szól, mert irányítást feltételez.
Hiszen már az, hogy megszületünk, az is teljesen a véletlen műve.
Ha anyám fáradt volt akkor és nem volt kedve?
Vagy ha egy xx kromoszómás spermium fürgébb, akkor most lány lennék...
Sőt, ha nem megy el a bálba, meg sem ismeri apámat.
Vagy ha az ősömet (3 szor sebesült) kicsit arréb éri a golyó 1916 ban, akkor a vaskeresztje poszthumusz lett volna és meg sem ismeri az oldalbordáját.
Aztán a jövőre nézve, mondjuk Babilon esete.
Ha próféciát ad, sokkal előbb, hogy Czirusz beveszi harc nélkül Babilont, akkor hosszú az út odáig, amíg Czirrusz és a többi ember megszületik.
Kezdjük azzal, hogy létre kell hoznia az Asszír birodalmat.
Ha meg a kapukat nem zárják be, akkor azt miért nem?
Addig bezárták?
Választhatnak úgy is, vagy talán nem?
Amíg addig eljutunk, milliószor millió dolgot kell ismernie, vagy előre elrendeznie.
Különben minden másképp alakul.
A hettiták, meg az asszírok uralomra sem jutnak, mert a főniciaiak és az egyiptomiak leaprítják őket.
Mindezt csak azért csinálná, hogy a babiloniak majd hagyják nyitva a kapukat...
Olvasd el mégegyszer a kérdést...
"Nem túl jó válasz.
És a kérdésre nem felelet."
Indoklást is tudsz, vagy csak böfögni, mert úgy esik jól?
Sztem neked tök mindegy mit mondunk, egy teológus is jöhetne, a fejedbe vetted hogy hülyeség és ezt a koncepciót akarod bizonyítani mindenképp...
Kedves barátom, én feltettem egy kérdést, ha akarsz és tudsz, felelhetsz rá, de figyelmen kívül is hagyhatod, szabad az akaratod.
Egy másik beszélgetés során merült fel bennem és gondoltam, nagyobb nyilvánosság esetén több szempont is felmerülhet.
Ha úgy gondolod, hogy választ adtál, akkor valószínűleg nem olvastad el a kérdést pontosan, vagy az is megeshet, hogy nem értetted meg.
Ez a Te problémád, sajnálom, nem tudok segíteni.
Egy hozzászólás hangneme elsősorban a hozzászólót minősíti, képet ad értelmi szinvonaláról és emberi jelleméről.
Őszintén remélem, hogy nem fogják kimoderálni a válaszod, nekem nagyon tetszik és szereztél vele egy jó percet nekem.
Remélem hozzászólsz még... :)
A "szabad akarat" ennek a világkorszaknak, és ennek a fizikai létnek az illúziója. Valójában nem létezik.
Isten az, aki mindannyiunkat teremt, megformál, olyanná tesz, amilyenek vagyunk. Ő nem kívülállóként szemléli, hogy ilyen vagy olyan természetű/gondolkodású emberek születnek a földön, és ezeknek a döntéseit igyekszik lekövetni a saját beavatkozásaival - hanem Ő maga hoz létre mindent: személyiséget, helyzeteket, hatásokat, MINDENT, amitől az ember egy-egy döntése függ. Ha minden változó determinálva van, akkor a végeredmény is.
Mind a héber, mind a görög írásokban megismétlődik ez a hasonlat, érdemes elgondolkodni rajta:
""Sőt inkább kicsoda vagy te óh ember, hogy versengsz az Istennel? Avagy mondja-é a készítmény a készítőnek: Miért csináltál engem így? Avagy nincsen-é a fazekasnak hatalma az agyagon, hogy ugyanazon gyuradékból némely edényt tisztességre, némelyt pedig becstelenségre csináljon? Ha pedig az Isten az ő haragját megmutatni és hatalmát megismertetni kívánván, nagy békességes tűréssel elszenvedte a harag edényeit, melyek veszedelemre készíttettek, És hogy megismertesse az ő dicsőségének gazdagságát az irgalom edényein, melyeket eleve elkészített a dicsőségre, mit szólhatsz ellene?""
""Ki a világosságot alkotom és a sötétséget teremtem, ki békességet szerzek és gonoszt teremtek; én vagyok az Úr, a ki mindezt cselekszem! /.../ Jaj annak, a ki alkotójával perbe száll, holott cserép a föld többi cserepeivel! Vajjon mondja-é az agyag alkotójának: Mit csinálsz? és csinálmányod ezt: Nincsenek kezei? Jaj annak, a ki atyjának mondja: Miért nemzesz? és az asszonynak: Miért szülsz? Így szól az Úr, Izráelnek Szentje és Teremtője: Kérdezzétek meg a jövendőt tőlem, fiaimat és kezeim munkáját csak bízzátok reám! Én alkotám a földet, és az embert rajta én teremtém, én terjesztém ki kezeimmel az egeket, és minden seregöket én állatám elő.""
""Mily együgyűek vagytok! Avagy a fazekas olyan, mint az agyag, hogy így szóljon a csinálmány csinálójának: Nem csinált engem! és az alkotmány ezt mondja alkotójának: Értelmetlen!""
Általában véve én kimondottan örülök az ilyen eseteknek, már amikor bebizonyosodik, hogy tévedek, mert mindenképpen jobban járok, mint ha téves gondolatot teszek magamévá.
A jelen, a múlt és a jövő közötti kapcsolat megértése az indukció, dedukció elv ismerete nélkül aligha lehetséges.
A múlt úgy tűnik, hogy sorozatos ok, okozat láncolata kapcsán jött létre. Dominó elv szerint.
A jövő ellenben sokkal bizonytalanabb, hiszen nap mint nap, percről percre döntéseket hozunk, amelyek meghatározzák további életünket.
Dönthetsz úgy, hogy nincs kedved dolgozni menni, legfeljebb kirúgnak, vagy átmehetsz a piros lámpán, ha nem vagy figyelmes és akár rá is faraghatsz.
A jövő lehetőségei minden pillanatban szerteszét ágaznak.
Sajnos fel kell hívnom a figyelmed, hogy a múlt is hasonlóan történt az adott időpontban.
A dominó elv csak utólag érvényesül.
Aztán a prófécia időpontját is vizsgáld!
Van e választásod, hogy ne úgy cselekedj, ahogy az előre meg van írva?
Van, vagy nincs?
A mohamedánok ezt úgy mondják:
- Legyen meg Allah akarata-
munyamunya: nagyon szép idézetek. a pontos forrásuk mi?
ezzel az állásponttal, hogy nincsen az embernek szabad akarata az a kényelmetlen dolog jár együtt, hogy akkor isten felelős a megannyi rosszért a világban. ő felelős azért, amiért egy gyereket megkínoznak és élve eltemetnek(hogy csak a közelmúltat nézzük), stb. és akkor jöhet a kérdés, hogy isten valóban jó? ha igen, akkor az azt jelenti, hogy ezek a kegyetlenségek is jók? vagy hogy van ez?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!