Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Szabad akarat? Isten adta...

Szabad akarat? Isten adta volna? Okfejtés lent. Vélemények?

Figyelt kérdés

A szabad akaratról szeretnék vitatkozni...

Ha Isten adta volna, aki elvileg mindenható, akkor elég ellentétes a dolog.-.-

Ha az a nagy égi meszelő mindentudó, akkor tudnia kell azt is, hogy a szabad akarat milyen következményekkel járhat.

Szabad akarat újra. A keresztények szerint isten megvédi őket, itt bukta a free akaratnak. Ergo: ha megóv, akkor megvéd a rossz döntésektől is, szal már nem is olyan szabad az az akarat, hisz nem akarja, hogy bajod essen, így nem azt választod, ami rossz lehet. Remélem érthetően írtam le.

Előre jegyzem, hogy a kérdésem kritika, szóval érvelni szeretnék a keresztények ellen, így csak az válaszoljon, aki hajlandó az istene védelmére kelni, és ésszerűen érvelni a hite mellett!


2010. máj. 8. 13:59
1 2 3
 1/24 anonim ***** válasza:
100%

Én nem vagyok keresztény, de annyi vallási vitában érveltem már, hogy abból Enciklopédiát lehetne írni :)

Tulajdonképpen mindenki ugyanabban hisz, vallástól függetlenül, csupán mindenki másképp hívja az Istenséget (hagyjuk, hogy férfi-e vagy nő, és a többi ilyen kérdést).

A lényegre térve, szerintem az Istenség adta a szabad akaratot. Azt írod, hogy tudnia kellett, milyen következményekkel járhat a szabad akarat - és ki mondta, hogy nem tudja valóban?

Te mit szeretnél: ha a gyermeked magától, szívéből fakadóan lenne jó, vagy csupán azért, mert te így parancsolod? Gondolom az utóbbira szavaznál, akkor is, ha tudod, hogy ezért keservesen meg kell küzdenie.

De pont ez az élet célja, nem? Hogy végigmenj az akadályokon, legyőzd önmagad, és megtaláld azokat a dolgokat, amik igazán fontosak. Erről szól a szabad akarat: ott van előtted az út, és te dönthetsz, választhatod a jót és a rosszat is, csak rajtad áll. Az Istenség ettől függetlenül szeret, a bajt te hozod saját magadra.


Egyébként, visszatérve a kereszténységhez, amit említettél, nincs értelme a kérdésednek, a "megvéd" ugyanis többféleképpen értelmezhető.

Tegyük fel, hogy egy döntés előtt állsz, ami kétfelé ágazik: az egyik eredménye az, hogy adócsaló leszel, de ezzel meggazdagodsz és kényelmes életet találsz. A másik az, hogy ugyanolyan átlagosan tengeted a napjaidat, mint eddig, de legalább nincs mitől tartanod, mert nem tettél semmi rosszat.

Isten nem fogja azt mondani, hogy ne válaszd az első utat, de ha valódi, hithű keresztény vagy, akkor úgysem tennéd, mert az ellenkezik a keresztény hitelvekkel. Isten tehát a vallásodon keresztül megóv attól, hogy rosszul cselekedj.


Szerintem, mielőtt "kritikát" akarsz írni, vagy érvelni valami mellett, ülj le az asztal mellé, és írd le az érveket és ellenérveket egyaránt. Ezt nem bántásnak mondom,csak jótanácsként, mert hamarabb választ kaphatsz a kérdéseidre.

2010. máj. 8. 14:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/24 A kérdező kommentje:

Félreértetted... Istenke szerint a sorsunk előre meg van írva... Ha ez így van, akkor nincs szabad akarat! Bocs, ennél jobban nem tudom kifejteni... Az adócsalós példához pedig: ha ellenkezik az elveikkel, szóval tiltja azt, akkor már nem szabad akarat, hisz ellenkezik a hitével.

A kérdéseimhez pedig jó alapjaim voltak, nem 1 hittel, kereszténységgel kapcsolatos kérdésemre több, mint 60-80 válasz, érvelés érkezett, ezek alkották ezt a kérdést...

2010. máj. 8. 21:23
 3/24 anonim ***** válasza:
100%

Hívő vagyok és elmesélek egy példát a kérdéseddel kapcsolatban.

A fiamnak olyan iskola kellett volna, amiben elviselik, hogy magatartászavaros. Ez akkoriban történt, amikor még nem volt elismerve ez, sajátos nevelési igény. Ha értelmi fogyatékos lett volna, akkor rengeteg iskola befogadta volna, de mivel bemérve különböző tesztek által rengeteg szakvéleményem volt róla, hogy kiemelkedő értelmi és főként logikai képességekkel bír, de az agresszív viselkedés fokozott érzelmi reakciót vált ki nála, tehát emberi hangon kell vele beszélni, így már sehol sem fogadták. Ott álltam nyár elején, hogy nincs iskolája a tanköteles korú gyerekemnek. Az önkormányzat, azon belül is a gyámhatóság segítsége abból állt, hogy, ha nem találok iskolát, akkor elviszik intézetbe ( tartós nevelésbe veszik )és majd ott nem lesz gond, ha agresszívek vele. Mint hívő, Istenhez fordultam, hogy segítsen. Másnapra kaptam választ, egy ismerősöm útján egy olyan alapítványról, ahol pont ilyen gyerekekkel foglalkoznak. Azt gondoltam, hogy az Úr majd más által fog megoldást adni, valami kacifántos dologgal és nem fogadtam el azt a megoldást. Jártam a köröket egész nyáron. Kiderült, hogy a fővárosban egy az egyetlen ilyen iskola. Tehát hiába futottam a köröket, csak az volt a jó megoldás, amit az elején kaptam.

Ilyen az Úr. Ad egy megoldást,ha kéred, de, ha nem fogadod el, akkor sem haragszik meg. Az Úr senkire sem erőszakolja rá magát, hiszen pont ez a hit alapja. Hinni kényszerből nem lehet.

A kérdésed kapcsán érdekes lenne végig gondolni azt, hogy mi lenne az emberrel, hol tartanánk most már, ha akkor Ádám és Éva másként dönt, nem esznek a jó és rossz tudás fájának gyümölcséből.

2010. máj. 9. 09:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/24 anonim ***** válasza:
100%

"Istenke szerint a sorsunk előre meg van írva"

Ezt honnan veszed? Ismered őt? Elmondta neked, hogy ő így gondolja?

Ez hasonlít a kálvinista "eleve elrendelés" elvére, ami szerint Isten előre eldöntötte, ki jut Pokolra és ki a Mennybe. De ez csak a kereszténység egyetlen ága a sok közül- ezen kívül hol találtál olyat a Bibliában, vagy akármelyik vallásban, hogy a sorsunk előre meg van írva Isten szerint?


Az adócsalás példájához: látom, nem érted mit jelent a szabad akarat. A vallás lényege az, hogy jobb embert faragjon belőled - akkor is, ha ezt elferdítették a századok során -, ehhez ad útmutatót.

Nem mondja azt, hogy nem sikkaszthatsz, csak azt, hogy ha megteszed bűnt követsz el. De a szabad akarat révén TE döntheted el, hogy a bűnt vállalod-e vagy az ártatlanságot, Isten nem fog helyetted dönteni, maximum esélyt adni arra, hogy kijavítsd a hibáidat. Ebben rejlik a szabad akarat lényege: tehetsz azért, hogy jobb legyél és azért is, hogy rosszabb, de a következményeket is viselned kell a döntéseiddel együtt.

2010. máj. 9. 11:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/24 anonim ***** válasza:

"Félreértetted... Istenke szerint a sorsunk előre meg van írva..."


A Sorsunk nincs megírva. De ott kezdjünk el érvelni, hogy egy olyan Istennel van dolgunk, amelynél nincs se változás, azaz se kezdet, se vég, se hely, azaz nincsen annak növekedése, se csökkenése. Így lesz Isten teljes, azaz tökéletes. Ezeket Isten külön-külön teremtette, amikor a fizikai világot létrehozta.


"Ha ez így van, akkor nincs szabad akarat! Bocs, ennél jobban nem tudom kifejteni... Az adócsalós példához pedig: ha ellenkezik az elveikkel, szóval tiltja azt, akkor már nem szabad akarat, hisz ellenkezik a hitével."


Igen, mert az erkölcsök és a bűnök ismerete BEFOLYÁSOLJÁK az akaratunkat. Ezt jelenti a szabad akarat, nem azt, hogy azt csinálsz amit akarsz, mert minden cselekvésnek pozitív és negatív "töltése" van, ezentúl a szabad akarat a választási szabadságot jelenti. Nem létezik, olyan cselekvés, amely sem a Sátán, sem az Isten akarata ellen lenne. Ha lenne olyan tett, amely neutrális, azaz semleges lenne, akkor lenne az a "total free" akarat, amelyet mondtál. Isten úgy elintézte, hogy ami nem egyezik az ő akaratával, az nem az ő akarata, hanem a Sátáné, akinek célja, hogy ne teljesítsük Isten akaratát. Itt ez azt jelenti, hogy a választás közül van szabad akaratunk.

2010. máj. 9. 14:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/24 anonim ***** válasza:

Kedves Kérdező!


Ha jól értelmezem a kérdésed az emberi sorsról és a sors befolyásolásával kapcsolatos.

Nos ezt kérdést is biblia alapján lehet pontosan megválaszolni.

Isten nem adta volna ! hanem adta is a szabad akaratot és egy rossz döntés következménye miatt került ki az ember Isten jelenlétéből a vele való szoros közösségből.


1Mózes 3,1-5:21-24


1.A kígyó pedig ravaszabb vala minden mezei vadnál, melyet az Úr Isten teremtett vala,és monda az asszonynak: Csakugyan azt mondta az Isten,hogy a kertnek egy fájáról se egyetek?

2.És monda az asszony a kígyónak: A kert fáinak gyümölcséből ehetünk;

3.De annak a fának gyümölcséből, mely a kertnek közepette van, azt mondá Isten: abból ne egyetek, azt meg se illessétek, hogy meg ne haljatok.

4.És monda a kígyó az asszonynak: Bizony nem haltok meg;

5.Hanem tudja az Isten,hogy a mely napon esztek abból, megnyilatkoznak a ti szemeitek,és olyanok lesztek mint az Isten:jónak és gonosznak tudói.


21.És csinála az Úr Isten Ádámnak és az ő feleségének bőr ruhákat, és felöltözteté őket.

22.És monda az Úr Isten: Ímé az ember olyanná lett,mint mi közűlünk egy,jót és gonoszt tudván.Most tehát,hogy ki ne nyújtsa kezét,hogy szakaszszon az élet fájáról is,hogy egyék,s örökké éljen:

23.Kiküldte őt az Úr Isten az Éden kertjéből,hogy mívelje a földet, a melyből vétetett vala.

24.És kiűzé az embert, és oda helyezteté az Éden kertjének keleti oldala felől a Kerúbokat és a villogó pallos lángját, hogy őrizzék az élet fájának útját.


Tudta a szabad akarat következményét és Isten bölcsességét,mindentudását ami mérhetetlen.

Elmével nem lehet megérteni csak az ember szelleme képes erre.

Azért is írnak,kérdeznek,vélekednek mindenfélét Istenről és emberi szokásokkal,viselkedéssel és reagálásokkal ruházzák fel Istent.

De tudniuk kellene az Ézsaiás próféta ezt mondta:


55,8-9


8.Mert nem az én gondolataim a ti gondolataitok, és nem a ti utaitok az én utaim,így szól az Úr!

9.Mert a mint magasabbak az egek a földnél,aképen magasabbak az én utaim utaitoknál,és gondolataim gondolataitoknál!


Isten nagyon is tisztában volt a szabad akarat következményével és tudta azt,hogy az ő ősellensége az ördög tönkre akarja és tönkre fogja tenni a paradicsomi állapotokat.

Vagyis a világmindenségben a teremtmények szabad akarattal rendelkeznek mert Isten teremtményei tökéletesek itt értendő Lucifer is.

És ez lett belőle.


János evangéliuma 8,44:


Az emberölő volt kezdettől fogva,és nem állott meg az igazságban, mert nincsen ő benne igazság.Mikor hazugságot szól,a sajátjából szól;mert hazug és hazugság atyja.


A rossz döntésekért az egyén a felelős és nem Isten de gondolj bele milyen lenne ha nem lenne szabad akaratunk.

Olyanok lennénk mint a marionett bábuk akiket Isten irányít hát ez nem jellemző rá hogy ilyen teremtményei legyenek egyesek nagyon félreértik Istent és a saját véleményükkel,gondolataikkal próbálják kialakítani Istenképüket vagyis milyen lehet Isten?

Ezért ezt a bibliából lehet megismerni,hogy milyen Isten?

Ez a dolog két oldali vagyis igaz a szabad akarat de igaz az Isten védelme is

A 91-s zsoltár erről szól:


1.Aki a Felségesnek rejtekében lakozik,a Mindenhatónak árnyékában nyugszik az.

2.Azt mondom az Úrnak: Én oltalmam,váram,Istenem ő benne bízom!

3.Mert ő szabadít meg téged a madarásznak tőréből,a veszedelmes dögvésztől.

4.Tollaival fedez be téged,és szárnyai alatt lészen oltalmad; pajzs és páncél az ő hűsége.

5.Nem félhetsz az éjszakai ijesztéstől, a repülő nyíltól nappal;

6.A dögvésztől, a mely a homályban jár; a döghaláltól, a mely délben pusztít.

7.Elesnek mellőled ezeren, és jobb kezed felől tízezren; és hozzád nem is közelít.

8.Bizony szemeiddel nézed és meglátod a gonoszoknak megbüntetését!

9.Mert azt mondtad te: Az Úr az én oltalmam; a Felségest választottad a te hajlékoddá:

10.Nem illet téged a veszedelem, és csapás nem közelget a sátorodhoz;

11.Mert az ő angyalainak parancsolt felőled, hogy őrizzenek téged minden utadban.

12.Kézen hordoznak téged, hogy meg ne üssed lábadat a kőbe.

13.Oroszlánon és áspiskígyón jársz,megtaposod az oroszlánkölyköt és a sárkányt.

14.Mivelhogy ragaszkodik hozzám, megszabadítom őt, felmagasztalom őt,mert ismeri az én nevemet!

15.Segítségül hív engem, ezért meghallgatom őt; vele vagyok háborúságában: megmentem és megdicsőítem őt.

16.Hosszú élettel elégítem meg őt,és megmutatom néki az én szabadításomat.


A bibliából tudom Istennek vannak ígéretei,áldásai de vannak feltételei is,például ennél a csodáinál a feltétel a ragaszkodás és az Isten segítségül hívása.

Ugye ez nem nehéz és az ember bármikor megtudja tenni,nézd meg nem kéri hogy zarándokolj el bárhová nem kéri hogy naponta egy égtáj felé megfelelő számú imát elmondj nem kéri hogy korbácsold meg magad és feszíttessed magad keresztre.

(csak néhány dolog különböző vallásokból hogy az emberi fanatizmus mire képes)

Egyébként az ember a földön ki van téve az a gonosz uralmának,Isten is befolyással bír a világmindenségre és az ember a saját rossz döntéseinek is van hatása az életére.

Aminek következményeit vállalni kell és előfordul Isten nevelő célzattal megengedi ezt,hogy formálódjon jellemünk.

És Isten azt is megengedi hogy a rosszat válaszd azért,hogy tanulj belőle de az ő védelmét soha nem veszi el (mert ez az egyik ígérete) ez biztos mert nekem van néhány ilyen irányú tapasztalatom a vele való közösségből.

Azt is tudom Isten jót tesz az ő gyermekeivel.

Valamint még Isten ad vezetést is az ő Szelleme által.


Római levél 12,2:


2.És ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása által,hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó,kedves és tökéletes akarata.


Istennek terve van az életünkkel a tiéddel is Istennek a te életedre vonatkozólag is van egy terve ezért engedte meg,hogy feltedd a kérdésed,

(hogy megvilágosítson az ő beszédén keresztül)és ismeri a szíved állapotát és tud a legtitkosabb gondolatodról is.


Zsidókhoz írt levél 4,13:


13.És nincsen oly teremtmény,a mely nyilvánvaló nem volna előtte,sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek annak szemei előtt,a kiről mi beszélünk.



Shalom

2010. máj. 10. 00:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/24 anonim ***** válasza:
akaratszabadság: az akaratnak az a képessége, hogy bizonyos esetekben önmagát tudja elhatározni, vagyis külső és belső kényszer nélkül maga választ cselekvés vagy nem cselekvés, illetőleg ilyen-olyan cselekvés közt. Az akaratszabadság hirdetői nem mondják, hogy minden cselekvésünk és akarásunk szabad, mert nagyon sok esetben, ahol ellenkező indítóokok és értékítéletek nem merülnek fel, az akarat azonnal, ingadozás és válogatás nélkül csatlakozik az előtte jóként jelentkező tárgyhoz. Vannak azonban esetek, amikor valami különböző szempontból jónak is, rossznak is tűnik (pl. érzékileg jó, erkölcsileg rossz), s ilyenkor az akarat dönti el, melyik oldalhoz csatlakozzék. Az akaratszabadság közvetlenül az akarat tényére, tehát az akarásra vonatkozik; innen azonban magára az akaratra mint képességre, sőt a külső cselekvésre is átvisszük a szabadság attributumát. Az akaratszabadságot tagadták a sztoikusok, Spinoza és a materialisták; dogmatikai okokból Wyclif, Luther, Kálvin és Jansenius (akik szerint minden cselekedetünket Isten határozza el, mi csak kényszerűen végrehajtjuk), s a modern deterministák, akik szerint az okság elvével ellenkeznék, hogy az akarat valamit akarjon, anélkül, hogy arra valamely indítóok által döntőleg determináltatnék. Ezzel szemben az akaratszabadság hirdetői rámutatnak arra, hogy szabad akarás szerintük is mindig megfelelő indítóok alapján, tehát az okság elvének teljes érvényesülésével történik, csakhogy mivel egyszerre nem is egy, hanem több indítóok küzd az érvényesülésért, egyik sem hat az akaratra döntőleg, hanem az akarat maga dönti el, melyiket engedje érvényesülni önmagában. - Az akaratszabadság fő bizonyítéka az öntudat tanúságtétele. Nem mintha az öntudat az akarati tény szabadságát és kötetlenségét közvetlenül, szemléletszerűen érezné (bár vannak, akik ezt is állítják), hanem a szabad választás esetén semmiféle determináltságot nem fog fel, holott fel kellene fognia ha ez fennforogna. Míg ui. kényszerű akarásoknál öntudatunk nemcsak az akarás tényét magát veszi észre, hanem a kényszerűséget is, amelynek alá voltunk vetve, addig szabadakarati cselekvésünknél semmiféle ilyen kényszerről nem tanúskodik; ellenkezőleg: tanúsítja, hogy egyszerre több, ellentétes indítóok és értékítélet merült föl bennünk, s hogy ezeket egymás mellé állítva, mintegy mérlegelve, gyakran soká ingadozunk, s magunkat elhatározni nem tudjuk, míg végre (néha észrevehetően erős elhatározási ténnyel) kiszakítjuk magunkat a többi indítóok hatása alól, s csak egyhez csatlakozunk. Amikor ezt tesszük, elhatározásunkat nem érezzük olyannak, mint amelyet kivédhetetlenül, lélektani szükségességgel kellett volna tennünk; épp ezért a döntést magunknak is tulajdonítjuk s aszerint, hogy az erkölcsileg jobbat választottuk-e, megnyugvást, erkölcsi önbecsülést, önvádat vagy bűntudatot érzünk. Azonkívül emlékezetünk is tanúsítja, hogy hasonló körülmények között, vagyis egymással ellenkező értékítéletek esetén néha ehhez, máskor ahhoz az értékítélethez csatlakoztunk, egyszer így, máskor amúgy döntöttünk; amiből ismét teljes joggal következtetünk arra, hogy szabadon választottunk. Hozzájárul, hogy az akaratszabadság az emberiség egész erkölcsi és jogi életének alapja; akaratszabadság nélkül nincs beszámíthatóság, sem erkölcsi jó, sem érdem, sem bűn. A bűnöst nem azért rójuk meg, mert esetleg abnormisak az értékítéletei (ezért legfeljebb betegnek kellene tekinteni, s kórházban kezelni, nem büntetni), s érdemnek is csak azt a kötelességszerű v. szabadon vállalt erkölcsi cselekvést számítjuk be, melyet valaki önként, esetleg gátló okok ellenére is gyakorolt; ezért nem emelünk szobrot az állatnak v. a kitűnően működő gőzgépnek. A bíróságok is a szándékosságot és a szabad elhatározást tekintik a beszámíthatóság feltételének; aki ellenállhatatlan lelki kényszer hatása alatt v. éppen öntudatlanul cselekedett, azt sehol sem büntetik. - Az akaratszabadság fajai: az ellentmondás szabadsága (amikor szabad vagyok abban, hogy bizonyos esetben cselekedjek v. ne); az ellentétek szabadsága (amikor választhatok jó v. rossz közt), a minőség és fokozat szabadsága (amikor választhatok ilyen v. olyan jó közt, s bizonyos irányban többre v. kevesebbre határozhatom el magam). - Az akaratszabadság az értelmes lénynek mint ilyennek szükségképpeni velejárója. Csak ott van meg, de ott szükségképp megvan, ahol értelem van, mert az értelem egyszerre többféle jót ismerhet meg. Azért akaratszabadság szükségképp van Istenben is, de nála nem irányulhat jóra és rosszra, hanem csak erre v. arra a jóra, ill. ennek v. annak a jónak ilyen v. olyan módon való akarására. - Az akaratszabadság a keresztény erkölcsiség lényeges alaptétele; Isten parancsainak, az Evangélium törvényeinek és intelmeinek, fenyegetéseinek, jutalmainak és büntetéseinek az akaratszabadság nélkül nem volna semmi értelme. Az Egyház Lutherrel és Kálvinnal szemben a trienti zsinaton mondta ki az akaratszabadság dogmáját.
2010. máj. 10. 09:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/24 anonim ***** válasza:
Olvasd ezt el: [link]
2010. máj. 10. 09:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/24 vav22 ***** válasza:
Isten nem tudja előre a sorsunkat. Úgy képzeld ezt el mint egy vektor. Van egy iránya az életednek amin haladsz. Vegyünk egy szélsőséges példát, mondjuk egy emberke aki szeret iszogatni, ebben az adott pillanatában az Isten tudja, hogy ennek az embernek mi lesz a sorsa, ha ebben az irányban halad tovább, nagyjából még mi is :-) Valószínű egy alkesz lesz, aki nem követi Isten tanításait, elzüllik stb. DE!!! Van esélye változtatni, és ez csak rajta múlik. Isten nem tudja, hogy ez az ember meg fog-e változni vagy sem, a saját döntésén (szabad akarat) múlik. Hozhattam volna fel pozitív példát is. Nem akarok vitatkozni, ez csak az én nézőpontom, illetve szerintem nem csak az enyém :-). Tudja a következményeket persze, hogy mivel jár a szabad akarat, de abból indulj ki, hogy Isten szeret minket. Te is nagyon szereted a gyerekedet, tudod mivel járhat ha elengeded éjszaka egy buliba mégsem zárod be a szobába, hogy megóvd, mert soha nem lenne boldog, nem?
2010. máj. 11. 07:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/24 anonim ***** válasza:

"Isten nem tudja előre a sorsunkat."


Ehheh, akkor tán nem volna időtlen és mindentudó?

2010. máj. 11. 18:20
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!