Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » A szabad akarat. Mit jelent...

A szabad akarat. Mit jelent ez a két szó együtt?

Figyelt kérdés

A biblia szerint a szabad akarat az,hogy az ember dönt a sorsáról. De akkor ebben az is benne van,hogy szabad vallásgyakorlat.....nem? Mindenki abban hisz amiben akar.


Egy újabb érdekesség ide kapcsolódik. Ezt már néhányszor láttam: "Miért lázadt fel Lucifer?". Mivel egy angyal nem lehet ateista!!!!! (szerintem)


2009. nov. 16. 23:44
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
75%

Szabadon megválaszthatod kit szolgálsz. Ebben van szabad akaratod.

Az ateizmus az Istenben való hit hiánya. A Sátánnál ez nem áll fent. Ő tudja, hogy van Isten. Lázadása oka a Biblia szerint a féltékenység volt.

2009. nov. 17. 02:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
57%
Hát igen, a szabad akarathoz hozzátartozik a szabad vallásgyakorlás, épp ezért nem értem, miért nézi le egymást sok ember a vallásbeli különbségeik miatt. Nem hülyeség a vallás, csak nagyon sokan nem vágják, mi a lényege...
2009. nov. 17. 09:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:

"Nem hülyeség a vallás, csak nagyon sokan nem vágják, mi a lényege..." 9.42


Mi a lényege?


(Nem kötözködésnek szántam a kérdés, csak érdekelne, ha jobban részleteznéd. Egyébként gyakorlok magam is vallás.

2009. nov. 17. 13:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
37%
Az a lényege, hogy támaszt adjon, nem pedig az, amit sokan hisznek róla, hogy be kell magolni a Bibliát, el kell hagyni az egyéniségünket, rá kell erőltetni másokra a nézeteinket. Ezek sztereotípiák, de egy csom vallásos embert ismerek, akik ilyenek. Na, ők biztos, hogy nem látják az igazi lényegét.
2009. nov. 17. 15:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
59%

Kedves Kérdésfelvető!

Csatlakozni szeretnék az első hozzászólóhoz, valóban így van: szabadon megválaszthatod kinek szolgálsz.

A helyzetet azonban nehezíti, hogy minden ember bűn által megrontott emberi természettel születik, így - hacsak nem tesz komoly erőfeszítéseket - természete szerint egyértelműen a rossznak szolgál. Sátán csalása pontosan abban rejlik, hogy elhiteti, akkor vagy szabad, ha az ösztöneid irányítanak, ha "azt teszed ami jólesik" a valóságban azonban ez az igazi megkötözöttség, hiszen olyan szokásokat alakít ki benned, amelyeknek a következménye a bűn, a romlás és a pusztulás. Pál így ír erről: "a testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, viszszavonások, pártütések, irígységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom néktek, a miképen már ezelőtt is mondottam, hogy a kik ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek."

A valódi szabadság az, ha nem az ösztöneid uralkodnak rajtad, hanem te uralkodsz az ösztöneiden. Ezt az ember saját erőből képtelen megvalósítani, csak isteni segítséggel lehetséges. Ennek gyümölcsei: szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság, hűség, szelídség, mértékletesség. Ez a valódi szabadság!

Remélem tudtam segíteni!

Üdvözlettel: Péter

(Bibliaház Gödöllő)

2009. nov. 17. 18:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
73%

Nem ellentmondásos a kérdésed?

"A biblia szerint" + "Mindenki abban hisz amiben akar".

Szerinted tehát a biblia (egy bizonyos vallás gerince) kijelentene olyat, hogy higgy bármiben, holott más hiteket elítél? Vagy, a szabad gondolkodót, aki hinni akar, befolyásol egy adott vallás könyvének egyik kijelentése?


Lucifer mióta érdekesség? Van Lucifer? Látta valaki? Fellázadt?! Ott volt valaki ennél az eseménynél? Ha nem, akkor milyen, bizonyíthatóan nem emberi, hanem elsőkezű forrást tud megnevezni?

Egyébként meg, ha nagyon bele akarunk menni, elméletben, akkor isten a főnök, lucifer meg a beosztott. Attól még hisz a főnökben (annak létében) valaki, hogy nézeteltérése támad vele..

2009. nov. 18. 07:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
54%
Inkább úgy fogalmaznék, hogy Isten nem erőlteti rád magát. Eldöntheted, hogy akarod-e az életed az ő irányítása alatt élni, vagy sem.
2009. nov. 25. 12:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:

1.Azt cselekszed amit akarsz. Te döntöd el hogy hiszel nem? Te döntöd el hogy lopsz-e, csalsz-e, hazudsz-e, megcsalod e feleséged és bekerülsz a Maunikasóba-e?

2. az ateista az aki nem hisz Istenben illetve minden olyan dologban nem hisz ami túlvilági. A gonosz az lehet ateista és istenhívő is. A sátánista is hisz Istenben mivel a sátán Isten és a Bibilia része, viszont nem ért vele egyet.

2009. nov. 25. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:
akaratszabadság: az akaratnak az a képessége, hogy bizonyos esetekben önmagát tudja elhatározni, vagyis külső és belső kényszer nélkül maga választ cselekvés vagy nem cselekvés, illetőleg ilyen-olyan cselekvés közt. Az akaratszabadság hirdetői nem mondják, hogy minden cselekvésünk és akarásunk szabad, mert nagyon sok esetben, ahol ellenkező indítóokok és értékítéletek nem merülnek fel, az akarat azonnal, ingadozás és válogatás nélkül csatlakozik az előtte jóként jelentkező tárgyhoz. Vannak azonban esetek, amikor valami különböző szempontból jónak is, rossznak is tűnik (pl. érzékileg jó, erkölcsileg rossz), s ilyenkor az akarat dönti el, melyik oldalhoz csatlakozzék. Az akaratszabadság közvetlenül az akarat tényére, tehát az akarásra vonatkozik; innen azonban magára az akaratra mint képességre, sőt a külső cselekvésre is átvisszük a szabadság attributumát. Az akaratszabadságot tagadták a sztoikusok, Spinoza és a materialisták; dogmatikai okokból Wyclif, Luther, Kálvin és Jansenius (akik szerint minden cselekedetünket Isten határozza el, mi csak kényszerűen végrehajtjuk), s a modern deterministák, akik szerint az okság elvével ellenkeznék, hogy az akarat valamit akarjon, anélkül, hogy arra valamely indítóok által döntőleg determináltatnék. Ezzel szemben az akaratszabadság hirdetői rámutatnak arra, hogy szabad akarás szerintük is mindig megfelelő indítóok alapján, tehát az okság elvének teljes érvényesülésével történik, csakhogy mivel egyszerre nem is egy, hanem több indítóok küzd az érvényesülésért, egyik sem hat az akaratra döntőleg, hanem az akarat maga dönti el, melyiket engedje érvényesülni önmagában. - Az akaratszabadság fő bizonyítéka az öntudat tanúságtétele. Nem mintha az öntudat az akarati tény szabadságát és kötetlenségét közvetlenül, szemléletszerűen érezné (bár vannak, akik ezt is állítják), hanem a szabad választás esetén semmiféle determináltságot nem fog fel, holott fel kellene fognia ha ez fennforogna. Míg ui. kényszerű akarásoknál öntudatunk nemcsak az akarás tényét magát veszi észre, hanem a kényszerűséget is, amelynek alá voltunk vetve, addig szabadakarati cselekvésünknél semmiféle ilyen kényszerről nem tanúskodik; ellenkezőleg: tanúsítja, hogy egyszerre több, ellentétes indítóok és értékítélet merült föl bennünk, s hogy ezeket egymás mellé állítva, mintegy mérlegelve, gyakran soká ingadozunk, s magunkat elhatározni nem tudjuk, míg végre (néha észrevehetően erős elhatározási ténnyel) kiszakítjuk magunkat a többi indítóok hatása alól, s csak egyhez csatlakozunk. Amikor ezt tesszük, elhatározásunkat nem érezzük olyannak, mint amelyet kivédhetetlenül, lélektani szükségességgel kellett volna tennünk; épp ezért a döntést magunknak is tulajdonítjuk s aszerint, hogy az erkölcsileg jobbat választottuk-e, megnyugvást, erkölcsi önbecsülést, önvádat vagy bűntudatot érzünk. Azonkívül emlékezetünk is tanúsítja, hogy hasonló körülmények között, vagyis egymással ellenkező értékítéletek esetén néha ehhez, máskor ahhoz az értékítélethez csatlakoztunk, egyszer így, máskor amúgy döntöttünk; amiből ismét teljes joggal következtetünk arra, hogy szabadon választottunk. Hozzájárul, hogy az akaratszabadság az emberiség egész erkölcsi és jogi életének alapja; akaratszabadság nélkül nincs beszámíthatóság, sem erkölcsi jó, sem érdem, sem bűn. A bűnöst nem azért rójuk meg, mert esetleg abnormisak az értékítéletei (ezért legfeljebb betegnek kellene tekinteni, s kórházban kezelni, nem büntetni), s érdemnek is csak azt a kötelességszerű v. szabadon vállalt erkölcsi cselekvést számítjuk be, melyet valaki önként, esetleg gátló okok ellenére is gyakorolt; ezért nem emelünk szobrot az állatnak v. a kitűnően működő gőzgépnek. A bíróságok is a szándékosságot és a szabad elhatározást tekintik a beszámíthatóság feltételének; aki ellenállhatatlan lelki kényszer hatása alatt v. éppen öntudatlanul cselekedett, azt sehol sem büntetik. - Az akaratszabadság fajai: az ellentmondás szabadsága (amikor szabad vagyok abban, hogy bizonyos esetben cselekedjek v. ne); az ellentétek szabadsága (amikor választhatok jó v. rossz közt), a minőség és fokozat szabadsága (amikor választhatok ilyen v. olyan jó közt, s bizonyos irányban többre v. kevesebbre határozhatom el magam). - Az akaratszabadság az értelmes lénynek mint ilyennek szükségképpeni velejárója. Csak ott van meg, de ott szükségképp megvan, ahol értelem van, mert az értelem egyszerre többféle jót ismerhet meg. Azért akaratszabadság szükségképp van Istenben is, de nála nem irányulhat jóra és rosszra, hanem csak erre v. arra a jóra, ill. ennek v. annak a jónak ilyen v. olyan módon való akarására. - Az akaratszabadság a keresztény erkölcsiség lényeges alaptétele; Isten parancsainak, az Evangélium törvényeinek és intelmeinek, fenyegetéseinek, jutalmainak és büntetéseinek az akaratszabadság nélkül nem volna semmi értelme. Az Egyház Lutherrel és Kálvinnal szemben a trienti zsinaton mondta ki az akaratszabadság dogmáját.
2009. dec. 13. 02:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:

Kedves Péter az elmémből húzta ki a szavakat, miket leírt előttem, így őt idézném most én.

Attól vagy szabad, hogy az "elméd" uralkodik a testeden, és nem pedig fordítva. De az oktatásban, zenében, öltözködésben és sok más dologban az ellenkezőjét hirdetik, és ezért kerülnek az emberek értetlenül rossz helyzetekbe. A vicces, hogy hiába az anyagtól való függés van előtérbe, egy bűneset során a törvényszék, mégis az elkövető "szabad" akarata mögé bújva hoznak ítéletet, mondván, hogy végig gondolhatta volna azt, amit megtett.(legyen az emberölés, lopás, csalás)

üdv

25/F

2010. ápr. 29. 19:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!