Milyen az ateisták világképe?
Kedves 60-as!
Szerintem a te definícióddal nem feltétlenül értek egyet, mivel nem zárja ki azt a szenáriót, amikor valaki hisz, de nem imád, és ezt a megfogalmazást én vallásosoktól szoktam hallani, akik azt mondják, hogy az ateisták valójában tudják, hogy létezik Isten, csak megtagadják őt.
Szerintem jobb meghatározás az, hogy bármilyen isten létezéséről való meggyőződés hiánya.
"valójában tudják, hogy létezik Isten, csak"
Mármint: melyik a sok millióból?
NEM, az ateisták továbbra SEM hisznek az istenekben. Aki hisz az istenében, csak megtagadja - az HÍVŐ.
"semmilyen értelemben nem jár együtt imádattal"
Hát nem tudom. El tudom képzelni, hogy ateistaként tudnék imádni embereket, állatokat, növényeket, helyeket, márkákat, művészi alkotásokat, stb.
Kedves 62-es!
Pontosan erre céloztam azzal, amit írtam.
#59
"Ugyanakkor vannak olyan nem hívők, akik nem meggyőződésből azok, hanem például keresők, vagy egyszerűen nem kaptak olyan eszmét, amiben hinni tudnának, így csak jobb híján nem hívők."
Ez felveti az előbbi problémát, hogy senkit sem lehet ateistának hívni, mert mi van ha halála előtt megtér.
Ha nem találkoztál olyan vallással amiben hiszel, addig nem vagy hívő.
"Van olyan, aki teljesen nyitott a kérdésre, csak egyelőre nem talált olyan tradíciót, ami meggyőző volna neki."
Igen, ez ugyan úgy ateista.
"Vagy az igénye megvan rá, csak valamilyen külső ok miatt nem jut el hozzá a megfelelő tanítás."
Aki már keresi a vallást, hogy melyikben hihessen, az alapjáraton nem logikus.
Mert előre fel kell tételezned, hogy lesz egy igaz amit megtalál, tehát teista lesz. Mi van, ha nem fogja megtalálni a hitét?
Akkor örökké az az ateista marad akit te kivételnek gondolsz?
Majd ha meghal, akkor nevezhetjük ateistának?
"hogyan az éhezőket nem sorolnám a fogyókúrázók közé, úgy velük kapcsolatban is vonakodom ateizmusnak hívni a szemléletüket."
Igen, viszont a 'nem evők' vagy 'keveset evők' közé mindkét tábor oda tartozik.
Nem?
#66 Mondom, hogy túlgondolod. Nem az ateizmus pontos meghatározása a célom, csak az mondandóm egyértelműsége miatt lehatároltam azt a részét, akikről nagyjából biztosan ki lehet jelenteni, hogy ateisták, és velük kapcsolatban biztonsággal ki lehet jelenteni, hogy bizonyos eszmei-gondolati tömbök körül csoportosul egy jelentős részük, és ezeket lehet specifikusan ateista világnézeteknek nevezni. Hogy a bizonytalanok vagy a kérdésben nem állást foglalók most ateistának minősülnek vagy sem, a kérdés szempontjából nem lényeges, én óvakodom az ateista ientitást olyanra erőltetni, aki ezt nem hajlandó magától megtenni, mivel többféle oka lehet annak, hogy miért vonakodik ezt megtenni. Én csak ennyit mondtam.
De ha még ateistának is nevezzük őket, a mondandóm lényegén és igazságán nem változtat. Léteznek sepcifikusan ateista nézetrendszereket, én csak azt adtam meg, hogyan lehet őket megtalálni.
„Ha nem találkoztál olyan vallással amiben hiszel, addig nem vagy hívő.”
Nem vagy hívő, de ateista sem vagy feltétlenül.
„Igen, ez ugyan úgy ateista.”
Miért, nem lehet tradíciótól függetlenül hinni Istenben, vagy bármilyen transzcendensben? Ez nem igaz, attól még, hogy nem követ valaki konkrét vallást, vagy vallási tanítást, lehet teljes meggyőződése arról, hogy létezik Isten.
„Aki már keresi a vallást, hogy melyikben hihessen, az alapjáraton nem logikus.
Mert előre fel kell tételezned, hogy lesz egy igaz amit megtalál, tehát teista lesz. Mi van, ha nem fogja megtalálni a hitét?”
Nem csak vallási tradíciókban lehet megtalálni a spiritualitást. Vagy akkor mondjuk a perennialistákat (például Hamvas Béla) hova sorolod? Konkrétan egyik tradíciót sem követik, de úgy vélik, hogy mindegyik tradíció valamilyen felsőbb igazság tökéletlen megfogalmazását tartalmazza. Nem követik egyik konkrét vallást sem, de azt sem gondolják, hogy a kereszténység vagy a buddhizmus hamis nézetek volnának.
Nem gondolom, hogy a teljes emberiség felosztható teistákra és ateistákra, de attól még ezek értelmes kategóriák. Csak nem minden ember sorolható egyértelműen egyikbe vagy másikba. Én csak azt mondtam, hogy beszéljünk azokról, akikről egyezményesen el lehet dönteni, hogy ateisták, akiknek ateizmusát ők maguk is elismerik. Mert az tuti. A buddhistákat meg az agnosztikusokat, meg a keresőket kategorikusan ateistának nevezni csak azért, mert nem egyértelmnűen teisták, szerintem önkényes és megalapozatlan döntés, mert legalább annyira nem egyértelműen ateisták, mint amennyire nem egyértelműen teisták. De ez, mint mondtam, huszadrangú kérdés, és semminek a megértéséhez vagy megismeréséhez nem visz közelebb, hogy ezeket az embereket most önkényes meghatározások mentén melyik kategóriába soroljuk.
"Hát nem tudom. El tudom képzelni, hogy ateistaként tudnék imádni embereket, állatokat, növényeket, helyeket, márkákat, művészi alkotásokat, stb."
De ezeket nyilván tudod,hogy miért imádod.
Nem kell hozzá hit.
"
Nem gondolom, hogy a teljes emberiség felosztható teistákra és ateistákra, de attól még ezek értelmes kategóriák. Csak nem minden ember sorolható egyértelműen egyikbe vagy másikba. Én csak azt mondtam, hogy beszéljünk azokról, akikről egyezményesen el lehet dönteni, hogy ateisták, akiknek ateizmusát ők maguk is elismerik. Mert az tuti. A buddhistákat meg az agnosztikusokat, meg a keresőket kategorikusan ateistának nevezni csak azért, mert nem egyértelmnűen teisták, szerintem önkényes és megalapozatlan döntés, mert legalább annyira nem egyértelműen ateisták, mint amennyire nem egyértelműen teisták.
"
Mivel minden nem teista egyértelműen ateista illetve minden teista egyértelműen nem ateista (lévén ezek egymást kizáró halmazok, valaki vagy az egyikbe tartozik, vagy a másikba) így a hovatartozás egyértelműen eldönthető.
Valaki vagy hisz isten/istenek létezésében, vagy nem hisz.
Szerintem egy jövő időben esetlegesen bekövetkező elköteleződés valamelyik világnézet irányába teljesen érdektelen, mivel a definíció az ADOTT pillanatban érvényes állapot alapján határozza meg azt, hogy valaki ateista vagy teista.
A besorolás pillanatában nem hisz isten/istenek létezésében = ateista.
A besorolás pillanatában hisz isten/istenek létezésében = teista.
Az teljesen indifferens, hogy a következő másodpercben miképpen fog dönteni és esetleg világnézetet váltani.
Ha bekövetkezik egy ilyen változás, akkor majd AZUTÁN átsorolódik az illető az új világnézetének megfelelő csoportba, mindaddig azonban a JELEN állapota a mérvadó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!