Kedves Jehova Tanúi! Olvasta-e közületek valaki Szalai András könyveit? "Jehova és a szervezet" illetve"Más Jézus, más lélek, más evangélium" címűt? Mi a véleményetek róla?
[6. oldal] E. Washburn Hopkins, a Yale Egyetem professzora megerősítette: "Jézus és Pál számára szemmel láthatóan
ismeretlen fogalom a Háromság dogmája; …semmit sem mondanak erről" (Origin and Evolution of Religion [A
vallás eredete és kifejlődése]).
A Háromság mint "dogma" vagy "fogalom" természetesen ismeretlen volt Jézus és Pál számára, akárcsak a
"Jehova" műszó, vagy a "teokratikus szervezet" fogalma. A Társulat Hopkins mondatát is csak hiányos idézéssel
változtathatta "megerősítő" bizonyítékká. A …-tal kihagyott részben ugyanis az angol eredetiben egy
egész tagmondat és az arra visszautaló szó áll: "A Háromság tanításának kezdete már János [evangéliumában]
megjelenik (ca. 100), mindenesetre semmit sem mondanak erről [ti. a Háromságról]." [9] Hopkins tehát
minimum az Újszövetség egyik könyvében megjelenni látja a tant, és ez ellentmond a Társulat véleményének.
[11. oldal] Will Durant történész megjegyezte: "A keresztényiség nem pusztította el a pogányságot, inkább elfo g ad -
ta… Az isteni háromság gondolata Egyiptomból eredt" Siegfried Morenz Egyptian Religion (Egyiptomi vallás) című
könyvében szintén megjegyzi: "Az egyiptomi teológusok számára a háromság jelentette a legfőbb tantételt. A három
istent egyesítve egyetlen lényként kezelték és egyes számban szólították meg. Íly módon az egyiptomi vallás szellemi
ereje közvetlen kapcsolatot mutat e keresztény teológiával."
A Társulat csak azt nem említi meg, hogy ugyanezek a történészek hasonlóan elutasító megállapításokat tettek
olyan dolgokról is, amelyekben a Társulat hisz. Például Durant könyve (Caesar and Christ) 594-595. oldala
szerint "az Apokalipszis zsidó költészet, a negyedik evangélium görög filozófia … János a görög filozófusokhoz
csatlakozott". A Társulat tőle vett idézete: "Az isteni háromság gondolata Egyiptomból eredt" nem
teljes, Durant az egyiptomi gondolatok (ideas) közé sorolja az utolsó ítéletet is, kissé lejjebb pedig kijelenti:
"Perzsiából eredt a millennarizmus" (ti. az Ezeréves Királyság reménysége, a Jehova Tanúi számára alapvető
fontosságú tanítás). Ugyanígy a Társulat csak azt nem említi Morenzről, hogy egyiptomi, pogány eredetűnek
tekintette az egy Isten létét valló monoteizmust (254. oldal), a teremtéshitet (162-163. oldal), a zsidó
bölcsességirodalmat (251-252. oldal) és Jézus példázatait (254. oldal) stb. Mégis, amint megjegyzi (255.
oldal): "Hogy elkerüljük a durva félreértést, még egyszer hangsúlyozzuk, hogy a keresztény Há r om s ág lé -
n ye g e természetesen bibliai." Ilyen bizonytalan, kétséges forrásokat szerintem valóban csak hiányos idézéssel
lehetséges felhasználni, csak az a kérdés, hogy megéri-e?
[11. oldal] Edward Gibbon History of Christianity (A kereszténység története) című könyvének előszavában ezt olvassuk:
"Ha a keresztényiség diadalmaskodott a pogányság felett, ez fordítva is igaz, a pogányságnak sikerült a
keresztényiséget megrontania. Az első keresztények igaz Deizmusát… a római egyház a háromság felfoghatatlan dogmájává
változtatta. Sok egyiptomi eredetű és Platón által eszményesített pogány tantétel megmaradt és a hit elfogadható
része lett."
Először is az idézet nem magától Gibbontól származik, hanem a kiadó előszavából (Peter Eckler szavai).
Magáról Gibbonról pedig nem árulja el a Társulat, hogy 1881-ben kiadott egyháztörténete minden szempontból
keresztényellenes. Gibbon deista volt, és e világnézet szerint Isten a teremtés óta nem avatkozik be a
világba. Az Eckler-idézet folytatása (a 16. oldalán) pedig pogány hitként említi az inkarnációt, a Fiú testté
lételének tanát is. Miért szorul rá a Társulat, Isten állítólagos "Isten gondolatközlő csatornája" arra, hogy
ilyen antikrisztusi gondolkodótól kölcsönözzön magának érveket (vö. 1Jn 4:2-3)?
[11. oldal] Ezért James Hastings Encyclopaedia of Religion and Ethics (Vallási és Etikai Enciklopédia) című művében
ezt írta: "Az indiai vallásban például, találkoztunk Brahma, Síva és Visnu hármas istencsoporttal; az egyiptomi
vallásban ez a hármas istencsoport Ozirisz, Ízisz és Horusz… Tehát nemcsak a történelmi vallásokban található meg
az Isten Háromság formájában. Különösen az új-platóni Legfőbb vagy Legvégső Valóságról alkotott szemléletben is
ezt látjuk", amelyet "triádszerűen ábrázoltak."
Az enciklopédia csak a hasonlóságokat említi, de nem azonosítja a pogány vallásokat a keresztény háromságtan
forrásaként. Még ugyanazon az oldalon ezt olvashatjuk: "…a keresztény hit, azzal, hogy a hívő a
Szentlélek közösségében egyesül az ember Jézus Krisztusban megtestesült isteni Igével (logos, sermo, ratio),
eltérő / megkülönböztethető alapot [distinctive basis] s zolgáltat a Háromság keresztény tanításá h oz." [10] A
Társulat egyoldalú idézése ellenére az enciklopédia írói nem a pogány vallásokban látják a háromságtan
gyökereit, szaktekintélyük tehát ellentmond a Társulat véleményének.
[6. oldal] "Kezdetben a keresztények nem voltak háromsághívők… Nem voltak azok, sem az apostoli, sem az apostolokat
közvetlen követő korokban, ahogyan ez kitűnik az Ú[j] Sz[övetségből] és más korai keresztény írásokból."
(Encyclopedia of Religion and Ethics [Vallási és Etikai Enciklopédia])
A Társulat ezt a szócikket is hiányosan idézi. A …-tal jelölt helyen az angol szövegben ezt találjuk: "nem
voltak háromsághívők a szó szigorú ontológiai vonatkozásában" (in the strictly ontological reference). [11]
A szócikk az "ontológiai vonatkozás" alatt azt érti, hogy az első századok keresztény írói Istenről elsősorban
nem a lényére, lényegére, természetére vonatkozóan (ontológiailag) beszéltek Háromságként, hanem a világban
való üdvözítő tevékenységét és megjelenését szem előtt tartva (ökonómiailag). Az "ökonómiai trinitás"
nem a trinitástan egyik változata, hanem a Háromság egyik legkorábban felfedezett és hirdetett oldala. Erre
a megközelítésre azért volt szükségük a 2-3. századi apostoli és egyházatyáknak, mert azt kellett a pogány
filozófusoknak és a gnosztikusoknak bizonyítaniuk, hogy (1) a történelemben (2) ugyanaz az egyetlen Isten
(3) cselekedett és cselekszik köztünk teremtőként, megváltóként és megszentelőként (nem három külön
isten). Az enciklopédia egyébként ugyanebben a cikkben megjegyzi, hogy "bár a Háromság tanítása valamivel
később jelent meg a teológiában, nagyon korán élnie kellett az istentiszteletben." A Társulat hiányos idézése
ellenére az enciklopédia írói az első századok íróinak tanulmányozása alapján meg voltak győződve
azok trinitárius hitéről, tekintélyükkel tehát ellentmondanak a Társulat véleményének.
2. Ókori szerzőktől vett idézetek
A Társulat ókeresztény írókat is idéz, akik írásaikkal valóban az egyház tanítását kívánták képviselni. Egyrészt
azonban szavaikból akkor is csak az volt, és ma is csak az a mérvadó, ami biblikus. Másrészt pedig –
amint az előző példa is mutatta – ha nem tudjuk, kiknek, kik ellen, és milyen érvelési módszert követve írtak,
félreértjük őket.
[7. oldal] Justin vértanú, aki i.sz. 165 körül halt meg, Jézust, mielőtt emberként létezett volna, egy t eremtett an g yal -
nak nevezte, aki "különbözik attól az Istentől, aki mindent teremtett". Azt mondta, hogy Jézus alacsonyabb rendű
Istennél, és "sohasem tett és mondott mást, csak amit a Teremtő megparancsolt neki".
A Társulat a 2. századi, tehát az újszövetségi gyökerekhez időben legközelebbi hitvédők közül egyedül Jusztinoszt
idézi, pedig a kortárs Arisztidész, Tatianosz, Athénagorasz, antiókhiai Theofilosz, szardeszi Melitón
és Hermiasz is Jusztinosz hitében osztozott. A 2. századi görög hitvédők közül Jusztinosz a filozófiailag
képzett művelt réteghez tartozott, és hogy elsősorban ennek a rétegnek a (pogány és zsidó) szkeptikusait
igyekezett meggyőzni a filozófia eszközeivel. A Társulat a fenti idézettel Jusztinosz szavait kiforgatva azt
sugallja, hogy ez a keresztény apologéta (hitvédő) a Társulathoz hasonlóan teremtett, angyali lénynek tartotta
Jézust. A teljes szöveg [12] azonban ez:
"Az Isten Igéje ugyanis neki Fia, mint azt már az előbbiekben mondottuk. Angyalnak és apostolnak is nevezi őt [ti. a
Biblia, nem Jusztinosz!], mivel ő hirdette meg mindazt, amit tudni kell, és elküldetett, hogy megmagyarázza mindazt,
amit hirdetett, ahogyan maga a mi Urunk is mondotta: Aki hallgat engem, azt hallgatja, aki küldött engem. (Mt
10:40) Mózes írásaiból ez világosan kitűnik. Ezekben ugyanis azt mondja: Így szólt az Isten angyala a csipkebokor
tüzének lángjában: Én vagyok az, aki van, Ábrahám Istene, Izsák Istene, Jákób Istene (…) Amit mi itt idéztünk,
annak igazolására írtuk le, hogy az Isten Fia és apostola, Jézus, a Krisztus, ki előbb Ige volt, és egyszer tűz alakjában
jelent meg, máskor meg a testetlen lények alakjában, most pedig Isten akaratából az emberi nemért ember lett…" [13]
Jusztinosz tehát itt úgy beszél Jézusról, mint hírnökről (görög: angelosz) és küldöttről (görög: aposztolosz),
de a tevékenységét leíró szavakat nem lehet a természetére vonatkozó ontológiai meghatározásként felhasználni
(ti. hogy "angyali lény" vagy ugyanezzel a logikával "apostoli lény" lenne). A Társulat tehát a saját
szavait adta Jusztinosz szájába, aki a keresztények istentiszteletéről máshol is írt:
"...Innét van a vád, hogy minket ateistáknak tartanak, mert mi a [pogány] istenekkel szemben valljuk, hogy ateisták
vagyunk; de nem így az Istennel kapcsolatban, ki valóban igaz (…). Őt imádjuk és tiszteljük mi, meg a tőle jött Fiút,
ki megtanította nekünk mindezeket, s a kíséretében levő angyalok seregét, és a prófétai Lelket; lélekben és igazságban
hódolunk előttük…" [14]
Jusztinosz az Atya, a Fiú és a Lélek imádatáról és tiszteletéról beszél. Az angyalok említése viszont valóban
furcsa; talán azért kerültek bele a felsorolásba, hogy bizonyítsa: nem "üres" az a menny, amelyben a keresztények
hisznek, vagy a Zsid 12:22-24-re gondolt? Maga Jusztinosz is tudta, hogy az angyalokat nem szabad
imádni, csak Istent, ezért idézte a XVI:6-ban a Mt 22:37-et. Ugyanebben az írásában írta: "Azért vádolnak
minket őrültséggel, mert a második helyet a változatlan és örök Isten után, a mindenség szülője után, mint
vélik, egy megfeszített embernek adjuk, merthogy ők nem ismerik ennek a misztériumát…" [15]
A Társulat második idézetének eredetijét, miszerint Jézus "különbözik attól az Istentől, aki mindent teremtett",
Jusztinosz egyetlen művében sem lehet fellelni; maga a kijelentés különben ellentmondana Jusztinosznak
és a Bibliának is (vö. Jn 1:3, Kol 1:16-17). A Társulat a harmadik idézettel, miszerint Jézus "sohasem
tett és mondott mást, csak amit a Teremtő megparancsolt neki" azt akarja sugallni, hogy Jézus Jusztinosz
szerint is alacsonyabb rendű teremtmény volt. Bár ennek az idézetnek a forrását sem sikerült fellelni, a
Fiúnak az Atyának való engedelmessége vagy a Léleknek a Fiú iránti engedelmessége a háromságtan számára
egyszerűen az isteni személyek eltérő feladatából következik, és a megváltásban betöltött szerepük tökéletes
összhangját bizonyítja; a Fiú és a Lélek alárendeltsége tehát nem jelent alacsonyabbrendűséget. Jusztinosz
Jézust emberré lett Istennek tartotta, amint a "Párbeszéd a zsidó Trifónnal" című művében is olvasható:
"Trifón: Hihetetlen és szinte lehetetlen dolgot akarsz ugyanis igazolni, amikor az Isten születéséről, emberré levéséről
beszélsz. Jusztinosz: Ha ebben az érvelésben emberi tanításokra és bizonyítékokra építeném fel igazolásomat, valóban
nem lenne szükséges, hogy hozzám hasonuljatok [értsd: hogy kereszténnyé legyetek], de ha ebben az ügyben az
idézett Írásból vett részletekre támaszkodom, mint megannyiszor idéztem, kérhetlek benneteket, hogy jól gondoljátok
meg, akik olyan keményszívűnek mutatkoztok az isteni akarat és az isteni dolgok megértésében. (…) A leírások
világos formában úgy mutatják be Krisztust, hogy szenvedésnek alávetett, imádandó és Isten, ezeket már idéztem is
nektek, és úgy kell elfogadnunk, hogy Krisztusra állnak, bár ők tagadni merik, hogy a Krisztusra vonatkoznak, (de) [a
zsidók] az eljövendő, szenvedő és uralkodó Istent megvallják…" [16]
Később ezt is írta:
"Dávid azt hirdette, hogy a Nap és a Hold előtt [értsd: a teremtett világba] méhből fog születni az Atya akaratának
megfelelően, és hogy erős és imádott Isten ő, valamint arra világított rá, hogy ő a Krisztus." [17]
Jusztinosz itt a Messiásról beszél, aki az Ézs 9:6-ban említett "erős" vagy "hatalmas Isten" (ezt Jehova Tanúi
is elfogadják, csak azt nem veszik észre, hogy ez is Jehova címe, lásd Ézs 10:20-21 stb.). Jusztinosz a
Társulat sugallata ellenére Istent a Biblia alapján Atya, Fiú és Szentlélek Istenként imádta (bár a Háromság
szót nem használta), Jézust pedig emberré lett Istennek tartotta. Ha hite megfogalmazása nem is volt mindig
korrekt (a niceai zsinat utáni szemmel), képes volt érte vértanúként meghalni.
[7. oldal] Irenaeus, aki körülbelül i.sz. 200-ban halt meg, azt mondta, hogy mielőtt emberként megszületett, Jézus
mint Istentől különálló személy létezett, és kisebb volt, mint ő. Kimutatta, hogy Jézus nem egyenlő "az egyetlen igaz
és egyedüli Istennel", aki "felette áll mindenkinek, és akin kívül nincs más."
Iréneusz lyoni püspök is a 2. század hitvédői közé tartozik, de tudni kell, hogy "Az eretnekek ellen" írt ötkötetes
művének az első harmada (ahonnan a társulati idézet is származik) a gnosztikusokkal vitázik. Iréneusz
az adott részletben azt a gnosztikus spekulációt cáfolta, miszerint az egyedüli Istenen kívül lenne egy félistenszerű
"demiurgosz", aki az anyagvilágot teremtette, és akit a gnosztikusok az Ószövetség Istenével (Jehovával)
azonosítottak. Iréneusz érvelése szerint az egyház "egy Istenben [hisz], a mindenható Atyában, a
mennynek, a földnek és a tengernek és minden benne levőnek a teremtőjében; és az egy Krisztus Jézusban,
az Istennek a Fiában, aki testté lett a mi üdvösségünkért; és a Szent Lélekben, aki a prófétákon keresztül
szólt Isten döntéseiről". Iréneusz arról beszél, kiben hisz, azaz bízik az egyház; ezért ugyanitt úgy említi
Jézust, mint aki "Krisztus Jézus, Urunk és Istenünk és üdvözítőnk és királyunk." [18] Érdemes megfigyelni,
hogy a Társulat nem idéz, amikor Iréneusz állítólag "kimutatta", hogy Jézus nem egyenlő "az egyetlen igaz
és egyedüli Istennel", hanem egyszerűen a saját véleményét adja Iréneusz szájába, a teljes szöveg idézése
nélkül. A második töredéket ("felette áll mindenkinek, és akin kívül nincs más") sem sikerült fellelni. Ezzel
a hiányos idézési módszerrel azt is bizonyíthatnánk a Bibliából, hogy "nincs Isten" (vö. Zsolt 14:1)! Iréneusz
az egyik tanító művében mindenesetre egyértelműen kifejtette az Atya és a Fiú viszonyáról vallott hitét:
"Tehát Úr az Atya és Úr a Fiú, és Isten az Atya és Isten a Fiú, mert aki Istentől született, az Isten. Eképpen természetének
lényege és hatalma szerint, egyetlen Istennek mutatkozik, másrészről, mint üdvösségünk adományozásának
kezelője, Fiú és Atya." [19]
Az Ézs 7:14-gyel kapcsolatban pedig ezt írta:
"Az Emmánuelnek pedig ez a fordítása: Isten velünk, vagy a kívánságot fejezi ki a próféta ehhez hasonlóan: Isten
legyen velünk! Eszerint az értelem szerint a jó hír értelmezése és kinyílvánítása, mert 'Íme – mondja – a Szűz foganni
fog, és egy fiút szül, őt, aki Isten, hogy velünk legyen.', ugyanakkor egészen elcsodálkozik a dolgon, hírül adja a jövő
eseményt, hogy Isten velünk lesz. (…) Ugyanaz a próféta ezt mondja még: 'Fiú született nekünk, és fiúgyermek
adatott nekünk, és az ő neve csodálatos tanácsadó, erős Isten." [20]
Iréneusz csak egy Teremtőről tudott, és Jézust annak tartotta: "Krisztus Jézus, az Isten Fia, aki a z ő te r em t é -
se [értsd: az általa teremtett világ] iránti páratlan szeretetéből leszállott, hogy egy szűz megszülje."[21] Mindent
összevetve, Iréneusz a Társulat sugallata ellenére Jézust emberré lett Istennek tartotta; nem használta a
Háromság szót, a tanról nem fogalmazott "hibátlanul", de Istenben kora egyházával együtt mint Atya, Fiú és
Szentlélek Istenben hitt.
[7. oldal] Alexandriai Kelemen, aki i.sz. 215 táján halt meg, Jézust emberré születése előtti létezésében "teremtménynek",
Istent viszont "nem-teremtett és elpusztíthatatlan és egyedüli igaz Istennek" nevezte. Azt mondta, hogy a
Fiú "második a mindenható Atyához képest", de nem egyenlő vele.
Alexandriai Kelemen az ortodox hitet illetően nem túl mérvadó egyházatya, már kortársai sokat kritizálták
spekulációi miatt, Photiosz és Rufinus püspökök pedig azzal vádolták, hogy a Fiút "teremtménynek" tekinti.
Ezt azonban Kelemen sehol sem állította, a Társulat csak az ő véleményüket adja Kelemen szájába, hiányosan
idézve Alvan Lamson egyháztörténeti művét a 124. oldalról (Lamson könyvéről még lesz szó). Kelemen
a Társulat állításával ellentétben "örökkévaló Fiú"-ként emlegeti a Krisztust [22], és azt állította, hogy az
"Atya sohasem létezett a Fiú nélkül" [23], hiszen "a Fiú ugyanaz az Isten, mint az Atya". [24] Bár Kelemen
számára "Krisztus kettő: isteni és emberi, és csak ez a kettő: Isten és ember" [25], kortársai és a mai teológia
véleménye szerint is túlságos elhanyagolta Jézus emberi természetét, érzelmi világát, talán saját aszketikus
eszményei miatt, vagy mert a Fiúról a legtöbbször mint Logoszról, Isten Igéjéről, bölcsességéről beszélt.
Kelemennek a Háromegy Istenről alkotott képét jól mutatja felkiáltása:
"Mily csodás misztérium! Egy a mindenség Atyja, egy a mindenség Logosza, a Szentlélek is egy, és mindenütt
ugyanaz!" [26]
Kelemen a Társulat állításai ellenére hitt Jézus Isten és ember voltában, a Szentlelket személynek tekintette,
és bár nem volt szava a személyre, a lényegre vagy a Háromságra, hitt a három isteni személy egy voltában.
[7. oldal] Tertullianus, aki i.sz. 230 táján halt meg, Isten felsőbbségét tanította. Megjegyezte: "Az Atya különbözik a
Fiútól (aki egy másik), mivel nagyobb, mint ő; mivel ő a nemző, így különbözik attól, akit nemzett, mint ahogyan a
küldő is más, mint a küldött," Ugyancsak ő mondta: "Volt idő, amikor a Fiú nem létezett… Isten egyedül volt, amikor
még más lények nem voltak."
Tertulliánusz hitéről már volt szó fentebb, a Társulat 2. állításánál. A Társulat első idézete a keresztény trinitástan
része, amely vallja, hogy a személyek különbözőek, hogy a közöttük levő kapcsolat valóságos (pl. küldés,
szeretet, párbeszéd), hogy a Fiú "született" (de nem teremtetett), és hogy amíg messiási szerepét betölti,
az Atya "nagyobb" nála. A Társulat a második idézetet ("Volt idő, amikor a Fiú nem létezett") a szövegkörnyezetből
kiragadva idézi. Tertulliánusz ebben a részletben ugyanis azt fejtegeti, hogy bár a személyek lényegüket
tekintve egyek, a személyek az egymáshoz való viszonyban léteznek mint külön személyek: "[az
Atya] nem lehetett Atya a Fiú előtt, sem bíró a bűn előtt"; ez egyébként nem volt ortodox nézet, sőt Tertulliánusz
önmagának is ellentmondott, hiszen egy másik írásában "örökkévalónak" vallotta az Atyát, a Fiút és
a Lelket is. [27] A Társulat harmadik idézete ("Isten egyedül volt, amikor még más lények nem voltak.") egy
másik műből származik, és pontos fordításban így hangzik: "Minden [dolog] előtt Isten egyedül volt" (before
all things, God was alone). A kijelentés a szövegkörnyezet nélkül megint félreérthető; egyrészt Tertulliánusz
a modalista [28] Praxeasz ellen érvel, aki nem tartotta öröknek a Logoszt (a Fiút), csak az egyszemélyű
Isten időben második, ideiglenes megjelenési formájának. Vele szemben érvelve Tertulliánusz az Igét
(logosz) Isten Értelmével (nousz) azonosította, hogy könnyebben bizonyíthassa a Logosz örök voltát: az örök
Isten Értelmének is örökkévalónak kell lennie, tehát Isten sosem volt egyedül. Ez a spekulatív érv persze
erősen vitatható: ha a Logosz csak Isten értelme lenne, akkor nem lett volna mindig önálló személy, és ha
mégis idővel – mintegy Istenen belül – jött volna létre, akkor hogyan lehetne örök és teremtetlen?
"Ezért nem vakmerően merjük állítani, hogy Isten akkor sem, a világmindenség teremtése előtt sem volt egyedül,
mivel benne volt értelme [nousz] és az értelemben beszéde [logosz], amit másodiknak alkotott magában." [29]
A Társulat sugallata és Tertulliánusz időnként spekulatív érvelése ellenére az egyházatya igenis vallotta Jézus
Isten voltát, tőle származik a "három személy – egy lényeg" formula is, tehát a hite ellentmond a Társulaténak.
[7. oldal] Hippolytus, aki körülbelül i.sz. 235-ben halt meg, azt mondta, hogy Isten "az egy Isten, az első és az
egyedüli Isten, mindenek Ura és Alkotója, akivel senki sem egykorú [vagyis, akinek nem volt kortársa]… Ő az Egyet -
len, aki önmagában egyedül volt; aki saját akaratából hívott létre mindent, ami azelőtt nem volt", íly módon teremtette
Jézust is, emberré születése előtt.
Hippolütosz valójában egy másik modalista, Noetosz ellen írt, és ő is amellett érvelt, hogy a személyek
öröktől fogva együtt léteznek, nem csupán egymás utáni megjelenési formák. A Társulat Hippolütosz szavaihoz
csak hozzáteszi a saját véleményét: "íly módon teremtette Jézust is", és amint a szokásos társulati …
sejteti, az idézet hiányos. Íme a hiányzó részlet: "…akivel senki sem egykorú. Mellette semmi sem volt, de
Ő, bár egyedül létezett, több személyként létezett" (yet existed in plurality). [30] Hippolütosz ezt is megjegyzi
ugyanazon a szakaszon belül: "Az ember tehát akár akarja, akár nem, rákényszerül elfogadni Istent, a mindenható
Atyát és Jézus Krisztust az Isten Fiát, aki Isten lévén emberré lett, akinek az Atya mindent alávetett,
Önmagát kivéve, és a Szentlelket; ezek együtt pedig hárman vannak." [31] Ráadásul Jézust úgy nevezi,
" K risz t us, a Mindenható". [32] A Társulat sugallata és hiányos idézése ellenére Hippolütosz mind Jézus Isten
voltát, mind a Háromságot vallotta, tehát az ő hite is ellentmond a Társulaténak.
[7. oldal] Origenész, aki i.sz. 250 körül halt meg, azt mondta, hogy "az Atya és a Fiú két szubstancia… lényegükre
nézve két eltérő lény", és hogy "[a Fiú] Atyjához képest igen kicsiny világosság".
Órigenész nagy hatású, de vitatott, eretnekgyanús tanító volt, akit a kortársai is nehezen tudták egyértelműen
megítélni. Utólag nem hagyhatjuk figyelmen kívül spekulatív gondolkodásmódját (allegórizáló bibliaértelmezés),
az emberi léleknek a testi megszületés előtti létezésébe vetett gnosztikus eredetű hitét (preegzisztencia),
de főleg azt nem, hogy a Fiút és a Szentlelket az Atyánál alacsonyabb rendűnek tartotta, és tagadta,
hogy a Fiúhoz szabadna imádkozni (vö. Csel 7:55-60). A Társulat tehát Órigenésszel olyan valakinek a tekintélyére
akart építeni, akit maga is elutasítana tévtanai nagy része miatt, illetve akinek a teológiáját az
egyház annak idején sem tartotta, és ma sem tartja mérvadónak.
Amiért nincsenek megadva az idézetek forrásai
A Társulat az apostoli és egyházatyákról szóló részben sem adja meg az idézetek pontos forrását. Robert U.
Finnerty, aki külön könyvet [32] írt az Őrtorony Társulatnak az egyházatyákkal kapcsolatos állításairól és az
egyházatyák valódi bizonyságtételéről, megkérte a Társulattól a kiadványukban található idézetek forrását.
A Társulat 1989. december 13-i levelében tett eleget a kérésének, de a válaszlevélhez mindössze egyetlen
1869-ben kiadott egyháztörténeti mű [34] néhány fénymásolt oldala volt csatolva, a már említett Alvan Lamson
könyvéből. A Társulat ugyanezt a Lamsont a niceai zsinat előtti atyákról szóló fejezet végén, összefoglalásként
idézi (a 7. oldalon). Lamson kötetének hosszú címe eleve sokat sejtető: "Az első három évszázad
egyháza, avagy jegyzetek a korai atyák életéhez és véleményéhez, különös tekintettel a Háromság tanítására,
megvilágítva annak késői eredetét és fokozatos kialakulását". A szerző nyilván nem volt elfogulatlan.
Bár a Társulat Kálvinról megemlíti, hogy háromsághívő volt, arról hallgat, hogy Lamson unitárius (szintén
háromságtagadó) volt. Ami Lamson tudományosságát illeti, forrásainak vagy forráskezelésének a megítéléséhez
elégséges a fenti idézeteket végigolvasni. A Társulat mindössze egyetlen múlt századi unitárius kiadvány
néhány oldalának a megállapításai alapján próbálta meggyőzni az Olvasókat arról, hogy az első három
évszázad keresztény tanítói nem voltak háromsághívők!
3. A zsinatok története
[8. oldal] Sok éven át bibliai alapon erősen ellenezték azt a felfogást, hogy Jézus Isten. A vita lezárása végett, Konstantin
római császár Niceába összehívta az összes püspököt. A püspököknek csak kis része, csupán körülbelül 300
püspök volt jelen. Konstantin nem volt keresztény. Állítólag, életének egy későbbi szakaszában tért meg, de nem
merítkezett alá egészen a haláláig.
[7-8. oldal] A niceai zsinat valójában azt állította, hogy Krisztus egylényegű az Istennel, ami sarkalatos pontja lett a
későbbi Háromság-teológiának. De nem akkor született meg a háromságtan, hiszen ezen a zsinaton n em történt emlí -
tés a szent szellemről mint a háromszemélyű egy Istenség harmadik személyéről.
[8. oldal] De ott niceában egyetlen püspök sem emelt szót a Háromság mellett. Ők csak Jézus természete felől döntöttek,
de nem döntöttek a szent szellem szerepéről. Ha a Háromság világos bibliai tanítás lett volna, akkor miért nem
ajánlották ez alkalommal azt?
A Társulat bemutatásából úgy tűnik, mintha csak egy vitázó kisebbség vallotta volna Jézus istenségét, mintha
Konstantinnak miattuk és a téma miatt kellett volna összehívnia a zsinatot, mintha Konstantin a többségi
véleményt ellenezte volna, és mintha ő döntött volna. Mindezzel szemben tény, hogy Jézus személye csak az
egyik vitatéma volt a többi mellett: a húsvét megünneplésétől kezdve az üldöztetések alatt hitehagyók visszavételének
a kérdésein át az uzsorakamathoz való hozzáállásig kb. 20 "kánont", azaz rendelkezést fogalmaztak
meg. [35] Az is tény, hogy a püspökök között alig volt latin, nyugati, a többség a Jézus istenségét tagadó
Áriuszhoz hasonlóan görög, keleti volt. Áriusz presbiternek ugyanakkor csupán 17 támogatója volt (!), bár
nikodémiai Euszébiusz udvari püspök és a zsinat házigazdája, a niceai püspök, Theognisz mellette állt. Áriusznak
tehát inkább volt befolyása Konstantinra, mint ellenfeleinek. Konstantin elsődleges célja a vallási
egység volt: ünnepeljen mindenki egy időpontban, és egy hitvallással, ezért
"…összhangra és egyetértésre bátorította [a püspököket], és arra intett, hogy mindenki egyként tegye félre a másikkal
kapcsolatos baját. Legtöbben ugyanis kölcsönösen vádaskodtak egymás ellen, és sokan közülük kérvényeket
nyújtottak be az előző napon a császárhoz. Aztán felszólította őket, hogy térjenek rá a tárgyra, ami miatt összejöttek,
majd megparancsolta, hogy égessék el a kérvényeket, és csak ennyit fűzött hozzá: 'Azt parancsolja Krisztus, hogy aki
bűnbocsánatra szorul, bocsásson meg a testvérének.' Utána hosszan beszélt az egyetértésről és békéről, és aztán
megengedte nekik, hogy behatóbban vizsgálják meg értelmükkel a tanokat." [36]
K onstantin a birodalom érdekében olyan m egegyezést akart, hogy senkit vagy minél kevesebb püspököt kelljen kikö -
z ösíteni (pl. Áriusz híveit). A zsinat végül olyan hitvallást állított össze, amelyet csak ö ten elleneztek. [37]
A Társulat szerint a zsinaton "nem történt említés" a Szentlélekről, illetve a zsinat "nem döntött" róla. Ennek
azonban ellentmond a niceai hitvallás végén a háromszoros "Hiszünk...", amely az Atyába, a Fiúba, és a
Szentlélekbe vetett hitet, bizalmat hirdeti. "Dönteni" egyébként sem volt mit, a vita tárgya ui. Jézus istensége
volt. A zsinat által kiadott körlevél trinitárius zárómondata pedig így hangzik: "Imádkozzatok mindnyájunkért,
hogy amit jól döntöttünk, szilárd is maradjon a mindenható Isten, és Urunk, Jézus Krisztus által a Szentlélekkel
együtt, akié [egyes szám!] a dicsőség mindörökké!" [38]
[8. oldal] [Konstantinról] Henry Chadwick ezt mondja a The Early Church (A korai egyház) című könyvében: "Konstantin,
apjához hasonlóan a legyőzhetetlen Nap imádója volt… Megtérését nem tulajdoníthatjuk a kegyelem belső
átélésének... Inkább katonai okból történt. A krisztusi tanítást tisztán sohasem értette meg, azt viszont meggyőződéssel
vallotta, hogy a keresztények Istene ajándékozta meg őt katonai győzelemmel."
A Társulat által idézett Chadwick-könyvet időközben azonos címen magyarul is kiadták. [39] A Társulat
idézése azt sugallja, hogy Chadwick szerint Nagy Konstantin megtérése pusztán politikai húzás lett volna. A
teljes szöveg azonban ez:
"De ahogy megtérését nem értelmezhetjük a kegyelem belső megtapasztalásaként, a machiavellisztikus ravaszság
cinikus tettének sem tekinthetjük." [40]
A Társulat sugallata ellenére Chadwick sem osztja azt a népszerű elképzelést, miszerint Konstantin sosem
vált kereszténnyé:
"Ha Konstantin érméibe már régóta a nap szimbólumát vésték is, 313-tól levelei nem hagynak kétséget afelől, hogy
olyan kereszténynek tartotta magát, akinek uralkodói kötelessége az egységes egyház fenntartása. Csak 337-ben a
halálos ágyán keresztelkedett meg, de keresztény hitét ez sem vonja kétségbe. Megszokott dolog volt akkoriban (s
még tovább is, úgy Kr. u. 400-ig), hogy valaki élete végére halasztotta a keresztség felvételét, főleg ha az illetőnek
mint tisztségviselőnek a feladatai közé tartozott a bűnözők kínvallatása és kivégzése." [41]
Ez a keresztségi gyakorlat természetesen Írás-ellenes. Chadwick szerint Konstantin eredetileg az ún. szoláris
monoteizmus, a Nap mint egyetlen isten vallásának a híve volt. Erről a hitről elvben könnyű volt áttérnie a
kereszténységre, amelynek középpontjában Krisztus mint a világ világossága áll. Ugyanakkor hitét – talán
politikai megfontolásból – valóban furcsa kettősség jellemezte: templomokat építtetett és támogatta a bibliakiadást,
gyermek- és rabszolgavédelmi törvényeket hozott, de Bizáncban szobrot állított a Napistennek (állítólag
a saját vonásaival) és Kübelé anyaistennőnek (de keresztény imádkozó kéztartással, amin meg a pogányok
háborodtak fel). [42]
[8. oldal] Milyen szerepet játszott ez az alámerítetlen császár a niceai zsinaton? Az Encyclopaedia Britannica így
mondja el: "Maga Konstantin elnökölt a zsinaton; tevékeny irányítója volt a vitáknak, és személyesen ő javasolta…
Krisztus Istenhez való viszonyának végső megfogalmazását, amely belekerült a zsinaton kiadott hitvallásba is,
tudniillik, 'hogy ő egylényegű az Atyjával'… A püspökök a császártól való túlzott félelmükben – kettő kivételével –
aláírták a hitvallást, pedig sokuknak nem tetszett."
Először is Konstantinnak nem kellett javasolni "Krisztus Istenhez való viszonyának végső megfogalmazását",
hiszen ez a zsinat egyik előre bejelentett témája volt. Másodszor a tantétel szókincse volt az elégedetlenség
tárgya: a latin és a görög egyházatyák a nyelvi különbségek miatt kölcsönösen attól féltették egymást,
hogy a másik megfogalmazásait valaki triteista vagy modalista irányba értheti félre. Ennek ellenére tudjuk,
hogy a zsinati hitvallás kulcsszavát (egylényegű) a zsinati atyák szerint már az előző generációk is használták:
"Ismertünk ugyanis a régiek közül olyan okos és kiváló püspököket és írókat, akik az Atya és a Fiú teológiájával
kapcsolatban az 'egylényegű' kifejezést használták." [43]
[8. oldal] Nicea után e kérdésről még évtizedekig folyt a vita. Azok, akik azt hitték, hogy Jézus nem egyenlő Istennel,
egy időre visszatértek a császár kegyébe. De Theodosius császár később ellenükre döntött. A niceai hitvallást egész
birodalmában irányadónak hirdettette ki, és i.sz. 381-ben Konstantinápolyban zsinatot hívott össze a formula tisztázása
végett. Ez a zsinat úgy döntött, hogy a szent szellem is azonos szinten áll Istennel és Krisztussal. A keresz t ény -
ség Háromsága akkor kezdett első ízben a figyelem középpontjába kerülni. Ennek ellenére, még a konstantinápolyi
zsinat után sem vált széles körben elfogadott hitvallássá a Háromság. Sokan ellenezték, és ezzel heves üldözésnek
tették ki magukat. Csak a későbbi évszázadokban fogalmazták meg végleges formában hitvallásként a Háromságot.
A Társulat beállításából úgy tűnhet, mintha a konstantinápolyi zsinaton is egy császár döntött volna, mintha
a háromságtan csak ezután terjedt volna el, és ez vonta volna maga után az ariánusok üldözését. A Társulat
ráadásul egyáltalán nem említi a közbeeső zsinatok fontos határozatait.[44]
A feljegyzések szerint azonban Konstantin a niceai zsinat után alig hét évvel (i. sz. 332) – az arianizmus
és a trinitarianizmus között ingázó nikodémiai Euszébiosz udvari püspök hatására – újra pártolni kezdte az
arianizmust. A következő ötven év gyakorlatilag végig az ariánusoknak kedvezett, így tanaik széles körben
elterjedtek. (Maga Áriusz hamar teljesen a háttérbe szorult, és 336-ban meg is halt.) Az egyház ekkor gyakorlatilag
két részre szakadt; a háromsághit védőjét, az alexandriai Athanaszioszt száműzték, ami ellen a
342-es szardikai zsinaton a nyugati püspökök tiltakoztak, és megújították a niceai hitvallást. A külön ülésező
keleti püspökök hitvallásukban igyekezték elkerülni az "egylényegű" kifejezést a "mindenben hasonló" és
"hasonló lényegű" szavakkal. Konstantin utódja, Konsztantiusz is az arianizmussal rokonszenvezett, de az
általa összehívott 359-es rimini zsinaton 400 nyugati püspök erősítette meg a niceai hitvallást. A külön, de
velük egy időben Szeleukeiában ülésező keletiek ezt azonban továbbra is tagadták. Juliánusz és Valens ariánus
császárok sem tudták feltartóztatni az ariánus párt irányzatokra való feldarabolódását.
Az ariánusok egy része egyébként ekkoriban azt hirdette, hogy a Szentlélek a Fiú teremtménye, tehát az
Atya "unokája". Ellenük a 360-as években több római és alexandriai zsinat is fellépett. Nyugaton 375-től a
trinitárius Gratianus császár uralkodott, keleten pedig a szintén trinitárius Theodosziosz. Ő 381-ben Konstantinápolyban
hívott össze zsinatot, amelyen azonban csak a keleti püspökök vettek részt, alig 150-en, míg
a nyugatiak Aquileaban üléseztek. A keleti zsinatot még az elején otthagyta a Szentlelket csupán teremtménynek
tartó Makedoniosz konstantinápolyi püspök és 35 társa, így a zsinaton teljesen a nyugati és keleti
trinitáriusok befolyása érvényesült.
A konstantinápolyi hitvallás a niceai továbbfinomítása és kiegészítése lett, ezért is nevezik niceai-konstantinápolyi
hitvallásnak. A Lélek istenségének részletes kifejtéséhez megfelelő alapul szolgált a ciprusi
Epifaniosz püspök korábbi könyvének (Ancoratus) a hitvallási javaslata; az egész hitvallás megfogalmazásában
azonban a legnagyobb szerep kétségtelenül Athanaszioszé volt. Joggal tulajdonítják neki az ún. athanáziuszi
hitvallást, mivel valóban az ő megfogalmazását tükrözi. [44]
4. Vallástörténeti párhuzamok
[9-11. oldal] Az ősi világban, már Babilóniában is dívott a pogány istenek imádata, akiket hármas csoportokban vagy
triádokban képzeltek el. Ez a befolyás már évszázadokkal Krisztus előtt, majd az ő idejében és a halála utáni
évszázadokban is éreztette hatását Egyiptomban, Görögországban, és Rómában is. Az apostolok halála után pedig
ezek a pogány hiedelmek kezdtek beszivárogni a krisztusi hitbe.
[11. oldal] Az egyiptomi Alexandriában a III. század végén és a IV. század elején élő egyházi férfiak, mint például,
A tha n asius, ennek a befolyásnak voltak a képviselői, ami kifejezésre jutott azokban az eszmékben, amelyek a há r om -
ságtan kialakulásához vezettek.
A Társulat az ősi világ pogány hiedelmeinek a befolyását látja megjelenni a háromságtanban, különösen a
tant védő Athanasziosz révén. Ha azonban Athanasziosz állítólagos pogány befolyásoltsága mögött alexandriai
származása állna, akkor ugyanezt el lehetne mondani a szintén alexandriai Áriuszról is. Ő ráadásul
főleg Antiókhiában tanított, az arisztotelészi filozófia egyik korabeli központjában:
"Áriusz Arisztotelésztől megtanulta, hogy a név különbözősége magába foglalja az alany különbözőségét. Az alma
nem a fa, így az Atya sem a Fiú. Ha az alma és a fa közötti különbségtétel nem lenne valóságos, mindkettőnek
ugyanazt a nevet lehetne adni. Másfelől, ha az Atyát és a Fiút név szerint meg kell különböztetni egymástól , akkor
nyilvánvaló, hogy ők nem azonosak. Áriusz számára ez azt jelentette, hogy ha az Atya Isten, akkor a Fiú nem lehet
Isten ugyanabban az értelemben. Isteni lehet, de istenisége csak részleges vagy [az Atyáéból] levezetett." [46]
Érdekes módon Jehova Tanúi a mai napig Arisztotelésznek a természeti világra érvényes logikájával érvelnek
a Háromság ellen. A korai egyházatyák mindenesetre ugyanolyan erővel harcoltak a sokistenhit ellen,
mint az arianizmus ellen, hiszen azt a sokistenhit egyik változatának tartották. Talán meglepő, de a Társulat
állításaival szemben az arianizmus állt közel Plátón filozófiájához és a gnosztikus spekulációkhoz, nem a
háromságtan. A platonista és a gnosztikus szemlélet nem tűri el azt a gondolatot, hogy az Isten emberré
legyen, mert nem hiszi, hogy neki köze lehet a teremtett anyagvilághoz. Az ő véleményük szerint teremtette
az – általuk eleve rossznak ítélt – anyagi világot a "demiurgosz", egy az Isten és az ember között álló,
elsőnek teremtett, "isteni" lény. Velük szemben éppen a trinitáriusok védték az ősi bibliai hitet, hogy egyedül
maga Isten a teremtő (1Móz 1:1, Ézs 44:24, 45:12 stb. vö. Jn 1:3, Kol 1:16-17). Az sem véletlen, hogy a
késői római császárok inkább hajlottak az arianizmusra, hiszen hagyományosan önmagukat is félistennek,
isteninek tartották. A trinitástant eleve sokkal nehezebb volt elfogadniuk, mert élesen szétválasztotta az
egyetlen Teremtőt minden más teremtménytől.
5. A képmelléklet
A Társulat a 10. oldal színes képmellékletével kívánja azt sugallni, hogy a háromságtan az egyiptomi és hindu
istenhármasokból alakulhatott ki. Kérdés azonban, hogy az indiai (4) és kambodzsai (5) triádok mögött
álló vallásosság nem volt-e térben túlságosan távol a kereszténységtől, ahhoz, hogy ennyire hathasson rá?
Ugyanígy az i. e. 2. évezred egyiptomi (1) és babiloni (2) istenhármasai időben nem túl távoli, korai példák?
A palmirai triád (3) ugyan i. sz. 1. századi, de három harcos férfialakot ábrázol, amelyek az eget és égitesteket
szimbolizálnak. A kambodzsai "buddhista háromszemélyű istenség" (5) pedig négyarcú, a négy égtáj
felé néz, és nem "istenséget", hanem buddhákat, megvilágosodott embereket ábrázol (a buddhizmus ateista
vallás).
Ami magukat e vallásokat illeti, bár még az első keresztény századokban is működött az egyiptomi Íziszkultusz,
lehetett-e az ilyen titkos misztériumvallásnak tényleges befolyása azokra a keresztényekre, akik írásaikban
folyton kigúnyolták a görög, római és kis-ázsiai sokistenhívőket? Az ókori pogány istenhármasok
mind három külön alakot ábrázolnak, mert három (vagy több) külön istenben és az istenek hierarchiájában
hittek, sőt szinte mindegyiknek volt női párja, felesége és gyermeke is, tehát nem is "triádok" voltak, hanem
csak a legfőbb istenek a sok isten közül.
Ami a középkori és modern európai háromarcú, de egyfejű torzókat (6, 7, 8, 9) illeti, megjegyzendő,
hogy készítőik valóban áthágták az istenábrázolás tilalmát. Ugyanakkor a művészek elképzelése mögött csak
a trinitástan (egy Isten három személyben) vallástörténeti szempontból egyedülálló gondolata állhatott, nem
a sokkal egyszerűbben ábrázolható pogány isten(csoport)képek.
Kérdések
Vajon mit szólna a Társulat, ha valaki az Őrtorony kiadványaiból kiragadott hiányos és egyoldalú idézetekkel
akarná bizonyítani a háromságtant? Tisztességesnek és jogosnak tartaná, vagy szándékos megtévesztésnek?
Az ismételt, tudatosan hiányos idézés nem a mások tekintélyével való visszaélés? A mások tekintélyével
való visszaélés nem szándékos megtévesztés? Megérdemli a Társulat az olvasók megelőlegezett bizalmát?
A kiadvány névtelen szerzői közül vállalta valaki valaha megtévesztésért a felelősséget? Végső soron
kell hinned a Kell hinned a Háromságban? című kiadványnak?
Végjegyzetek
[1] Arellano, Angel Jr.: Exposing Should You Believe in the Trinity? West Covina, California, Make Sure Of All Things, 199?; Bowman, R.
M.: Why You Should Believe in the Trinity—An answer to Jehovah's Witnesses, Grand Rapids, Michigan, Baker Book House, 1989;
Finnerty, Robert U.: Jehovah's Witnesses On Trial—The testimony of the early church fathers, Phillipsburg, New Jersey, Presbyterian and
Reformed Press, 1993
[2] The Encyclopaedia Americana, Danbury, Connecticut, American Corp. 1980; Vol. 27 (p. 116)
[3] The Illustrated Bible Dictionary, Leicester, England, Inter-Varsity Press, 1980; Vol. 3 (p. 1598)
[4] A Theological Encyclopedia of the Holy Trinity, Wilmington, Delavare, Michael Glazier Publications, 1987 (p. 208)
[5] Fortman, E. J.: The Triune God—A Historical Study of the Doctrine of the Trinity, Philadelphia, Westminster Press, 1972 (p. 9)
[6] Az angol Trinitarian helyes magyar fordítása trinitárius.
[7] The New Encyclopaedia Britannica, Chicago, Encyclopaedia Britannica, 1981; Vol 10 (p. 126)
[8] The New International Dictionary of New Testament Theology, Carlisle, Cumbria, The Paternoster Press, 1986; Vol 2 (p. 84)
[9] Origin and Evolution of Religion, New Haven, Connecticut, Yale University Press, 1992 (p. 336)
[10] Encyclopedia of Religion and Ethics, New York, Charles Scribner's Sons, 1958; Vol. 12 (p. 458)
[11] Encyclopedia of Religion and Ethics, New York, Charles Scribner's Sons, 1958; Vol. 12 (p. 461)
[12] Ókeresztény írók sorozat, 8. kötet, A második századi görög apologéták; Budapest, Szent István Társulat, 1984; Jusztinoszt a
továbbiakban innen idézem.
[13] Ókeresztény írók, 8. kötet (114-115. oldal) Első Apológia LXIII:4-10
[14] Ókeresztény írók, 8. kötet (67-68. oldal) Első Apológia VI:1-2
[15] Ókeresztény írók, 8. kötet (72-73. oldal) Első Apológia XIII:1,4
[16] Ókeresztény írók, 8. kötet (222, 224. oldal) LXVIII:1,9
[17] Ókeresztény írók, 8. kötet (233. oldal) LXXVI:7
[18] The Ante-Nicene Fathers—Translations of the Writings of the Fathers Down to A.D. 325, Grand Rapids, Michigan, W.B.
Eerdmans Publishing Co., 1969; Vol 1 (p. 330) Iraeneus: Against Haeresies I.
[19] Ókeresztény írók, 8. kötet (603. oldal), Az apostoli igehirdetés feltárása 47
[20] Ókeresztény írók, 8. kötet (607. oldal), Az apostoli igehirdetés feltárása 54
[21] The Ante-Nicene Fathers, Vol. 1 (p. 417) Against Haeresies I.
[22] The Ante-Nicene Fathers, Vol. 2 (p. 206) Exhortation to the Heathen 10
[23] The Ante-Nicene Fathers, Vol. 2 (p. 244) Miscellanies 5:1
[24] The Ante-Nicene Fathers, Vol. 2 (p. 227, 234) The Instructor 1:8,11
[25] Protrepticus I. 7:1, in: dr. Vanyó László: Az ókeresztény kor dogmatörténete 1. kötet (170. oldal); Budapest, Pázmány Péter RK
Hittudományi Akadémia, 1988
[26] Paedagogus I. 42:1, lásd Vanyó uo.
[27] The Ante-Nicene Fathers, - Vol..3 (p. 478) Against Hermogenes 3
[28] A modalizmus szerint Isten csak egy személy, az Atya, a Fiú és a Szentlélek csak az egyetlen Isten három egymás utáni
megjelenési formája, de nem valóságos személyek.
[29] The Ante-Nicene Fathers, Vol. 3 (p. 600-601) Against Praxeas 5 vö. Ókeresztény írók, 12. kötet (808. oldal) Praxeas ellen V:7
[30] The Ante-Nicene Fathers, Vol. 5 (p. 227) Against Noetus 10
[31] The Ante-Nicene Fathers, Vol. 5 (p. 226) Against Noetus 8
[32] The Ante-Nicene Fathers, Vol. 5 (p. 225) Against Noetus 5
[33] Jehovah's Witnesses On Trial—The Testimony of the Early Church Fathers; Presbyterian and Reformed Press, Phillipsburg, NJ,
1993
[34] Alvan Lamson: The Church of the First Three Centuries—Notices of the lives and opinions of the early fathers with special reference
of the doctrine of the Trinity, illuminating its late origin and gradual formation; Boston, Horace B. Fuller, 1869
[35] Hubert Jedin: A zsinatok története, Budapest, Ecclesia, 1998 (18-20. oldal)
[361] Ókeresztény írók, 9. kötet, Szókratész egyháztörténete, (53-54. oldal)
[37] Ókeresztény írók, 9. kötet, Szókratész egyháztörténete (56-62. oldal
[38] Ókeresztény írók, 9. kötet, Szókratész egyháztörténete (964. oldal)
[39] Chadwick, Henry: A korai egyház, Budapest, Osiris Kiadó, 1999
[40] Chadwick, Henry: A korai egyház, Budapest, Osiris Kiadó, 1999 (115. oldal)
[41] Chadwick, Henry: A korai egyház, Budapest, Osiris Kiadó, 1999 (117. oldal)
[42] Chadwick, Henry: A korai egyház, Budapest, Osiris Kiadó, 1999 (116-117. oldal)
[43] Ókeresztény írók, 9. kötet, Szókratész egyháztörténete (60. oldal)
[44] vö. Jedin, H.: A zsinatok története (21-24. oldal); Szókratész egyháztörténete stb.
[45] Ajánlott olvasmány: Ókeresztény írók, sorozat 13. kötet, Szent Athanasziosz művei
[46] Gerald Bray: Creeds, Councils and Christ—Did the early Christians misrepresent Jesus?, Rossshire, England, Mentor Books,
1997 (p. 106)
(c) Apológia Kutatóközpont, 1576 Budapest, Pf. 22, info@apologia.hu
A zsinatok története,illetve a "Korai Egyház" megvan nekem egyébként.:)))
Illetve az Ókeresztény kor dogmatörténete is.
Hááát,érdemes lenne beleolvasnod...
Ennek az ömlesztett árúnak a fő célja a követhetetlenség. Kedves kérdező, a vitakultúrád ékes bizonyítéka. Téged úgy látom, nem az igazság érdekel, hanem a lehengerlés, a minden áron győzni akarás!!! De ez így nem fog menni!
Ez teszik a legjobban - már abból, amit elolvastam:
"sok természettudományi tételhez hasonlóan nem mond ellent az észnek, és az emberi értelem számára felfogható, bár nem megérthető".
A másolt maszlagod anyagának egyes részei ismerősek nekem, ügyes vagy, hogy így be tudtad másolni, brávó!!! Én pszichiátrián dolgozom..., ott hallani ilyesféléket. Tényleg nem tudni néha, hogy ki van a rácson kívül, vagy belül! :)) (Persze, ha a "nagy bummhoz" hasonlítjuk, a közvetett "bizonyítékaival"..., hát igen. Érdekes "igazságokat" kellene elfogadni "tényként", ahogy gyakran tálalják)
Mennyi-mennyi féligazság, ferdítés, sőt nyilvánvaló hazugság! Gyakran megfigyelhető a háromság-mítosz védelmezői részéről ezen kívül, az egyes személyek hiteltelenné tétele, mint bevált fegyver.
Ha Jehova Tanúi magyarázkodnának ilyen röhejesen és inkorrekt érvelésekkel a hitelveik mellett, és ennyire elégtelen bizonyítékuk lenne a hittételeik védelmében, már régen eltaposta volna őket a történelem. De a "nagy tekintélyű" teológusok BÁRMILYEN gyermeteg és ostoba kifogással is hozakodnak elő, az úgy van, és kész. Persze, hogyne. Na, ez a hiszékenység.
Ami a legfontosabb: ebben az egész zagyvaságban egyetlen lényeges, sőt alapvető tétel hiányzik csak: A BIBLIA! Hiányoznak az érvek a Szentírásból. Nem csoda, a múltban is ez izgatta az egyházat a legkevésbé. Nyilván való, hiszen a háromság filozófiát CSAK ÉS KIZÁRÓLAG kiragadott és kétértelmű versekkel tudják beadni a laikusok tömegeknek.
A Biblia ezerféleképpen megtudja cáfolni azokat a hamis tanokat, melyek nem belevalók, melyek nem a Szentírás részei.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!