Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A sínekre miért nem tesznek...

A sínekre miért nem tesznek súrlódó réteget?

Figyelt kérdés

Köztudott, hogy a vonatoknak azért hatalmas a féktávolságuk, mert fém-fém csúszik egymáson, így tulajdonképpen a szerelvény tömege határozza meg, hogy mennyire hatékonyan tud lassulni a vonat.


Ebből kifolyólag logikusabb lenne, ha vagy a sín felületére vagy a vonat kerekeire tennének egy súrlódó réteget, így fékezéskor nem megcsúszna, hanem egymásba kapaszkodni a két felület (kerék és sín), így pikk-pakk lefékezhető lenne a vonat. Miért nem vezetik ezt be?



2020. nov. 20. 17:33
❮❮ ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... ❯❯
 51/125 A kérdező kommentje:
Arról nem is beszélve egyébként, hogy a fékkar meghúzása után tizen másodpercekig az ég világon nem történik semmi... Ez is egy olyan dolog, amit a mai technológiával már meg lehetne oldani és akkor nincsen az, hogy a vezetőnek előre kell gondolkodnia.
2020. nov. 24. 15:14
 52/125 anonim ***** válasza:
87%
Jézusom, ez még mindig tart? Te aztán kitartó vagy. Nem te írtad ki azt a tanáros összeesküvős kérdést is a tudomány kategóriába?
2020. nov. 24. 15:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 53/125 anonim ***** válasza:
100%

Nem ültél még vészfékező vonaton, képes intenzíven lassulni, hogy az emberek előre buknak, sőt, ha nem kapaszkodnak el is eshetnek, sőt még annak az esélye sem nulla, hogy kisiklik a szerelvény az intenzív fékezés hatására.

Pontosan ezért közlekednek úgy, hogy tervezetten lassítanak. Egy többszáz tonnás szerelvény féktávolsága többszáz méter lehet, baleset elkerülés szempontjából nem sok jelentőse van, hogy száz, vagy kétszáz méterrel rövidebb távon sikerül fékezve megállni, cserébe az utasok megsérülnek.

Energiatakarékossági okokból is az a jobb, ha tervszerűen lassít a jármű, legyen az bármi, a személyautóval sem úgy kell közlekedni, hogy nyomod a gázt, aztán a lámpa előtt bele állsz a fékbe.

A mozdonyvetők szlogenje, hogy a vonatot a hülye is meg tudja állítani, ha oda ültetik a vezér állásba, de nem mindegy, hogy hol áll meg.

A már sokat emlegetett féktáv miatt, ha nem tervezett lassulással áll meg a vonat, az utasok ugrálhatnak be az árokba, a perontól többszáz méterre, az állomás területén kívül.


"A mérnökök nem hülyék, hogy karbantarthatatlan berendezéseket készítsenek" - ez így van, ezért nem készítenek olyan féket a vonatok alá, amiről te álmodozol, vagy trollkosz, nem is tudom...

2020. nov. 24. 15:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 54/125 A kérdező kommentje:
Az energiatakarékosságnak ennek semmi köze nincsen. A fékezéstől nem fog többet vagy kevesebbet fogyasztani a motor. Ellenben az említett menetidő csökkenés napi milliós tételben mérhető, mert megnövekszik a vágányok áteresztőképessége.
2020. nov. 24. 15:46
 55/125 A kérdező kommentje:
Autós hasonlattal élve: Nem a kereszteződésbe bemenetelkor kezdesz lassítani a következő kereszteződéshez, hanem amikor már ott vagy a közelében.
2020. nov. 24. 15:47
 56/125 anonim ***** válasza:
92%

"Arról nem is beszélve egyébként, hogy a fékkar meghúzása után tizen másodpercekig az ég világon nem történik semmi... Ez is egy olyan dolog, amit a mai technológiával már meg lehetne oldani"

meg van oldva. EP féknek nézz utána. villamosan vezérlik a féket, az elektronok meg sacc-per-kábé fénysebességgel közlekednek. Ez a gyorsaság sem elég?


A menetidő csökkenés pedig nem akkora mint amennyire te gondolod.

De ha nagyon érdekel a dolog akkor számold ki és kápráztass el minket! Meghajlok nagyságod előtt ha bebitonyítod, hogy hálózati szinten sokmilliót lehet spórolni naponta.

Azt is számold bele, hogy amikor a rendeltetési állomáson kinyitják a konténert és abban össze van borulva az áru és visszaküldik...


Magyarországon nincs olyan vonalszakasz ahol annyira tömény lenne a forgalom, hogy szükség lenne rommá fékezni a szerelvényeket.


Már többen, többször levezettük, hogy az elképzelésed még elméleti szinten sem állja meg a helyét!

Ha tovább akarod ezt tolni akkor állj elő nekünk számokkal! Sebességek, lassulás, tömegek, erők, forintok!

2020. nov. 24. 16:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 57/125 Alex Fly ***** válasza:
87%
@55: autós hasonlattal élve: nem az utolsó pillanatban satuzol, hanem előre gondolkodsz...
2020. nov. 24. 18:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 58/125 anonim ***** válasza:
88%

"Szerinted az szar, hogy hatékonyan tud fékezni egy jármű?"


Ne terelj, megint terelsz.

Megint a "hatékon fékezés a mindenség közepe" címszóval próbálsz védekezni, háttérbe dobva olyan dolgokat mint az utasbiztonság.


"Jobban örülnél neki, ha a busz megérne megállni?"


Megint csak kérlek, ne terelj. Megint nem a felvetett témára válaszolsz, hanem vissza támadsz egy "fiktív" problémával, hiszen nem a buszok a téma.


"Van fogalmad róla, hogy mennyi vonat közlekedik az országon belül?"


Van fogalmam.


"Na, akkor most ez az 1-3 percet szorozzuk fel, mondjuk 100-al, ez így közel 2 óra nyereség időben"


Tekintve, hogy az egész nem így működik, ahogy nagyjából 3-adjára leírom, így továbbra sincs értelme a felvetésednek, hiszen a rendszerben alapból nem 1-2 percek vannak, és az egész egy sokkal összetettebb dolog.

2020. nov. 24. 19:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 59/125 anonim ***** válasza:
93%

"A fékezéstől nem fog többet vagy kevesebbet fogyasztani a motor."

Visszatápláló fékezés esetén számít a fogyasztás is...


és menj már fel egy szájbavert vonatra!! tele van kapaszkodóval!


Hova jártál suliba?

csak azért kérdem, mert még véletlenül sem akarom oda iratni a gyereket!

2020. nov. 24. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 60/125 anonim ***** válasza:
100%

"És egyébként nem csak személyszállító vonatok léteznek, sőt, a közlekedő vonatok nagy részét az tehervonatok teszik ki."


Kifejezetten vicces, mikor a kérdező feltalálja a spanyolviaszt, és "visszatámad" olyan felvetéssel amit mi közöltünk vele... :D Eszem megáll.


" Egyáltalán nincs hullámvasút feelingje, ha egy jármű hatékonyan fékez."


Aha...na és a busz mennyire is használja ki hatékonyan a "surlódás alapú fékezési rendszerét"? Egyszer utazz olyan sofőr mellett aki éppen ideges és padlógáz-satufék üzemmódban közlekedik. Nem fog tetszeni, de nem is lesz sokáig buszsofőr belőle. Plusz továbbra is almát hasonlítasz a körtéhez.


"Mindnél volt valami újítás, mert a mérnökök mindig a tökéletesebbre, a hatékonyabbra törekednek."


Igen, mint a jelenlegi fékrendszereket. És nyilván mindig vannak újabb és hatékonyabb dolgok. Meg vannak "örök érvényű" optimális körülmények. Mint ahogy átlag személyautóra sem tesznek 4 helyett 6-8 kereket, vagy repülőre sem tesznek 20 hajtóművet.


"De láttam róla videókat és még kapaszkodniuk sem kellett az utasoknak..."


Látott videót...no komment... :D


"Buszon sem törik kezüket-lábukat az emberek minden fékezéskor, mert kapaszkodnak."


Ad1 A vonaton is vannak kapaszkodók. Ad2 kapaszkodj végig egy 4 órás utat Budapest-Nyíregyháza között, nem lesz kényelmes. Ja bocs, csak 3:58 perc mert 2 percet nyersz a fékezésekkel.


"A mérnökök nem hülyék, hogy karbantarthatatlan berendezéseket készítsenek."


Ez az utolsó mmondata tökéletesen össze foglal mindent. Hiszen a máérnökök nem hülyék, tudják mit csinálnak, de a józan paraszti ész mégis mást diktál szóval mégis csak hülyék... :D


Eszem megáll de komolyan.

2020. nov. 24. 19:10
Hasznos számodra ez a válasz?
❮❮ ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... ❯❯

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!