Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A sínekre miért nem tesznek...

A sínekre miért nem tesznek súrlódó réteget?

Figyelt kérdés

Köztudott, hogy a vonatoknak azért hatalmas a féktávolságuk, mert fém-fém csúszik egymáson, így tulajdonképpen a szerelvény tömege határozza meg, hogy mennyire hatékonyan tud lassulni a vonat.


Ebből kifolyólag logikusabb lenne, ha vagy a sín felületére vagy a vonat kerekeire tennének egy súrlódó réteget, így fékezéskor nem megcsúszna, hanem egymásba kapaszkodni a két felület (kerék és sín), így pikk-pakk lefékezhető lenne a vonat. Miért nem vezetik ezt be?



2020. nov. 20. 17:33
❮❮ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯
 11/125 anonim ***** válasza:
98%

Mondjuk a légi közlekedést az égvilágon semmi értelme a vasúti közlekedéshez viszonyítani, mert ég és föld a kettő. Szó szerint.


"a józan paraszti ész mást diktál"


Miért diktálná azt a józan paraszti ész, hogy a vonatnak hamarabb meg kell állnia?


Egyrészt van súrlódás alapú fékezés, féktárcsának hívják a modern vonatokon, általában kisseb tömegű személyszállításnál. Nagyobb tömegnél meg egyszerűen bele kell kalkulálni, hogy ez bizony egy 100+ vagonból álló szerelvény, amit fokozatosan kell megllítani.


Csak mellékesen mondom, ha már fékezésnél a "sínen csúszik" a szerelvény, az régen rossz.


A homokoló meg csak nem lehet annyira a "béka segge alatt" ha a modern vonatokban is ugyanúgy használják.

2020. nov. 20. 18:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/125 anonim ***** válasza:
88%

#9:


Hallgatak a kérdezőre 🤣🤣🤣 Itt a példa:


[link]

2020. nov. 20. 18:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/125 anonim ***** válasza:
98%
Erről az ötlettől annyit, hogy az itteninél sokkal modernebb vonatok közlekednek Japánban, Kínában, Franciaországban, az USA-ban, és még sok egyéb helyen, sivatagokban, őserdőkben, fagyos vidékeknek, síkságokon, hegyvidékeken, de a mérnökök nyilván mindenhol hülyék, ezt a szenzációs ötlet csak azért nem valósították még meg, nem pedig azért mert kivitelezhetetlen, a fizika törvényeit nem tudják megerőszakolni.
2020. nov. 20. 18:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/125 anonim ***** válasza:
5%
Gratulálok, hogy mindenki csak leugatta a kérdezőt, pedig nem épp akkora marhaság, még ha nem is megvalósítható ebben a formában. Frusztrált hólyagok...
2020. nov. 20. 18:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/125 anonim ***** válasza:
97%

Na meg összességében, a vasút lényege pont a súrlódás csökkentése.

Mind a sín, mind a kerék felől.


Ha már fékezés, akkor sokkal fontosabb maga a fékberendezés, ami hatékonyan fékez, de nem blokkolja a kereket. Kvázi mint autóknál az ABS. Aztán nyilván itt is más az igény egy 300+ sebességű személyszállító vonatnál meg más egy tehervonatnál ahol alapvetően az egyszerűség és olcsóság is számít.


Általános fékezés alapvetően előre tervezhető dolog. Vészfékezés esetén pedig legjobb dolog a megelőzés mint a jelzőrendszer, automatikus vonatfékezés tilos jelzésnél, stb. Igazán necces helyzeteknél meg nagyjából édesmindegy hogy 1000 vagy 800 m-en belül áll meg egy vonat.


Nem mellesleg, ha már repülőgép azért ott a kerékféken túl van egy csomó egyéb fékezési mód, mint a féklapok vagy a hajtómű tolóerő "megfordítása". Plusz ott is van egy minimum amivel kalkulálni kell típusonként.

2020. nov. 20. 19:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/125 anonim ***** válasza:
98%

Még ha logika szempontjából is nézzük:


Egy tehervagonnak teljesen mindegy mennyi idő alatt áll meg. Fontosabb az össz "költség" csökkentése, nem azon fog múlni a dolog hogy mennyire gyorsul vagy lassul a szerelvény, hiszen itt azért nem Forma 1-ben mérik az időt, nem számít minden tizedmásodperc a féktávokon.


Sokkal fontosabb a rendszerszintű működés. Ne álljon a vonat fél napot, mert nem tud elhaladni, ne kelljen feleslegesen várakoznia ha van másik szabad vágány, stb.


Személyszállításnál szintén nem sok jelentősége van a fékezésnek, hiszen nem 160-ról kell 0-ra fékezni, alapból a vasútálomások előtt csökkentik a sebességet, áthalad 10 váltón a szerelvény, plusz alapból nem max gázon rongyol be az állomásra. A csökkentett sebességről meg már "pikk-pakk" megáll mindenféle extra rásegítés nélkül.

2020. nov. 20. 19:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/125 Beviz Elek ***** válasza:
82%
Minek drága fogyóeszközt szerelni rá? A modern vonatokon tárcsafék van, annál jobb nem kell. Ne feledd hogy rengeteg utas áll a vonaton, talán megmentheted 1-2 ember életét egy hatásosabb fékkel, viszont talán kórházba juttatod a vonat utasainak több mint felét, tehát összességében több kárt okoztál.
2020. nov. 20. 20:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/125 anonim ***** válasza:
98%

A mozdonyokon, motorkocsikon - de még a villamosokon is - van homokoló berendezés.

a mozdonyvezető egy gomb megnyomásával kvrachomokot tud a kerekek alá juttatni. Illetve vészfékezéskor ez aa berendezés utomatikusan is működésbe lép.

Illetve van mágneses sínvék is mind a mozdonyokon mind a modernebb vasúti kocsikon. De a villamosokon, metrókon is van.

így működik: https://www.youtube.com/watch?v=pFljh7ad1lw

Ezen kívül van még elektrodinamikus fék is az újabb járműveken. A vontatómotorok generátoros üzemben működnek,


A FLIRT motorvonat 120-ról 300 métere alatt áll meg kb.

Egy 75 méteres 125 tonnás járműtől ez egész jó szerintem.


Főleg annak tükrében, hogy egy 50-55 tonnás tömeggel leszálló Boeing 737-esnek kell 1,5 km reverserre, spoilerekkel, stb.


Van a vonatokon fék és fog is mint a ződ festék!

A fékút a tömegből adódik.

2020. nov. 20. 21:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/125 A kérdező kommentje:
#16 A logikád jónak hangzik, de téves, mert nem vettél figyelembe gazdasági szempontokat, mégis azzal példázódol. Ha ennyire fontos a szállítási összköltség, akkor ponthogy a kisebb, gyorsabb, kiszámíthatóbb fékút lenne a gazdaságosabb. Mégpedig azért, mert így nem kellene kilométerekkel a cél előtt megkezdeni a lassítást, nem kellene kilométereken keresztül fékezni. Ez akárhogy nézzük, jelentős perceket jelent, több száz vonatra felvetítve órákat, napokat. A vágány áteresztőképessége is jelentősen nőne, ha a vonatoknak csak a legvégén kellene fékezniük, mert így nem foglalják felesleges extra perceken keresztül a vonalat.
2020. nov. 20. 21:54
 20/125 A kérdező kommentje:

"talán megmentheted 1-2 ember életét egy hatásosabb fékkel, viszont talán kórházba juttatod a vonat utasainak több mint felét"

Ezt nem igazán értem.


"Illetve van mágneses sínvék"

Igen, látom is a videón, hogy mennyire hatékony (semennyire). :D


"A fékút a tömegből adódik."

Na ez az, ami ebben a formában nem igaz. A tömeg meghatároz egy minimális fékutat. A fékberendezések általában a lehetséges minimális fékúttól NAGYON messze vannak, főleg vonatoknál, mert csúszik a sínen a fém kerék. Ezt kellene megoldani, hogy a minimális fékút közelében legyen.

2020. nov. 20. 21:59
❮❮ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!