A sínekre miért nem tesznek súrlódó réteget?
Köztudott, hogy a vonatoknak azért hatalmas a féktávolságuk, mert fém-fém csúszik egymáson, így tulajdonképpen a szerelvény tömege határozza meg, hogy mennyire hatékonyan tud lassulni a vonat.
Ebből kifolyólag logikusabb lenne, ha vagy a sín felületére vagy a vonat kerekeire tennének egy súrlódó réteget, így fékezéskor nem megcsúszna, hanem egymásba kapaszkodni a két felület (kerék és sín), így pikk-pakk lefékezhető lenne a vonat. Miért nem vezetik ezt be?
#20
Bocs, én azt hittem hogy a balesetmegelőzésen van a hangsúly.
Anyagi szempontból: a gumi nem lenne túl tartós a vonat súlya alatt, állandóan cserélni, pótolni kellene. Sokkal többet spórolsz ha csökkented a súrlódást és nagy fékezés helyett a motorral generátorüzemben visszatáplálod az energiát a rendszerbe.
"Hülye vagyok mi? Na akkor ezt figyeljétek,"
nem vagy hülye, csak nem érted az összefögggéseket, a mechanikát, a gazdasági vonatkozását, stb. a kérdésednek.
Amit linkeltél az egy elég különleges cucc, nem nagyon hasonlítható a nagyvasúthoz. Max annyiban, hogy mindkettő kötöttpályás.
A gumiról annyit, hogy ha nedves lesz akkor úgy csúszik mint a jég - lásd török forma 1-es nagydíj múlt hétvégén. Nem tapad annyival jobban a vas keréknél mint gonolod!
Az sem véletlen hogy a kötörrpályás busz nem terjedt el annyira mint a vaskerekes vonatok.
Egy átlag 12 kerekű nyerges szerelvény gördülési ellenállása kb akkora mint egy 50 kocsiból álló casúti szerelvénynek. Ezért nem jó a gumi!
és míg a nyerges szerelvény max 40 tonna lehet - kb :D - és 24 tonna áru mehet re, addig egy vonat lehet 2400 tonna is (Magyarországon, usában, ruszkiknál 5000-6000 tonna) Szerinted milyen és mekkora gumikat kellene alá rakni hogyki is bírja?
"Hülye vagyok mi? Na akkor ezt figyeljétek, 30 mp.-től:"
Gratulálok, feldobsz egy témát amire érvelésként felhozol teljesen eltérő témájú példákat, és már sokadszorra almát hasonlítasz a körtéhez...szóval igen, hülye vagy.
A kérdező súrlódó rétegnek nem jó!
Az emberi és az állati testek gázoláskor pont az ellenkező hatást érik el. A testnedvek, a szétkenődő hús, zsír, stb. miatt megnő a fékút.
Egyik kollégák belerongyolt egyszer egy birkanyájba Uzsgyival. 1,5 km lett a fékút :D
"kirepülj a szélvédőn a vezetőállás ajtaját átszakítva"
mióta van a vezetőállás ajtaja a szélvédő és a mozdonyvezető között? :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!