A türk-mongoloid turáni sztyeppei nomád népeknek, vagy a fekete-afrikai dzsungelek törzseinek "köszönhet" többet az emberiség technikai vagy tudományos téren?

Figyelt kérdés
Mert igazából nagyon nehéz ezt eldönteni az ismeretek birtokában.

nov. 22. 12:34
❮❮ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯
 21/130 anonim válasza:
37%

"Nem az európai mércét kell rájuk alkalmazni"


Igen, a woke harcosok is ezzel jönnek, amikor egyenlőségjelet tesznek Mozart Requiem-e és az afrikai sámándob között, illetve kiveszik a Goethe-t a tantervből és helyette betesznek valami nevesincs két verses afrikai költőt.


Az emberek viszont érzik mi a nemesebb, a jobb.. annak pedig oka van, hogy az európai kultúra termékeit preferálják még ott is, ahol azt szinte üldözik (pl. Kínában vagy Észak-Koreában).

nov. 22. 19:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/130 anonim ***** válasza:
87%

#21 Nem arról volt szó, hogy mi a nemesebb. Arról volt szó, hogy adtak-e a világnak valamit a török népek. És igen egyértelműen adtak.

A fekete afrikai népektől valóban nehezebb ilyet mondani. De, például a könnyűzene jelentős részét az afroamerikai adták a világnak.

nov. 22. 20:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/130 A kérdező kommentje:

"Tényleg? A nyeregről, kengyelről, kantárról, nadrágról hallottál ezeket mind lovasnomád népek terjesztették el."


Szerintem te nagyon nem vagy képben.


Kengyel India, Kantár = Sumérok, nadrág = kína és kelták

nov. 23. 12:09
 24/130 anonim ***** válasza:

“Szerintem te nagyon nem vagy képben.”


Szerintem meg szövegértési gondjaid vannak.


Ezen tárgyak lovasnomád népek általi elterjedéséről beszéltem. És bizony az jelentős vívmány, hogy összekötötték e népek Eurázsia kultúráit.


A kengyelt a lovasnomádok terjesztették el:


“The stirrup was invented in the Chinese Jin dynasty during the 4th century, was in common use throughout China by the 5th century, and was spread across Eurasia to Europe through the nomadic peoples of Central Eurasia by the 7th or 8th century.”



A nadrágról:


“Trousers enter recorded history in the sixth century BC, on the rock carvings and artworks of Persepolis,[10][self-published source?] and with the appearance of horse-riding Eurasian nomads in Greek ethnography. At this time, Iranian peoples such as Scythians, Sarmatians, Sogdians and Bactrians among others, along with Armenians and Eastern and Central Asian peoples such as the Xiongnu/Hunnu, are known to have worn trousers.[11][12] Trousers are believed to have been worn by people of any gender among these early users.”


Tehát a nadrágot a görögök (Európa) a lovasnomád népek által ismerte meg.


“Mennyire buta, tanulatlan ember lehetsz. 8 általános vagy szakmelós sulid van ugye?”


Nem kell saját magaddal beszélgetni, mert beteges.

nov. 23. 12:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/130 TappancsMancs ***** válasza:

Szerintem nem egy nagy teljesítmény a sztyeppei népek és a fekete-afrikai népek vagy mások "gyalázása"... A valódi történelem érdekesebb amúgy. (Még Afrikáé is.)


A 23-asban a kengyel India az még csak lábujjhurok, de kengyelnek tényleg kengyel, a kantár nem Sumér, ők másban voltak jók, a nadrág meg teljesen más, mint Kína.

nov. 23. 17:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/130 TappancsMancs ***** válasza:

Amúgy a másik véglet meg szintén téves, mint a 21-esben.


21/

"Igen, a woke harcosok is ezzel jönnek, amikor egyenlőségjelet tesznek Mozart Requiem-e és az afrikai sámándob között, illetve kiveszik a Goethe-t a tantervből és helyette betesznek valami nevesincs két verses afrikai költőt."


Egy alapvető dobolás és Mozart nyilván nem "egyenlő", és nem tudom azok a woke-osok mondanak-e ilyet, de ez is túlzás. Mindenesetre itt a témában nem valamiféle "minden teljesen azonos" katyvaszról lenne szó. Inkább a két véglet egyoldalú túlzásainak kerüléséről.

nov. 23. 17:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/130 TappancsMancs ***** válasza:

Amúgy a nadrághoz még egy kis érdekesség... 😉


24/ Ott van az idézeted fölött a paleolit rész is és - érthető és nyilvánvalóan a történelem oktatás szűkös szemlélete miatt ugrottad át, mert hát ehhez szoktat - de már a paleolitban is nadrágot hordtunk.

(A link azért: [link] )


Nadrág - en.wiki


"A figuratív művészetből származó bizonyítékok arra utalnak, hogy nadrágot viseltek a felső paleolitikumban, amint az a szibériai Mal'ta és Buret' helyeken található figurákon látható."


És akkor át is mehetünk a Mal'ta-Buret' kultúrához, mivel a szöveg is arrafelé mutat. Mellékesen ez a "Mal'ta" nem azonos a mediterrán Máltai Köztársasággal.


Mal'ta-Buret' kultúra - en.wiki


"A Mal'ta–Buret' kultúra (más néven Maltinsko-buretskaya kultúra ) a felső paleolitikum régészeti kultúrája"

Dátum: ie. 22 000 - 13 000 év

(link lent)


És amit látunk az az, hogy amit az ókorra vagy környékére képzelnénk általában, az már a paleolitban is megvolt. A talált figurák bár nem óriási művészeti alkotások, de ruhában vannak, mégpedig nadrágban és kapucnis kabátban!


A lelőhely pozíciója térképen.

[link]


A wikin a képek hát nem valami jók, de legyen itt. Ezek néhány cm-es kis mamut agyar és ásványi faragványok, szóval a részleteik sem a legjobbak (és nem letagadandó az sem, hogy Európában valóban jobb művészeti készségeket látunk). De adatolható a kis figurákról a teljes ruházat a paleolit Mongólia fölött alig kétszáz km-nyire.

A koruk ie. 19 000 év.

[link]

[link]

[link]

Itt egy jobb kép. Ennek a magassága 41,75 mm, mamut agyar, ie. 19 ezer év.

[link]


......

[link]

nov. 23. 19:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/130 A kérdező kommentje:

Tappancs, nem érted a kultúra és a civilizáció között lévő különbséget. Elmagyarázom neked!



A kultúra és a civilizáció fogalmai szorosan kapcsolódnak, de mégis nagyon különböző aspektusait tükrözik az emberi életnek.

Kultúra


Meghatározás: A kultúra a társadalom szellemi, művészeti és vallási értékeinek összessége, beleértve a nyelvet, hagyományokat, szokásokat, művészeteket és a mindennapi élet formáit.

Jellemzők:

Szubjektív, egyénre és közösségre szabott.

Kifejezi az emberek identitását és értékrendjét.

Átadásra kerül generációról generációra.


Civilizáció


Meghatározás: A civilizáció egy társadalmi struktúra, amely magában foglalja a politikai, gazdasági és technológiai rendszereket, valamint a társadalmi intézményeket.


Jellemzők:

Objektívebb, rendszerszintű megközelítést igényel.

Magában foglalja a városok, államok és infrastruktúrák kialakítását.

Különböző kultúrák interakcióját és fejlődését is magába foglalja.


Tehát:


A kultúra inkább a társadalom belső világára, míg a civilizáció a külső struktúrákra és rendszerekre koncentrál. A kultúra a civilizáció szellemi alapja, míg a civilizáció a kultúra megvalósulásának kerete.

nov. 24. 09:19
 29/130 A kérdező kommentje:

A Mal'ta-Buret' kultúrára való hivatkozás óriási öngól és logikai bukfenc volt részedről. A Nyugat-európai népekkel való genetikai rokonságuk miatt, akár genetikailag a Jamnaja elődjének is tekinthető. Köztudomású, hogy az ősi indo-európaiak ázsiai bevándorlók Európában.


Olvass:


[link]


ÉS


[link]


Tehát semmi közük a primkó mongoloid turáni népekhez amiről a címben is látható vita szól.

nov. 24. 10:18
 30/130 anonim ***** válasza:
#29 Voltak kezdetleges nadrágok. De a ma ismert nadrágok őseit a nomád népek terjesztették el, ahogy a fentebb idézett link is bizonyítja.
nov. 24. 10:29
Hasznos számodra ez a válasz?
❮❮ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... ❯❯

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!