A Brit Birodalom miért nem volt képes felépíteni egyetlen egy ipari mamutvállalatot sem a II.VH előtt?
A Brit Birodalom miért nem volt képes felépíteni egyetlen egy ipari mamutvállalatot sem a II.VH előtt?
Több tucat amerikai és német vállalat munkásainak száma elérte a 100,000 főt az I.VH előtt már, de a Briteknél a legnagyobb Vickers csak 22.000 embert alkalmazott. Náluk még a Weiss Manfréd Művek is lehetett volna messze legnagyobb cég.
Brit kelet-indai társaság volt az egyik legnagyobb mamutvállalt a világon, egy konkurenciája volt, ami még ezt is túlszárnyalta, a holland kelet indai társaság.
Kedves 2-es!
A brit Kelet-indiai Társaság (Honourable East India Company) sokkal nagyobb volt fénykorában, mint a holland Egyesült Kelet-indiai Társaság (Vereenigde Oostindische Compagnie) valaha.
Elég arra gondolni, hogy a brit Kelet-indiai Társaságnak 1857-be, amikor már birtokolta a mai Indiát, legalább 250 millió alattvalója, és 300 000 fős, állandó bennszülött szipoj zsoldoshadserege volt.
A már 1798-ban megszűnt holland Egyesült Kelet-indiai Társaság soha nem közelítette meg ezt a nagyságrendet.
Kedves Kérdező!
A II. világháborúig:
A világ legnagyobb bankja: Bank of England (brit)
A világ legnagyobb biztosítója: Lloyds (brit)
A világ legnagyobb olajtársasága: Anglo-Persian Oil Company (brit)
Hasonlítsuk már össze a Brit Birodalom és a Német Birodalom (Németország + a megszállt területei) II. világháborús termelési adatait:
Repülőgépgyártás:
Brit Birodalom: 177 025 db
Német Birodalom: 133 387 db
Katonai gépjármű:
Brit Birodalom: 1 475 521 db
Német Birodalom: 159 147 db
Tank, rohamlöveg, önjáró ágyú:
Brit Birodalom: 47 862 db
Német Birodalom: 67 422 db
Ágyú:
Brit Birodalom: 226 113 db
Német birodalom: 73 484 db
Bocs, túl gyors voltam a fele lemaradt.
A II. világháborúig:
A világ legnagyobb bankja: Bank of England (brit)
A világ legnagyobb biztosítója: Lloyds (brit)
A világ legnagyobb olajtársasága: Anglo-Persian Oil Company (brit)
A brit hajógyártó ipar egészen 1939-ig az akkori világ nagy méretű, tengerjáró hajó gyártásának kerek 50 %-át adta, azaz a brit tengerjáró hajógyártó ipari kapacitás pont akkora volt, mint az összes többi országé együttvéve a Földön.
Az I. világháború előtt és alatt hadihajó gyártásban is toronymagasan vezetett Nagy-Britannia a többi állam előtt. A britek 1905 és 1918 között például 51 db hatalmas csatahajót és csatacirkálót építettek meg. Ugyanezen időszakban Németország 26 db, az USA pedig 16 db csatahajót és csatacirkálót tudott építeni.
Hasonlítsuk már össze a Brit Birodalom és a Német Birodalom (Németország + a megszállt területei) II. világháborús termelési adatait:
Repülőgépgyártás:
Brit Birodalom: 177 025 db
Német Birodalom: 133 387 db
Katonai gépjármű:
Brit Birodalom: 1 475 521 db
Német Birodalom: 159 147 db
Tank, rohamlöveg, önjáró ágyú:
Brit Birodalom: 47 862 db
Német Birodalom: 67 422 db
Ágyú:
Brit Birodalom: 226 113 db
Német birodalom: 73 484 db
Ezen számok alapján nem úgy tűnik, mintha a briteknek mennyiségi problémáik lettek volna, hiszen harckocsikat kivéve minden fegyverzetben többet gyártottak, minta németek.
Mellesleg a brit haditechnika minőségével sem volt gond, hiszen ők fejlesztették ki például a II. világháború előtt mind a radart, mind a szonárt. Amelyek ugye legfejlettebb katonai csúcstechnikának számítottak a II. világháborúban.
A brit harci repülőgépek is fényesen beváltak a II. világháborúban.
Kedves Kérdező!
A II. világháború kitörésekor a Brit Birodalom még messze a világ második gazdasági hatalmának számított, jócskán megelőzve a 3. helyezettet. Így lényegtelen, hogy a briteknél nem alakult ki olyan vállalti koncentráció, mint máshol.
Lefitymálóan jegyezted meg a brit gazdaságról, hogy ott még a magyar Weiss Manfréd művek is a legnagyobb cég lett volna, nos 1938-ban a Brit Birodalom bruttó hazai terméke (GDP) 684 milliárd amerikai dollár volt, Magyarországé pedig 24 milliárd dollár. Azaz a brit gazdaság 28,5-ször nagyobb volt, mint a magyar 1938-ban.
A nagyhatalmak bruttó hazai terméke (GDP) 1938-ban:
1.) USA: 824 milliárd dollár
2.) Brit Birodalom: 684 milliárd dollár
3.) Szovjetunió: 359 milliárd dollár
4.) Német Birodalom: 351 milliárd dollár
5.) Franciaország: 235 milliárd dollár
6.) Japán 232 milliárd dollár
7.) Olaszország: 144 milliárd dollár
(A megadott dollárérték 1990-es USA dollár árfolyamon van számítva.)
Forrás: [link]
Tele van ez a topic komoly szövegértési problémákkal küszködő emberkékkel. Nem tudják olvasni és nem értik a címet. A cyímben iparvállalatról volt szó, és nem a II. Hanem az első VH-ról. Az sem érdekel hogy mennyi repülőt raktak össze amerikai alkatrészek segítségével és amerikai hitelekből a Britek.... Tény hogy arra nem volt pénzük, hogy 1 évnél tovább kibírják totál csőd nélkül az I. VH-t, csak az amerikai hitelek mentették meg ettől.
Egy jó könyv a megfelelő oldalszámon a Brit csőd lehetőségéről: [link]
Egy érdekes kapcsolódó kérdés a harmat gyenge lébakon álló Brit I.VH gazdaságról, és 1915-ben jellenthező pénzhiányról :
https://www.gyakorikerdesek.hu/tudomanyok__tarsadalomtudoman..
Kedves Kérdező!
Az általad linkelt könyvben konkrétan arról van szó, hogy a britek csődbe mentek volna 1917-ben. Ugyanis azon az oldalon az 1916-1917-es eseményekről van szó.
Idézem: "Indeed, only German folly in opening unrestricted submarine warfare prevented British bankruptcy."
Vagyis itt a Németország által 1917. február 1-én deklarált, az USA hadbalépést kiváltó korlátozás nélküli tengeralattjáró háborúról (unrestricted submarine warfare) van ám szó.
Tehát a könyv a britek 1917-es csődjének lehetőségéről ír.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!