Miért nem kételkednek sokan Isten létében?
Anonymus-nak:
- Ha már filozofálgatunk... lenne egy megjegyzésem :)
"A véletlen nem más, mint maga a szabad akarat. "
- Véletlen nem létezik. Maga az ok-okozati összefüggés nem teszi lehetővé. Az elektron mozgásának iránya pedig ha nem is ismeretes számunkra, attól nem szabad azt feltételezni, hogy önmagától dönt a mozgását illetően. Valószínűleg azt is természeti törvények szabályozzák.
Ha megfordítjuk a kijelentésed, rögtön láthatóvá válik a hiba: A szabad akarat nem más, mint véletlen. Tudsz olyat mondani amit akaratlagosság helyett véletlenül tettél meg valaha az életedben?
"Ha megfordítjuk a kijelentésed, rögtön láthatóvá válik a hiba"
Egy kérdésem van: Minek fordítod meg?
---
Anonymus
A szabad akarat kérdésére válaszolok most.
Szerintem ti megpróbáltok a szabad akaratnak valami más jelentést adni.
Az én érvem nagyon egyszerű.
Minden okkal történik. (1)
Az ok megelőzi az okozatot. (2)
(1) és (2) szerint mindennek volt egy 10000 évvel ezelőtti oka.
Ebből következik, hogy a döntésünknek is volt egy 10000 évvel ezelőtti oka.
A kérdés az, hogy miért szabad az az döntés, ami 10000 éve már el volt dőlve?
Nem szabad. Annyira legalábbis nem, hogy Isten ne tudja befolyásolni. Attól még, hogy ti máshogy definiáljátok a szabad akaratot nem lesz igazatok, mert a vallásosok úgy definiálják a szabad akaratot, hogy az az akarat, ami miatt mi felelünk a döntéseinkért és nem Isten. Vagyis nem egészen így definiálják, de így is definiálhatnák azokat a válaszokat olvasgatva más kérdéseknél, hogy nem Isten rontotta el a világot, hanem a benne élő emberek.
A többi kérdésre majd még fogok válaszolni.
Anonymus-nak:
"Egy kérdésem van: Minek fordítod meg? "
- A kérdés inkább az, hogy miért ne? :) Egy igazság bármilyen irányból vizsgálva igazság marad, nem változik annak tartalma: Az alma piros <--> Piros az alma.
De hogy válaszoljak is a kérdésedre: Mert megfordítva már nem igaz: A szabad akarat nem egyenlő a véletlennel, hisz a szabad akarat döntése pont, hogy a mi kezünkben van.
Kérdezőnek:
"A kérdés az, hogy miért szabad az az döntés, ami 10000 éve már el volt dőlve?"
- Azért mert az ok nem volt meghatározva(ez lett eldöntve szabad akarat által), az okozat ennek csupán lenyomata. De vizsgálhatjuk fordtva is a dolgot: Az okozathoz milyen okok vezethetnek? Ez helyzetfüggő, de mindegyik ugyan azt eredményezi, a kérdés csak az, hogy melyiket választod: Itt lép a képbe a szabad akarat.
"Attól még, hogy ti máshogy definiáljátok a szabad akaratot nem lesz igazatok, mert a vallásosok úgy definiálják a szabad akaratot, hogy az az akarat, ami miatt mi felelünk a döntéseinkért és nem Isten."
- Csak annyira van igazunk, mint a vallások állításainak. Mivel lenne hitelesebb egy vallási kijelentés amit mégcsak le sem tudnak vezetni miért gondolják úgy. Én megtettem. Azt nem értem csak, ha elfogadod a vallásosak magyarázatát a szabad akaratra bekiabálás útján anélkül, hogy alátámasztanák valamivel is, akkor milyen meggyőződésből utasítasz el egy másik nézetet? (ami mellesleg logikusan el is van magyarázva)
"Vagyis nem egészen így definiálják, de így is definiálhatnák azokat a válaszokat olvasgatva más kérdéseknél, hogy nem Isten rontotta el a világot, hanem a benne élő emberek. "
- Ez a nézet el is fogadható, hisz amiről ők beszélnek lényegében ugyan az mint amit mi mondunk: A tetteidért(ok) te vagy a felelős(okozat). Érdekes lenne, ha megszúrnám a karom egy tűvel és te éreznéd. Ennek mi értelme lenne. Az ok kihatással van az okozatra és ez visszafelé is igaz: Az okozta kapcsolatban áll az okkal.
Bocs kérdező, de azt hittem nekem írtad, mert egyet értek Anonymus-al.
"Csakhogy te kizárólag az okot és az okozatot látod. Ám figyelmen kívül hagyod, hogy a döntés és a cél között van egy eseménysorozat. Ezen eseménysorozat közben viszont bárhogy dönthetsz. Ez a szabad akarat. IS - IS"
Egyébként válaszolsz majd arra amit írtam?
Egyébként itt van néhány felvetésedre a válasz.
„A természeti törvények nemhogy az élet, de a világegyetem kialakulását is lehetővétették. Ha nem lenne mondjuk gravitáció, akkor semmi az égvilágon nem létezne. A rend, pedig azonos működést jelent. Amiben nincs ismétlődés, arra nem mondod, hogy rendezett.”
Erre már írtam, hogy akkor nektek minden rendezett. Ha az egész univerzum egy nagy zöld gömb lenne, arra is azt mondanátok, hogy rendezett, mert mindenhol zöld. Nem létezhet olyan, hogy káosz. Talán létezhet, de sokkal több féle rendezett világegyetem létezhet.
„Meditációval, vagy egyéb más tudatmódosító dologgal ismételten újabb információk gyűjthetők róla.”
És honnan fogod tudni azt, hogy az újabb információk valósak vagy csak te gondolod róluk azt, hogy valósak?
„A természeti törvények mindenhol, mindig ugyan azt a végeredményt produkálják azonos alapszituációnál. Amennyiben beteszel egy változót, ne csodálkozz, ha új dolog fog kisülni belőle. Ponosan a természeti törvények állandósága miatt ismerhető meg a világ és jöhetett létre a tudomány.”
Az azonos alapszituáció nyilván ugyanazt produkálja bárhol. Mivel a természeti törvények is beletartoznak az alapszituációba, így nincs is értelme arról beszélni, hogy a természeti törvények produkálja ugyanazt a végeredményt azonos alapszituációnál.
#54 - "A kérdés inkább az, hogy miért ne?"
Talán azért, mert ez nem egy egyenlőség volt részemről. De mindegy hagyjuk is, ez csupán csak az én véleményem. Én nem tartok semmit sem véletlenszerűnek. Erre akartam utalni, hogy amit ma "véletlennek" nevezünk, az lehet szabad akarat is.
"Az alma piros <--> Piros az alma"
A tűz az meleg < / > a meleg az tűz
A víz nedves < / > a nedves az víz
Az alma édes < / > az édes az alma
---
#53 - "Szerintem ti megpróbáltok a szabad akaratnak valami más jelentést adni."
Ha egy kosármeccset elindítanak, akkor a cél, hogy a negyedik negyed előtt a lehető legtöbb pontot összegyűjtse a csapatod. A cél érdekében bizonyos szabályoknak megfelelve (természeti erők), bármilyen döntést hozhatsz. Még azt is, hogy saját palánkra játszol, azt is, hogy akadályozod a csapattársaid, vagy épp segíted az ellenfeleid. De azt is megteheted, hogy mások javára lemondasz a saját sikeredről és mindig lepasszolod a gólhelyzeteket, de akár lehetsz te magad is a sztár. Ez a szabad akarat. Ennél jobban nem lehet elmagyarázni, vagy akkor én nem értem, hogy mit nem értesz ezen.
---
" mert a vallásosok úgy definiálják a szabad akaratot, hogy az az akarat, ami miatt mi felelünk a döntéseinkért és nem Isten."
Igen ez így van. Vagy esetleg nem te felelsz azért a döntésért, hogy elfogadod a létét, és a teremtéssel összhangban élsz, vagy pedig nem fogadod el, és akár még szembe is mész a teremtésével?
Ezért a döntésért te felelsz.
---
Anonymus
Kérdezőnek:
". Nem létezhet olyan, hogy káosz. Talán létezhet, de sokkal több féle rendezett világegyetem létezhet. "
- Pontosan, ezért nem is értem hogy vetődik fel valakiben a véletlenül kialakuló világ fogalma. Ha látszólag minden rendezett, azt értelmes intelligencia hozta létre, nem? Ha pedig rendezetlen lenne, akkor elképzelhetetlen lenne és egyben felesleges is Istent feltételezni.
"És honnan fogod tudni azt, hogy az újabb információk valósak vagy csak te gondolod róluk azt, hogy valósak?"
Ugyan úgy ahogy a tudomány is ellenőrzi: Más alanyok hasonló eredményre kell, hogy jussanak. Ez meg is történt.
"Az azonos alapszituáció nyilván ugyanazt produkálja bárhol. Mivel a természeti törvények is beletartoznak az alapszituációba, így nincs is értelme arról beszélni, hogy a természeti törvények produkálja ugyanazt a végeredményt azonos alapszituációnál."
- Félreértettél, vagy én magyaráztam rosszul. Alapszituációnak mondjuk egy eldobott almát értek ahol a természeti törvények megegyeznek ott ugyan olyan ívű röppályát fog leírni az alma mindig!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!