Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Miért nem kételkednek sokan...

Miért nem kételkednek sokan Isten létében?

Figyelt kérdés
Miért nem kérdőjelezik meg Isten létét? Ennyire biztosak benne, hogy létezik? Mi miatt van ez? Én pl. akkor sem hinnék benne, ha látnék előttem egy lebegő szárnyas embert, aki azt mondja, hogy Isten küldte őt. Most akkor én vagyok túl kételkedő vagy teljesen normális, hogy nem hiszek el mindent, amit mondanak?
2015. márc. 16. 23:35
❮❮ ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ❯❯
 101/125 anonim ***** válasza:

"A gondolkodás befejezéséhez meg döntés kell, el kell döntenem, hogy befejezem a gondolkodást. Akkor pedig előjön a kérdés, hogy mennyit gondolkoztam azon, hogy befejezzem a gondolkodást. Aztán meg előjön a kérdés, hogy mennyit gondolkoztam azon, hogy befejezzem a gondolkodás befejezése miatti gondolkodást. Tehát végül volt egy olyan döntés, ami úgy született meg, hogy nem gondolkoztam rajta. Milyen az a döntés, amin nem gondolkoztam? "


Túlbonyolítod a dolgot véleményem szerintem. Amikor gondolkodsz voltaképpen semmi mást nem csinálsz, mint lehetséges jövőbeli eseményeket előre vetítesz. Azért valamelyest ismered a természeti törvényeket (a szabályokat), tehát ezek mentén egy adott pontból több kimenetelt is előre tudsz vetíteni magadnak. A gondolkodás voltaképpen ez. Amikor több alternatív jövőképet is magad elé vetítettél, akkor a döntés egy pillanatnyi állapot. Azt döntöd el, hogy melyik elképzelt esemény irányába akarod terelni az eseményeket. Ez a döntés, hogy a több alternatíva közül melyiket választod, ez történik szabad akaratodból.


De nem kell ezt túlbonyolítani. A folyamat részei valóban bonyolultnak látszanak, de ez egyáltalán nem ilyen nehézkes. Voltaképp ehhez semmi másra nincsen szükséged, minthogy leülsz és önmagadat kezded el figyelni. Figyeld magad, amikor mész valahova, figyeld azt, amikor valamit csinálsz, figyeld meg önmagad, amikor beszélgetnek körülötted. Minden pillanatban figyelheted önmagad. Ha ezt megteszed, akkor érteni fogod az egész folyamatot, és látni is fogod, hogy milyen hihetetlen csodálatosan működik. Egyszer irdatlan bonyolult, és előkelően egyszerű.


---


Anonymus

2015. márc. 22. 19:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 102/125 A kérdező kommentje:

"Azt döntöd el, hogy melyik elképzelt esemény irányába akarod terelni az eseményeket."


Nem, azt döntöd el, hogy szerinted melyik irányba lesz neked a legjobb. És mivel nem lehet pontosan megjósolni a kimenetet, ezért nem biztos, hogy a neked legjobb kimenetet választod. Azt írtad, hogy a jövőképek ismeretében választasz irányt, de pont a jövőképek nem ismeretében választasz irányt.

2015. márc. 22. 20:29
 103/125 A kérdező kommentje:
Azzal egyetértesz, hogy az ember nem tud olyan döntést hozni, ami szerinte nem a neki legjobb kimenetet hozza?
2015. márc. 22. 20:35
 104/125 anonim ***** válasza:

"Nem, azt döntöd el, hogy szerinted melyik irányba lesz neked a legjobb."


A kijelentésed igaz. De nem feltétlen. Ugyanis nem biztos, hogy az a legjobb döntés, ami csak nekem hozza a legtöbb hasznot. Erre tanítanak például a csapatjátékok. Ha mindig azt tartod helyesnek, ami neked a legjobb, akkor azt mindig a csapatod eredményének rovására teheted meg.


"És mivel nem lehet pontosan megjósolni a kimenetet, ezért nem biztos, hogy a neked legjobb kimenetet választod."


Így van ez igaz. Természetesen a "legjobb", mindig az aktuálisan birtokodban lévő információk alapján határozható meg. Aztán jönnek a sport kommentátorok és a fotelban ülve jól elmondják, hogy mekkora egy bé.a s.gg vagy mert nem tudsz játszani. Csak azt nem teszik hozzá, hogy utólag nagyon könnyű okosnak lenni.


"Azt írtad, hogy a jövőképek ismeretében választasz irányt, de pont a jövőképek nem ismeretében választasz irányt."


Akkor pontosítok, mert megint túlkomplikálsz :) Lehetnél picit rugalmasabb is.


Az általad elképzelt (spekulált) jövőképekből választasz egyet. Itt jelennek meg már olyan fogalmak mint a "remény", amely voltaképpen azt jelenti, hogy tisztában vagy azzal, hogy az általad elképzelt jövő olyan események függvénye, amelyekről vagy nem te döntesz, vagy másnak is van beleszólása, aki szabad akarattal rendelkezik, vagy egyszerűen nincs elég információd a szabályokról (például reméled, hogy holnap nem fog esni. Nyilván csak remélni tudod, hisz nincs elég információd, hogy aktuálisan milyen események történtek globálisan az időjárást illetően). De mondjuk télen valószínűleg nem fogsz 40 fokos meleget remélni :)


---


"Azzal egyetértesz, hogy az ember nem tud olyan döntést hozni, ami szerinte nem a neki legjobb kimenetet hozza?"


Nem értek egyet. Amint már van egy másik élőlény (akár állat vagy növény) a környezetedben, akiért te vagy a felelős, akkor már nem mindig a számodra legjobb döntést hozod. Így ha hatalmas vihar kerekedik, akkor a számodra legjobb döntés az lenne, ha biztonságos helyre húzódnál. Ám, az ember felelősség érzete alapján előbb azokat helyezi biztonságba, akik tőle függnek vagy függhetnek. Erre mondjuk, hogy önmaga elé helyez másokat vagy önfeláldozó.


Ha valaki mindig a számára legjobb döntést hozza, azt úgy hívjuk, hogy önző (adott esetben pedig gyáva).


---


Anonymus

2015. márc. 22. 22:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 105/125 A kérdező kommentje:

"Amint már van egy másik élőlény (akár állat vagy növény) a környezetedben, akiért te vagy a felelős, akkor már nem mindig a számodra legjobb döntést hozod. Így ha hatalmas vihar kerekedik, akkor a számodra legjobb döntés az lenne, ha biztonságos helyre húzódnál. Ám, az ember felelősség érzete alapján előbb azokat helyezi biztonságba, akik tőle függnek vagy függhetnek. Erre mondjuk, hogy önmaga elé helyez másokat vagy önfeláldozó."


Ilyenkor is a saját magam érdekeit nézem. Mivel én rosszul érzem magam, ha az én hibám miatt sérült meg valaki, ezért én teszek azért, hogy neki ne legyen baja. A csapatjátékoknál is így van. Ha nekem az a célom, hogy a csapat nyerjen, akkor úgy fogok dönteni, hogy az alapján a csapat könnyebben nyerhessen. Szerintem az már mindegy, hogy ezt azért teszem meg, mert a csapat nyerése az én nyerésem is vagy csak rosszul érezném magam, ha miattam veszítene a csapat.

2015. márc. 23. 00:11
 106/125 anonim ***** válasza:

Így van, helyes a megállapításod. De vedd azt észre, hogy dönthetnél másképp is. Mindkét esetben (és egyébként minden más egyéb helyzetben), arról van szó, hogy a te saját szabadságod egy részéről lemondasz. Miért? Mások érdekében.


Az érzések ugyan úgy a tudat része mint a gondolat. Nem elválasztható tőle.


Gondolj csak bele. Benned nem az vált ki szomorúságot, mert nem mentetted meg a házi kedvencedet. Ez egy tény ez önmagában csak van. Hanem az okozza a szomorúságot benned, hogy a tudatod saját erkölcsiségével megütközik, és felteszi magának a kérdést: Ha meg tudtam volna menteni, miért nem tettem?


Ebbe emberek nagyon könnyen bele is tudnak rokkanni. Háborúk és balesetek nem véletlenül tesznek tönkre embereket. Amikor az elme, a tudat, egyszerűen nem hajlandó elfogadni, hogy dönthetett volna másképpen is és talán akkor nem úgy történtek volna a dolgok, de már nem tehet semmit. És ebbe beleroppan.


Azok az emberek, akikben az ilyesmi nem okoz érzelmi törést, általában meg is tudják maguknak magyarázni a tetteiket. Leggyakoribb ilyen magyarázat, hogy "én vagyok a fontosabb". Ez nem mindenkinek megy.


---


A tudat egy rendkívül érdekes dolog. Te magad is egy tudat vagy, amikor azt mondod, hogy "Én", akkor a tudatodra mutatsz rá. Nagyon sok ember az Én alatt a 80-90 kiló húsdarabot érti, és fel sem fogják, hogy hát, de valaki lakik abban a húsdarabban.


Mondtam, itt kezdődik a spiritualizmus. Amikor megérted, hogy te magad sem vagy csupán csak anyag, akkor a következő logikus :) kérdés, hogy akkor vajon amit én magam körül látok, állatok, növények, tárgyak, miként léteznek a világban? Nekik is van tudatuk? És ha igen, akkor ők hogyan nyilvánulnak meg?


Természeti népek elmondják, hogy beszélgetnek a fákkal, az állatokkal, a kövekkel és a folyókkal. Persze aki még azzal sincs tisztában, hogy ő maga sem csak anyag, az hülyének nézi az ilyen népeket és jót kacarászik rajtuk.


---


Anonymus

2015. márc. 23. 00:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 107/125 A kérdező kommentje:

"De vedd azt észre, hogy dönthetnél másképp is."


Nem dönthetek. Képtelen az agy úgy dönteni, hogy az ne a neki legjobb legyen szerinte. Most az már mindegy, hogy mi okozza azt, hogy neki esetleg a kevésbé nyilvánvaló döntés a jó. És ha ezt elfogadjuk, akkor meg kell kérdőjelezni a szabad akarat létét.

2015. márc. 23. 03:10
 108/125 ceri ***** válasza:

"Akkor min vitatkozunk? Én is pont ugyanezt mondom. Bármi, ami feljött érvként, arról megpróbáltam elmagyarázni, hogy ez nem bizonyítja Isten létét olyannyira, hogy még a materializmus is jobban magyarázza az adott dolog működését"


Azt persze lehet, hogy jobban magyarázza amire kitalálódott. Csakhogy van egy csomó dolog amire nem ad semmilyen választ. A materializmus hívei sok ilyen problémát bagatellizálnak, tagadnak, vagy olyan magyarázatot adnak amely szintén valamilyen bizonyítatlan teórián (hiten) alapulnak. Csak éppen mert nincs benne isten ezért abban szabad hinni, sőt kötelező, ha nem akarsz tudatlannak zizzent agyúnak látszani. A legtöbb ember pedig kritikátlanul elfogadja ezt, mert képtelen vagy lusta gondolkodni.

Veled egyébként a logikai ellentmondások miatt vitatkoztam. Különben meg szerintem nem mindegy, hogy azért nem megyünk-e boltba kajáért, mert van otthon, vagy azért mert lusták vagyunk menni. Bár a fáradozás szempontjából az eredmény ugyanaz, az étkezés szempontjából viszont egész más.

A kérdésedben vázolt végletes példád pedig nem arról szól, hogy nyitottan gondolkodnál, hanem arról, hogy kizárod érzelmi alapon. Tehát "szektásan", előítéletesen viselkedsz. Csak akkor nem kell lenézni azokat, akik szintén ilyen ingatag alapon állva másban hisznek.

2015. márc. 23. 06:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 109/125 anonim ***** válasza:

"Nem dönthetek. Képtelen az agy úgy dönteni, hogy az ne a neki legjobb legyen szerinte."

Szerinte? társalogsz az agyaddal?

Nem vagy azonos az agyaddal. A fenti két mondatodon látszik a tudati törés, ami miatt nem értesz itt sok hozzászólót. Mert: ÉN döntök, sőt intuitíve látom is a jót - de sorry, az agyam mást akar.

2015. márc. 23. 07:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 110/125 openyoureye ***** válasza:

"Nem dönthetek. Képtelen az agy úgy dönteni, hogy az ne a neki legjobb legyen szerinte."


- Pedig van erre példa nem is egy. Az önfeláldozás, önzetlen segítségnyújtás, a szeretet, a jótékonyság, türelem másokkal szemben, önmegtartóztatás...stb mind mind a károdra válik ha csak azt tartod szem előtt mi az ami neked jó. Az más kérdés, hogy az ami minket emberré tesz ezt a viselkedést felülírja. Aki ezt megérti, annak nem kell a következőket sem magyaráznom: Az érzelmek felülírhatják a logikus gondolkodást és ez fordítva is igaz: a logikus gondolkodás felülírhatja ez érzelmeket.

Példa az elsőre: Egy szerelmes ember hajlamos a logikus döntések mellőzésére, sőt a megítélése is hiányossá, felületessé válik.

Példa a másodikra: Ugyancsak a szerelmes ember dönthet úgy, hogy inkább elengedi azt akit szeret, hogy a másiknak jobb legyen. A logikus gondolkodás kerül az előtérbe az érzelmek pedig a hátérbe szorulnak.

2015. márc. 23. 10:44
Hasznos számodra ez a válasz?
❮❮ ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ❯❯

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!