A JT. Prédikátorainak ki van adva, hogy a gyakori kérdések valláskritika és vallás oldalain is terjeszteni kell a "jó hírt"?
Ez a tény felvet egy kérdést: kihez beszél itt Isten? A korábban felsorolt igékből és
főként az Ézs 44:24-ből azt láthatjuk, hogy Isten egymaga alkotott meg mindent. Beszélhet itt
Isten az angyalokhoz? Nem, hiszen az angyalok nem teremtettek semmit, itt pedig Isten a
teremtésre irányuló felszólítást tesz. Hogyan tudjuk az egymással ellenkezőnek tűnő verseket
összhangba hozni? Isten egymaga teremtett mindent, mégis többes számot használ itt, jelezve,
hogy valaki(k) még részt vett(ek) a teremtés folyamatában. Ezt csak akkor fogadhatjuk el, ha
az(ok) a valaki(k), akikhez Isten itt szól, nem teremtmények, hiszen Isten alkotott mindent,
egyedül. Tehát Isten önmagához szól: ez vagy skizofrénia, vagy egyértelmű utalás arra, hogy
többességet feltételezhetünk az Istenségen belül. (Itt biztosan sokaknak eszébe jut, hogy a
János evangéliumának bevezető szavai szerint minden Jézus által lett. Ennek a versnek a
jelentőségét a későbbiekben még szemügyre vesszük majd, most azonban koncentráljunk arra,
hogyan nyilatkozik Istenről az Ószövetség.)
Az idézet második részében azt látjuk, hogy Isten (egyes számban) képmására teremtette
meg az embert. Ez azt a feltételezést engedi meg számunkra, hogy Isten olyasvalakihez
beszélt, aki természeténél fogva azonos vele, így lehet összhangban a többes szám
(személyiség) és az egyes szám (természet).
2. A bűnbeeséskor. A bűnbeesés után Isten ezt mondja: Azután ezt mondta az ÚRisten:
Íme az ember olyanná lett, mint miközülünk egy: tudja, mi a jó, és mi a rossz (1Móz 3:22).
Ki az a mi? Isten soha nem használt többes szám első személyt, amikor Önmagáról és a
teremtményeiről beszélt, ezért kizárhatjuk, azt az állítást, hogy itt az angyalokat kellene
beleértenünk a többes számba. Maga a történet mondja el, kire utal a mi. Sátán, kígyó
képében arra biztatta Évát, hogy egyen a tiltott fa gyümölcséből, és azzal érvelt, hogy: jól
tudja Isten, hogy ha esztek belőle, megnyílik a szemetek, és olyanok lesztek, mint az Isten:
tudni fogjátok, mi a jó, és mi a rossz (1Móz 3:5). Ha az ember eszik, olyan lesz, mint Isten,
tudni fogja, mi a jó, és mi a rossz. Miután evett, JHVH mondta: olyan lett az ember, mint
miközülünk egy. Vegyük észre a logikai összefüggést a két vers között: ha eszik, olyan lesz,
mint Isten (egyes számban). Miután evett, olyan lett, mint Isten (többes számban). A
szövegkörnyezet nem teszi lehetővé, hogy a mi-be az angyalokat, vagy bármely egyéb
teremtményt értsük bele. Csak akkor értelmezzük helyesen a szöveget, ha elfogadjuk: Isten
többes számot alkalmaz, pedig Önmagáról beszél.
3. Sodoma és Gomora pusztulásakor. Sodoma és Gomora pusztulása előtt olvashatjuk,
hogyan hajtotta végre az Úr az ítéletet a két bűnös város fölött: Az ÚR pedig kénköves tüzes
esőt bocsátott Sodomára és Gomorára, az ÚRtól, az égből (1Móz 19:24). Mit mond ez a vers?
JHVH kénköves tüzes esőt bocsátott a két városra JHVH-tól. Ki? JHVH. Honnan? JHVH-tól.
Ennek a versnek az egyetlen lehetséges értelmezése az, hogy többességet feltételezünk az
Istenségben.
4. A kivonulás után. Isten megígérte Izraelnek, hogy vele lesz, és bevezeti őket arra a
földre, amit választott nekik. Ígérete így hangzott: Íme, én angyalt küldök előtted, hogy
megőrizzen az úton és bevigyen arra a helyre, amelyet kijelöltem. Vigyázz magadra előtte, és
hallgass a szavára! Ne szegülj ellene, mert nem bocsátja meg hitszegéseteket, hiszen az én
nevem van jelen benne. De ha engedelmesen hallgatsz a szavára, és teljesíted mindazt, amit
parancsolok, akkor ellensége leszek ellenségeidnek és szorongatója szorongatóidnak. Mert az
én angyalom előtted megy, és bevisz az emóriak, hettiták, perizziek, kánaániak, hivviek és
jebúsziak közé, és kiirtom őket (2Móz 23:20-23).
Az angyal kifejezés jelentése: hírvivő. Nem hordozza magában azt, hogy teremtett lénynek
kell lennie, pusztán arra utal, hogy egy adott helyzetben valakinek a hírvivőjeként
tevékenykedik. A szövegből több dolog is kiderül: (1) Isten neve van jelen abban az
angyalban (hírnökben), akit Isten küld a népe előtt. Hogyan lehet benne JHVH neve
valakiben, aki maga nem JHVH? Hogyan lehetne bennem a Kovács család neve, ha én
magam nem tartoznék abba a családba? (2) Izraelnek engedelmeskednie kell az angyalnak
(hírnöknek), aki előtte megy, különben nem bocsátja meg a hitszegést. Hogyan van joga egy
teremtménynek, hogy bűnöket megbocsásson, vagy ne bocsásson meg, mikor a bűnök
megbocsátása vagy megtartása Isten hatalmába tartozik? (ld. Mt 2:5-10; Lk 5:21; Ef 4:32).
(3) Azáltal, hogy Izrael hallgat az angyal (hírnök) szavára, azt teljesíti, amit Isten parancsol.
Ez összekapcsolja az angyal (hírnök) szavát Isten parancsával, mintegy egyenlővé téve a
kettőt. Hogyan lehetséges ez, ha csak nem maga Isten volt az, aki abban a hírnökben
parancsolt? Az Újszövetség egyértelművé teszi, hogy az, aki Izrael előtt ment, Jézus Krisztus
volt (1Kor 10:4).
5. A prófétáknál. És mondá az Úr a Sátánnak: Dorgáljon meg téged az Úr, te Sátán;
dorgáljon meg az Úr, a ki magáévá fogadja Jeruzsálemet (Zak 3:2; Károli). Mindkét helyen,
ahol Károli az Úr szót használja, a héberben a JHVH név áll. A vers tehát ezt mondja:
JHVH ezt mondja: nem én dorgállak meg téged, Sátán, hanem dorgáljon meg téged JHVH.
Ez szintén csak akkor értelmezhető, ha többességet feltételezünk az Istenségben. Hasonló
igéket találunk még a Zak 2:7-12 (2:8-11; Károli), valamint az Ézs 48:12, 16; 63:7-14-ben.
Érdemes még megemlíteni a Zak 12:10-et is (rámtekintenek, akit átszegeztek; héber és
Károli), de erről a későbbiekben még lesz szó.
Összességében megnézve ezeket a verseket, láthatjuk, hogy az Ószövetség néhány
ponton jelzi, hogy többesség van az Istenségben. Ha értelmezni próbáljuk a fenti verseket,
csak akkor érthetjük meg a helyes értelmüket, ha elfogadjuk ezt a tényt, máskülönben olyan
következtetéseket fogunk belemagyarázni a szövegbe, amit az valójában nem tartalmaz.
Az Ószövetségben találhatunk számos kijelentést, amely JHVH-ra vonatkozik. Ezek a
szakaszok bepillantást engednek nekünk Isten lényébe. Azonban az Újszövetség további
tartalommal tölti meg ezeket a verseket. Nézzük meg közülük a legjelentősebbeket.
Veesétek össze YHWH verseit elejétől Jézus verseivel az elejétől!!! Azonnal meglátjátok, hogy YHWH=JÉZUS.
JHWH
Akkor ezt mondtam nekik: Ha jónak látjátok, adjátok
meg béremet! De ha nem, akkor tartsátok meg! Ekkor
kifizették a béremet: harminc ezüstöt. Az ÚR pedig ezt
mondta nekem: Dobd oda a kincsek közé ezt a becses
értéket, amire engem becsültek! Fogtam tehát a
harminc ezüstöt, és odadobtam az ÚR házának a
kincsei közé. (Zak 11:12-13)
Így szól az Úr : A Dávid házára és Jeruzsálem
lakosaira pedig kiöntöm a kegyelemnek és
könyörületességnek lelkét, és reám tekintenek, a kit
átszegeztek, és siratják őt, a mint siratják az egyetlen
fiút, és keseregnek utána, a mint keseregnek az
elsőszülött után. (Zak 12:1, 10; Károli)
De az ÚR harcba száll majd azokkal a népekkel,
ahogyan harcolt egykor, a csata napján. Megveti majd
lábát azon a napon az Olajfák hegyén, amely
Jeruzsálemtől keletre van. Az Olajfák hegye pedig
középen kettéhasad; kelet-nyugati irányban egy igen
nagy völgy lesz, mert a hegy egyik fele északra, a
másik fele délre mozdul el. Akkor meneküljetek a
hegyek szakadékaiba, mert a hegyek között a szakadék
Ácalig ér. Úgy fussatok, ahogyan Uzzijjának, Júda
királyának az idejében futottatok a földrengés elől!
Mert eljön az ÚR, az én Istenem, szentjeivel együtt.
(Zak 14:3-5)
Egy hang kiált: Építsetek utat a pusztában az ÚRnak!
Készítsetek egyenes utat a kietlenben Istenünknek!
(Ézs 40:3)
De megmenekül mindenki, aki segítségül hívja az ÚR
nevét, mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben lesz a
menedék az ÚR ígérete szerint, és azok menekülnek
meg, akiket elhív az ÚR. (Jóel 3:5)
Ezt mondja az ÚR, Izráel királya és megváltója, a
Seregek URa: Én vagyok az első és az utolsó, rajtam
kívül nincs isten. (Ézs 44:6; lásd még: 43:10-13; 48:12)
Magamra esküdtem, igazság jött ki számon, szavam
megmásíthatatlan: Előttem hajol meg minden térd, rám
esküszik minden nyelv. (Ézs 45:23)
JÉZUS
Akkor a tizenkettő közül egy, akit Iskáriótes Júdásnak
hívtak, elment a főpapokhoz, és így szólt: Mit adnátok
nekem, ha kezetekbe adnám őt? Azok harminc ezüstöt
állapítottak meg neki. (Mt 26:14-15)
Íme, eljön a felhőkön, és meglátja minden szem, azok
is, akik átszegezték, és siratja őt a föld minden
nemzetsége. Úgy van. Ámen. (Jel 1:7)
Amikor pedig az Emberfia eljön az ő dicsőségében, és
vele az angyalok mind, akkor odaül dicsősége trónjára.
(Mt 25:31)
Amint távozása közben feszülten néztek az ég felé,
íme, két férfi állt meg mellettük fehér ruhában, és ezt
mondta: Galileai férfiak, miért álltok itt az ég felé
nézve? Ez a Jézus, aki felvitetett tőletek a mennybe,
úgy jön el, ahogyan láttátok őt felmenni a mennybe.
Ezután visszatértek Jeruzsálembe az Olajfák hegyéről,
amely Jeruzsálem közelében van egy szombatnapi
járóföldre. (Csel 1:10-11)
a mi Urunk Jézus Krisztus eljön minden szentjével
együtt. (1Thessz 3:13)
Mert ő volt az, akiről Ézsaiás így prófétált: Kiáltó
hangja szól a pusztában: Készítsétek az Úr [Jézus]
útját, tegyétek egyenessé ösvényeit! (Mt 3:3)
Ha tehát száddal Úrnak vallod Jézust, és szíveddel
hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt a halálból, akkor
üdvözülsz Amint meg van írva: Aki segítségül hívja
az Úr [Jézus] nevét, üdvözül. (Róm 10:9, 13)
Te vetettél, Uram, alapot a földnek kezdetben; és a te
kezed alkotása az ég. Azok elpusztulnak, de te
megmaradsz, és azok mind elavulnak, mint a ruha, és
összegöngyölíted őket, mint egy palástot, és mint a
ruha, elváltoznak; te pedig ugyanaz maradsz; és
esztendeid nem fogynak el. (Zsid 1:10-12)
hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon,
mennyeieké, földieké és földalattiaké. (Fil 2:10)
A szmirnai gyülekezet angyalának írd meg: ezt mondja
az első és az utolsó [Jézus], aki halott volt, és életre
kelt. (Jel 2:8; lásd még: 1:8; 22:13)
Ebből az összehasonlításból láthatjuk, hogy azokat a jellemzőket, amelyeket az Ószövetség
JHVH-ról állít, az Újszövetség egyértelműen Jézusra alkalmazza. Hogyan értékelhették
JHVH-t harminc ezüstre, mikor Jézust árulta el Júdás ennyi pénzért? Hogyan mondhatja
magáról JHVH egyes szám első személyben, hogy rám tekintenek, akit átszegeztek, mikor
Jézus volt az, akit keresztre feszítettek? Hogyan állíthatja az Ószövetség JHVH-ról azt, hogy
egy napon megveti majd a lábát az Olajfák hegyén, mikor az Újszövetség azt mondja, hogy
Jézus lesz az, aki második eljövetelekor megveti majd lábát ott? Hogyan lehetséges, hogy az
Ószövetség szerint JHVH, az Újszövetség szerint pedig Jézus jön el szentjeivel együtt?
Hogyan magyarázzuk azt, hogy Ézsaiás szerint a kiáltó szó JHVH előtt készíti az utat, Máté
viszont, a prófétát idézve azt állítja, hogy Jézus előtt? Ha csak az menekül meg, aki segítségül
hívja JHVH nevét, akkor hogyan lehetséges, hogy az Újszövetség nem erre biztat minket,
hanem arra, hogy hívjuk segítségül Jézus nevét? Miért van az, hogy az Ószövetség költőien
szép leírása JHVH teremtői munkájáról megjelenik szó szerint az Újszövetségben is, de ott
nem JHVH az alany, hanem Jézus? Ha minden térd JHVH előtt hajol meg, hogyan lehetséges,
hogy Pál apostol azt írja, hogy Jézus az, aki előtt minden térdnek meg kell hajolnia? Ha
JHVH az első és az utolsó, akkor miért beszél úgy magáról Jézus több helyen is, mint aki az
első és az utolsó, a kezdet és a vég, az alfa és az omega?
Csak abban az esetben érthetjük meg ezeket a verseket, ha feltételezzük, hogy az ószövetségi
JHVH azonos az újszövetségi Jézussal. Ha ezt nem fogadjuk el, akkor félreértjük a Szentírás
kijelentéseit. Mert mikor szegezték meg JHVH-t, ha nem Jézus keresztrefeszítésekor? Mikor
értékelték JHVH-t harminc ezüstre, ha nem Jézus elárulásakor? Mikor veti majd meg lábát
JHVH szentjeivel együtt az Olajfák hegyén, ha nem Jézus visszajövetelekor, ami ugyanolyan
lesz, mint a mennybemenetele volt? Vajon mikor biztatott a kiáltó hang, hogy utat készítsenek
JHVH-nak, ha nem akkor, mikor Jézus előtt járt? Hogyan érthetnénk meg, hogy az
üdvösségünkhöz segítségül kell hívnunk Jézus nevét, ha nem fogadjuk el, hogy segítségül
hívni JHVH-t és Jézust egy és ugyanaz? Ugyanígy nincs különbség aközött, hogy minden térd
meghajol JHVH előtt, és Jézus előtt, mert ugyanarról a személyről van szó. Ő az első és az
utolsó, vagyis az egyetlen.
Talán furcsán hangzanak ezek a következtetések és kérdések. Idegen lehet a háromságtant
tagadó fülek számára. De segíthet, ha nem állunk meg ezen a ponton, és nem próbáljuk
meg ezeket a részinformációkat értelmezni, hanem igyekszünk meglátni a teljes képet.
Összességében szemlélve a Bibliát, vizsgáljuk meg, mit tudhatunk meg az egyetlen Istenről,
és nézzük meg ezzel párhuzamosan, hogy milyen információkat közöl az Ige a Atyáról, a
Fiúról és a Szentlélekről.
Először is meg kell említeni azokat a verseket, amelyben az Atya, a Fiú és a Szentlélek
együttesen van megemlítve.
Jézus megkeresztelkedésekor megnyilvánult mindhárom személy: Jézus
megkeresztelkedett, az Atya hangja szólt a mennyből, a Szentlélek pedig galamb képében
leszállt Krisztusra (Mt 3:16-17; Mk 1:9-11; Lk 3:21-22).
Ugyanezt látjuk, amikor Jézus a feltámadása után kiküldi a tanítványait az evangéliummal: a
frissen megtérteket az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében kellett megkeresztelni (Mt 28:18-
20). Jézus születése előtt Gábriel üzenetében felfedezhetjük ezt a hármas megnyilvánulást:
A Szentlélek száll reád, és a Magasságos ereje árnyékoz be téged, ezért a születendőt is
Szentnek nevezik majd, Isten Fiának (Lk 1:35). Anélkül, hogy végignéznénk az összes ilyen
esetet, csak felsorolásképpen néhány: Jn 3:34-35; 14:26; 16:13-15; Csel 2:32-33, 38-39; Róm
15:16, 30; 1Kor 12:4-6; 2Kor 3:4-6; 13:13; Gal 4:4-6; Ef 4:4-6; Zsid 10:12, 15; 1Pt 1:2.
Ezekben a versekben együttesen láthatjuk megjelenni az Atyát, a Fiút és a Szentlelket.
Ez az együttes megjelenés önmagában még nem sokat jelent. Azon mégis érdemes
elgondolkodni, hogy miért nem említi a Biblia ennyire gyakran Istennek az angyalokkal
együtt történő megnyilvánulását? Vajon mire enged következtetni, hogy az Atya, Jézus
Krisztus és a Szentlélek között ilyen szoros kapcsolat és állandó együttműködés van? Ezt az
együttműködést elismerik olyanok is, akik magát a háromság-tant tagadják. Érvelésük szerint
Jézus nem Isten, csak egy teremtmény, a Szentlélek pedig nem egy különálló személy, csak
egy erő, Isten megnyilvánulása. Érdemes figyelmet szentelni ezekre az érvekre.
Jehova Tanúi, az unitáriusok, Isten Egyházának Gyülekezetei (Church of God) és a
krisztadelfiánusok tagadják, hogy a Szentlélek egy különálló személy lenne. Elképzelésük
szerint Isten erejére vagy megnyilvánulására utal a Biblia Szentlélekként. Jehova Tanúi,
tanításukat alátámasztandó, saját bibliafordítást is kiadtak, amelynek az első oldalán a Lélek
így jelenik meg: A föld ekkor még kietlen és puszta volt, és sötétség volt a mély vizek
színén. És Isten tevékeny ereje lebegett a vizek felett (1Móz 1:2; ÚVF; kiemelés tőlem)*.
Meg kell tehát néznünk, hogy a Szentírásban hogyan nyilvánul meg a Szentlélek: mint egy
isteni erő, vagy mint egy személy.
Általában (néhány rendkívüli szélsőségtől eltekintve) mindenki elfogadja, hogy a Sátán
egy tudatos személy, nem csupán egy örök gonosz erő, ami hatással van az emberekre. Ezt
tényként elfogadják mind Jehova Tanúi, mind az unitáriusok, mind az Isten Egyháza.
Elfogadjuk, hogy Sátán egy öntudattal
rendelkező személy, mert beszél. De a Szentlélekről is azt olvassuk a Bibliában, hogy beszél,
sőt, tanít is (Lk 12:12; Jn 14:26; 16:13-15). Sátánról tudjuk, hogy az ítélet vár rá, és
elfogadjuk, hogy ez a személyiségének a bizonyítéka, hiszen csak élő személyeket lehet
megítélni. A Szentlélek azonban maga ítél: Jézus azt mondta, hogy elküldi a Lelket a világba,
és Ő majd leleplezi a világ előtt, hogy mi a bűn, az igazság, és az ítélet (Jn 16:8). Nem
kétséges, hogy Sátán személy, mivel akarattal rendelkezik. Ugyanez elmondható a Lélekről
is: akarata szerint osztja a kegyelmi ajándékokat az egyházban (1Kor 12:11); akarata szerint
meghatározta, milyen feltételeknek kell eleget tenni a pogány keresztényeknek (Csel 15:28); a
Lélek akarata érvényesült, amint vezette Pált a missziója során (Csel 16:6-10), és akkor is,
amikor kivitte Jézust a pusztába, hogy ott az ördög megkísértse (Mt 4:1). Ahogyan Sátánnak
ellene lehet állni, ugyanúgy a Szentléleknek is: amikor nem fogadjuk el a Jézusról szóló
bizonyságtételét (Csel 7:51), vagy amikor visszautasítjuk az életünkben a munkáját (1Thessz
5:19).
Már az eddigiek alapján is azt látjuk, hogy amilyen személyre jellemző
tulajdonságokkal rendelkezik Sátán, ugyanolyan személyes tulajdonságokat fedezhetünk fel a
Lélek esetében is. Sokan mégis azt mondják, hogy ahogyan a Biblia időnként megszemélyesít
élettelen fogalmakat (pl. a bölcsességet), úgy személyesíti meg a valójában élettelen
Szentlelket is, ami Isten tevékeny ereje vagy megnyilvánulása.
A Szentírás teljességét tekintve azonban mégis azt látjuk, hogy a Lélekről többnyire úgy
beszél Isten Igéje, mint egy személyről. Jézus tanítása során úgy utalt rá, mint egy személyre,
személyes névmásokat alkalmazott Rá. A Jn 14-16 fejezetekben a görög szövegben olyan
névmásokat találunk a Lélekre vonatkozóan, mint: ő, őt, aki. Jézus vajon miért utalt így Rá,
ha valójában nem személyről van szó?
Ugyanezekben a fejezetekben Jézus azt ígéri, hogy másik Pártfogót küld a halála után
(Jn 14:16). Az itt használt görög kifejezés a paraklétosz, ami már eleve csak személyre
utalhat. A versben Jézus másik (allon) Segítőként utal Rá. A kifejezés szótári alakja az
allosz, aminek az alapjelentése: másik, más, de ugyanabból a fajtából. Jézus tehát egy olyan
Pártfogót ígért, aki ugyanolyan lesz majd, mint Ő. Ennek nem felel meg egy személytelen erő.
Jézust nem helyettesítheti egy erő, mert az nem lenne ugyanolyan, mint Ő. Egy személy (és
isteni személy, lásd később) szükséges ahhoz, hogy az itt megígért másik Pártfogó lehessen.
Ezen túlmenően a Szentlélek olyan dolgokat tesz, amik megtételére egy erő nem képes. Noha
a Bibliában gyakori az élettelen dolgok megszemélyesítése, ezek a megszemélyesítések
mégsem kísérik végig az adott élettelen dolgot az egész Bibliában. Bár a Példabeszédek
könyvében az író megszemélyesíti a bölcsességet, és úgy beszél róla, mint aki az utcán
kiált, a tereken hallatja szavát (1:20), mégis, ez egyedi eset. Nem találkozunk a bölcsesség
minden egyes előfordulásánál ezzel a megszemélyesítéssel, a Példabeszédekben csak egyszeri
esetről van szó (lásd pl. Jak 1:5). Isten Igéjére nem jellemző, hogy egy megszemélyesítést
következetesen végigvezet a teljes Íráson, és az adott személytelen fogalmat minden egyes
előfordulási helyén személyes tulajdonságokkal ruház fel.
Ha megnézzük a Szentlelket, mégis azt látjuk, hogy bár be lehet vele töltekezni (Csel
2:4) és meg lehet vele kereszteltetni (Csel 1:5), mégis felfedezhetjük a személyiségének
bizonyítékait. A Szentlélek ugyanis beszél (Mt 10:20; Csel 1:16; 10:19-20; 20:23; Zsid 3:7;
10:15; Jel 22:17), tanít (Lk 12:12; Jn 14:26; 16:13-15), tanúságot tesz Jézusról (Jn 15:26) és
arról, hogy Isten gyermekei vagyunk (Róm 8:16), hazudhatunk neki (Csel 5:3), próbára
tehetjük (Csel 5:9), káromolhatjuk, és ez egyenlő az istenkáromlással (Mt 12:31-37), akarattal
és belátással rendelkezik (1Kor 12:11; Csel 15:28; 20:22), meg lehet szomorítani (Ef 4:30), Ő
örökké velünk marad, sőt, bennünk lakik (Jn 14:16-17; 1Kor 6:19; 2Tim 1:14), általa élünk
(Róm 8:9), mi pedig közösségben lehetünk vele (1Kor 13:13), esedezik értünk (Róma 8:26),
sőt, szeret minket (Róm 15:30).
Amikor egy személytelen fogalmat megszemélyesítünk, tisztában vagyunk vele, hogy
megszemélyesítésről van szó. Amikor azonban a Szentlélekről azt olvassuk, hogy beszél,
akkor a hangját valósággal hallják emberek (Csel 10:19-23), és engedelmeskednek neki (Csel
16:6-10). Hogyan lehetséges, hogy egy személytelen erő megtanítson bármire is? Hogyan
szólhatok általa? Hogyan tehet tanúságot? És hogyan lehet egy erőnek ereje? Hogyan
rendelkezhet egy erő akarattal? Hogyan szomoríthatom meg, és okozhatok egy erőnek bánatot
(pl. a gravitációnak)? Egy erő hogyan képes értünk esedezni? Hogyan szerethet bennünket
egy erő, hogyan lehetnek érzelmei? Hogyan lehetek közösségben egy erővel? Közösségben
lehetünk az Atyával és Jézussal (1Jn 1:3), és elfogadjuk, hogy ez egy szoros, megismerésen
alapuló bensőséges kapcsolatra utal (Jn 17:3). Miért ne fogadnánk el ugyanezt a Szentlélek
esetében is, mikor maga a Biblia buzdít minket a vele való közösségre (1Kor 13:13)?
Elfogadjuk, hogy bennünk lakik az Atya (2Jn 9), és bennünk lakik a Fiú is (2Kor 13:5; Ef
3:17; 1Jn 5:12), és nem gondoljuk azt, hogy amiért lakozást vehet bennünk, betölthet minket,
bennünk lakhat, ezért nem személy egyikük sem. Miért nem tekintjük érvényesnek ezt a
logikát a Szentlélekkel kapcsolatban is?
Amikor megkeresztelkedünk az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében, akkor elfogadjuk,
hogy az Atya és a Fiú személyek, miért épp a Lélekkel teszünk különbséget? Miért kell a
hívőket egy személytelen erő nevében is megkeresztelni? És egyáltalán, hogyan lehet neve
egy erőnek? (Mt 28:29-20)
Ha ezek alapján mégis kétségbe vonjuk, hogy a Lélek egy személy lenne, nem csak
Isten látható, érezhető megnyilvánulása, személytelen, tevékeny ereje, akkor azt is kétségbe
kell vonnunk, hogy a Sátán személy. Valóban, sokszor esik szó úgy a Szentlélekről, mint
erőről, és a Vele való betöltekezésről úgy, mint mennyei erővel történő felruházásról (Lk
24:49), mégis, a teljes képet szemlélve szilárdabban alátámasztott tény a Bibliában, hogy a
Lélek személy, mint az, hogy egy személytelen erő lenne.
Ha elfogadjuk azt, hogy a Szentlélek az Atyával és Jézus Krisztussal együtt öntudattal,
érzelmekkel, akarattal rendelkező személy, még mindig nyitva van a kérdés, hogy milyen
kapcsolat van közöttük, és miért mutat a Szentírás olyan szoros és állandó együttműködést e
három személy között. A válaszhoz meg kell vizsgálni, hogy mit tanít az Ige Isten
természetéről, és ezek a jellemzők hogyan nyilvánulnak meg az Atyában, a Fiúban és a
Szentlélekben.
A Biblia egyértelműen tanítja, hogy egyetlen Isten van, és azok az istenek, amelyeket emberi
kéz alkotott, valójában nem istenek (Ézs 44:15; Csel 19:26; 1Kor 8:5). Az egyetlen Isten saját
maga jelenti ki, hogy rajta kívül nincs más: Ezt mondja az ÚR, Izráel királya és megváltója, a
Seregek URa: Én vagyok az első és az utolsó, rajtam kívül nincs isten (Ézs 44:6). Vagy
ahogyan korábban kijelentette: Ti vagytok a tanúim - így szól az ÚR -, és szolgáim, akiket
kiválasztottam, hogy megismerjetek, higgyetek bennem, és megértsétek, hogy csak én
vagyok. Előttem nem lett isten, és utánam sem lesz (Ézs 43:10). Isten állítása világos, és
egyértelmű: Ő az első és Ő az utolsó, vagyis az egyetlen Isten. Előtte nem volt isten, és utána
sem lesz, Ő az egyetlen.
Mégis, azt láttuk, hogy az Ószövetség valamiféle többességet jelez az Istenségben. Azt
is mondtuk, hogy az isteni kinyilatkoztatás folyamatos, és a Szentírás fokozatosan jelenti ki az
egyre teljesebb igazságot Istenről és a tervéről. Mégsem mondhatjuk azt, hogy teljesen
megérthetnénk Istent és a kinyilatkoztatását, mert még töredékes az ismeretünk (1Kor 13:9).
Amit tehetünk, hogy összeszedjük azokat az információkat, melyek segítenek jobban
megismerni Istent.
1. Egyetlen Isten van. A zsidó monoteizmus egyértelműen látható a Szentírásban: az
írók egyetlen Isten létezését fogadták el, aki folyamatosan kijelentette magát a történelem
folyamán (5Móz 4:39; Zsolt 86:10; Ézs 43:10; 44:6; 48:12; 1Kor 8:4; 1Tim 2:5; Jak 2:19). A
monoteizmus kiegészül további információkkal Istenről.
Az 5Móz 6:4 azt írja: Halld meg, Izráel: Az ÚR a mi Istenünk, egyedül az ÚR! Az itt
található kifejezés, amit egyedül-nek fordítanak, valamiféle összetett egységet fejez ki. Ez a
kifejezés szerepel az 1Móz 2:21-ben is, ahol Isten kivesz egyet Ádám bordái közül, és az
1Móz 2:24-ben, ahol pedig Ádám és Éva együtt lesznek egy testté.
2. Az egyetlen Isten három személyben egy Isten. Az Ószövetségben láttunk olyan
verseket, mint az 1Móz 1:26; 3:22, stb., ami mutatta, hogy noha egyetlen Isten létezik, Ő
időnként több személyként nyilvánul meg (alkossunk, menjünk le, stb.). A következő versek
segíteni szeretnének meglátni azt, hogy a Bibliában az Atya, Jézus Krisztus, a Fiú, valamint a
Szentlélek olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amivel egyedül Isten rendelkezhet, és olyan
dolgokat tesz, amit senki más nem tehet, csak az egyetlen Isten. Eközben nem szabad
elfelejteni, hogy egyetlen Isten van, azonban az más kérdés, hogy hány személyben létezik
(vagyis milyen összefüggés van Isten természete és a három személy személyisége között).
Noha egyetlen Isten van, a Szentírásban mégis úgy találkozunk az Atyával, a Fiúval és a
Lélekkel, mint Istennel:
ATYA: Meg van írva a prófétáknál: És
mindnyájan Istentől tanítottak
lesznek. Aki az Atyától hallott és
tanult, az mind énhozzám jön. (Jn
6:45; Róm 1:7; 1Kor 8:6; Ef 4:6)
FIÚ: Kezdetben volt az Ige, és az Ige
Istennél volt, és Isten volt az Ige.
Istent soha senki sem látta: az
egyszülött Isten, aki az Atya
kebelén van, az jelentette ki őt. (Jn
1:1, 18; 20:28; Fil 2:6; Kol 2:9; Tit
2:13; Ézs 9:5)
Szentlélek: Péter azonban így szólt: Anániás,
miért szállta meg a Sátán a szívedet,
hogy hazudj a Szentléleknek, és
félretegyél magadnak a föld árából?
Ha megmaradt volna, nem neked
maradt volna-e meg, és miután
eladtad, nem te rendelkeztél-e az
árával? Mi indította szívedet ilyen
cselekedetre? Nem embereknek
hazudtál, hanem az Istennek.
(Csel 5:3-4; 16: 6-10)
Az egy Istenségen
belül van három személy, akit Istennek lehet nevezni? Segít a kérdést megválaszolni, ha
megnézzük, milyen tulajdonságokkal és jogokkal rendelkezik az egy igaz Isten, és ezeket
hogyan alkalmazza az Írás mindhárom személyre.
Isten legelső tevékenysége, amivel a Bibliában találkozunk a teremtés. Isten egymaga
alkotott meg mindent, senki nem volt eközben segítőtársa: Ezt mondja megváltód, az ÚR, aki
az anyaméhben formált: Én, az ÚR, alkottam mindent, egyedül feszítettem ki az eget, magam
tettem szilárddá a földet (Ézs 44:24; 1Móz 1:1; Zsolt 102:26).
ATYA: Nincs ige, ami egyértelműen az
Atyát nevezi a Teremtőnek, de lásd:
Ef 3:14-15.
FIÚ: Te vetettél, Uram [Jézus], alapot a
földnek kezdetben; és a te kezed
alkotása az ég. (Zsid 1:2, 11; Jn
1:3; Kol 1:16)
LÉLEK: Engem Isten Lelke alkotott, a
Mindenható lehelete éltet. (Jób
33:4; 1Móz 1:2; Zsolt 104:30)
Bár Isten azt mondja, hogy mindent egyedül alkotott, és senki nem volt segítőtársa eközben, a
Biblia mégis beszél mindhárom személy aktív részvételéről a teremtésben. Isten Lelke a
teremtés aktív részese, jelen van az éppen formálódó világban (1Móz 1:2). A Jn 1:3 pedig azt
mondja Jézusról: Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött. Itt láthatjuk a
Fiú szerepét a teremtésben: semmi nincs, ami ne általa jött volna létre. Ez kizárja azt, hogy
Jézus egy teremtmény lenne. Ugyanis ha valóban teremtmény, akkor saját magát kellett
megteremtenie, mert semmi nem létezik, ami ne általa jött volna létre. Ezeket az újszövetségi
verseket figyelembe véve már jobban megérthetjük, mire utalt Isten, amikor azt mondta:
teremtsünk embert (1Móz 1:26), szándékosan többes számot alkalmazva.
Egyedül Isten tulajdonsága az örökkévalóság. A 2Móz 3:14-ben mint VAGYOK szólal
meg Isten, de Ő nem egyszerűen az, aki VAN, hanem aki VOLT és LESZ is. A JHVH nevet épp
ezért a Hertz fordítás Örökkévalónak fordítja. Ez összhangban van azzal, amit a Szentírás
közöl Isten örökkévaló voltáról: Ábrahám pedig tamariszkuszfákat ültetett Beérsebában, és
segítségül hívta ott az ÚRnak, az örökkévaló Istennek a nevét (1Móz 21:33; 5Móz 33:27;
Zsolt 29:10; 135:13; Ézs 40:28; Jer 10:10; Róm 1:23; 16:16; 1Tim 1:17; 6:16). Az örökkévaló
lét egyedül Isten tulajdonsága. Ő az, akinek nem volt kezdete, és vége sem lesz soha. Neki
élete van önmagában (Jn 5:26). Nem teremtetett, hanem mindig is létezett, Ő az idő fölött áll.
Minden egyéb élőt Ő teremtett, ezért nem lehet rájuk vonatkoztatni az örökkévaló jelzőt. Csak
olyan személyt nevezhetünk örökkévalónak, akinek sosem volt kezdete, vagyis mindig is
létezett, és sosem lesz vége, vagyis mindig is létezni fog, mert élete van önmagában, nem
függ mástól a léte. Kikről tudja az Írás elmondani, hogy örökkévaló?
ATYA: Mert ahogyan az Atyának van
önmagában élete, úgy a Fiúnak is
megadta, hogy élete legyen önmag
ában. (Jn 5:26)
FIÚ: Mert egy gyermek születik nekünk,
fiú adatik nekünk. Az uralom az ő
vállán lesz, és így fogják nevezni:
Csodálatos Tanácsos, Erős Isten,
Örökkévaló Atya, Békesség Fejedelme!
(Ézs 9:5; Mik 5:2 (Károli);
Kol 1:17; Zsid 7:3; 13:8; Jn 8:58)
LÉLEK: Akkor a Krisztus vére, aki
örökkévaló Lélek által önmagát
áldozta fel ártatlanul az Istennek,
mennyivel inkább megtisztítja
lelkiismeretünket a holt
cselekedetektől, hogy szolgáljunk
az élő Istennek. (Zsid 9:14)
Az örökkévaló címet a Biblia soha nem tulajdonítja ok nélkül senkinek és semminek, ami/aki
valójában nem örökkévaló. A Zsid 9:15 szerint örökkévaló örökséget nyerhetnek el a
választottak, és ez valóban örökkévaló, mivel már a világ alapítása előtt elkészítette azt Isten,
és kiválasztott bennünket (Ef 1:4). Ugyanígy valóban örökkévaló az Atya, és élete van
önmagában. De örökkévaló a Fiú is, mivel származása öröktől fogva van (Mik 5:2; Károli);
minden teremtmény előtt is létezett (Kol 1:17), sőt, mielőtt Ábrahám lett volna, Ő VAN. A
Szentlelket pedig egyértelműen örökkévaló Léleknek nevezi a Biblia.
Az első századok óta a keresztény egyház túlnyomó többsége elfogadta és hitének alapjává
tette a háromság-tant. Olyan méretekben már nem tagadja senki, mint akkoriban történt. De
napjainkban is vannak olyan közösségek, akik kritikával illetik. Ennek alapja esetenként a
háromság-tan megismerésének hiánya, a tan bibliai alapjának nem ismerése, máskor a
racionalizmus, amely megpróbálja az Isten képet beleszorítani a véges emberi elmébe. Jehova Tanúi
nem értik a Szentháromság lényegét, és elméletükben összemossák azt olyan eretnek
elméletekkel, amelyeket az egyház évszázadokkal ezelőtt elutasított. Elvárható lenne, hogy Jehova Tanúi először is értsék meg, amit kritizálnak: vizsgálják
meg pontosan, hogy mit tanít a háromság-tan, és ne keverjék össze azt egy teljesen más,
eretnek tanítással. Sajnos úgy tűnik, hogy soha nem vették a fáradságot, hogy utánajárjanak
ennek, és a háromság-tannal kapcsolatos érvrendszerük tévedéseken alapul. Valójában nem is
tudják, hogy mi ellen tiltakoznak (Júd 10). Ezáltal pedig nem teljesítik azt az elvárást, amit ők
maguk támasztanak másokkal szemben:
Meghívunk mindenkit, aki nyitott, hogy szenteljen figyelmet ennek a témakörnek [ti. a teremtés
kontra evolúció vitának]. A Belief in God and Intellectual Honesty című könyv megjegyzi, hogy az
intellektuálisan becsületes személyre az a jellemző, hogy amit igaznak hisz, azt kész tüzetesen megvizsgálni, az egyéb rendelkezésre álló bizonyítékoknak pedig kész kellő figyelmet szentelni.
Az elvárásnak nem tettek eleget, és ennek eredményeként tagadnak olyasvalamit, amit nem is
ismernek, és harcolnak egy olyan tanítás ellen, amit nem értenek. A harcban pedig olyan
tisztességtelen eszközöket is bevetnek, mint a bibliahamisítás! Illusztrációul álljon itt néhány
idézet Jehova Tanúi saját fordításából, amelyben elferdítik Isten igéjét, hogy az összhangban
legyen saját teológiájukkal. Összehasonlításul az idézetek mellett szerepel ugyanaz a vers az
új fordítás alapján.
ÚVF:
A föld ekkor még kietlen és puszta volt, és sötétség
volt a mély vizek színén. És Isten tevékeny ereje
lebegett a vizek felett. (1Móz 1:2)
MBT:
A föld még kietlen és puszta volt, a mélység fölött
sötétség volt, de Isten Lelke lebegett a vizek fölött.
ÚVF:
Mert általa teremtetett minden más az egekben és a
földön, a láthatók és a láthatatlanok, legyenek azok
trónok vagy felsőbbségek vagy kormányzatok vagy
hatalmak. Minden más őáltala és őérte teremtetett.
Ezenkívül ő minden más előtt van, és általa hozatott
létre minden más. (Kol 1:16-17)
MBT:
Mert benne teremtetett minden a mennyen és a földön,
a láthatók és a láthatatlanok, akár trónusok, akár
uralmak, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok:
minden általa és reá nézve teremtetett. Ő előbb volt
mindennél, és minden őbenne áll fenn.
ÚVF:
Kezdetben volt a Szó és a Szó az Istennél volt és a Szó
isten volt Istent egy ember sem látta soha; az
egyszülött isten, aki az Atya kebelénél van, z szolgált
felőle magyarázattal. (Jn 1:1, 18)
MBT:
Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten
volt az Ige Istent soha senki sem látta: az egyszülött
Isten, aki az Atya kebelén van, az jelentette ki őt.
ÚVF:
Mikor pedig ismét elhozza Elsőszülöttjét a lakott
földre, ezt mondja: És hódoljon neki Isten minden
angyala. (Zsid 1:6)
MBT:
Amikor pedig bevezeti az elsőszülöttet a világba, ismét
így szól: Imádja őt az Isten minden angyala!
ÚVF:
Aki noha Isten formájában létezett, nem foglalkozott az
elbitorlás gondolatával, tudniillik azzal, hogy Istennel
egyenlő legyen. (Fil 2:6)
MBT:
Mert ő Isten formájában lévén nem tekintette
zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel.
ITT a vége testvérek. Nem áll itt minden de kérésre A teljes anyagot át tudom küldeni bárkinek. Ha ezeket el sem olvassák, akkor nem akarják megismerni az igazságot és megvizsgálás nélkül lesz véleményük olyan dologról amit nem is ismernek, a fáradtságot sem veszik, hogy megismerjék. Mikor elkezdtem kommentezni halvány fogalmam sem volt Jehova Tanúiról de igyekeztem utánajárni sok mindennek és hát majdnem beetettek ez az igazság. Dícsérem az Urat és hálákat adok neki az Ő Igéjéért, hogy a szívembe véste őket és mindent megvizsgálok az iránta való szeretetből és félelemből. Erre buzdítok minden igaz Istenkereső embert. Mindent vizsgáljon meg alaposan ami jónak látszik megtartsa ami gonosznak attól őrizkedjen.
Thessalonika I. 5:21.
Mindent megpróbáljatok; a mi jó, azt megtartsátok!
22.
Mindentől, a mi gonosznak látszik, őrizkedjetek!
Minden áldás...
Ennyi amit tudtok a háromságtanról: "háromazegybentusfürdő"
Szégyen és gyalázat, a saját oktalanságotok áldozatai vagytok. Nem Isten igazsága utáni vágy hanem a saját igazságotok utáni vágy hajt és ez az ami NEM motivál benneteket a valódi igazság megismerésére.
Kedves A válasz írója 41%-ban hasznos válaszokat ad.
A válasz megírásának időpontja: tegnap 23:20
Tekintve, hogy nagyon fáradt voltam, elvétettem, bocsánat. Nem kómát, hanem sokkos állapotot szerettem volna írni. De megint le tettszett ragadni egy szónál.
Én részletes konkrét példát írtam, hogy ilyen esetben mit tesz egy jt-ja!
Legkevésbé sem érdekel egy ilyen súlyos esetben James W. Linman professzor véleménye, az angol Anaesthesia című szaklap beszámolója, M. Keith Skyes tanulmányai, dr. Jeffrey K. Raines, a Massachusetts-i kórház orvosának kijelentése, Kentucky Orvostudományi Egyetem sebészeinek gyakorlata.
Konkrét élethelyzetre vártam konkrét élethelyzetet, ez nekem mellébeszélés. Ismétlem nem elítélni akarok senkit, úgy tesz mindenki, ahogy jónak látja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!