Katolikusok. Mit akadékoskodtok a determinált világ ellen miközben még a tudomány is bebizonyította a reformátusok igazát, hogy bizony előre elvan döntve hogy mész e a kocsmába vagy nem?
Valóban szabad ez az akarat?
Nem befolyásolják, sőt határozzák meg tőled független külső tényezők?
"Eleve eldöntöd, mit fogsz tenni, de bármikor dönthetsz máshogy."
Igaz, csakhogy nem döntesz "másképp"... Pont úgy döntesz, ahogy döntesz, pont azt az egyféle döntést hozod meg, és ez a döntés nem független, hanem adott körülmények determinálják!
Csak néhány ilyen tényező, amitől biztosan függ a döntésed:
- lehetőségek
- esetleges kényszerítő körülmények
- saját személyiség (mely pl. függ az IQ-tól, öröklött és tanult mintáktól, stb.)
- pillanatnyi állapot (fáradtság, élethelyzet)
...
sokáig lehetne még sorolni.
Mellesleg, egy kis játék a szavakkal, de mély filozófiai értelemmel:
ha valóban teljesen független lenne a döntés az adott helyzettől, akkor a döntésnek nincs oka.
Szerinted "okos dolog" "oktalan" dolgot cselekedni? OKOS ember tesz ilyet?
Még a buta sem.... annak is van ok a cselekedetei/döntései mögött, csak éppen kevesebb átgondolással, mint egy magas IQ-val megáldott ember esetében.
Maga az, hogy egy adott dologban döntesz, valaminek a következménye.
Van a háttérben egy szükséglet, melynek kielégítésére meghozod a döntést.
LEHET, hogy olyan bonyolult az okozati láncolat, hogy nem látod át, de ettől még fenn áll. Nem vagy (nem lehetsz) független a téged körül vevő világtól!
"csakhogy nem döntesz "másképp"
Bocs, ez csak egy példa volt. Akkor van szabad akaratod, hogy ha van lehetőséged másképp dönteni.
De azt mondjuk még senki se tudta megmondani, hogy mitől lesz szabad egy akarat.
#22
Értelek. A szabad akarat nem azt jelenti, hogy mindent egyenlő valószínűséggel választhatunk. Hanem azt, hogy mi dönthetünk és rendeltettünk semmilyen döntésre valamilyen külső tényezőtől. Emiatt tartozunk felelősséggel a cselekedeteinkért.
"mi dönthetünk"
Csak tudod, az a gond, hogy kicsoda az a "mi", és mennyire szabad? Van például egy csomó ösztönöd, ami előre el van döntve.
#25
A T/1-t általános alanyként használtam.
Az ösztöneid irányt adnak. Te döntöd el, hogy engedsz-e nekik.
Mindez még talán rendben is lenne... csak valaki mutassa már meg, hogy mit jelent itt a "mi", és mi alapján választ?
Mert még mindig sehol se látni, hogy mitől létezne a szabad akarat.
Jó kérdés, hogy mit jelent itt a „mi”. Itt többfajta megoldást sorolok fel:
1)Materialista koncepció
Ez kb. olyasmi lehet, hogy az „én” az egyén fizikai tulajdonságainak az összessége. Ebben az esetben nem létezik olyan oszthatatlan, autonóm „én” amely független lenne a fizikai törvényektől. Ebben az esetben azonban nem létezik olyan szabad akarat, amelyben az „én” határozná meg az akarat irányát, hiszen az én maga is fizikai. Emiatt van az, hogy a materialisták/naturalisták nemigen hisznek a szabad akaratban, maximum annak egy legyengített verziójában, amely inkább a szabadság fogalmának újraértelmezése. Ezt nem én találtam, ki. Konkrétan elolvastam a kortárs materialista/naturalista szerzőket és szinte egyetlen sem hisz az erős szabad akarat létezésében. (Ha valaki ismer olyan kortárs naturalista szerzőt aki kifejezetten libertariánus szabad akarat párti, az kérem jelezze, mert nagyon érdekelne!)
Dualista/idealista koncepció:
A Szabad akarat esetén ez az originális fogalmat teljesítő koncepció. Ebben az a lényeg, hogy az „én” (az akarat irányát meghatározó ágens), azért tud olyan döntést hozni, ami nem determinált, de nem is véletlen, mert az „én” nem a fizikai tulajdonságainak összessége, hanem azokat hordozó önálló szubsztancia (valami lélek szerűség). Ez manapság nagyon furcsának hangzik, azonban ne felejtsük hogy a szabad akarat klasszikus fogalma ha nem is kifejezetten katolikus találmány, azért mégiscsak a dualista/idealista filozófiákra jellemző. Olvasgattam a kortárs libertariánus filozófusokat is, és itt pedig nem nagyon találtam olyat, aki kifejezetten materialista/naturalista lett volna.)
Tehát ha az volt a kérdés, hogy mi az az „én” ami (erős) szabad akarattal rendelkezik, akkor a válasz az, hogy az a fizikai tulajdonságaival nem azonos, de azokat hordozó szubsztancia. Emiatt képes olyan döntéseket hozni, melyek nincsenek a természeti törvények determinisztikussága alá kötve.
Rendben van, de akkor ez egy idealista elképzelés, ami bizonyítatlan és bizonyíthatatlan.
A mai világban erre építeni... hát... ráadásul ezt is tiltja az energiamegmaradás. Pont úgy, mint a külső lelket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!