Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Milyen ellenérv, cáfolat van...

Milyen ellenérv, cáfolat van a lenti szabad akarat ellen szóló érvhez?

Figyelt kérdés

A "nem vagyunk bábuk vagy robotok" , "én hozom meg a döntéseimet" , "ezzel csak a felelősséget akarják áthárítani" és hasonló érveket ne írjátok le. Ezek nem jó érvek. Utóbbi például csak személyeskedés az első kettőt pedig akkor is így gondolná az ember ha a szabad akarat pusztán illúzió.


Ennél komolyabb ellenérveket szeretnék.


Forrás: https://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallas__..


Érv:

Az itt olvasottak alapján három eshetőséget tárgyalnék ki.



1. Viszonylag determinista elképzelés.


Ez le egyszerűsítve (adott)tudás+(adott)képességek+(adott)környezet+...= döntés.


Egyszerű, kiszámítható mint ahogyan általában a fizikánál (már ami a kiszámítható részt illeti :D).



Itt ugye a akarni azt akarjuk amit kijön a képletből semmilyen szabadságról nincs szó.



Vegyünk egy időgépet és Mr.X-et. Ha vissza megyünk végtelenszer Mr.X egy adott döntéséhez akkor is minden esetben ugyan úgy döntene.



2. Képletbe bekerül a véletlen (Pombétől leszürtek alapján, remélem nem sok tévedést tartalmaz)


A helyzet hasonló az első esethez de mivel bekerül a képletbe a véletlen lényegében egy ismeretlen ezért már nem csak EGY eredményünk lehet.



Mr.X ebben az esetben már többféle döntést is fog hozni.



Itt az akarat része megkérdőjeleződik rendszerint mert nem lenne akarat az amit a véletlen vezérel. Tegyük fel ezt valamilyen mechanizmussal (azt hiszem volt is) megoldjuk akkor is ott marad továbbra is a szabadság problémája. Szabadabb az akaratunk és ha engedékenyek vagyunk akkor már rá is húzhatjuk a szabad akarat valamelyik definícióját. Probléma megoldva.



3. Szavak alapján a szabad akarat


Ebben az esetben a döntéseinket nem korlátozza tudásunk hiányunk, képességeink, nem befolyásolja az, hogy éhes, stb.


Bármilyen döntést meghozhatsz és közben nem is mert az akaratod meghatározza azt. Ez így kicsit ellentmondásos és szükséges lenne az akarathoz az, hogy valamire vezérelje de a szabadság miatt nem függhet semmitől.



Mr. X esetén végtelen döntést hozhat meg de ahhoz, hogy az akarata is érvényesüljön csak egy döntést szabad meghoznia ami az akaratát mutatja.


Látszóleg nem sokban különbözik az 1. esettől de a döntés eredménye már nagyon más lehet.



Ez természetesen nem létezik.



----------------------------------------------------



Emberi szempontból nem sok jelentősége van annak, hogy melyik a helyes megfejtés. A döntéseinket meghozatalának működésén nem változtat, az erkölcs nem erre épül,



Isteni szempontból már lényegesebb a helyzet. Ezt egy egyszerű példán keresztül lehet szemléltetni is.


Tegyük fel, hogy egy számot kell választanunk. Adott az isteni előírás, hogy 50 vagy annál nagyobb számot kell választanunk.



Az 1. esetben fixen adott a teremtésből, hogy például 20-at választunk. Milyen indokka lenne elvárni, hogy 50et vagy nagyobbat válaszunk vagy milyen indokkal kérné utólag számon ha egyszer meghatározta, hogy mit választunk és nem olyan számot.



A 3. esetben szabadon választhatunk bármilyen számot. Ott pusztun a mi saját akaratunk a meghatározó. Így érthető ha számon kéri rajtunk, hogy miért azt akartuk amit (bár ha van egy miért je akkor már nem szabad, ha nincs akkor nem az akaratunk).



A 2. eset a leglényegesebb mert ez az amelyik valós is lehet és valamilyen módon van is benne szabadság és akarat is.


Meglepő vagy sem de itt is értelmetlen az isteni igazság szolgáltatás. Itt valóbban már több lehetséges döntés kerül elő. Azonban az 1. pont problémája továbbra is megmarad.


Ott van az elvárás, hogy 50 vagy feletti értéket kell választani. De véletlennek köszönhetően már nem csak 1 szám lehet a választásunk eredménye azonban nem is lehet akármi. A véletlennel együt is korlátozva vannak a döntéseink és könnyen előfordulhat, hogy a lehetséges értékek között nem szerepel az 50 vagy nagyobb szám. Emiatt azonban az 1. esetnél is meglévő probléma nem szünt meg csak a több lehetőség miatt a látszata volt meg maximum.



Ennél fogva teljesen lényegtelen (tudományos szempontból nem persze), hogy melyik eshetőség a valós és melyikre milyen szavakat használunk. A vallásokhoz szükséges szabad akarat nem lehetséges. Ezenfelül az, hogy a 2. pontban nagyvonalakban említett esetet most szabad akaratnak nevezzük-e vagy sem már csak játék a szavakkal de jelentősége nincsen.



tegnapelőtt 08:28
1 2 3
 1/26 anonim ***** válasza:
36%
Röviden összefoglalva azt mondod ha a világ determinisztikus, nincs szabad akaratunk, mert minden kőbe van vésve. Ha pedig mégis létezik véletlen, akkor sincs szabad akaratunk mert akkor meg a véletlen alakítja a döntéseinket. Ez alapján pedig levontad azt a következtetést, hogy a vallásokhoz szükséges szabad akarat nem lehetséges. Na most a helyzet az hogy kihagytál egy lényeges elemet a történetből ami kb minden vallás tanításában benne van, ez pedig a lélek. Sok vallásos ember gondolja úgy hogy a lélekre nem futnak rá a természet fix törvényei amik ugye determinisztikussá teszik a világot, ezáltal van szabad akaratunk. Nyilván ezt jelenleg még tudományosan nem tudja senki bizonyítani.
tegnapelőtt 08:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/26 anonim ***** válasza:

Nem ennyire bonyolult, csak az emberek némelyike teszi azzá.

Istentől a szabad akaratot, viszonylagosan kaptuk.

Ez azt jelenti, hogy vannak erkölcsi alapelvek, törvények, amiket nem lehet áthágni büntetlenül.


Vagy is:

Nem csalhatod meg a házastársadat, nem lophatsz, nem hazudhatsz, nem ölhetsz meg senkit, nem szennyezheted az egészségedet, a környezetedet, mások életét.

Röviden: hogy mi a rossz, vagy mi a jó, azt nem határozhatod meg, ezt kizárólag Isten döntheti el.

Amit Isten nem tilt, azt szabadon végezheted.

Minden egyéb dologban szabadon dönthetsz.

tegnapelőtt 09:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/26 A kérdező kommentje:

#1

Nem én mondom.

Véleményed szerint a lélek azért cáfolja az érvet mert arra nem vonatkoznak a természet determinisztikus szabályai. De akkor a véletlenekről szóló érv fog vonatkozni rá és azért nem működik.


A másik pont ahol beleköthetnek az érvedbe hogy az érv amit idéztem kitér arra is hogy ha a világunk nem determinisztikus és arra is hogy milyen szabad akaratra lenne szükség ahhoz hogy Isten ítélkezhessen. Így nem csak fizikai oldalról kritizálja a szabad akaratot hanem Isten erkölcsének irányából is.


2#

Nem tudom ezzel mit akarsz cáfolni.

tegnapelőtt 09:27
 4/26 anonim ***** válasza:

"Véleményed szerint a lélek azért cáfolja az érvet mert arra nem vonatkoznak a természet determinisztikus szabályai. De akkor a véletlenekről szóló érv fog vonatkozni rá és azért nem működik."


Nyilván a véletlenekről szóló érv sem vonatkozik a lélekre. Ha létezik véletlen akkor az egy evilági törvény, ami pedig nem vonatkozik a lélekre.



"A másik pont ahol beleköthetnek az érvedbe hogy az érv amit idéztem kitér arra is hogy ha a világunk nem determinisztikus és arra is hogy milyen szabad akaratra lenne szükség ahhoz hogy Isten ítélkezhessen. Így nem csak fizikai oldalról kritizálja a szabad akaratot hanem Isten erkölcsének irányából is."


Ezt kifejtenéd?

tegnapelőtt 09:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/26 anonim ***** válasza:

Szabad akarat alatt sosem korlátok nélküli, rendezetlen akaratot értett a teológia. Akaratszabad döntés alatt egy olyan tudatos döntést értünk, amely értelem által rendezett és vezérelt.


Amúgy a teológia mindig is hajlott a determinisztikus elképzelésekre, hogy az Isten és a teremtés viszonyát valahogy megvilágítsák.

tegnapelőtt 10:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/26 A kérdező kommentje:

#4

Ez a se nem determinisztikus, se nem véletlen vagy azok keveréke nekem elég elképzelhetetlen. Bár ez már az én bajom.


Kifejtem. Amit ír az érvben az alapján vagy egy szuper szabad akaratunknak kéne lennie mint amit a harmadik pontban fejteget vagy pedig az érv alapján olyan hatással van Isten az emberi döntésekre hogy értelmetlenné válik az ítélkezés. Az a fajta szuper szabad akarat nem létezik. Ez elég jól látható és ő is erre jutott.


#5

Determinisztikus és az ilyenfajta korlátozott szabad akarat esetére írta hogy értelmetlenné válik Isten ítélkezése az emberek felett.

tegnapelőtt 10:16
 7/26 anonim ***** válasza:
0%

3


Azt szeretném ezzel mondani, hogy Isten nem döntött el előre semmit azon kívül, hogy szeretne, az angyalokon kívül más élőlényeket is az élők között látni. Ezért más életformában is életet hozott létre.

Ezt nevezzük földinek.

Az angyaloknak is korlátozott a szabad akaratuk a törvényeket illetően.

De szabadon élvezhetik az életet, a törvények keretein belül.


Az emberi filozófia nem összeegyeztethető Isten rendezett vezetésével.

Isten nem fog olyasmiért felelősséget vállalni, amihez köze sincs.

Ha az ember eltér a rendtől, akkor nem Isten a felelős azért.

Isten minden ígéretét maradéktalanul betartja. De a törvényeiből sem fog nevetség tárgyát csinálni, ahogy a személyéből sem.

Isten irgalma nem egyenlő azzal, hogy a törvény áthágható büntetlenül.

Legfeljebb, figyelembe véve a körülményeket, kisebb súlyú büntetést szab ki, hogy az ember tanuljon a hibáiból.

tegnapelőtt 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/26 A kérdező kommentje:

#7

Ez azonban nem cáfolja meg az idézet érvet.

tegnapelőtt 12:18
 9/26 2*Sü ***** válasza:
100%

Vegyünk egy döntést. A döntésnek lehet több oka, ez alapján ezeket szét lehet tagolni elemi döntési szempontokra, elemi döntési lépésekre.


Két eset lehetséges:


1. A döntés valamilyen időben azt megelőző okból következik.

2. A döntésnek nincs időben azt megelőző oka.


Mivel ezek egymást kizáró eshetőségek, így harmadikat kitalálni sem tudunk. Az előbbi esetében a döntés az előző állapot által meghatározott, így nem szabad, míg a második esetben meg nem akarat, hiszen az sem rajtam múlik, jelentsen bármit is az, hogy „én”.


És mindez független a világképtől. Létezik lélek? Arra is ezek az eshetőségek állnak fenn. Ha az „én” fogalmát a lélekkel azonosítjuk, akkor a lélek is vagy előző állapot által meghatározott szempontok alapján dönt, vagy az előző állapot által meg nem határozott szempont alapján, tehát véletlenszerűen. Ha a léleknem fizikai szubsztancia, akkor igaz lehet rá, hogy a fizika törvényei nem feltétlenül érvényesek rá. Oké, csak itt az érv nem a fizikai törvényeken nyugszik, hanem az érvelés logikai természetű.


Vagy ha máshogy fogjuk meg a dolgot, a döntéseink, tetteink okának láncolatában előbb utóbb vagy egy eredendő okra jutunk vissza (legyen az a Nagy Bumm, Isten világteremtése, vagy kinek mi tetszik), ami már csak azért sem függ tőlünk, mert a születésünk előtt történt, vagy valami olyanra jutunk vissza, aminek nincs megelőző oka, ami nem függ semmitől, így hát tőlünk sem.


Megint máshogy megközelítve, bármit is jelentsen az az „én”, akinek a szabad akaratát vizsgáljuk, az az én vagy a múlt által befolyásolt, vagy nem, de akkor meg nem más, mint egy eleven dobókocka.


~ ~ ~


Nem nagyon látok fogást ezen az érvelésen. Az mást tészta, hogy miután az ember értekezett hosszasan arról, hogy miért nem létezhet szabad akarat, miért illúzió a szabad akart, utána feláll, mondjuk odamegy a hűtőhöz, és a szabad döntésként éli meg, hogy a joghurtot veszi ki és nem a sajtot. Szóval ha a szabad akarat illúzió, akkor igencsak makacs illúzió, hiába vélünk látni a függöny mögé, mégis a függönyt éljük meg.


~ ~ ~


Amúgy a fizikai világra nézve más módon is a szabad akarat nem létezését vonhatjuk le következményként. Röviden összefoglalva a múltat változtathatatlannak tartjuk – ez eléggé alapvetés – márpedig a relativitáselmélet szerint a múlt, jövő és jelen nem abszolút fogalmak, ami számomra a jövő, az más megfigyelő számára a múlt, ami emiatt változtathatatlan. Magyarán a jövőm kőbe van vésve. Itt lehetne még azt mondani, hogy de hát ez csak az anyagi szubsztanciára igaz, csakhogy ha létezik is más szubsztancia, létezik pl. lélek, a döntéseinknek, meg az abból fakadó tetteinknek mégiscsak ott van az anyagi világban a lenyomata. A döntés, hogy lemegyek a boltba tejért az mégiscsak egy fizikai tejet fog eredményezni egy fizikai hűtőgépben. Ha kőbe vésett az, hogy a jövőben tej áll a hűtőgépben, akkor aligha ad arra lehetőséget, hogy én ma úgy döntsek, nem megyek le tejért.

tegnapelőtt 13:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/26 Gál Gábor 2024 ***** válasza:
0%
Az emberekben megvan az a tévhit, hogy a szabad akarat azt jelenti, hogy bármit megtehetnek. A szabad akarat csak annyit tesz, hogy dönthetsz: a jót választod vagy sem. Ez minden esetben igaz, ha megvan hozzá a tudásod, semmi más nem determinálja.
tegnapelőtt 17:42
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!