Sátán hibával lett megteremtve? Vol.2
Előzmény:
https://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallaskr..
Gondolkoztam, és 3 lehetséges választ találtam megfejtésként, és sajnos mind a 3 kifogásolható is, viszont szeretném, ha ezeket a gondolat meneteket vinnénk tovább ebben az "új" kérdésben.
--------------------
1. lehetséges megoldás:
Isten direkt módon tette Sátánba ezt a nagyon picike kis hibát, ami miatt gőgös lett és fellázadt.
(vagy teremtésekor, vagy utólag, szerintem mindegy)
Konklúzió:
Isten ezzel nyílvánvalóan gonosz dolgot tett volna, de ha a Bibliában hiszünk és egy tökéletes/jó Istenben, akkor ezt az elméletet kizárhatjuk.
--------------------
2. lehetséges megoldás:
Sátán maga teremtette meg, saját magában ezt a kis hibát, ami gőgöt majd fellázadást eredményezett.
Semmi nincs teremtés nélkül, se jó, se rossz, se hibák. Sátánba mégis valahogy belekerült, és ha nem Isten volt, akkor Sátánnak kellett lennie...
Konklúzió:
Ha megintcsak a Bibliában hiszünk, akkor szó sem lehet arról, hogy Sátánnak bármilyen szinten is teremtői hatalma lenne, főleg nem olyan teremtői hatalma, amivel képes lenne az egész teremtést elrontani.
Főleg nem szolgáló, angyali státuszban.
--------------------
3. lehetséges megoldás:
Magától, véletlenszerűen jött létre a hiba Sátánban, ami miatt gőg és fellázadás történt.
Konklúzió:
Ha véletlenszerűen jöhettek volna létre ilyen hibák a teremtésben, akkor az azt jelentené, hogy Isten nem tökéletes, és a teremtése sem sikerült tökéletesre.
Ha a Bibliában hiszünk, amely az elejétől a végéig egy tökéletes Istent jelent ki, akkor ezt az elméletet is kizárhatjuk megintcsak.
--------------------
Gondolkoztam rajta elég sokat, és csak ezt a 3 megoldást találtam, és mind a 3 ellentmondásos, és csak kizárni tudja egyik a másikat, vagy éppen önmagukat.
Nem tudom elképzelni azt, hogy bármi más megoldás lehetne még ezeken kívül...
"Ha a lehetőségeid között szabadon választhatsz, akkor szabad akaratod van. Ha a döntésed előre determinált, akkor nincs szabad akaratod."
Ez mellébeszélés.
"Annak semmi jelentősége ebből a szempontból, hogy vannak-e számodra kizárt lehetőségek, hisz ezek a LEHETŐSÉGEIDET korlátozzák, nem az akaratodat."
Nézzünk például egy oyan embert akibe beprogramozzuk hogy semmi olyan döntést ne hozzon aminek eredményeként büncselekményt követ el. Ennek az embernek van szabad akarata vagy nincs?
"Azért az elég gáz hogy ennyi idő alatt sem voltál képes felfogni, hogy pont szerintem nem létezik olyan, hogy az akarat korlátozása. Ilyesmit csak te erőltettél, én pedig az ebből a gondolatmenetedből fakadó ellentmondáskkkal cáfoltalak."
"Azért az elég gáz hogy ennyi idő alatt sem voltál képes felfogni, hogy pont szerintem nem létezik olyan, hogy az akarat korlátozása. Ilyesmit csak te erőltettél, én pedig az ebből a gondolatmenetedből fakadó ellentmondáskkkal cáfoltalak"
Nem te sírtál azért hogy miért van bűnözés? Amit hiányolsz az az akarat korlátozása.
"Ennek az embernek van szabad akarata vagy nincs?"
Ha a lehetőségei között szabadon választhat, akkor szabad akarata van. Ha a döntése előre determinált, akkor nincs szabad akarata.
"Nem te sírtál azért hogy miért van bűnözés? "
Nem sírtam, csak közöltem hogy mennyire logikátlan egy istentől nem eleve egy olyan világot teremteni, ahol eleve semmilyen feltétel nem adott a bűnözéshez.
"Ha a lehetőségei között szabadon választhat, akkor szabad akarata van. Ha a döntése előre determinált, akkor nincs szabad akarata."
Megint mellébeszélsz. Ennek az embernek van szabad akarata vagy nincs? Igen vagy nem?
"Nem sírtam, csak közöltem hogy mennyire logikátlan egy istentől nem eleve egy olyan világot teremteni, ahol eleve semmilyen feltétel nem adott a bűnözéshez."
És mégis ezt hogy képzelted? Például úgy hogy be legyen programozva az ember hogy ne döntsön úgy hogy elkövessen bármilyen bűnt? Ez a szabad akarat korlázozása. Ha meg úgy képzelted hogy ha megpróbálod elkövetni de valahogy meghiusul, az is bűn, mert a kísérlet is bűn. Szóval ha szabad akaratot akarsz abban benne van hogy bűnt is elkövethetsz. Persze nem törvényszerű hogy el is követed.
"Ennek az embernek van szabad akarata vagy nincs?"
Leírtam, hogy melyik esetben van neki és melyikben nincs. Mit nem sikerült belőle értelmezned?
A lehetőségek korlátozása továbbra sem releváns a kérdésben. Mert azzal nem az akaratát korlátozod, hanem a választási lehetőségeit. Mi olyan érthetetlen neked ebben?
Ha a lehetőségei között szabadon választhat, akkor szabad akarata van. Ha a döntése előre determinált, akkor nincs szabad akarata.
Értem, szóval nem akarsz válaszolni, csak mellébeszélsz.
Ha valakit úgy programozol be hogy valamit ne tegyen, azzal az akaratát korlátozod, nem a választási lehetőségeit, mert lenne rá lehtősége, megtehetné, de nem fogja, mert így van programozva. Nem azért mert nincs iyen választási lehetősége hanem mert nem fogja azt választani.
"mert lenne rá lehtősége"
Így van. És te ezt a lehetőséget szünteted meg. Az akarata ettől még ugyanúgy szabad marad, hisz az összes többi lehetőség között szabadon dönthet.
Válaszolsz a kérdésre vagy nem?
"Így van. És te ezt a lehetőséget szünteted meg. Az akarata ettől még ugyanúgy szabad marad, hisz az összes többi lehetőség között szabadon dönthet."
Nem. Ha úgy van programozva hogy valamit ne tegyen akkor nem a lehetőséget szünteted meg hanem az akaratát arra vonatkozóan hogy elkövesse.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!