A tudományok témakörben nem illene a válaszolóknak elismerniük, hogy a fizika nehéz és érthetetlen?
Szerintem aki mélyebben kapcsolatban volt a fizikával, az tapasztalta, hogy a fizika nehéz és érthetetlen.
Ehhez képest ha valaki rá próbál kérdezni pl. a Newton törvények mélyebb tartalmára, akkor a fejéhez vágják, hogy az általános iskolás fizikát se érti (az érvelésük szerint azért, mert a Newton törvények általános iskolás anyag). Tudnék konkrét kérdést is linkelni, de nem teszem, mert akkor ellepnék a kérdésemet azok a válaszolók, akik ott sértegették a kérdezőt, és nem kapnék objektív választ.
Nem csak az a bajom ezekkel a válaszokkal, hogy sértőek, hanem az is, hogy a válaszoló látszólag mélyebb fizikai ismeret nélkül állítja magáról azt, hogy érti a Newton törvényeket.
A valóság leegyszerűsítésével nincs semmi baj, de a lepedős példa nem egyszerűsíti le a valóságot.
"a céluk az volt vele, hogy a laikus is megértse a tér görbületét"
Nos, én még sose láttam olyan lepedős szemléltetést, aminél csupán a tér görbületének a megértetése volt a cél. Ezek a szemléltetések mindig azt akarják nekünk elmagyarázni, hogy miért gurul oda a kis golyó a lepedő közepén elhelyezett nagy golyóhoz. Erre pedig a lepedős példa teljesen rossz.
Ha csak annyi a lepedős példa célja, hogy megértsem a tér görbületét, akkor arra jó, bár nem tudom mit kell azon magyarázni, hogy valami görbe.
#150: Nyilván úgy kell absztrakciót kreálni, hogy az jól modellezze az eredeti testet (vagy jelenséget, ha arról van szó). Ehhez gyakorlat kell és ismerni kell az lemodellezni kívánt test/jelenség pontos paramétereit.
Különben pont ebből következik, hogy ha valamit nem tudunk absztrakt módon leírni, akkor azt nem is ismerjük igazán.
Ha a gravitáció felfedezése előtt ismerték volna a lepedős modellt, akkor az emberiség a fejéhez csapott volna, hogy "de hiszen ez ilyen egyszerű!". Az oktatást sem véletlenül az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé oktatják, mert egy absztrakt prezentációból, egy modellből könnyen megérthető, hogy miről is van szó éppen, hogyan kell elképzelni a problémát, amiről tanulni fognak. Ha ismeri a modellt, akkor számítások során mankót nyújt neki (most mondok egy hülye példát. Egy számításban kijön, hogy a test negatív tömegű és a diák nem tudja eldönteni, hogy ez lehetséges-e: ekkor előveszi a lepedős modellt és egyből leesik neki, hogy ez lehetetlen, hiszen nem látott olyat a modellen, hogy a test a lepedő felett lenne és azt húzná magával).
"Ezek a szemléltetések mindig azt akarják nekünk elmagyarázni, hogy miért gurul oda a kis golyó a lepedő közepén elhelyezett nagy golyóhoz. Erre pedig a lepedős példa teljesen rossz."
Akkor nem értetted meg miről szól a modell: Azért gurul oda, mert görbe a tér. A test görbíti meg a teret, mégpedig azért, mert súlya van. Mindez benne van a modellben, csak el kell gondolni, hogy mit is látunk éppen.
"Ha csak annyi a lepedős példa célja, hogy megértsem a tér görbületét, akkor arra jó, bár nem tudom mit kell azon magyarázni, hogy valami görbe."
Te el tudod képzelni hogyan (milyen geometria alakban) görbíti a teret a fekete lyuk? Mert én nem. Az erről szóló prezentációk is mind csak azt mutatják, hogy te mit látsz a behulló anyagból, ahogyan áthalad a görbült téren.
Pedig pont arra jó a lepedős példa, hogy megértsd hogy miért vonza az egyik test a másikat illetve még a fekete lyukra kiváló. Ha már kiszakad a lepedő semmi sem tér vissza rá.
Minél nagyobb golyót, súlyt teszel egy lepedő közepére annál inkább magához vonzza a lepedőn keresztül a többi tárgyat, ami a vásznon van. Ékesen szemléltei a példa, hogy mekkora ugrás az Einsteni gravitáció felfogásában a klasszikustól. A Newtoni gravitáció a tömegvonzást az anyag elkülöníthetetlen részének képzelte. Nem magyarázta meg az okát. Számolni lehetett az elmélettel...egy ideig
Az Einsteini gravitációelmélet ezzel szemben a kölcsönhatás okát is megnevezi. A tér és időt együvé gyúró téridőnek a deformációját tartja a tömegvonzás okának. Ez hatalmas előrelépés, hiszen már többet tudunk a kölcsönhatásról. Ismerjük az okát. Az anyag egy ilyen lepedőnek absztraktált téridőben görbületet hoz létre, egyfajta deformációt, amivel kiválóan meg lehet magyarázni a folyamatokat.
Most képzeletben tegyél a lepedő közepébe egy nagyon súlyos tárgyat. Egy olyan nehezet ami már kiszakítja alepedőt. Minden a lepedőben körülötte levő tárgy leesik a földre. Már vissza sem tud jutni a lepedőbe. Na ilyen a fekete lyuk is. Annyira hatalmas a gravitáció benne, hogy még a fény sem szabadulhat. Márpedig a fénynek nincsen nyugalmi tömege és irgalmatlan sebességgel megy és mégsem juthat ki. Iszonyatosan nagy a gravitáció ott
"Az anyag egy ilyen lepedőnek absztraktált téridőben görbületet hoz létre, egyfajta deformációt, amivel kiválóan meg lehet magyarázni a folyamatokat."
Én továbbra se értem, hogy mennyivel vagyunk előrébb a lepedős példával, mint anélkül.
"Azért gurul oda, mert görbe a tér."
És attól, hogy görbe a tér miért gurul oda? Mert csak. Eggyel arrébb lett tolva a probléma.
"Te el tudod képzelni hogyan (milyen geometria alakban) görbíti a teret a fekete lyuk?"
Nem. Éppen ezért nem segít semmit a lepedős példa ennek megértésében.
"Most képzeletben tegyél a lepedő közepébe egy nagyon súlyos tárgyat. Egy olyan nehezet ami már kiszakítja alepedőt. Minden a lepedőben körülötte levő tárgy leesik a földre. Már vissza sem tud jutni a lepedőbe. Na ilyen a fekete lyuk is."
Na én erre tudok magam is egy szemléltetést hozni és még csak lepedő se kell hozzá. Van egy budapesti parkolóautomatád (ez jelképezze az égitestet). Van a pénzed (ez legyen az égitestbe, illetve az égitestből kifele áramló anyag). Te dobod befele a pénzt (beáramló anyag), aminek egy része később kijön, és megjelenik az önkormányzat kasszájában (kiáramló anyag). Ha nem jelenik meg az önkormányzat számláján, akkor az automatát üzemeltető cég lenyúlta (az égitest elnyelte). Az égitest tömegét szemléltessük most az önkormányzat díjbeszedési hatékonyságának reciprokával. Ha nagyon hatékony az önkormányzat (kicsi a tömeg), akkor sok pénz jelenik meg az önkormányzat számláján (majdnem annyi a kiáramló anyag, mint a beáramló). Ha alig hatékony az önkormányzat, akkor kevés pénz jelenik meg az önkormányzat számláján. Ha az önkormányzat teljesen hozzá nem értő (fekete lyuk), akkor az autósok folyamatosan dobálják be a pénzt, amiből aztán semmi nem jelenik meg az önkormányzat kasszájában.
"Én továbbra se értem, hogy mennyivel vagyunk előrébb a lepedős példával, mint anélkül."
Megértjük belőle, hogy miért vonzzák egymást a testek (ide most bármilyen ekvivalens állítást írhatnék). Számodra lehet, hogy evidens, de amikor még nem tudták, hogy miből ered a gravitáció, a tér görbülete elképzelhetetlen volt. Pedig ott volt előttük a lepedő, behorpadt, amikor ráültek, mégsem kaptak a fejükhöz.
"És attól, hogy görbe a tér miért gurul oda? Mert csak. Eggyel arrébb lett tolva a probléma."
Na erre kíváncsi vagyok tudod-e választ. Ideje, hogy te is mutass nekünk valamit a fizika tudásodból, ne csak ekézd a leírtakat!
"Na erre kíváncsi vagyok tudod-e választ. Ideje, hogy te is mutass nekünk valamit a fizika tudásodból, ne csak ekézd a leírtakat!"
Ha nem ad erre se választ a lepedős példa, akkor mire ad választ? Mennyivel értjük jobban a világot lepedős példával, mint anélkül?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!