A Korán szerint miért teremtett Allah gonoszságot?
Tehát most azt akarod nekem beadni hogy létezhet okozat ok nélkül?
A döntéseid természetesen szabad akaratodból hozod meg, de hogy meghozz egy döntést, azt mindig megelőzi egy vagy több kiváltó ok.
Amúgy látom teljesen belezavarodtál már a mennyország és ez a világ összehasonlításába is. Most ebből amit írtál, már megint az következne, hogy akkor a mennyország vagy nem jó, vagy nem létezik szabad akarat.
Ugyhogy inkább megkönnyítem a dolgod. Erre csak igent vagy nemet elég válaszolnod: Hiszed-e, hogy létezik mennyország, és hiszed-e, hogy Allah garantálja hogy ez a mennyország jó?
"A döntéseid természetesen szabad akaratodból hozod meg, de hogy meghozz egy döntést, azt mindig megelőzi egy vagy több kiváltó ok."
Ami teljesen szubjektív. Ami az egyik embernél bűncselekményt vált ki az a másik embernél jócselekedet. És még mindig várom a választ arra hogy milyen lenne szerinted az hogy a rossz nincs megteremtve.
"Amúgy látom teljesen belezavarodtál már a mennyország és ez a világ összehasonlításába is. Most ebből amit írtál, már megint az következne, hogy akkor a mennyország vagy nem jó, vagy nem létezik szabad akarat."
Mondtam már hogy nem tudjuk milyen lesz a mennyország és azt is hogy nem evilági hely. Ez a világ megsemmisül és lesz helyett egy másik más szabályokkal. Ebből az is következik hogy a jelenlegi világ alapján nem vonhatsz le következtetéseket egy másikra vonatkozóan.
"Ugyhogy inkább megkönnyítem a dolgod. Erre csak igent vagy nemet elég válaszolnod: Hiszed-e, hogy létezik mennyország, és hiszed-e, hogy Allah garantálja hogy ez a mennyország jó?"
Természetesen igen, de az a kérdés hogy mint jelent a jó.
Ide nem igazán jó szó a szubjektív. Egyszerűen arról van szó, hogy az ember egy döntését általában több tényező is befolyásolja. Pl ugyanaz az ember ugyanabban a helyzetben is máshogy reagálhat, ha épp dühös valamiért vagy ha nyugodt.
Na most ha egy mindenható isten teremt egy világot, amiben csak olyan befolyásoló tényezőket és okokat hoz létre a teremtményei számára, amelyek egyike sem vezethet bűnhöz, akkor az automatikusan csak egy jó világ lehet.
Persze lehet hogy tévedek, hisz nem vagyok se mindenható, se mindentudó, csak a magam ismeretei alapján gondolkozom.
Viszont ha elfogadjuk hogy Allah képes egy jó világot teremteni, még ha nem is értjük, hogyan, a kérdes ugyanúgy adja magát. Miért nem ezt a jó világot teremtette már meg eleve? Mi értelme előbb egy rosszabb világot létrehozni?
"Na most ha egy mindenható isten teremt egy világot, amiben csak olyan befolyásoló tényezőket és okokat hoz létre a teremtményei számára, amelyek egyike sem vezethet bűnhöz, akkor az automatikusan csak egy jó világ lehet."
Pont azt magyaráztam hogy ami az egyik emberből bűncselekményt vált ki az a másik embernél jócselekedet. Ha ezt a befolyásoló tényezőt mondjuk kivennéd akkor az jócselekedetet sem vált ki onnantól. A lényeg az hogy a te döntéseden eredményezi a rosszat, hiszen másból jót vált ki.
"Viszont ha elfogadjuk hogy Allah képes egy jó világot teremteni, még ha nem is értjük, hogyan, a kérdes ugyanúgy adja magát. Miért nem ezt a jó világot teremtette már meg eleve? Mi értelme előbb egy rosszabb világot létrehozni?"
Allah nem rosszabb világot teremtett. Az emberek döntései teszik rosszá. Ha mindenki saját akaratából úgy döntene hogy hogy jót cselekszik akkor rossz világ lenne? Mindenki simán dönthetne úgy hogy csak jót cselekszik. Azt pedig már többször is írtam hogy az iszlám szerint ez a világ próbatétel, ami csak úgy lehet ha van szabad akarat.
"Pont azt magyaráztam hogy ami az egyik emberből bűncselekményt vált ki az a másik embernél jócselekedet."
Mivel még mindig rengeteg tényező befolyásolhat egy-egy döntést.
"A lényeg az hogy a te döntéseden eredményezi a rosszat"
Viszont a te rossz döntésedet is eredményezi valami rossz. Ami ha nem létezett volna, te sosem hoztad volna meg a rossz döntést.
"Allah nem rosszabb világot teremtett. Az emberek döntései teszik rosszá."
Hacsak nem tudják az emberek döntései ugyanígy rosszá tenni a mennyországot is, akkor de, ez egy rosszabb világ.
"Mivel még mindig rengeteg tényező befolyásolhat egy-egy döntést."
De akkor sincs olyan hogy egy befolyásoló tényező egyértelműen rossz. Ezért értelmetlen amit állítasz miserint ki kell venni minden ilyet és akkr jó lesz a világ.
"Viszont a te rossz döntésedet is eredményezi valami rossz. Ami ha nem létezett volna, te sosem hoztad volna meg a rossz döntést."
Valami jó is eredményezhette volna a döntésed. Te döntöttél úhy hogy rosszat teszel.
"Hacsak nem tudják az emberek döntései ugyanígy rosszá tenni a mennyországot is, akkor de, ez egy rosszabb világ."
A mennyországot továbbra sem ismerjük pontosan.
"De akkor sincs olyan hogy egy befolyásoló tényező egyértelműen rossz"
Hogyne lenne? Düh, irigység, stb.
"Te döntöttél úhy hogy rosszat teszel"
Nyilván, de sosem döntöttél volna ugy ha semmilyen negatív befolyásoló tényező nem befolyásolta volna a döntésed. Vagyis ha nem létezne semmi ilyesmi, meg is lenne oldva a helyzet.
"A mennyországot továbbra sem ismerjük pontosan."
Nem is kell ehhez. Elég hogy hiszed hogy Allah garantálja, hogy az egy jó hely. Megkérdeztem, azt mondtad, ezt még te is hiszed.
Na most ehhez képest erről a világról ugyanez nem mondható el, vagyis ez egy rosszabb világ.
Tehát mi értelme nem eleve a jó világot megteremteni?
"Hogyne lenne? Düh, irigység, stb."
Csak ismételni tudom magam. Ezekből nem következik az hogy valaki biztosan bűnt követ el, sőt, lehet ezek hatására jót cselekszik.
"Nyilván, de sosem döntöttél volna ugy ha semmilyen negatív befolyásoló tényező nem befolyásolta volna a döntésed. Vagyis ha nem létezne semmi ilyesmi, meg is lenne oldva a helyzet."
Igazából már csak ugyanazt ismételgeted. Bármi lehet negatív vagy pozitív befolyásoló tényező. Rajtad múlik hogy melyik.
"Nem is kell ehhez. Elég hogy hiszed hogy Allah garantálja, hogy az egy jó hely. Megkérdeztem, azt mondtad, ezt még te is hiszed."
Persze hogy hiszem. Az a kérdés hogy mit jelent a jó pontosan. Ezt még nem tudjuk. Ez a világ is lehetne jó ha senki nem követne el rosszat, igaz?
"Na most ehhez képest erről a világról ugyanez nem mondható el, vagyis ez egy rosszabb világ.
Tehát mi értelme nem eleve a jó világot megteremteni?"
Miért nem mondható el a világról hogy jó? Az ember teszi rosszá és Istent hibáztatod ezért?
"Ezekből nem következik az hogy valaki biztosan bűnt követ el"
De az összes negatív dolog hianyából következne, hogy senki nem követne el bűnt.
"Miért nem mondható el a világról hogy jó?"
Mert teli van rossz dolgokkal.
Tehát, ha egyszer Allah tud jó világot teremteni, miért nem azt teremtette már eleve? Feltűnően mellébeszélsz és csak önmagadat ismételgeted. Csak nem rájöttél, hogy belebuktál az elképzelésedbe?
Ezt sose fogja bevallani. Soha.
Majd jön egy újabb mellébeszélés.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!