Van kérdésetek a gyermeketek beszédfejlődésével kapcsolatban?
Szia Adri!
Én is szeretnék tanácsot kérni tőled fiammal kapcsolatban. 28 hónaposan kezdett szavakat mondani, 2.5 évesen már voltak két szavas mondatai. Áprilisban múlt 3 éves, már tartalmilag szépen beszél, választékosan próbálja magát kifejezni, de időnként furcsán ragoz. E/1 személyben jól ragoz, a többes szám is aránylag jól megy, a múlt idő is, az E/3 és a T/3 is jól alakul, de E/2 személyben nem nagyon tud. Használja az anya segíts! vagy gyere ide, de legtöbbször így beszél hozzám, hogy: anya, oda kéne adni a...vagy boltba kéne menni stb. Sosem beszéltünk előte így és nem tudom, hogy ez normális-e. Szeptemberben megy oviba, ott talán jobban elsajátítja a ragozást? Nagyon nagy a szókincse, imádja, ha mesét olvasok neki, ennek ellenére nem tudja megtanulni a helyes ragozást?
Válaszodat előre is köszönöm! Julcsi
Kedves Julcsi!
Hiszen még csak fél éve beszél! Megtanul majd mindent szép sorjában, meglátod. Én nem látok itt semmilyen problémát, szerintem túlaggódod a dolgot.
Adj neki időt, és minden rendben lesz.
Üdv.
Adri
Szia Adri,
szeretném megkérdezni tőled, hogy mennyire gyakori, hogy egy kisgyerek nem következetesen cseréli fel a hangokat, hanem hol egyikre, hol másikra cseréli? Kisfiam pl a v hangot időnként l-nek ejti, pl víz helyett líz-et mond, vagy s-nek ejti, mert pl olvas helyett osas-t mond. Más hangokkal is így van ez.
Meg vannak olyan szavak, amiket ki tud mondani, de beszéd közben rosszul mondja őket. Pl ki tudja mondani, hogy "nem". De a "nem jó"-t úgy mondja, hogy "la lo". Ha kedvesen visszakérdezek, hogy "hogy mondtad?", akkor kijavítja, hogy "nem lo". Hogyan tudok segíteni, hogy a már helyesen kimondott szavakat továbbra is helyesen használja? Egyébként nagyon szépen fejlődik. Igaz, 31 hónapos korában indult be az aktív szókincsének a gyarapodása, addig is mindent megértett, most 34 hónapos, alakul a ragozás, de kezdetektől fogva nagyon pösze volt, némelyik szó felismerhetetlen volt, amikor utánunk mondta, de már sok hang alakult azóta, pl most már ejti az "ő"-t és az "ü"-t, régebben nem. Meg vannak szavak, amiket nagyon szépen kimond, pl "együtt", szóval fejlődik, de azért mégis aggódom egy kicsit.
Szeretném továbbá megkérdezni, hogy hogyan tudom megelőzni az élettani beszédhibák rögzülését, hiszen sok mindent mond már, de legtöbb dolgot rosszul ejt.
Előre is köszönöm a válaszod, még biztos, hogy lesz kérdésem.
Üdv. M.
Kedves Adri! Korábban már kérdeztem tőled:) Azt kérdezném most hogy az miért lehet hogy a fiam amikor huzamosabban nem jár az óvodába visszafejlődik beszéd terén? Választékos mondatokkal beszélt már májusban de most (pedig még csak 4 hete van itthon, nincsen már ovi) ismét az egy szavas mondatokra meg a 3 éves huga beszédszintjére esünk vissza.
A fiam 4.5 éves, 2.5 évesen kezdett beszélni, előtte szavakat se mondott, logopédus foglalkozik vele oviidőben illetve tsmt tornára járunk valamint vízitornára. Az oviban mindig annyit fejlődik, most már a tanév végére el tudott mesélni hadarás nélkül viszonylag érthetően képek alapján egy rövid mesét, választékosan kérdez, válaszol.
Itthon pedig visszafejlődik, szörnyű hallani. Próbálom valahogy motiválni ("nem értem meg" amikor egy szót csak így odavet hanem elvárom hogy egész mondatban kérje) de csak hisztizik, csapkod, ellenáll. Értem én hogy van neki 2 kistesó de hát ez meddig lesz mentség mindenre? 2 éves kora óta erre fogjuk a dolgokat hogy kistesó született.
Köszönöm!
Kedves M.!
Az inkonzenkvens cserék gyakoriak az általános pösze (több, mint 10 hangja hiányzik) 3-4 éves gyermekeknél, de egyáltalán nem biztos, hogy nálatok is erről van szó. A példában, amit leírtál, egyszer szó eleji, másszor pedig szó közbeni fonetikai helyzetben szerepelt a hiányzó hang, és lehet, hogy csak arról van szó, hogy könnyebb más hangot ejteni mássalhangzó-torlódásban, mint a szó elején. Nem tudom, érthető voltam-e, de az a lényeg, hogy akár 2-3 hanggal is helyettesíthet valamit úgy, hogy annak meg lehet találni a logikáját.
Az, hogy nem mindent tud állandóan használni, amit utánmondással sikerül kiejteni, teljesen normális. Ez a fejlődési menet része. A terápiában automatizálásnak hívjuk azt a szakaszt, amikor mondókákkal, versekkel, dalokkal (amik sokat tartalmaznak az adott hangból) igyekszünk segíteni, hogy beépüljön a hang a spontán beszédbe is.
Annyit tehetsz, hogy továbbra is sok beszédalkalmat teremtesz neki, meghallgatod, mesélsz, mondókázol vele. Ne vedd magadra, ha 5 éves koráig nem kerül minden hang a helyére, lehet, hogy elhúzódik kissé, de majd, ha szükséges rásegít a logopédus nagycsoportos korában.
Üdv.
Adri
A 356. hozzászólás írójának:
Szia!
Próbálj vele még türelmesnek lenni, egyértelműen a kistesók hatása a beszéd ideiglenes visszafejlődése. Ne erőltesd ilyenkor, azzal csak rontasz a helyzeten. A probléma nem logopédiai, inkább pszichés. Hosszú lesz így a nyári szünet, úgyhogy én a helyedben felkeresnék egy gyeremekpszichológust, és vele beszélgetnék el a problémáról, hátha ő tud valami jó ötletet adni, hogy mit tehetnél, hogy kezeld, mert én annál többet nem tudok mondani, hogy szerintem értsd meg mindig, amikor valóban érted, és beszélgess vele, amennyit csak lehet.
Ha valakitől komolyabb, használható tanácsot kapsz, vagy neked sikerül magadtól áttörést elérned, kérlek, oszd meg velem is, mert nagyon érdekel, hogy mi lesz a megoldás.
Kitartást addig is!
Üdv.
Adri
a 356 os vagyok. Voltunk már Nevelési Tanácsadóban vele, gyerekpszichológus is látta. Külön programot javasolt (tehát ahol csak én és ő vagyunk illetve csak apa és ő tehát amiből azt látja hogy ő milyen fontos nekünk ami persze így is van).
Sok közös mesélést, bábozást ilyesmit javasolt amivel "kijátsszuk" magunkból a dolgot, ez megy is.
Ezeket mind csináljuk.
A viselkedésével nincs is semmi baj, sokkal türelmesebb megértőbb mint volt, segít ahol tud, ügyesen életkorának megfelelően önellátó és látja érzékeli mások érzéseit vágyait.
Meg van benne erősítve minden egyes nap hogy ő már milyen ügyes nagy mi mindenben tud nekem segíteni hiszen mennyire ügyes nagyfiú. Büszke is magára.
Van pontozó táblánk (álá szuperdada ezt is a pszichológus javasolta) motiváló erőként.
" Csak" a beszédjével vAn mindig a probléma.
Kedves Adri!
Szeretném megkérdezni, mi a véleményed a TSMT tornáról? Tényleg jól be tudja indítani és érthetőbbé teszi a beszédet?
Köszi G.B
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!