Hazaköltözés esetén ti melyik 3 megyeszékhelyet ajánlanátok/választanátok a 18 közül? (Budapest kizárva!)
Szempontok: a földrajzi adottságok nem játszanak szerepet a döntésben, tehát az, hogy pl. "szép a környéke" nem érdekelnek.
Ami érdekel: Milyen a közbiztonság, köztisztaság, milyen az oktatás színvonala, milyen a gazdasági fejlettség, milyenek a perspektívák, milyen az oktatás színvonala (ovitól az egyetemig), milyenek a sportolási lehetőségek, milyen az eú ellátás színvonala (esetleg magánklinika?)milyen az úthálózat, a tömegközlekedés, milyen a kvalifikált munkaerő-igény (IT, SSC, kutatás, fejlesztés stb) milyenek a lakhatási költségek, milyenek a település távlati tervei, milyen a perspektíva? A politikai hovatartozás nem érdekel!
Személyes tapasztalatokra vagyok kíváncsi, nem vélelmezésekre.
Kedves Kérdező! Köszönöm, hogy leírtad a tapasztalataidat. Tősgyökeres szegedi lévén büszke vagyok a városomra, igaz, bőven van még mit behoznia. Igen, Debrecen jelenleg felfutóban van, köszönhetően leginkább a politikai vezetésének és nagyon sokat jelent a repülőtér is. Szerintem jól döntöttetek.
Kívánok sok sikert az életben!
41es, köszönöm a válaszodat!
Elképzelni sem tudod, hogy milyen vívódás volt a két város közti választás!
Gratulálok a városodhoz, nagyon jól éreztük ott magunkat, nagyon rendezett, szép, tiszta, csodás szerkezetű város! Kiváló véleményeket hallottunk mindenhol az egyeteméről és a városról; nagyon sajnáljuk hogy a szabadtéri játékokat nem tudtuk megnézni!
Nagyon tanulságos volt ez a kutakodás, sok mindenre rálátásunk lett, s mint kívülállók minden bizonnyal másképp látjuk, értékeljük a városok lehetőségeit.
Az sokat elmond a városokról, hogy nagyrészt pont azok a városok nem reagáltak a megkeresésünkre, amelyek különben sem vezetik a népszerűségi listákat; gondolom, hogy ez nem véletlen... Azok a városok reagáltak, amelyekben valóban történik valami, amelyek itt is közszájon forogtak, és valamilyen formában (a hsz-ekben) felmerültek lehetőségként!
Szóval lehet, hogy a városok fejlettsége, tőkevonzása nagymértékben a helyi vezetés stílusának, munkájának a tükre?
Személy szerint én nagyon harcoltam Szeged mellett, de a többség döntése Debrecen volt. Sajnos Szeged sokat fog a későbbiekben veszíteni (a többi nagyvároshoz hasonlóan) egy repülőtér hiányától! (tudom, hogy van reptér, de én közforgalmúról, esetleg nemzetköziről beszélek) (Nyíregyháza ugye anno azzal lett megyeszékhely Nagykálló helyett, hogy beengedte a vasutat)
Debrecennek lassan behozhatatlan előnyt jelent a repülőtér, és a hosszútávú fejlesztési koncepciójuk. Más városoknál hiába kerestünk ilyet, nem nagyon találtunk! Amíg a debreceni tartózkodásuk alkalmával már azonnal beköltözhető full-extrás irodákat (is) ajánlottak, addig máshol ilyenek még tervekben sem léteznek.A logisztikai cégek, az SSC szektor fejlettsége, az oktatás célirányossága nagyon kirívó a többi városhoz viszonyítva. Érdekes volt privát üzeneteket kapni, ahol az ország nyugati részéből "fúrták" a keleti városokat... Ezek előtt értetlenül álltunk, és állunk ma is.
" Debrecen jelenleg felfutóban van, köszönhetően leginkább a politikai vezetésének " - írod. Hát mi nem akarunk semmilyen szinten politizálni, és nem is érintett meg semmi ilyesmi... De azért az, hogy a Financial Times befektetési rangsorában immár 3 éve vagy első, vagy dobogós Debrecen, azt nem a magyar politika intézte/intézi, mert a FT értékelései, rangsorai kifejezetten gazdasági racionalitások mentén íródnak. Tény, hogy kifejezett pezsgést éreztünk az ott-tartózkodásunk alkalmával, és sok lehetőséget tártak fel előttünk - amit máshol nem tapasztaltunk. Vajon miért nem? Sajnos nem tudom, csak elképzeléseim vannak erről.
Mindenkinek nagyon köszönöm ismét a megtisztelő (kulturált) válaszokat!!!
Igen, kétségtelen, hogy Debrecen jelenleg száguld. Talán nem ártana néhány helyen, ahol már nagyon régóta ugyanaz a polgármester, olykor frissíteni, mert elfáradnak, nem látják és nem kezelik jól a kihívásokat.
Abban nem értek egyet, hogy ennek nincs politikai színezete. Vannak nagy beruházások, amik csak állami támogatással valósíthatóak meg, de ha erre nem áldoz az állam ígéretük ellenére, akkor a helyi vezetés tehetetlen. Ilyen Szegeden a harmadik Tisza-híd, vagy a Repülőtér is. Hatalmas falat a városnak, helyi bevételekből nem valósítható meg és számtalanszor megígérték már, hogy meg lesz valósítva, ugyanakkor, amíg ellenzéki a polgármester, erre esély nincs. Ezt jól látják a szegediek.
Jelenleg Debrecen vezetése olyan, aki akar és tesz is érte, de hatalmas hátszelük is van, amit nem szabad elfelejteni. Megfelelő állami támogatások nélkül nehéz a várost igazán fejlesztő, nagy beruházásokat megvalósítani. Sajnos ebben a politikának hatalmas szerepe van, bár nem szabadna, hiszen az ország érdeke az lenne, hogy fejlődjön mind a nyugati, mind a keleti régió.
Én Pécsre költöztem haza Budapestről tavaly.
Közbiztonság: vannak rosszabb és jobb környékek a városon belül. A város nyugati felén szerintem jellemzően egyáltalán nincsenek ilyen problémák. A keleti részeken már vannak kisebbségiek.
Köztisztaság: Budapestnél ezerszer jobb.
Oktatás: A PTE szerintem elég híres, országos szinten nem egy gagyi egyetem. Középiskolába ahol jártam, elég sok volt az OKTV-s, engem is simán felvettem az ELTE-re Pestre, sőt az első két évben simán "megéltem" abból, amit középiskolában emelt szinten tanultam.
Sportolási lehetőséggel, EÜ ellátással szerintem nincs gond.
Úthálózat, tömegközlekedés: átlagos. Vannak dugók, nem tükörsima az aszfalt, mint általában sehol az országban. Van autópálya, Budapest autóval 2-2,5 óra alatt elérhető. A tömegközlekedési bérlet elég drága. Vannak olyan járatok, amik csak 20 percenként vagy ritkábban közelekednek, de azért nem vészes. Belvárosba csúcsidőben pl 7-8 percenként indulnak buszok és mivel nem borzasztóan nagy a város, fél órán belül majdnem mindenhol ott vagy. A nyugati városrészből (Uránváros) nekem pl a belváros legfeljebb 15-20 perc busszal.
Az EKF program miatt 10 éve elég sok pénz áramlott a városba, sok mindent felújítottak.
Ami a hátrány: a munkahelyek hiánya. Én is azért nem tudtam előbb hazaköltözni, mert 10 éven keresztül senki nem volt hajlandó alkalmazni. Ezért voltam kénytelen Budapestre ingázni. A bérek is sajnos elég alacsonyak. Pontosabban elég nagy a szakadék. Akik jó helyen vannak jól keresnek, a többi átlag alkalmazott pedig garantált bérminimum környékén.
Lakhatás: Budapestnél olcsóbbak a lakások, de az egyetem miatt nem kifejezetten olcsó. A Mecsekoldalban egy kacsalábon forgó villát nem kapsz meg egy budapesti panel árán. De a pesti árakhoz képest jó 20-30%-kal olcsóbbak az árak.
Szóval ha kapsz helyben munkát, akkor egy teljesen élhető város. Sokkal jobban szeretem mint Budapestet, nem véletlenül jöttem haza én is.
Nekem ezzel van tapasztalatom. A két városon kívül tartósan, évekig, életvitel szerűen máshol még nem éltem.
Kedves 45-ös: Neked is köszönöm a válaszodat, jó lett volna előbb olvasni!
Az az igazság, hogy az öt "nagyvárossal" nincs különösebb gond, "csak" a munkahely és a repülőtér hiánya.
Igazából ez a szempont volt az, ami olyan érv volt Debrecen mellett, hogy nem lehetett figyelmen kívül hagyni!
"Van autópálya, Budapest autóval 2-2,5 óra alatt elérhető." - írod, és ez persze igaz szinte mindegyik megyeszékhelyre!
De: a befektetőknek elsődleges szempont a közlekedés színvonala, mert az idő pénz, nagyon nagy pénz! Az jó egy pécsinek, szegedinek stb. hogy 2,5 óra alatt Pesten van, de nem jó egy befektetőnek!
Tényleg a legjobb példák az autógyárak: Győrben is gyakorlatilag az Audi miatt működik a (felújított)repülőtér, és Kecskeméten is a Mercedes miatt kellett a katonai repteret polgári hasznosításra is kibővíteni. Miskolccal szemben Debrecen a repülőterével nyert. Miért? Mert pl. Münchenből egy gép másfél óra alatt nem Pesten, hanem Debrecenben van! Debrecenből nem kell már Pestre utazni ha akarsz menni valahova: ezt megteheted közvetlen menetrendszerinti járattal Debrecenből. A vírus előtt vagy 15 nagyvárosba közvetlen volt járat, és ez majd szép lassan vissza fog állni, pláne ha a BMW is beindul. Tehát Debrecen az egyetlen, amelyik gyakorlatilag bárhonnan közvetlenül elérhető, Pest kiiktatható! Ezért van egyedi és szinte behozhatatlan előnyben a befektetők terén!
Igazából reptér nélkül már nagyon nehéz labdába rúgnia egy városnak!
Bergen szinte egy az egyben akkora mint Debrecen - csak a reptér forgalma nem 600 ezer mint Debrecené, hanem 6 millió! Igen, hozzá vagyunk szoktatva, hogy kicsit is messzebbre inkább repüljön az ember. Nekünk ez nagyon komoly szempont volt a választás során!
Hogy miért írok és foglalkozom ezzel ilyen részletesen? Mert elképesztő pazarlásnak tartom, hogy Pécs mellett ott van a pogányi reptér teljesen kihasználatlanul! Az EKF pénzeket elszórták (a villamos sem épült vissza, pedig be lett ígérve) és az EKF sem "ért annyit" a városnak, hogy a rpteréért egy igazi lépést is tegyen! De mindenki megállapítja: nincs munka, nem jönnek a befektetők! Hát, mindennek oka van...
Szerintem részletesebb rálátásom van a városokra mint sok honi magyarnak, mert nagyon be vannak fordulva. Nem is tudnak a különböző városok problémáiról, sikereiről; alig van győri, aki volt valaha Debrecenben vagy Miskolcon.
Sajnos általánosságban igaz: nagyon gyenge a magyar városok marketingje, külföldről szinte nem is látszanak! - Sajnos!
És ha ezen nem változtatnak, akkor az nagyon vissza fog köszönni egy pár év múlva; hatalmas lesz a lemaradásuk még Debrecenhez viszonyítva is!
Ami a legnagyobb különbség bármelyik egyéb európai országhoz képest, az a politikai befolyás. Éltem külföldön is, nem volt politikai megkülönböztetés az országon belüli régiók között.
Itthon sajnos más a helyzet, jelenleg Debrecen támogatásának politikai színezete van, mert Budapest nem kellőképpen lojális, ellenben Debrecennel. Ugyanakkor Debrecennek nagyon nagy hátrányt kell ledolgoznia a nyugati nagyvárosokkal és Budapesttel szemben, és a helyzete illékony, mert a politikai szélirányok változásával könnyen kerülhet abba a helyzetbe, hogy megszakad a mostani dübörgés. Azzal segíthetné leginkább a hosszútávú fejlődését, ha a jelenben tényleges infrastruktúra fejlesztést hajtana végre (a repülő oke, a busz és vonat gyalázat) és nem latvanyberuhazasokat.
Debreceni születésűként engem csak akkor tudnának visszacsábítani, ha a budapesti berszinvonalat biztosítanák, de ettől nagyon-nagyon messze vannak még, legalább 30-40%-os elmaradásban vannak a bérek. Szóval summázva, hosszú még az út, és hegyek, folyó akkor se lesz, ami nagy szívfájdalom, nekem legalábbis :(
Kedves kérdező!
Köszönjük hogy megosztottad velünk a tapasztalataidat!
Érdekes volt olvasni a szempontjaidat "elemzéseidet".
ahogy így visszaolvasom a kommenteket, érveket, teljesen úgy érzem, hogy megfontoltan és jól döntöttetek!
Igen, a repülőterek hiánya egyre jobban fogja éreztetni a hatásait, illetve Debrecenen látszik, hogy mennyit jelent egy működő nemzetközi reptér: egymást érik a befektetők, a városban daruhegyek vannak, már más a feelingje is a városnak - és erre még a szomszédjába viszik a MotoGP pályát is, ami megint egy nagy lehetőség lesz! Ez a MotoGP pálya közel egyforma távolságra lesz Miskolctól, Nyíregyházától és Debrecentől.
Érdekes lesz megnézni, hogy a három város közül ki fogja a tejet lefölözni erről az üzletről?! (Debrecen már előnnyel indul a reptere miatt:)
Én a pécsi repteret nem tudom, de hogy a Balaton és Hévíz nem képes egy kis repteret működtetni, az már a nonszensz határát súrolja!
48: a kérdező megírta, hogy Bp. semmiképp nem érdekli. Egy főváros nem lehet összehasonlítási alap egyetlen kis országban sem egy másik várossal összevetve! A kérdező nem írta hogy eldobta Debrecentől az agyát (sőt, inkább Szegedet részesítette előnyben) de számomra teljesen világos volt a levezetése és az ő ismeretei birtokában én is ezt a döntést hoztam volna, ha én lennék a helyében.Én nagyon jól érzem magam az én városomban, de így egy kicsit nyitottabb szemmel: én sem ide jönnék, ha lehetőségem lenne válogatni...
48-as vagyok, inkább már csak egy kis plusz okfejtés volt, nem akartam meggyőzni a kérdezőt, tényleg a legjobb döntést hozta a körülményekhez képest.
De ha már ilyen jó beszélgetés alakult ki, tényleg szomorú, hogy Budapest ekkora vízfej, sztem sokan költöznének vidékre, ha ugyanolyan színvonalú lenne infrastruktúrában és szolgáltatásokban, mint Budapest. Jelenleg még Debrecen se közelíti meg, de fejlődik a helyzet. Sajnálom, hogy az előbb említett politikai színezet miatt más városok nem kapnak erre a fejlődésre lehetőséget (pl Szeged, amit én is imádok, illetve Eger, ami hasonlóképp gyönyörű város).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!