Kedves ateisták, ti miért tekintitek a hitet rossznak, tudva azt, hogy a ti világnézetetek még sokkal rosszabb?
Ja... ez lemaradt...
Kérdező(#75) - a zsidó hagyományban (Talmud) is megemlékeznek róla
Ja. Aha...
Idézve: "A Jézus-hit a keresztény egyházak dogmarendszerének része, nem a zsidó vallásé. A zsidóságban Jézus még prófétaként sem jelenik meg, egyáltalán semmilyen szerepet nem játszik."
Kérdező(#75): "a zsidó hagyományban (Talmud) is megemlékeznek róla"
Na, azért konkretizáljunk is.
Tehát a lényeg, hogy a Talmudra hivatkozva még az is kérdéses, hogy egyáltalán tényleg a keresztény Jézusról van-e ott szó, és mit ad isten, természetesen a Talmudot is össze-vissza átírogatták, hol ezek, hol azok és még sokkal Jézus élete után is (és a lehetséges Jézus beszúrások a Talmudban korántsem kedvező képet festenek Jézusról - kérdés maradt, hogy ezek valóban az eredeti Talmud részei voltak-e, és ha igen, tényleg a keresztény messiásról szólnak-e). Összességében ez sem tekinthető hiteles irányadónak az ügyben, hogy a keresztény Jézus történelmi személy lett volna.
@Kérdező!
Rossz a linked. Ez a jó: [link]
Ha így sem megy, akkor ez a keret-oldal: [link]
Azután itt kattintsunk bal oldalon a "7. A történelmi Jézus" csatolásra (linkre).
Innen idézve: "A Názáreti Jézus puszta létezésének intenzív tagadása bizonyosan egy túlzott érzelmi visszhangnak a jele, egy vágynak, hogy találhassanak egy alkalmas kifogást, hogy ne kelljen szembenézniük Jézus személyes Messiásként való elfogadásának okaival."
Nem. A füllentő "igemorzsa" író az, aki tudatos félrevezetésekkel leplezi a rettentő mértékű elfogultságát, és amely általa elkövetett bűnt másokra ken.
Először is nézzük meg Tacitus bővebb szövegkörnyezetét a Krisztus féle bejegyzésről:
Ez a vitatott idézet magyar fordítása Tacitus írásából (Annals 15.44 - "...and inflicted the most exquisite tortures..."):
"..és a legválogatottabb büntetésekkel sújtotta azokat, akiket a sokaság bűneik miatt Christianusoknak nevezett. Christust, akitől ez a név származik, Tiberius uralkodása alatt Pontius Pilatus procurator kivégeztette, de az egyelőre elfojtott vészes babonaság újból előtört..."
A tárgyilagos olvasó észrevenné már a szövegkörnyezetből is, hogy Tacitus mindössze csak hallomásból ismeri az általa vázolt keresztény sztorikat (pl. hogy Róma felgyújtásáért a keresztényeket okolta Nero római császár), és egyszerűen hűen leírja azt, amit a korabeli plebsz tudni vélt erről az időszakról. Ugyanis amiről mélyen hallgat a vallásosan befolyásolt "igemorzsa" író (pedig tuti tud róla), az az, hogy Tacitus ezt az egészet Jézus halála után mintegy 50-60 évvel írta, és maga Tacitus is Jézus halála után olyan 20-30 évvel később született. Itt nem hivatalos dokumentumokra hivatkozik Tacitus, hanem tulajdonképpen felszedett pletykákra, vagy már a terjedő keresztény hit elbeszéléseire, és Tacitus eléggé szánakozik a keresztények sorsán, ahogy azt olvashatod is. Tehát korántsem lehetetlen, hogy egyszerűen találkozott velük, és az általuk előadott verziót mutatja be, és ugye Tacitus korában már a három szinoptikus evangélium forgalomban volt. Amiről szintén nem informál minket az "igemorzsa" írója, az az, hogy a Krisztus elnevezés valójában nem is egy bizonyos emberre vonatkozik, hanem az egy címzetesség, és ami "felkent"-et jelent ("...a héber má.sach' szóval (ebből származik a má.sí.ach, azaz Messiás szó is), és a görög khri'ó szóval utal (amelyből a khri.sztosz' v. Krisztus szó származik" - Jehova tanúi leiratból), és ez a cím a héber Bibliában (Tanakh) is megjelenik azokra vonatkozóan, akik ilyen felkent főpapok, királyok, próféták, vagy ilyesmik voltak. Magyarán krisztus egyáltalán nem azt jelenti, hogy tuti a keresztény Jézusról van szó, mivel egyszerűen krisztus lehetett bárki olyan, aki ilyen felkent volt.
Ám van még az a probléma, hogy Tacitus a "procurator" kifejezést használja Pilátusnál, holott a régészeti bizonyítékok alapján tudjuk, hogy Pilátus prefektus volt. Ez a pontatlanság is mutatja, hogy szóbeszéd csak a forrás, mert a procurátor már egy későbbi nyelvi fordulat. Szóval itt is felmerül a gyanú, hogy ez az egész ügy egy utólagos keresztény beszúrás a Tacitus szövegbe. Pl. csak Tacitus beszél arról, hogy Nero üldözte volna kegyetlenül a keresztényeket Róma felgyújtásáért, ugyanis más forrásokból erről nem tudunk. Nem ír erről sem Titus Flavius Josephus, sem az idősebb Plinius, pedig mind a ketten ott voltak Rómában akkoriban. Nem beszél erről az üldöztetésről Seneca sem, de semmilyen korabeli történetíró sem, pedig Tacitustól akkoriban mindenki idézgetett. Mindennek tetejében nagyon-nagyon sokáig maguk a keresztény munkák sem említik meg Nero állítólagos rettentő keresztényüldözését a város felgyújtása miatt!
Azután megint újabb problémát jelent az, hogy ez az EREDETI Tacitus kézirat NEM LÉTEZIK MÁR, csak másolat, ami Tacitus után jóval később készült.
Így ír a 11. századi eredeti másolat a kérdéses szövegben:
Ez úgy olvasandó, hogy "Christianos" (Christianusok), ám ha megfigyeled, mintha valaki beletörölt volna az "i" és "s" közé, és az az "i", mintha egy "e" betű első ívének a maradványa lenne. Az ultraibolya fényben történt vizsgálatok viszont egyértelműen mutatták a törlést, és az "e" nyomát. Puff neki. Újabb ráadás, hogy az első "i" nem olyan, mint a második, mintha azt más írta volna. Kérdés az is, hogy Tacitus mi a bánatért használt ilyen szót, hogy "Chrestianos", vagy a másoló tévedett valamit? Vagy így is nevezték őket, meg úgy is? Ám ha a gyanús betűket jól helyretesszük, akkor a szó inkább azt jelenti, hogy a "jó, hasznos" követői (ez is használatos szó volt amúgy), nem pedig Krisztusé. És még mindig vannak problémák...
Szóval a régi keresztények is gond nélkül hamisítottak, nem csak az "igemorzsa" íród, de minimum nagyon bűzlik az egész Tacitus ügy is...
Még egyszer! Amikor Rómában államvallássá lett a keresztény hit, akkor minden, de minden létező adatot összeszedhettek volna Jézus létezését visszaigazolandó, és ehhez képest a létezését alátámasztó szövegek mikroszkopikusan kevesek, és még ezek is csak kis epizód jellegű megemlítések, mindegyik jóval Jézus halála utáni, és szaglanak a hamisítás gyanújától.
És megint újra. Még annak sincs semmi jelentősége, ha egyszer lesz értékelhető bizonyíték Jézus létezésére, mert az a lényeg, hogy tényleg minden úgy történt-e vele, ahogy azt a Biblia írja, hiszen töménytelen mennyiségű valós történelmi személy köré építettek legendahegyeket más szent könyvek, más beszámolók is amikből jó ha 100-da volt az igazság. Mint pl. manapság is olvashatod itt-ott Elvis Presley-ről, hogy márpedig most is él.
Amúgy még arról, hogy a Talmud írna a keresztény Jézusról:
Nem mellesleg az állítólagos Talmud-os Jézusról korántsem hízelgő véleményt fogalmaznak meg a Talmudban, és mivel voltak szélsőséges keresztény utáló héber szekták is, így ők is hamisíthattak, nem csak a keresztények - ha ettől jobban érzed magad.
Annyit tennék hozzá, hogy Tacitus Traianus alatt írta meg ezt a könyvet és halála évében adatta ki, vagyis kb nyolcvan évvel Krisztus halála után 110 körül (117 ben adatta ki)
A többi stimmel.
Igen. Itt egy gyors fejszámolás katasztrofális eredménye fölött pirulhatok. És ha a jövőben ilyen arcszínezetre van szükségem, majd ide mindig visszanézhetek...
Köszönöm a kiegészítést.
Hoppá... egy hiba.
Magamtól a #84-ből: "Először is nézzük meg Tacitus bővebb szövegkörnyezetét a Krisztus féle bejegyzésről:"
Ez alatt azonban a link nem működik, mert a GYIK ódivatú fordítója nem tudja értelmezni a CSS (stílusleíró nyelv) ID szelektorait megcímezve az URL-ben (legalábbis ezt sejtem). Ezért azután Tacitus bővebb szövegkörnyezete a 15.44-ben nem érhető el.
De így talán működik (ha még valaki kíváncsi rá): [link]
Azután Kattintsunk lejjebb a "Book 15" szövegezésű linkre, majd tekerjünk le az ablakot a 44-es bejegyzésig.
A betyárját! Így se megy! Akkor nem a CSS fordítással van baj (vagy nem csak azzal), hanem még gagyibb a GYIK fordítója, mert egyszerűen nem tudja értelmezni a kicsit is újabb URL szabványokat (RFC), amikben már használatos pl. a zárójel is.
Mindegy, akkor csak másoljuk be a böngészőnk URL címsávjába az előbbi megjegyzésemben szereplő URL címet, és a többi ua.
Az általad idézett történészek beszámolói sem hitelesebbek, (csak számotokra), mivel ugyanúgy mint ma, ahogy különböző vallásfelekezetekről elhíresztelnek minden hazugságot, hogy lejárassák őket, ugyanúgy történt ez akkor is. Szerinted egy ateista beszámolója hiteles egy keresztyén összejövetelről, amikor azt sem tudja miről beszél.
A Bibliában leírtak hitelességét viszont kipróbálhatod a saját bőrödön.
"A Bibliában leírtak hitelességét viszont kipróbálhatod a saját bőrödön."
Kifejtenéd ezt bővebben?
Mert én bizony semmit nem érzek a bőrőmön.
Milyen "hitelességet" bizonyít egy könyv, amelyet rengetegen írtak, rengetegen átírtak, kivettek, hozzátettek különboző korok és vallások szájaíze szerint?
Elmagyaráznád nekem, szegény tudatlannak, mit szeretnél bizonyítani vagy hitelesíteni a Bibliában leírtakkal?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!