Kinek mi a problémája, és kifogása a Katolikus keresztényekkel szemben?
Szia. Én katolikus vagyok, de őszintén megmondom sok minden zavar a katolikusságban. Nem a katolikus keresztényekkel van bajom, inkább néhány dogma zavar, ezenkívül a Vatikán fényüzése, volt szerencsém belülről is látni, és nem értem mit keresnek a Vatikánban az ókori római istenek szobrai. Én értem, hogy ezek műemlékek, de szerintem nem egy keresztény központban lenne a helyük.
Ferenc pápa tök jó fej, remélem komoly reformokat hoz majd. Ezen kívül engem zavar a túlzott Mária tisztelet. Van egy barátnőm, aki szerint azért nincs áldás az életünkön, mert nem imádkozzuk a rózsafűzért. Mert ugye azt kell tenni, amit a Szűzanya kér.
Én vonzódom a protestáns gyülekezetek felé, azon belül is leginkább a baptisták érintettek meg mélyebben. Egy párszor elmentem egy baptista gyülekezetbe, mert annyira ki voltam éhezve keresztény testvérek társaságára, egy kis beszélgetésre Istenről, a Bibliáról. Komolyan felszabadító érzés volt, hogy ha valamilyen oknál fogva nem tudsz elmenni az Istentiszteletre nem történik semmi, Isten ugyanúgy szeret, nem kell könyörgni a papnak, hogy adjon már időpontot a gyónásra, ( ahol én élek ez van) és ami a legfontosabb van közösség, bibliaórák, kisgyermekes anyukáknak külön gyerekvigyázással. Én a katolikus egyházban nagyon magányos vagyok, még nem váltottam, de komolyan gondolkozom rajta.
Üdv Kérdező!
A 16:37-es válaszoló vagyok. Örülök, ha meghallgatod a kritikát. Ha már felvetetted a témát, szeretnék este reagálni a bálványimádás, és a Babilon azonosításával kapcsolatban.
Este tehát ezt a két témát szeretném közelebbről is megvizsgálni. Mint talán már utaltam rá, magam is katolikus nevelés vagyok, tehát nem vagyok műveletlen a Katolikus Egyház tanításait illetően.
Tisztelt Kérdező!
Akkor össze is foglalnám a katolikus apologetika két témával kapcsolatos ellenérveit. Mivel óriási a téma, ne várj tőlem nagy kommentárt, mert ezekről a témákról külön előadásokat lehetne tartani, illetve több oldalas tanulmányt írni. Röviden szeretnék tehát írni, de egy kicsit így is hosszú lesz. Akkor lássunk hozzá:
BÁLVÁNYIMÁDÁS:
Katolikus múltamra való tekintettel annyit el tudok mondani, hogy a szobrok/képek használatát istentiszteleti célra a katolikus apologetika alapvetően több érvvel is alá igyekszik támasztani. Az egyik a mindenki által ismert klasszikus érv, miszerint amikor egy katolikus ember leborul egy szobor előtt, és úgy imádkozik, akkor lényegében nem maga a tárgy előtt borul le, hanem azelőtt, akit az ábrázol, tehát Isten előtt. Így lényegében a szobor csak egy kellék ahhoz, hogy tudja imádni Istent. Én is kb így gondolkodtam, amikor katolikus voltam, és még rajtam kívül más/mások is.
Ezzel az érvvel azonban van egy óriási probléma: Megerősíti azt, hogy ez egy Bibliától idegen szokás. Kezdjük ott, hogy az ókori pogány vallást gyakorló embereket hajlamosak tudatlannak tekiteni. Tehát amikor például az egyiptomiak imádták a napot, akkor azt gondolják róluk, hogy valóban, szó szerint az égitestet imádták. Azonban ez téves értelmezés. Az egyiptomiak valójában nem a napot imádták, hanem azt az istenséget, akit az ábrázolt. Lényegében tehát a nap nekik is egy eszköz volt ahhoz, hogy imádják az istenüket. A pogány vallásokban volt divat az, hogy az emberek az istenségek imádásához tárgyakat, szobrokat használtak. E történelmi háttér keretén belül értjük meg Isten második parancsolatát:
"Ne csinálj magadnak faragott képet vagy hasonmást arról, ami fent van az égben, vagy lent a földön, vagy a vizekben a föld alatt. Ne borulj le ilyen képek előtt és ne tiszteld őket, mert én, az Úr, a te Istened féltékeny Isten vagyok."
(Kiv 20,4-5 - SZIT katolikus fordítás)
A második parancsolat tehát attól óv, hogy Istent ne a magunk gondolatai szerint képzeljük el, ne ábrázoljuk.
-------------------------------------------------
A katolikus apologetika második érve az, hogy az ószövetségi templomban is voltak szobrok. Először is a katolikus templomokkal szemben a zsidóságnál egy templom volt. Az emberek ugyanis a templomba azért mentek, hogy az áldozati rendszert lebonyolítsák. Az istentiszteletre a zsinagógába mentek. Másodszor, a két angyal szobor díszítés gyanánt szolgált, pusztán művészeti jellege volt. A katolikus embereknek azonban a szobrok/képek többet jelentenek a puszta művészetnél, hiszen ereklyeként, és istentiszteleti célra is használják őket, hiszen hajlonganak, imádkoznak előttük. Az ilyen viselkedés nem hasonlítható az ókori zsidóság istentiszteletéhez. Harmadszor pedig a katolikus emberekkel szemben a zsidók nem is látták a szobrokat minden nap a templomban. Hiszen azok a frigyládán voltak, az pedig az épület legszentebb helyén, a szentek szenjébe volt elhelyezve, ahová a főpap csak egy évben egyszer ment be a nagy engesztelési napon. Amikor tehát egy zsidó bement a templomba, és hozta az áldozatát, a szentélyben nem látott szobrokat.
Egyébként sem érdemes erre hivatkozni, hiszen az újszövetség idején élünk, ennek értelmében pedig a mennyei szentélyre kell szegeznünk a tekintetünket, ahol Jézus Krisztus végzi a főpapi szolgálatát (Zsid 9,24). Tehát a Megváltó az, aki közbenjár az emberért, Őt nem helyettesítheti senki, hozzá kell fordulnunk.
BABILON AZONOSÍTÁSA
Ez megint csak egy óriási téma, nem is akarok ezzel sokat foglalkozni, csak a lényeget írom el. A Jelenések könyvében alapetően két asszonnyal találkozunk. Az egyik a 12., a másik pedig a 17. fejezetben található. Utóbbi, Babilon. Ezt a katolikus teológia Rómával azonosítja (SZIT Katolikus fordítás, lábjegyzet 1375. o.). Evvel magam is egyetértek, csak azt kell megvitatnunk, hogy a császári, vagy az egyházi rómáról van-e szó?
A Jelenések könyve 12. fejezetében szereplő "tiszta asszonyt" a katolikus teológia liturgikusan Máriára alkalmazza, azonban előtte elismeri, hogy Isten népét jelképezi. Izraelt, illetve jogutódját, az egyházat. (Lásd mindezt a SZIT katolikus fordítás 1371. oldalán a lábjegyezben!) Tehát az asszony az igaz egyháznak a szimbóluma. Ennek értelmében tehát a parázna asszony is egyházat jelképez, mégpedig hamis egyházat. Mivel tisztáztuk, hogy a 17. fejezetben alapvetően rómáról van szó, ezért a magyarázat értelmében az egyházi rómát jelképezi, figyelembe véve az asszony szimbolikáját.
Valójában a Jel 17-ben szereplő asszony tulajdonságai illenek a Katolikus Egyházra. Az asszony vizek fölött ült. Az angyal magyarázata szerint a vizek a népeket jelképezk (Jel 17,15). Tehát egy olyan egyházról van szó, amely lényegében egy globális kiterjedésű. János azt is látta látomásban, hogy az asszony egy vadállat hátán ül (3. vers). A vadállat mindig valamilyen hatalmat jelképez (Dán 7,23). Az, hogy a hatalom hordja a hátán az egyházat, már évszázadokkal ezelőtt megvolt. Az asszony bíborba, skarlátva volt öltözve, mindenféle arannyal, és drágakővel díszítve. (4. vers). A skarlát a bűn jeképe (Iz 1,18). Az aranyag és a drágakövetk pedig jelképezik a Katolikus Egyház fényűző gazdagságát, pompáját, amely teljesen ellentétes Krisztus és az apostolok életvitelével.
Természetesen lehetne még sorolni a jellemzőket, és mélyebben belemenni. Én Aazonban nem látom akadályát annak, hogy Babilont a Katolikus Egyházzal azonosítsuk. Ez az azonosítás egyébként már a középkortól ismert. Természetesen azonban mindenki vélekedjen úgy erről a dologról, amint jónak látja.
értem a kedves hozzászóló értelmezését. röviden válaszolnék az én nézőpontom szerint. a szobrok a szentek szentjében csak a ládán található két angyal volt. de. volt hogy a földig meghajoltak a LÁDA előtt... a másik. ott az érc kígyó. aki ránézett meggyógyult. az pedig hitre alapozódott gyógyulás volt a kígyó marások ellen. tehát ha elhitte,amit Isten igért,rátekintett,és meggyógyult. később valóban bállványt csináltak belőle,mert a kígyót elnevezték,és áldozatot mutattak be előtte. nem beszélve a templom angyal faragásait stb.... sorolhatnám. pedig a parancs szerint tilos volt. mégis máshol Isten kérte az angyal szobrokat a szentek szentjének bejáratához,illetve a ládára is. rengeteg dolgot tudnék hozzáfűzni a témához. de sajnos időm nincs nagyon ezeket leírni.ime egy zsinagóga ahol fentmaradtak festmények is,pedig az is tilos volt,ezek pedig vallásos festmények:
A lényeg. mi az uj szövetségben vagyunk. az ó szövetségben Isten nem jelent meg élő lény alakzatban,az új szövetségben igen. pl. Jézus,illetve a Szent Lélek galamb formájában. Nem vitatható,hogy egyaránt Istenről beszélünk,amennyiben ezzel sem ért egyet valaki,az már sajnos nem keresztény. tehát Jézus ember képet öltött. ábrázolható testet.... tehát nem az ó szövetségben vagyunk. az emberi testét lehet ábrázolni. a görög nyelvben azt írják,az élő Isten képmása. ott az eukon szó szerepel,ami képet,képmást jelent. a bállvány szó az idolo,ami az ideál szó eredeti formája. tehát ideál. ideál pl egy popsztár,vagy egy film szinész,stb,akiért rajongunk. tehát a bállvány szó is magában foglalja. baál-vány. gondolomazt tudja mindenki,hogy ki volt az a baál,vagy baál zebub. egy olyan istennek hitt kitalált démoni alak,aki a saját hugát megerőszakolta,és kis szobrai voltak minden házban,az előtt imádkoztak a SZOBORHOZ,mert azt hitték hogy jelen van benne. még enni és inni is tettek elé. a nagy áldozatokkor, egy a saját anyja tejében megfőzött kecskegidát ajánlottak fel neki. folytathatnám még,de sok időm nincs :) a lényeg,nem hasonlítható a bállvány imádáshoz. minden bállvány,ami fontosabb Istennél,pl egy jó sorozat,ami miatt nem megyünk a közösségünkbe....
Babilon, a nagy város
A Jelenések könyve szerint Babilon azonos „a nagy város”-sal (vö. Jel 16,19; 17,18; 18,10.16.18.19.21). Az antikatolikusok ezt Vatikán városára értik.
Azonban a Jelenések könyve világossá teszi, hogy melyik is az „a nagy város”, ugyanis a Jel 11,8-ban ez áll: „A holttestük annak a nagy városnak az utcáján fog heverni, amelyet szellemi értelemben Szodomának és Egyiptomnak hívnak, és ahol Urukat is megfeszítették.” Tehát a város nem Róma, se nem a Vatikán, hanem Jeruzsálem, hiszen Jézust ott feszítették meg.
Természetesen ezen az aposztata Jeruzsálemet kell érteni.
bíborba és skarlátba öltözve
A Vatikánra való belemagyarázás következő állítása szerint a Jel 17,4-ben a bíbor és a skarlát szín a katolikus papság színe.
Itt először is az írásmagyarázat egyik súlyos hibájával találkozhatunk. Ugyanis míg a közvetlen szövegkörnyezetben szimbolikusan értelmezik ők is a szöveget, azaz pl. Babilont szimbolikusan Rómára vagy a Vatikánra értik, a paráználkodást, amit az asszony a királyokkal folytat szintén egyértelműen szimbolikus kifejezés, addig itt a két színt szó szerint veszik. Pedig egy bibliaolvasónak nyilvánvaló, hogy a bíbor szín a királyi méltóságra és hatalomra (vö. pl. Én 7,6; Dán 5,29; Mt 27,28), a skarlát szín pedig a kiontott vérre (Iz 63,2k; Náh 2,4; Jel 6,4), itt a keresztény vértanúk vérére, illetve a bűnre utal (Iz 1,18), de ugyanezt a szöveg is megerősíti (vö. 6. vers).
Aztán az is téves állítás, hogy a katolikus papság színe a bíbor és a skarlát lenne, ugyanis az a fehér. Az összes pap, püspök, bíboros és még a pápa alapruhája is a fehér alba. Ezenkívül számos más színű ünnepi ruhájuk van: pl. lila, zöld, fekete, arany, de a fehér ruha mindig rajtuk van.
Ha megfigyeljük a Jelenések könyvét, akkor észrevesszük, hogy a babiloni kéjnő bíbor és skarlátszínű ruhája kontrasztban áll az új Jeruzsálem, azaz Krisztus mennyasszonyának fehér ruhájával (vö. Jel 19,8). Ebből három dolog következhet:
1. ha a ruhák színét szó szerint vesszük, akkor az új Jeruzsálem fehér ruháját a katolikus papság fehér ruhájával lehet azonosítani.
2. mivel a Menyasszony ruhájának színéhez egy szimbolikus magyarázat van hozzáfűzve („A patyolat a szentek igaz tetteit jelenti.” 19,8), ebből kifolyólag a kéjnő ruhájának is szimbolikus jelentést kell adni.
3. a Menyasszonynak az a meghatározása, miszerint ő az új Jeruzsálem, arra enged következtetni, hogy a kéjnő pedig a régi (aposztata) Jeruzsálem (Ilyen kontrasztokat nagyon gyakran használnak a Szentírásban, pl. Gal 4,25-26).
Ezenkívül a papok azért hordanak bíborlila és skarlátvörös ruhákat, hogy ezzel a bűnbánatot, illetve Krisztus vérét szimbolizálják.
Arról nem is beszélve, hogy a bíbor az igaz vallás liturgikus színe (vö. Lev 14,4.6.49-52; Szám 19,6), illetve azt, hogy a papok ruhája bíbor és skarlát színű legyen, maga az Isten parancsolta meg (Kiv 28,4–8.15.33; 39,1–8.24.29)!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!