Vallásos Barátaink! Mire alapozzátok azt a sokat hangoztatott kijelentést, hogy a vallásos - keresztény, Bibliai - kijelentések nem ellentétesek a tudományos kijelentésekkel?
Annyiszor elhangzott már, hogy a vallás és a tudomány ugyanarról beszél, csak más értelmezésben, más megvilágításban...de védhető érvet még nem hallottam.
A másik, hogy a Biblia etikai kérdésekben mitől lenne mérvadó és vallási vezetők milyen alapon foglalnak állást etikai kérdésekben? (A politikaiakról ne is beszéljünk )
Kedves Dzson!
Sok mindennel egyetértek a 12. válaszoddal. Amikor azt fejtegeted, hogy a Biblia csak a korának megfelelő színvonalon íródhatott, az kétségkívül megállja a helyét.
Hozzá szeretném azonban tenni, hogy az erkölcsi nívó sem lehetett magasabb, az akkor élt emberek számára így is sok forradalmi újdonságot tartalmazott.
Számos ponton meghaladta a korát a Biblia. A rabszolgaság intézményét nem sikerült azonban eltörölnie, ahhoz társadalmi, gazdasági szerkezetváltásra is szükség lett volna, de ez a hatalmon lévő és mindenben uralkodó rendszer miatt fel sem merülhetett.
A Római Birodalom bukása kellett hozzá és az emberiség azóta többször válaszút elé került.
Az erkölcsi kérdések minden alkalommal fontos módon napirendre kerültek és mind a társadalom, mind a gazdaság jelentősen megváltozott. Ezeket a változásokat az emberiség követelte, vívta ki. Az kétségtelen, hogy a kezdeti keresztény eszmék jelentős újdonságokat hoztak, de azt nem veszed figyelembe, hogy a tanítások azóta is változtak, legalább is manapság teljesen másképpen értelmeznek sok, sok dolgot a Bibliából, hiszen ma már sem a rabszolgaság, sem a jobbágyság nem elfogadható senki számára.
Azok a régi keresztények a legnagyobb szeretet mellett sem gondolták volna, hogy mindez lehetséges lehet. Természetesen a valláson is meglátszik ez, a reformáció hatása és létrejötte egyértelműen jelzi ezt, de a keleti vallásokhoz való közeledés, az engedékenység a tudományos kérdésekben, a törekvés a modernizációra, mind erre mutat. A kreacionizmus kétségbeesett erőfeszítést takar, de reménytelenül és csakis újabb nagymértékű területvesztést hozhat a vallás számára, ebben valószínűleg egyetértünk, ahogy a véleményedet olvastam, ezt szűrtem le belőle.
Talán jobban megérted mindezt, ha figyelembe veszed a mai állapotokat, hiszen szokás szerint újabb válságos időszak előtt állunk.
A szocializmus gondolata rámutat arra, hogy nagyobb vagyoni és társadalmi egyenlőségre van igény, hiába bukott meg a gazdasági életképtelensége és amiatt, hogy nem adta meg a valódi egyenlőséget a tömegeknek, a szükséglet tovább él.
Gazdaságilag, technológiailag is érezhetően változások előtt állunk, a mesterséges intelligencia, a robotika fejlődése a közeljövőben érvényesülni fog, de ehhez mind társadalmi, mind gazdasági váltásra van szükség, azt ne kérdezd, mi módon, mert magam sem tudom, ahogyan a rabszolgaság korában sem sejtették, ki fog dolgozni, ha nem lesznek rabszolgák. A munkanélküliség máris jelentős, a nincstelenség tarthatatlan és a teljesen alárendelt szerep nem felel meg a tömegeknek.
Mindezzel csak arra kívánok rámutatni, hogy a ma életben lévő struktúrák rövidesen a tegnapé lesznek és a kereszténység legtöbb gondolata meg még messzebbre távolodik, pedig már most is számos tekintetben el van maradva a világ fejlődésétől.
Kétségtelen a próbálkozás, de a lépéstartás sehogyan sem sikerül, egyre nagyobb mértékű a lemaradás.
Ezt a legjobban a rengeteg újonnan alakuló szekta, felekezet bizonyítja, továbbá az ateizmus nagy mértékű terjedése és az, hogy sehol sem kérnek az egyházak politikai, gazdasági hatalmából, mert már régen eljárt felette az idő.
Egyre újabb eszmei áramlatok feszegetik a társadalom kereteit, a túlnépesedett emberiségnek számos ponton rövidesen megoldást kell találnia, mert a régi módszerek, elvek, hagyományok, szokások sok tekintetben elavulttá váltak.
A bibliai ódon mesék egyre anakronisztikusabbak és nem csak a tudomány szemszögéből fakasztanak mosolyt.
Szerintem érdemes lenne ezen elgondolkoznod.
Vidiripi
A higiéniai törvények az Ószövetségben. Egyáltalán nem ellentétesek a tudományos megállapításokkal.
Az igaz Vidripi, de megfigyelésen alapuló tapasztalatok nem számítanak tudományos igényűnek. Az antik görögök picit többet tudtak a tisztaságról, higiéniáról, mint a Biblia írói.
De mik a tudomány által is igazolt Bibliai kijelentések?
Vidiripi
A tudomány nem figyel meg semmit?
Írnál egy példát? Mert így nem tudom hogy mi az "elvárás".
Vidiripi
Az igazi elvárás az lenne, olyan információ a Bibliában amit hétköznapi megfigyelésekkel nem lehet eljutni. vagy fejlettebb technika kell, vagy vmi külső tudás.
Sima megfigyelések összegyűjtéséből nem lesz tudomány( hanem csak megalapozza), akkor válik tudománnyá ha ezekből elméleteket gyártunk,amik predikciókat adnak, ami tesztelési lehetőséget ad. Valóban tudományos akkor lesz ha követjük a tudományos módszertant.
"Kétségtelen a próbálkozás, de a lépéstartás sehogyan sem sikerül, egyre nagyobb mértékű a lemaradás.
Ezt a legjobban a rengeteg újonnan alakuló szekta, felekezet bizonyítja, továbbá az ateizmus nagy mértékű terjedése és az, hogy sehol sem kérnek az egyházak politikai, gazdasági hatalmából, mert már régen eljárt felette az idő."
Köszönöm ezt a sokoldalúan és korrekt módon alátámasztott választ!
Azért az kicsit erős kifejezés, hogy "sehol sem kérnek az egyházak politikai, gazdasági hatalmából, ..". Azonban tény, hogy ez a hatalom egyre látványosabban veszít az erejéből. Itt van pl. az új pápa, aki hallatlanul népszerűnek bizonyult, elsősorban a közvetlen, empatikus megnyilvánulásai miatt. Látszólag nyerésre áll most a katolicizmus, de a sokirányú globális válság, a várható víz- és élelemhiány, az egyre drágábban előállítható energiaforrások miatti humanitárius katasztrófák tényleg új, gyors és határozott lépéseket követelnek. Sokszor emlegetett igazság, hogy van elég élelmiszer és energia, de rosszul van elosztva. Vajon, a lomhán mozduló római egyház, és az erősen megosztott protestáns egyházak képesek lesznek-e helyes, ha kell, radikális intézkedéseket kikényszeríteni az anyagi javak többségét birtokló egyénektől, társaságoktól, kormányoktól? Vajon, a "szaporodjatok és sokasodjatok, töltsétek be a földet!" - felhívás - biztatásként, vagy mindenkire érvényes parancsként értelmezendő? A pápai állásfoglalások még mindig parancsnak tartják ezt az igeszakaszt! De hova vezet ez a folyamat? Az USA, Európa és a fejlett gazdaságú országok keresztényei vajon megnyitják-e otthonaikat és adnak-e munkát, szakképzést a hamarosan kezelhetetlenné eszkalálódó migráció nyomorultjainak? Ezek itt költői kérdések.
Határozottan állítom, hogy Jézus és apostolai írásaiban meg van az az alap, hogy a fenti problémákat képes lenne megoldani az emberiség, a keresztények segítségével.
Mégsem hiszem, hogy ez sikerülni fog, akárhányan, és akármilyen szertartás szerint is fognak ezért imádkozni, mert már hiányzik az a szenvedélyesség, az a mozgalmi lendület, az önérdeket-feláldozó hozzáállás, ami megvolt pl. 1968-ban, a M.Luther King vezette erőszakmentes mozgalomban, amely elsöpörte az apartheid utolsó nyomait is az USA-ban. Pedig, az a vészfelhő amely előttünk tornyosodik, ilyen összefogást, lényegre-koncentrálást igényelne. Bronzkori, törzsi gondolkozásmóddal - ez sem fog menni!
Én már azt is eleve elhibázott gondolatnak tartom, hogy bármely egyház, vallási mozgalom - politikai és gazdasági hatalmat birtokoljon. Éppen ezekkel az eszközökkel rombolta le a saját tagságában (híveiben) a belülről fakadó, szenvedélyes tenni-akarást.
Személyes ismeretségemben sokan vannak, akik csak azért járnak templomba, mert egyházi iskolákba járatják gyermekeiket, ezért muszáj a templomba is elkísérniük a csemetéiket. "Ó, míly' öröm és boldogság - többen járnak a közösségünkbe!" - De meddig?
Végezetül: az előző hozzászólásomban érintett biblia-értelmezési reformok gyors bevezetése nélkül - valóban kimondhatjuk, a kereszténység jelenlegi formái felett "eljárt az idő!"
Kedves Dzson!
A néger polgárjogi mozgalmak azért győzhettek, mert a többi ember, főleg a fehérek (többsége) belátta, hogy igazuk van.
A feketék eddig is tudták.
A szegény világ problémája azért vált akuttá, mert a gyarmatosítás során nem csak kizsákmányolásban volt részük, hanem a civilizáció áldásaiban is, himlőoltásban, iskolákban, jól szervezett adminisztrációban, a fejlődéshez és a szaporodáshoz szükséges termelés megszervezésében és ezek nagy része hanyatlásnak indult azóta. Aligha lennének ekkora létszámban, ha magukra lettek volna utalva, a nyugati technológia hiányában rengetegen meghaltak volna, ahogy az mindig is volt a történelem során.
Az kétségtelen, hogy a világ értékkereskedelme a pénzre, a haszonra van berendezkedve. A kommunista államszervezet megpróbálta másképpen csinálni, de sikertelenül.
A JT társaság világképe sem tűnik számomra járhatónak. Ők úgy gondolják, hogy mindenki termeli a saját szükségletét, de ez nonszensz ötlet.
Ha figyelembe veszed, hogy a legtöbb nyugati országban gazdaságtalan a mezőgazdaság, akkor rájöhetsz az okokra, amelyből számos van. A legfontosabb talán a meteorológia, de nyilván számít sok más mellett a földek tápanyagtartalma is. Ha egyszer vannak helyek a Földön, ahol tíz, hússzoros a termésátlag, akkor a Jehovistáknak is jobban megéri ott termelni. Szikes, köves, homokos talajon küszködhet a földműves, de már látom is a választ, Isten megoldja, mindenhol kellemes lesz a klíma, a sarkvidéken és az egyenlítőn egyforma lesz az időjárás, búza, banán narancs, alma egymás mellett terem, mert Jehovának semmi sem lehetetlen.
Mindenható!
(Ez esetben felmerül a kérdés, miképpen hat saját magára? Vagy miért kell egyáltalán dolgozni?)
Egyébként megint írsz jókat, az energiaprobléma bizony jelentős kihívás a mértani haladvány szerint szaporodó emberiségnek és a sokasodjunk szentencia sem hangzik jól manapság, amikor a jövő rémképe a túlnépesedésben jelenik meg. Lassan kipusztulnak a cápák azért, mert néhol szeretik a cápauszonylevest, de cápát mégsem lehet tenyészteni. Olyan mértékben fogyasztjuk a létszámunk miatt a Föld erőforrásait, hogy az előbb, utóbb elfogy, mert nem képes többé megújulni.
A környezetvédelem utódaink miatt még fontosabb, mint mi értünk.
Azzal nem értek egyet, hogy a vallásba kapaszkodva sikerülhet akkora változásokat elérni, hogy az kiút lehessen. Csakis a természet és társadalomtudományok együttes fejlődése hozhat megoldást és ezek fejlődését mindenkinek támogatni kellene.
Az emberiség ugyan korántsem mindenható, de határozottan talpraesett is tud lenni és ez eddig elegendő volt, remélem, hogy továbbra is sikertörténet lesz a sorsunk.
A vallásokban is van mozgatóerő, de legnagyobb hibájuk, hogy túlságosan alacsonyra teszik a mércét, amikor a megoldást csak kevesek számára biztosítják. A Biblia szavai szerint csak kevesen jutnak át a keskeny ösvényen és a hívek nagy számát tekintve a többségük is reménytelenül elveszik, olyan megoldásban reménykednek, ami csak kevesek osztályrésze lehet.
Miért gondolják egyesek kiváltságosnak magukat? Miért hiszik azt, hogy pont Ők lesznek azon kevesek egyikei, akik üdvözülni fognak? Miért fogadják el, hogy a többi ember elveszett?
Érthetetlen számomra és remélem, hogy a normálisan gondolkodók számára is.
Mivel csakis a tudományok fejlődése hozhat megoldást, mindenki, aki ellene van, akadályozza a fejlődését, egyúttal az emberiség ellen lép fel.
Vidiripi
Jób 28:25 Amikor a szelet súlyossá tette, és a vizek mértékét megszabta;
A levegőnek van súlya. Ezt megfigyeléssel nem lehet megállapítani.
Prédikátor 1:6 A szél délnek siet, majd északra fordul. Körbe-körbejár, és a maga keringéséhez visszatér a szél.
Eszméletlenül jó színező anyaguk lehetett ha rájöttek hogy a légáramlatok körkörös mozgást végeznek. Hoppá! Az megfigyelés lett volna és az nem játszik aszem.
Jób 26:7 Ő terjesztette ki az északot az üresség fölé, és ő függesztette a földet a semmi fölé.
Hogyan jöttek rá hogy a Föld a "semmiben függ"? A világűrben lebeg.
2Pét 3:10 Az Úr napja pedig úgy jön majd el, mint a tolvaj, amikor az egek ropogva elmúlnak, az elemek pedig égve felbomlanak, és a föld és a rajta levő dolgok is megégnek.
Honnét tudta Péter hogy az elemek képesek felbomlani? Nem volt atomfizikus akkoriban egy sem. Tudtommal. :)
1Mózes 3:19 Arcod verítékével egyed kenyeredet, mígnem visszatérsz a földbe, mert abból vétettél: mert por vagy te, és ismét porrá leszel.
A porból lettünk. Mai nyelvre lefordítva ugyan abból az elemekből épül fel a testünk amelyek megtalálhatóak a földben.
3Mózes 15:11 Mindaz, akit a magfolyós érint úgy, hogy kezét nem öblíti le vízzel, mossa ki ruháit, mosakodjon meg vízben, és tisztátalan legyen estig.
Jó tudom! De had jegyezzem meg hogy külön említi azt hogy a kezét vízzel öblítse le és még az is oda van írva hogy a ruháit is mossa ki.
Továbbá megjegyzem azt is hogy Semmelweis Ignácnak (1818-1865) "tűnt fel" hogy kevesebben halnak meg ha az orvosok kezet mosnak. Pedig ha a Bibliában leírtakat alkalmazták volna.
Egyébként azért volt amit a görögök sem jól figyeltek meg.
Ptolemaiosz Klaudiosz, Ptolemaeus Claudius (vsz. Ptolemaisz Hermeiu, Felső-Egyiptom, Kr. u. 87 k.-Alexandria, Egyiptom, 165): ógörög csillagász, matematikus, természettudós.
A geocentrikus világkép kb. 1000 évig uralta a tudományos elképzeléseket amelyet aztán felváltott heliocentrikus világkép.
A Biblia sehol nem írja hogy a Föld lenne a világ "közepe" vagy a naprendszeré. Ami viszont tény hogy a Biblia mindig pontosan fogalmazott és ugyan azt írták benne több ezer évvel ezelőtt is mint napjainkban.
Az is tény hogy még a megfigyeléseken alapuló tudomány is tévedhet. Állítólag a Bibliában olyan tudományos tények vannak amelyek megfigyeléseken alapulnak. Meglehet!
De akkor felmerül a kérdés. A Biblia írói voltak a legprecízebb emberek a világon? Mert eddig még mindig az bizonyosodott be hogy amit a Bibliában írtak az a valóságban is úgy van. Természetesen itt és most kizárólag a tudományos tényekről van szó.
Itt jegyezném meg hogy a Biblia nem természettudományi könyv. De még is pontos ebben a tekintetben.
Jób 28:25
Itt a szélnek van súlya, nem a levegőnek. levegőnél is légnyomásról(erő/területegység) érdemes beszélni és nem súlyról(hány newton a súlya).Sima elgondolásnak tűnik, nem igazi tudásnak. "Szélnek súlya" ebbe nem kéne többet belemagyarázni mint ami!
Prédikátor 1:6
Födi légkörzés ennél bonyolultabb. [link]
Károlyi Biblia szerint,nem tudom te mit használsz
"Siet délre, és átmegy észak felé; körbe-körbe siet a szél, és a maga keringéséhez visszatér a szél."
Így akarta elképzelni a szelet, mint jelenséget. ha szél elfújt dél fele, akkor vissza kell neki térnie, nem? maga logikája megvan. mondjuk tudjunk ennél bonyolultabbak a dolgok. Csak egy egyszerű körforgást gondol el (csak egy mintázat van leírva), semmi konkrétum nincs erről. Egyenlítőről,sarkkörökről,térítőkről hatásáról nincs szó.nem kapcsolja ezt össze a ciklonokról, vagy semmi mélyebb összefüggéssel az időjárásról. Ez sztem író személyes érzése volt. ha végignézzük a Bibliát rengeteg hibás tipp is van, ez nagy vonalakban bejött!
Jób 26:7
Ha jobban utánaolvasol akkor elkeserítőbb lesz a kép.
Olvasd tovább
„Ő szab határt a víz színe fölé – a világosságnak és setétségnek elvégződéséig. Az egek oszlopai megrendülnek, és düledeznek fenyegetéseitől.” (Jób 26:10-11)
Az egek oszlopai, hát...
Abba a hibába estél mint sokan, nem olvassák el normálisan az egész idézetet.Vhonnan kihalásztad, vagyis nem te magad gyűjtötted, lebuktál!
2Pét 3:10
Az elemek égve(itt égésről van szó) nem felbomlanak(nem semmisülnek meg az elemi részecskék ekkor) hanem oxidálódnak. Megfigyelés hibás. Vannak olyan elemek amik stabilak és nem oxidálódnak el.
Műsfelől én ebből nem következtetnék maghasadásra.
Sima megfigyelés, meggyújtotta mondjuk a szenet, avgy vasport és azt látta eltűnik a tűzben.
"1Mózes 3:19"
és? Jó pár vallásnál előjön az ember földből lett. Van sablon ami alapján ki lehet találni egy történetet, és zsidók ezt választották.
"3Mózes 15:11"
ha picit jobban olvasod, itt másról lesz szó!
Fejezet végén mi is van
" Ez a törvénye a magfolyósnak, és annak, akinek magömlése van, ami által tisztátalanná lesz;"
nem általános tisztálkodási tanácsnak tűnik, valljuk be sivatagban kivitelezhetetlen lett volna, hanem annak, akinek éjszakai magömlése van, vagy talán kankója(?)férfi/nő esetén.
Nők esetén meg menstruáció gondolhat főként!
Mondjuk áll ott hülyeség is…
"És a nyolcadik napon vegyen elő két gerlicét vagy két galambfiat, és menjen el az Úr elé, a gyülekezet sátorának nyílásához, és adja azokat a papnak"
Kedves barátom, nehogy már egy ateista jobban ismerje mi is áll valójában ott. Akkor most egész arról szól, hogy modern tudomány ismeretébe értelmezzük át a sorokat?????
Inkább tűnik annak, hogy Mózesnek spermafóbiája volt!
Mivel nem általános érvényű volt, így pl orvosoknak nem volt mit megfogadni. Ezért nem is gondolt senki hogy ezt talán általánosítsa.
görögök
óriási különbségek voltak, igazából azok neve maradt fenn, akik munkája megmaradt.
Aristarchus of Samos voltheliocentrizmus első említője i.e 3.század
Heraclides of Pontus föld forog i.e 4.század
"Ami viszont tény hogy a Biblia mindig pontosan fogalmazott és ugyan azt írták benne több ezer évvel ezelőtt is mint napjainkban. "
hahahahahahahahahahahahahaha
Na most már kiröhögöm a vakbelem!
Kezdjük bele
"És monda Isten: Legyenek világító testek az ég mennyezetén, hogy elválasszák a nappalt az éjszakától, és legyenek jelek, és meghatározói ünnepeknek, napoknak és esztendőknek."(1:14)
Égnek nincs mennyezete,és a hold nem világító égitest, oké!
" Bocsáta tehát az Úr Isten mély álmot az emberre, és ez elaluvék. Akkor kivőn egyet annak oldalbordái közül, és hússal tölté be annak helyét." (2:21)
Ezek a dolgok nem így működnek! Sima klónozás lett volna, NEM MÁS NEMŰ EMBER. Máskülönben régen nagy vita lett mikor kiderült nőknek és férfiaknak ugyanannyi az oldalbordája.
"És monda az Úr Isten a kígyónak: Mivelhogy ezt cselekedted, átkozott légy minden barom és minden mezei vad között; hasadon járj, és port egyél életed minden napjaiban."3:14
Kígyók nem esznek port, nem tudom mi hallucinált az író.
naphosszat folytathatnám, becslések szerint száz felett van, attól függ mennyire szigorúan nézzük.
Amit te csinálsz, tudományos eredményeket próbálod vhogyan belemagyarázni az egészben. Így ennek a cél érdekében nagyon szabatosan értelmezed a mondatokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!