A bibliai isten miért gondolja, hogy igazságos egy ártatlan gyereket büntetni a szülei bűnei miatt?
Ez a történet főleg akkor felháborító, ha ismerjük az előzményeket, de most csak a lényeget másolom be:
"Erre Dávid így szólt Nátánhoz: „Vétkeztem az Úr ellen!” Nátán ezt válaszolta Dávidnak: „Így az Úr is megbocsátja bűnödet, s nem halsz meg. De mert ezzel a tetteddel káromoltad az Urat, a fiú, aki született neked, meghal.”" (2Sám 12,13-14)
A gyerek a végén tényleg meghalt.
Te miről beszélsz 39-es? Titus egy tőlem független különálló válaszoló, aki római katolikus, és évek óta itt kommentel. Én meg egy másik ember vagyok. Nehogy már azt találd ki, hogy saját magammal vitázok. 😂🤣
Én megkülönböztetek normális és normálatlan híveket. Titus normális, vele van értelme a hitvitának. Viszont az olyanok, mint a tanúk, hitgyülisek, meg mint ez a kreatti, nem normálisak. Ezért velük nem beszélek, mert időpazarlás.
45.
Ha tudod és a kérdező is elmondta akkor miért nem ignorálod csak és jelented a válaszait?
„De fölösleges ebbe belefolyni mert a kényszeres Isten védelmezéseden úgyse fog áthatolni semmi.”
Isten nem szorul az én védelmemre, én csak egy nézőpontot képviselek, és kifogytál az érvekből, mert a személyemet és a szándékaimat veszed elő. 👋
÷÷÷÷÷÷÷÷
„Ha jól értem, lényegében azt mondod, hogy az istenednek joga van erkölcstelen dolgokat is elkövetni, az embernek meg nem, és arról értekezel, hogy ez miért van így. Ez a logikai gondolatmeneted, ezen az úton próbálod a hitvédelmet a kritika felé tolni.”
Nem jól érted, attól tartok, de lehet, hogy én magyarázom rosszul. Én azt mondom, hogy az erkölcs nem vonatkoztatható Istenre, és emiatt nem is lehet annak viszonylatában értelmezni, mert önellentmondás. Ha Istenre vonatkoznak az erkölcsi törvények, akkor ő nem Isten, hiszen van valami nála nagyobb, aminek ő alá van vetve. Istent erkölcsileg számon kérni nem erkölcsileg helytelen, hanem logikailag. Mert akkor felteszem a kérdést, hogy honnan van az az erkölcsi törvény, és ki hozta azt meg?
Isten nem egy dolog, és nem lehet tárgya dolgoknak. Ez a gondolat megelőzi magát az egész kereszténységet, ezért nem lehet látni, megnevezni, felfogni, elgondolni, ábrázolni, eljátszani stb. Ezt a gondolatot, hogy Isten valamiféle kontingens létező volna, ezt legjobb lenne elfelejteni, mert folyton csak tévútra vezet.
„Ezzel csak az a baj, hogy isten a Bibliában számtalan erkölcstelen dolgot tett. Ha azt mondod, hogy neki ehhez joga van, és egyben jónak is be akarod mutatni, akkor az esetében az erkölcs értelmezhetetlenné válik. Mert isten tehet akármit, a te nézeteid szerint, akkor is jó marad. Márpedig annak megállapításához, hogy valami jó vagy rossz, ítéletet kell mondani.”
Akármilyen erkölcsöt is próbálsz elképzelni, mindenképp lesz valaki, aki felette áll, és ez pedig nem más, mint az, aki először kimondja. Ezt nem tudod megkerülni. Valamire az erkölcsnek muszáj hivatkoznia, amire nézvést bármely ember mérlegelheti annak valóságosságát, márpedig logikai ellentmondás a hivatkozásra vonatkoztatni.
„Látod Titus, ez van abból, amikor próbálják a keresztények menteni a menthetetlent. Csupa zavaros, illogikus ellentmondás.”
Én el tudok számolni azzal, hogy az erkölcsi nézeteim ontológiailag miből fakadnak. De te is? Nem tudom, mivel nem írtad le, azért kérdezem. De tegyük fel, hogy igazad van. Tegyük fel, hogy amit Isten csinált Uriás feleségének fiával, az bűn. De akkor miért bűn? Miért bűn ártatlan embert megölni? És ezt most teljes őszinteséggel kérem, hogy vezessük le az ontológiai eredetét annak, hogy ártatlan ember életének kioltása helytelen. Nem praktikussági szempontból, meg nem lelkiismereti sugallat szempontjából, vagy igazságérzet szempontjából, hanem számoljunk el azzal, hogy hogyan fakad ez az ítélet mondjuk az anyagból vagy a fizikai törvényekből. Én ennek számomra logikailag elfogadható levezetését még sosem hallottam, de fenntartom a lehetőséget, hogy csak elkerült engemet.
„Tehát ha én elküldetek hozzád egy valakit, hogy elmondja neked, hogy két nap múlva golyó által meg fogsz halni, akkor azt még véletlenül se vedd életveszélyes fenyegetésnek, hiszen én csak közöltem veled egy küldött útján a nyers tényeket, hogy mi fog veled történni. Szóval ha én ezt tenném veled, akkor neked még köszönetet is illene mondanod az irányomban, hogy voltam olyan kedves és elmondtam ezt neked. Hiszen én nem foglak megölni, hanem csak a bűneid miatt kapod a megérdemelt jutalmadat.”
Na de hogyha ezt nem ezzel narrálod, hanem azzal, hogy mondjuk egy orvos közli a beteg hozzátartozójával, hogy a beteget nem lehet megmenteni, akkor is fenyegetésnek fogod fel?
„ Én meg egy másik ember vagyok. Nehogy már azt találd ki, hogy saját magammal vitázok.”
Kreatti nagyon dühös rám, némiképp érthető okból, mert eléggé olyan szavakkal illettem korábban, ami rá rossz fényt vet, ezért az ő szemszögéből mi ketten egy oldalon állunk.
"Mert akkor felteszem a kérdést, hogy honnan van az az erkölcsi törvény, és ki hozta azt meg?"
Az miert nem elfogadhato erv szamodra, hogy az emberiseg alakitotta ki aprankent, folyamatosan tanulva a korabbi hibaibol?
"Akármilyen erkölcsöt is próbálsz elképzelni, mindenképp lesz valaki, aki felette áll, és ez pedig nem más, mint az, aki először kimondja."
Tehat aki eloszor felismerte hogy a gyilkossag karos az emberi tarsadalomra, es meghozta azt a torvenyt hogy nem szabad gyilkolni, az szerinted utana szabadon gyilkolaszgathatott meg kedvere?
Attol hogy meghozol egy torvenyt, az rad ugyanugy vonatkozik, attol meg nem fogsz felette allni.
"kifogytál az érvekből, mert a személyemet és a szándékaimat veszed elő."
Nem fogytam ki az érvekből és nem szerettem volna a személyedre vagy szándékaidra semmi rosszat mondani.
Csak megállapítottam hogy értelmetlen a vita. Egy normális vita esetén a felek érvelnek és végül az egyik fél meggyőzi a másikat. Itt erre nincs semmi esély. Ilyen módon értelmetlen folytatni.
Titus Pullo-nak:
"Én azt mondom, hogy az erkölcs nem vonatkoztatható Istenre, és emiatt nem is lehet annak viszonylatában értelmezni, mert önellentmondás. Ha Istenre vonatkoznak az erkölcsi törvények, akkor ő nem Isten, hiszen van valami nála nagyobb, aminek ő alá van vetve. Istent erkölcsileg számon kérni nem erkölcsileg helytelen, hanem logikailag. Mert akkor felteszem a kérdést, hogy honnan van az az erkölcsi törvény, és ki hozta azt meg?"
Már értem, miről van szó. Ez az érv is előkerült már egy vitámban, de akkor sem tudtam elfogadni, és most sem fogom.
Kezdem azzal, hogy a keresztények folyamatosan erkölcsi ítéletet mondanak az istenük felett. Meglepő állítás, de ez az igazság. Isten cselekedeteit ugyanis folyamatosan elbírálják. Talán nem tévedek abban, hogy a tettek pozitív értelmezése is bírálat. Amiért ez a bíralat nem tűnik fel, az azért van, mert mindig csak a jót hangsúlyozzák ki. A keresztény abban hisz, hogy az istene beleszól az ő életébe, és az istennek tulajdonított cselekedetet véleményezi, rendszeresen pozitív véleménnyel. Első körben szeretném ha meglátnád, hogy a keresztény gondolkodásban isten cselekszik, olyan módon, hogy arról az ember véleményt tud formálni. Ez már önmagában hordozza azt, hogy istenről erkölcsi kérdésekben igenis véleményt lehet mondani. Ha megnézzük a Bibliát, abban is azt látjuk, hogy isten folyamatosan cselekszik. Vannak kifejezetten jó cselekedetek is, amikor pl. Az Illés vs. Baál papok konfliktusban nem hagyta magára a prófétáját.
Eddig meg is volnánk ezzel az egésszel, csakhogy a helyzet itt nem ér véget.
A Bibliában isten cselekedetei ugyanis kétarcúak. Fogalmazzunk úgy, hogy egy 21. századi humanista ember már nem tudná azt mondani, bizonyos szentírási szakaszokról, hogy ez "milyen jó". És lám, a keresztények nem is mondják, ami az első utalás arra, hogy nem olyan feddhetetlen a fekete-fehér a Biblia, amint a hívők azt hiszik.
És íme a bizonyíték: nem találsz egyetlen olyan hívőt sem, aki mondjuk a Facebook posztokban isten vallásháborúival kapcsolatos posztokat osztana meg (leszámítva talán a fanatikusokat, de gondolom, hogy ők megfélemlíteni akarnak). Feltehetően azért, mert, ők is tudják, hogy azok a szakaszok nem szépek, hanem taszítóak. Szemben mondjuk János evangéliumával, amibe szép dolgok vannak. A keresztényeknek azonban nem akaródzik kimondani, hogy az istenük olyat is tett, ami rossz. Ilyenkor jönnek azzal, hogy ő erkölcsileg nem megítélhető.
Ha JHVH nem lenne erkölcsileg megítélhető, akkor a jó cselekedetei sem lennének kiemelve. Ha azt mondod, hogy létezik olyan személy, akiről nem lehet véleményt formálni, akkor ne mondjanak róla sem jót, sem rosszat. Ha viszont JHVH jó cselekedeteit ki lehet emelni, akkor a rosszat miért nem? Most itt arra megy ki a játék, hogy isten jó cselekedeteit hirdetni kell, a rosszat meg nem?
Persze időnként a hívők is érzik, hogy valamilyen magyarázatot kell adni, és itt borul el az elméjük. Most nem rád célzok, hanem azokra, akik odáig mennek, hogy szó szerint megindokolnak olyan rémtetteket, mint pl. Dávid ártatlan fiának a halála. Olvasd el a 34. kommentet. Szerinted normális ez az ember? Ha nem a Bibliában lenne ez a történet, feltehetően ő maga is elítélné. Ha mondjuk egy ősi pogány mítosz lenne, azt mondaná ez erkölcstelen. De így, hogy a "szent könyvben" van, már elnézőbb.
Christopher Hitchens szerint ha rá akarod venni rosszra az embereket, ahhoz vallás kell. Igaza van. Ez egyrészt látszik a Bibliából, de látszik a történelemből, a mindennapi életből, és a fanatikus hívők kommentjeiből is. Ezt teszi a vallás, megmérgezi az ember agyát, de most főképpen az ábrahámita vallásokra szűkítem a kört.
Még két dolog röviden.
1. Az, hogy istenre nem vonatkoznak az erkölcsi törvényei, kicsit zavaros. Ez olyan, mintha valamilyen ország kormánya azt mondaná a népnek, hogy hozunk törvényt a rablás ellen, ti nem rabolhattok, de mi bármikor betörhetünk a bankba. Mondjuk kb. ilyen igazságtalanság volt az, hogy Dávid bűne miatt egy ártatlan gyereket büntetett. Ha valakinek meg kellett volna halni, akkor az Dávid. Nem akarnék soha egy ilyen igazságtalan istent szolgálni, aki illogikus döntéseket hoz.
2. Úgy gondolom, az erkölcs evolúció útján alakult ki. De ennek pontos részletei nem ismertek előttem.
Ez egy materialista hiszti.
A gyermek csak kikerült egy nagy rakás nyomorúságot meg vesződséget és egyből a mennybe ment. Dávidnak eléggé fájt a veszteség de ha ezt a fiát aki most is a mennyben él megkérdeznéd, biztos azt mondaná, hogy egyáltalán nem bánja, hogy nem kellett a Földön felnőnie, sőt..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!