Keresztények szerint igazságos hogy pokolra kerül az aki nem bocsát meg az ellene vétkezőknek?
Alábbi Bibliai vers szerint kötelezően meg kell bocsátani az ellenünk vétkezőknek, különben a mi bűneinket sem bocsátja meg Isten.
"Mivel ha megbocsátotok másoknak, amikor vétkeznek ellenetek, a ti mennyei Atyátok is megbocsát nektek. De ha nem bocsájtjátok meg másoknak bűneiket, Atyátok sem bocsát meg nektek." (Mt 6:14-15)
Megpróbálom egy egyszerű jelenkori példán keresztül bemutatni mennyire igazságtalan egy ilyen eljárás. Tegyük fel engem kirabolnak. A rendőrség letartóztatja a tolvajt. Mindketten ott állunk a bíróságon. A bíró megkérdezi tőlem, megbocsátok-e a tolvajnak. Én pedig azt felelem, hogy nem. Kapja meg a büntetést. Erre pedig a bíró azt mondja, mivel nem vagyok irgalmas, nekem sem jár megbocsátás és börtönbüntetésre ítél. A tolvaj viszont azt feleli, megbocsát az ellene vétkezőknek és így szabadon távozhat. Gondolom mondanom sem kell hogy ez mennyire igazságtalan. A bűnelkövetőt jutalmazza az áldozatot pedig bünteti adott esetben. Nem is nevezhető igazságszolgáltatásnak és minden embert felháborítana. Egy ilyen ordító igazságtalanságot keresztények mégis mégis hogy tekinthetnek Isten parancsának?
"Ha pedig Te nem engeded el a barátod kisebb adósságát, akkor a Király azt látja, hogy szivtelen vagy, pedig tanuld kellett volna a jó példából."
Szerinted aki visszakéri a kölcsönt az szívtelen? Akkor mondjuk kölcsönadnál 100 millió forintot és nem kérnéd vissza? :) Ráadásul a példában egy szolga szerepel aki nyilván szegény így szükséges van arra a pénzre.
"Isten jóval több hibát bosájt meg személy szerint, mint amit az ember egymás ellen elkövet. TE elvárod Itentől ezt, de nem utánozod ebben. Érdemtelen vagy a megbocsátásra."
Nem azt írja a Biblia hogy ne ítélkezz? :) Mindegy. Isten sem bocsát meg mindenkinek, vagy megbocsát de előtte megbüntet.
"Biztosan van személyes okod, amiért azt szeretnéd, hogy neked bocsássa meg a bűnödet, de te nem tudod a másiknak megbocsátani...és ezért Istent tartod Igazságtalannak :-) Na de Istent mikor nevezheted igazságtalannak?"
Akkor egyáltalán nem érted. Nem azt írtam hogy Isten igazságtalan, hanem hogy a Bibliai vers igazságtalan. Azt sem írtam hogy másnak nem tudok megbocsátani. Azt írtam nem tudom elfogadni hogy kötelező a megbocsátás mert különben én kapok büntetést.
"Ha te nem tudsz az embertársadnak megbocsátani, milyen ALAPON várod azt, hogy Isten bocsássa meg a vétkedet?"
Olyan alapon hogy a kettőnek semmi köze egymáshoz. Isten sem bocsát meg mindenkinek vagy lehet hogy megbocsát, de előtte megbüntet. Nyilván a bűnelkövető hozzáállása a mérvadó, nem pedig az hogy ő megbocsát-e az ellene vétkezőknek. Különben az a teljesen abszurd helyzet áll elő hogy az áldozat kap büntetést, a bűnelkövető pedig jutalmat.
"Azon is elmélkedhetsz, mi az ami meggátol tégedet a megbocsátásban."
Akkor mondok egy példát. Az illető legyilkolja a családod. A te logikád szerint neked kötelező megbocsátanod. Mondjuk megbánja amit tett, és simán besétál veled a mennyországba büntetés nélkül. Ott fogsz vele pacsizni, miközben legyilkolta a családod? Ha viszont nem bocsátasz meg neki a te logikád szerint neked sem bocsátanak meg, így pokolba kerülsz. A gyilkos meg ha megbocsát másoknak, üdvözül. Tehát a gyilkos a mennyországba jut, te pedig a pokolba. Ugye milyen "igazságos" ? Na ezen elmélkedj kicsit.
A Biblia tele van olyan részekkel, ahol az Istenben hívő emberektől nagyon sokat elvár Isten és bűnös az az ember, aki ezeket nem teljesíti. Szerinted pont ez a rész lenne az, mai nem Istentől származik?
Akkor nézd úgy, hogyha megbocsátasz, akkor biztos, hogy jól cselekszel, ha nem, akkor meg csak esetleg. Úgyhogy ebben az esetben is jó a megbocsátás.
A családom gyilkosával meg nem fogok találkozni a mennyben, mert csak akkor kerülhet oda, ha teljesen megváltozik, azaz egy gyilkossal ott nem tudok találkozni. Meg persze az se biztos, hogy ott meglesznek a földi emlékeink. Jézus azt mondja, hogy olyan lesz az emberek teste, mint az angyaloké és nem fognak házasodni, azaz az egy teljesen más "életmód".
"A Biblia tele van olyan részekkel, ahol az Istenben hívő emberektől nagyon sokat elvár Isten és bűnös az az ember, aki ezeket nem teljesíti. Szerinted pont ez a rész lenne az, mai nem Istentől származik?"
Többek között ez a rész is. Nem gondolhatod komolyan hogy az áldozat büntetése Isten parancsa csak mert nem akar megbocsátani.
"A családom gyilkosával meg nem fogok találkozni a mennyben, mert csak akkor kerülhet oda, ha teljesen megváltozik, azaz egy gyilkossal ott nem tudok találkozni."
Már hogyne találkoznál. Ha a gyilkos megbánja és megbocsát az ellene vétkezőknek akkor keresztény vallás szerint a mennyországba mehet. Tehát ott lesz melledet a mennyországban. Ha viszont te nem bocsátasz meg neki akkor pokolra jutsz és az az abszurd helyzet áll elő hogy a gyilkos kerül a mennybe, az áldozat pedig a pokolba.
"Jézus a kereszten megbocsátott azoknak az embereknek, akik keresztre feszítették Őt. Ezek jogos az elvárása, hogy mi is bocsássunk meg."
És ha nem bocsátok meg szerinted jogos hogy ezért büntetést kapjak? Egyébként Jézus mi alapján bocsátott meg nekik mikor ezek az emberek nem bánták meg amit tettek és nem kértek bocsánatot Jézustól?
"És ha nem bocsátok meg szerinted jogos hogy ezért büntetést kapjak?"
Nem azért kapsz büntetést, mert nem bocsátasz meg, hanem a bűneid miatt, amik nem bocsáttatnak meg. Ha te nem tudsz megbocsátani, az azt jelenti hogy a sérelmed és a haragod fontosabb számodra, minthogy Isten szeretetét közvetítsd. Mivel bűnös vagy, a bűneid hoznak fejedre ítéletet, mert elutasítod az irgalmat. A bűnbocsánatnak van feltétele, ez pedig az, hogy hiszel Krisztusban. Ha nem bocsátasz meg, akkor nem hiszel Krisztus megváltásában sem, aki áldozatával lehetőséget adott minden embernek, hogy letegye bűnei terhét. Te ennek az áldozatnak a hatalmát vitatod, amikor megvonod a bocsánatod.
"Egyébként Jézus mi alapján bocsátott meg nekik mikor ezek az emberek nem bánták meg amit tettek és nem kértek bocsánatot Jézustól?"
Azon az alapon, hogy tudta, hogy meg vannak vezetve, és nincsenek tisztában a cselekedetük mivoltjával. "Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják mit cselekszenek!"
A gyilkossal találkozást úgy kell értelmezni, ha a gyilkos nem változik meg gyökeresen, akkor nem üdvözül. Tehát ha nem lesz egy teljesen más ember, akkor nem tudok majd vele találkozni (feltéve, ha én is a mennybe jutok).
"És ha nem bocsátok meg szerinted jogos hogy ezért büntetést kapjak?"
Igen, jogos. Mivel Jézus Krisztus volt az áldozat az emberek bűneiért, ezért kéri számon, hogy te kinek bocsátasz meg. Ha neked nem lenne egyetlen bűnöd sem, akkor nem kéne megbocsátanod az ellened vétkezőknek, hanem szabadon itélkezhetnél felettük. De ha te nem bocsátod meg másoknak a bűneit, akkor mi alapján várod el, hogy Isten megbocsássa a tieidet? Ahogy Titus Pullo írja. Főleg úgy, hogy Jézus úgy bocsátott meg az ellene vétkezőknek, hogy neki egy bűne sem volt.
"Nem azért kapsz büntetést, mert nem bocsátasz meg, hanem a bűneid miatt, amik nem bocsáttatnak meg."
Ez pont azt jelenti hogy azért kapok büntetést mert nem bocsátok meg :) Ráadásul ez hazugságra kényszeríti az embereket. Ha nem bocsátok meg, büntetést kapok, így kénytelen vagyok azt mondani oké, megbocsátok hogy elkerüljem a büntetést, pedig valójában nem akarok.
"Mivel bűnös vagy, a bűneid hoznak fejedre ítéletet, mert elutasítod az irgalmat."
Hát nem. A saját bűneimet megbánom és megpróbálom helyrehozni, de nem bocsátok meg mindenkinek. Szóval csak azért jutok pokolra mert nem bocsátottam meg.
Tehát szerinted az rendben van hogy egy tömeggyilkos simán besétál a mennyországba mert ő megbocsált az ellene vétkezőknek, de én pokolra jutok mert nem bocsátok meg a gyilkosnak amiért legyilkolta a családom. Szerintem nagyon eltorzult az igazságérzeted.
"Azon az alapon, hogy tudta, hogy meg vannak vezetve, és nincsenek tisztában a cselekedetük mivoltjával. "Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják mit cselekszenek!"
Ez sem igaz. Jézus személyesen beszélt a római helytartóval és volt alkalma felvilágosítani, de ő mégis halálra ítélte. A zsidókkal is számtalanszor beszélt Jézus, mégis meg akarták ölni. Tehát tudták hogy Jézus nem követett el bűncselekményt, mégis meg akarták ölni. Pontosan tudták mit cselekszenek. Hamis vádak alapján akarták megölni.
„Ez pont azt jelenti hogy azért kapok büntetést mert nem bocsátok meg”
De nem igazságtalan. Ha Isten igazságosan mindenkit megítélne, senki nem juthatna hozzá, mert minden ember méltatlan az üdvösségre. Nem az a bűnöd, hogy nem bocsátasz meg. Az a bűnöd, ami a bűnöd amúgy is. Ha nem bocsátasz meg, akkor megkapod az igazságos ítéleted. Ha megbocsátasz, akkor van esélyed arra, hogy Isten nem ítél meg, hanem megkegyelmez.
÷÷÷÷÷÷
„Hát nem. A saját bűneimet megbánom és megpróbálom helyrehozni, de nem bocsátok meg mindenkinek. Szóval csak azért jutok pokolra mert nem bocsátottam meg.”
Ha így gondolkodsz, akkor farizeusi magatartást követsz, Isten irgalmát kísérted. Nincs foglalt helyed az üdvösségen. Nem elég, hogy megbánod a bűneid, és megpróbálod helyrehozni. Miért is volna elég? Azt gondolod, hogy van egy elégséges feltétel az üdvösséghez, amit ha letudsz, akkor Isten legyen szíves téged békén hagyni és nem kérni többet. Na ez az, ami nincs így. Újjá kell születned Krisztusban, nincs félmegoldás, nem tarthatsz fenn magadban semmit, ami csak a tiéd, és Istennek semmi köze hozzá.
÷÷÷÷÷÷
„Tehát szerinted az rendben van hogy egy tömeggyilkos simán besétál a mennyországba mert ő megbocsált az ellene vétkezőknek, de én pokolra jutok mert nem bocsátok meg a gyilkosnak amiért legyilkolta a családom. Szerintem nagyon eltorzult az igazságérzeted.”
Miért, szerinted melyik nehezebb: egy tömeggyilkosnak megtérni és belátni a hibáját, vagy neked elengedni a fájdalmat? Azt gondolod, hogy Istent nem éri akkora sérelem, mert ő nem kötődött annyira a családtagjaidhoz, mint te? Még tulajdon legközelebbi családtagjaid is előbb tartoznak Istenhez, és csak utána hozzád, és az ő szeretete irántuk semmivel sem marad el a tiédhez képest.
Úgyhogy igen, igazságos, hogyha ezért te nem jutsz üdvösségre. Az is igazságos, hogyha a tömeggyilkos nem jut be, de ha ő képes szívből irgalomért könyörögni, te pedig nem, akkor ő előbb jut be, mint te.
÷÷÷÷÷÷÷
„Ez sem igaz. Jézus személyesen beszélt a római helytartóval és volt alkalma felvilágosítani, de ő mégis halálra ítélte. A zsidókkal is számtalanszor beszélt Jézus, mégis meg akarták ölni. Tehát tudták hogy Jézus nem követett el bűncselekményt, mégis meg akarták ölni. Pontosan tudták mit cselekszenek. Hamis vádak alapján akarták megölni.”
Biztos jobban tudod, mint Jézus, aki jelen volt. De amúgy nem, nem tudták, talán egyedül a főpapok lehettek vele tisztában, és Júdás, azok közül, akik közreműködtek a halálában. A keresztnél is csak az egyik lator és a római százados volt az, akik felismerték, a családján és tanítványain kívül. Pilátusnak egy fogoly volt, aki forradalmi ideológiákat beszélt, a rómaiaknak egy kivégzendő rab, a zsidóknak pedig egy hamis messiás, aki nem hozta el a megszabadulásukat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!