Keresztények szerint igazságos hogy pokolra kerül az aki nem bocsát meg az ellene vétkezőknek?
Alábbi Bibliai vers szerint kötelezően meg kell bocsátani az ellenünk vétkezőknek, különben a mi bűneinket sem bocsátja meg Isten.
"Mivel ha megbocsátotok másoknak, amikor vétkeznek ellenetek, a ti mennyei Atyátok is megbocsát nektek. De ha nem bocsájtjátok meg másoknak bűneiket, Atyátok sem bocsát meg nektek." (Mt 6:14-15)
Megpróbálom egy egyszerű jelenkori példán keresztül bemutatni mennyire igazságtalan egy ilyen eljárás. Tegyük fel engem kirabolnak. A rendőrség letartóztatja a tolvajt. Mindketten ott állunk a bíróságon. A bíró megkérdezi tőlem, megbocsátok-e a tolvajnak. Én pedig azt felelem, hogy nem. Kapja meg a büntetést. Erre pedig a bíró azt mondja, mivel nem vagyok irgalmas, nekem sem jár megbocsátás és börtönbüntetésre ítél. A tolvaj viszont azt feleli, megbocsát az ellene vétkezőknek és így szabadon távozhat. Gondolom mondanom sem kell hogy ez mennyire igazságtalan. A bűnelkövetőt jutalmazza az áldozatot pedig bünteti adott esetben. Nem is nevezhető igazságszolgáltatásnak és minden embert felháborítana. Egy ilyen ordító igazságtalanságot keresztények mégis mégis hogy tekinthetnek Isten parancsának?
Ha te nem bocsátasz meg valakinek, miért várod, hogy Isten veled megtegye?
A megbocsátás pedig nem jelenti azt, hogy nincs büntetés egyáltalán, se ember, se Isten részéről.
Nyilván aki megbocsátást vár Istentől annak tennie kell ezért. Például megpróbálja helyrehozni, Isten megbocsátását kéri stb. Az hogy én megbocsátok-e másnak, nem lehet feltétele hogy nekem megbocsát-e Isten, különben az lesz amit fent írtam. A bűnelkövető lesz jutalmazva, az áldozat meg mehet a pokolba.
"A megbocsátás pedig nem jelenti azt, hogy nincs büntetés egyáltalán, se ember, se Isten részéről."
Akkor mi értelme a megbocsátásnak szerinted? Ha így is úgy is büntetés jár a bűnért, akkor felesleges a megbocsátás.
Szia,
Az általad felvetett godolatmenet már az alapjánál téves, ugyanis a Szentírás szerint minden ember a "pokolra" kerül, tekintve hogy a "pokol"-nak fordított szó héber és görög (seol és hadesz) megfelelője egyaránt a halottak tartozkodási helyét jelöli.
Másrészt a megbocsátásra nem Istennek van szüksége, hogy ezáltal üdvözítsen, hanem neked van rá szükséged, hogy el tudd engedni a mások bűne miatt benned kialakult sérelmet. Enélkül nincs gyógyulás a bűn által okozott betegségből.
Harmadrészt az üdvösség nem kiérdemelt jutalom, hanem kegyelmi ajándék.
A Szentírás szerint Isten minden embert feltámaszt a pokolból, akik kegyelmet nyernek azokat az örök életre, akik pedig nem azokat a kárhozatra, ami a második halál. Erről részletesen Jelenések könyve 20. fejezete ír.
Üdv. Péter
"És ha naponta hétszer vétkezik ellened, és hétszer tér vissza hozzád ezt mondva: Megbántam - bocsáss meg neki." Lukács 17:4
Itt azt mondja Jézus, hogy annak bocsássuk, meg aki azt mondja ,hogy megbánta. A megbocsátás feltétele a megbánás. Természetesen az is jó, ha megbocsátunk annak, aki nem kér bocsánatot, de ez nem azt jelenti, hogy úgy kell szeretnünk, ahogy van, inkább sajnálni kell, hogy nem látja be, hogy kárt okozott és rávenni, hogy lássa be. Isten nem igazságtalan.
"A bíró megkérdezi tőlem, megbocsátok-e a tolvajnak. Én pedig azt felelem, hogy nem. Kapja meg a büntetést."
Itt érzem azt, hogy nem ugyanazt érted a megbocsájtás alatt, mint amit Isten kér az embertől.
A megbocsájtás nem azt jelenti, hogy elnézünk minden bűnt és senki se legyen felelős az elkövetett bűnökért. Az említett példában a keresztény magaviselet az lenne, hogy a tolvaj előbb megtérítené azt, amit tőled ellopott, majd ezután te megbocsájtanál - tehát nem fogod a későbbiekben utólag ezt megtorolni rajta.
Nem várja el Isten, hogy nézzük el a bűnt. Sőt, azt sem várja el, hogy puszipajtások legyünk. A megbocsájtás nem ez. A megbocsájtás az, hogy nem fizetsz vissza ugyanúgy bűnnel a másiknak.
És nyilván olyan szeretettel te nem tudsz a bűnös ember iránt lenni, ahogy Isten van irántunk bűneink ellenére.
Az, hogy megbocsátasz, nem jelenti azt, hogy aki bűnt követ el, annak Isten elengedi minden büntetését. A lényeg, hogy Istenre kell bízni az ítéletet és a büntetést, és azt is, hogy mikor és hogyan büntet, ha büntetni akar. Csak ő ismer pontosan minden részletet, minden enyhítő körülményt, és ő igazságosan fog ítélni A MAGA IDEJÉBEN.
A megbocsátás abból indul ki, hogy te sem vagy messze sem tökéletes, neked is sok bűnöd van. Ha úgy gondolod, hogy te nem vagy nagyon bűnös, akkor olvasd el a hegyi beszédet. Jézus paráznának ítéli már azt a férfit is, aki vággyal néz egy nőre. A gyehennára méltónak ítéli azt, aki azt mondja az embertársának, hogy "Bolond". Parancsba adja, hogy szeresd ellenségedet stb.
Mindenki iszonyatos mennyiségű bűnt elkövet, ezért mindenkinek nagyon égető szüksége van, hogy Isten megbocsásson, sőt arra is, hogy jóval kisebb büntetést kapjon annál, amit érdemel. Ha te egyszer is azt mondtad éltedben valakinek, hogy "hülye", már akkor abban a pillanatban a pokol lenne az igazságos büntetés. Az, hogy most nem a pokolban vagy, az azt jelenti, hogy Isten enyhébb büntetést adott, sőt valószínűleg teljesen büntetés nélkül hagyja ezt a bűnödet.
Zsolt 130:10-14
"Nem vétkeink szerint bánik velünk, nem bűneink szerint fizet nekünk. Mert amilyen magasan van az ég a föld fölött, olyan nagy a szeretete az istenfélők iránt. Amilyen messze van napkelet napnyugattól, olyan messzire veti el vétkeinket. Amilyen irgalmas az apa fiaihoz, olyan irgalmas az ÚR az istenfélőkhöz. Hiszen tudja, hogyan formált, emlékszik rá, hogy porból lettünk."
Ezek nem csak szép szavak ez a valóság. Ha Isten folyamatosan nem bocsátana meg, és nem enyhítené, nem halasztaná el, vagy akár nem engedné el teljesen a büntetéseket, akkor közel 8 milliárd ember halálhörgésétől és kínjaitól lenne hangos az egész világ éjjel és nappal.
Attól függetlenül, hogy ez Isten elvárása, hogy mindenkinek szívből bocsássunk vagy, vagyis engedjük el a vétkes minden tartozását, ahogyan Isten is elengedte nekünk, attól ez még nem könnyű, főleg, ha a bűn súlyos volt ellenünk. Ezért Isten ebben is feljánlja a segítségét és a türelmét és törődését, és nem kárhoztat azért, hogy a megbocsátás folyamata lassú vagy közben vétkezel. A lényeg, hogy ne add fel a küzdelmet azért, hogy elérd azt az állapotot, amikor már nincs neheztelés a szívedben az ellen, aki vétkezett ellened. Lásd pl. József történetét, ahol Józsefet a saját testvérei meg akarják ölni, aztán eladják rabszolgának. Neki sem ment rögtönn megbocsátani, és közben vétkezett is a testvérei ellen. De hála Istennek a vége az lett, hogy egymás karjaiban sírtak, és ünnepelték, hogy helyreállt közöttük a béke.
üdv Stefán
Én még abban az esetben is igazságtalannak érzem a kötelező megbocsátást ha az ellenem vétkező személy bocsánatot kér tőlem. Nyilván Isten figyelembe veszi hogy az illető megbánta amit tett és ez lehet enyhítő körülmény de ettől az elkövetett bűn még ott van. Az pedig teljesen abszurd hogy az áldozat járjon rosszul ha nem bocsát meg. Fenti példánál így lenne igazságos :
1, A tolvaj nem kér tőlem bocsánatot. Nem is bocsátok meg neki. 10 év börtönbüntetést kap.
2, A tolvaj megbánta, bocsánatot kért tőlem, de nem bocsátok meg neki. Enyhítést kap, így 5 év börtönre mérséklődik a büntetés.
3, A tolvaj megbánta, bocsánatot kért tőlem és én megbocsátok neki. A bíróság felmenti.
Persze Isten akkor is dönthet úgy hogy nem bünteti meg ha én nem bocsátok meg neki, és dönthet úgy hogy megbünteti a tolvajt akkor is ha én megbocsátok.
A Biblia szerint viszont kötelező a megbocsátás különben az áldozat jár rosszul, ami bárhogy nézzük igazságtalan.
Korrigálnám egyik mondatomat: "A pokol lenne az igazságos büntetés." Jobb lett volna így írni "A pokol lenne a jogos büntetés." Joga lenne Istennek így büntetni már egy bűnért is, ha akarná. Hogy a gyehenna (örök tűz), és előszobája az alvilág (hádész) pontosan milyen, arról nekem fogalmam sincs. Elég azt tudnom, hogy mivel Isten nincs ott, nincs szeretet, törődés, öröm, jóság, hűség, szelídség stb. és megbocsátás sem irányomban. Ez nekem elég ahhoz, hogy ne akarjak oda jutni. Egyébként személyesen abban hiszek, hogy aki elkárhozik, annak az embernek teste és lelke elpusztul egy adekvát büntetés után, tehát a pokol nem örök szenvedés. Ezt a Mt 10:28 alapján mondom.
üdv Stefán
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!