Akik igaznak gondolják a Biblia minden szavát, hogy lehet, hogy Máténál és Lukácsnál eltérő egy történet?
Máténál Betlehemben megszületett a kis Jézus, majd bölcsek jöttek, de el kellett onnan menekülnie József családjának Egyiptomba.
Lukácsnál Jézus születése után nyolc nap múlva Jézust körülmetélték, és még 33 napig kellett ottmaradnia az asszonynak Mózes törvénye szerint, az ő tisztulásának napjaira. Így tehát a negyven napos Jézust felvitték a néhány kilométerre lévő Jeruzsálembe, hogy Mózes törvényei szerint áldozatot mutassanak be a templomban. Az áldozat bemutatása után elmentek Názáretbe.
Jajj, ne, és tovább olvastam...
"Máté kihangsúlyozza, hogy Jézus születésekor történt ez"
Pontosan: A mikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Bethlehemben, Heródes király idejében, ímé napkeletről bölcsek jövének Jeruzsálembe
Igen, leírta, mikor játszódik a sztori, nehogy valaki máskorra gondoljon+előző hozzászólásom.
"A bölcsek fél óra alatt ott voltak a csecsemőnél, hiszen amikor Jézus megszületett, Betlehemben volt, és amikor megszületett Jézus, akkor jöttek a bölcsek."
Nem írom le még egyszer, előző pont+előző hozzászólás.
"Mennyi idő alatt kellett volna visszatérniük a bölcseknek Heródeshez?"
"Elmenvén, szorgalmatosan kérdezősködjetek a gyermek felől, mihelyt pedig megtaláljátok, adjátok tudtomra"
Tehát mivel nem volt se kiplakátolva, se kivetítve Full Hd, ezért lassabban terjedtek a hírek.
Tehát akkor, amikor megtudják hol vannak.
"Két év múlva?"
Miért lenne 2 év? Gondolkozz.
A többire nem is reagálok, nagyon összekuszáltad a dolgokat.
Először is a két evangelista eltérő forrásból dolgozott. Máté tanítvány volt, Lukács pedig külön is kihangsúlyozza, hogy ő nem szemtanú, hanem mindennek utánajárt (mai kifejezéssel oknyomozó riporter).
Másodszor Máté nem írja, hogy a bölcsek rögtön Jézus születésekor értek volna oda. Sőt éppen ellenkezőleg: Jézust nem újszülöttként említi, hanem kisgyerekként (a koiné nyelvben erre külön kifejezések vannak). Vagyis eltelt némi idő a születése óta. A kronolkronológiához hozzátartozikb hogy a betlehemi gyerekgyilkosságok után Heródes ágynak esett és aztán bele is halt. Heródes halála i.e. 4 elején volt, vagyis a mészárlás i.e. 5-ben történhetett. Mivel a két év alatti fiúgyermekeket ölette meg, nem tudhatta pontosan Jézus születésének idejét -ami i.e. 7 őszére esett- ezért kellett ez a túlbiztosítás.
Ha Mária a jeruzsjeruzsálemi szertartások után visszatért Názáretbe, ez nem zárja ki azt, hogy később Betlehembe utazzon -akár csak átmeneti időre-, ahol aztán találkozott a látogatókkal...
Olyat sehol nem ír a Biblia hogy Bethlehemböl indultak volna Egyiptomba.
De lehetséges, hogy Bethlehemböl meg az is hogy Názárethböl. Konkrétan nem tudjuk honan indultak.
Anyit tudunk hogy Józsefnek álomban megjelent az Úr angyala, felkelt és elindult, de gyanitom hogy a saját ágyába aludt, gyanutlanul.
Ezt a történetet Lukács kihagyja.
"Olyat sehol nem ír a Biblia hogy Bethlehemböl indultak volna Egyiptomba.
De lehetséges, hogy Bethlehemböl meg az is hogy Názárethböl. Konkrétan nem tudjuk honan indultak."
Konkrétan nincs leírva, de erősen kétlem, hogy Názáretből indultak Egyiptomba.
Elmondom miért:
Máté 2,13 ímé megjelenék az Úrnak angyala Józsefnek álomban, és monda: Kelj fel, vedd a gyermeket és annak anyját, és fuss Égyiptomba, és maradj ott, a míg én mondom néked; mert Heródes halálra fogja keresni a gyermeket.
2,16 Ekkor Heródes látván, hogy a bölcsek megcsúfolták őt, szerfölött felháborodék, és kiküldvén, megölete Bethlehemben és annak egész környékén minden gyermeket, két esztendőstől és azon alól, az idő szerint, a melyet szorgalmasan tudakolt a bölcsektől.
Na most, Heródes Betlehembe és annak környékére küldetett. Názáretet ugye nem nevezhetjük környéknek. Ha Názáretben lettek volna, akkor miért küldené el onnan őket? A prófécia is Betlehemről szólt, ahogy Heródes megtudakolta, nyilván Názáretre nem is gondolt akkor.
Tehát ez egy.
A másik:
2,22 Mikor pedig hallá, hogy Júdeában Arkhelaus uralkodik, Heródesnek, az ő atyjának helyén, nem mert vala oda menni, hanem minthogy álomban meginteték, Galilea vidékeire tére.
2,23 És oda jutván, lakozék Názáret nevű városban, hogy beteljesedjék, a mit a próféták mondottak, hogy názáretinek fog neveztetni.
Tehát Júdeába akart menni, de Galileában kötött ki. Vajon miért akart oda menni? Talán mert júdeai Betlehemből indultak és oda akart visszamenni.
És még valami, ha Názáretből indultak volna, akkor kvázi Júdeán keresztül kellett volna menekülniük Egyiptomba. Na, pont hogy a júdeai Betlehem környékétől óvakodtak. :D
Szóval szerintem elég erős az a Betlehemből indultak dolog.
Balinhun
Probléma az, hogy ha te ilyeneket állitasz akkor valoszinuleg középiskola termtudományi tárgyainál nem voltál ott, én oldalamat bizonyitékok támasztják alá, tiédet szentnek hitt könyved, de amennyi vallás annyiféle teremtéstörténet.
Mivel szerinted istened sugallta azokat, igy abszolut felesleges veled vitázni.
Csak azt sajnálom, hogy amit leirtam valószinűleg el sem olvastad, vagy ha megtetted, akkor nézz utána igazat irtam le. Ha egyböl bibliádért nyulsz akkor jobb ha csak azt bujod, ha témával kapcsolatos szakirodalomért, hogy ellenorizd, akkor már megérte leirnom.
Cél az lenne, hogy kritikusan olvass, gondolkodj, és ezt vetitsd ki mindenre, saját világnézetedre is!
#84
Jók az érvid és gondolatmeneted,de ne hagyuk figyelmen kivül Lukácsot, József és Mária elindultak a népszámlálásra Názárethböl Jeruzsáleme. Dr nem értek föl mert közbe Máriát elérte a szülés ami Bethlehembe történt a fogadoháznál, aztán felmentek Jeruzsálembe és aztán haza Názárethbe.
***Luk 2:3 Mennek vala azért mindenek, hogy beírattassanak, ki-ki a maga városába.
Luk 2:4 Felméne pedig József is Galileából, Názáret városából Júdeába, a Dávid városába, mely Bethlehemnek neveztetik, mivelhogy a Dávid házából és háznépe közül való volt;
Luk 2:5 Hogy beírattasék Máriával, aki neki jegyeztetett feleségül, és várandós vala.
Luk 2:6 És lőn, hogy mikor ott valának, betelének az ő szülésének napjai.
Luk 2:7 És szülé az ő elsőszülött fiát; és bepólyálá őt, és helyezteté őt a jászolba, mivelhogy nem vala nekik helyük a vendégfogadó háznál.***
Aztán felvitték Mriát Jeruzsálembe mikor beteltek a megtisztulás napjai, és a szertartás után visszatértek haza Názárethbe mert ott volt Józsefnek és máriának az othona.
Luk 2:39 És mikor mindent elvégeztek az Úr törvénye szerint, visszatérének Galileába, az ő városukba, Názáretbe.
Máté kihagyja a Jeruzsálembe való szertartást, Lukács kihagyja az Egyiptomba való menekülést, de a születéstöl az Egyiptomba való indulásig el kellet teljen valamenyi idő, a pontos időtartamot nem tudjuk de minimum 2hónaptol maximum 2 évig bármikor lehetett.
Lukácstol tudjuk hogy Jeruzsálemböl a szertartás után Názárethbe vagyis haza indultak rögtön. Persze ezt nem kötötték senkinek az orrára,és még a keleti bölcsek sem tudták, a köztudatban mindenki úgy tudta hogy Bethlehembe vannak.
Azt is figyelembe kell vennünk hogy Bethlehembe nem voltak rokonjai a szülöknek mert akkor nem a fogadoház istlójában szült volna Mária.
Miért indultak volna Bethlehemböl Egyiptomba?
„Dr nem értek föl mert közbe Máriát elérte a szülés ami Bethlehembe történt a fogadoháznál, aztán felmentek Jeruzsálembe és aztán haza Názárethbe.”
Javaslom, nézz meg egy térképet. Názáret van fent, több, mint 100 kilométerre Jeruzsálemtől. Jeruzsálemet elhagyva, alatta van 2-3 kilométerre Betlehem. Mi az, hogy nem értek Jeruzsálembe, és ezért szálltak meg Betlehemnél? Jeruzsálemet el is hagyták, és az úti céljuk amúgy is Betlehem volt, nem Jeruzsálem, ahogy az általad idézett részből is kiderül.
„Miért indultak volna Bethlehemböl Egyiptomba?”
Azért, mert Máténál ezt olvassuk:
„ A mikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Bethlehemben, Heródes király idejében, ímé napkeletről bölcsek jövének Jeruzsálembe”
„ És elküldvén őket Bethlehembe, monda nékik: Elmenvén, szorgalmatosan kérdezősködjetek a gyermek felől, mihelyt pedig megtaláljátok, adjátok tudtomra, hogy én is elmenjek és tisztességet tegyek néki.”
Tehát Máténál tudjuk, hogy a bölcsek Betlehembe mentek, és ott találták meg Jézust. És azt is tudjuk, hogy ez akkor történt, amikor Jézus megszületett. Lukácsnál azt olvassuk, hogy születés után a tisztulás után 40 nap múlva a születést követően elmentek Jeruzsálembe, majd Názáretbe. A két történet még mindig szöges ellentétben van egymással.
És akkor a bölcsek elmentek: „ És elküldvén őket Bethlehembe, monda nékik: Elmenvén, szorgalmatosan kérdezősködjetek a gyermek felől, mihelyt pedig megtaláljátok, adjátok tudtomra, hogy én is elmenjek és tisztességet tegyek néki.” Szorgalmatosan kérdezősködtek, így megtudták, hogy az általuk keresett egyének már Názáretben vannak; ezért utánamentek. Onnan meg haza...
Az nem érv, hogy valamit nem ír az evangélista: tulajdonképpen semmit nem ír egyik sem Jézus gyemek- és fiatalkoráról.
Bocs, de nem olvastam el minden egyes választ, úgyhogy lehet, hogy valakit ismételek. Heródes, amikor végleg becsavarodott, meggyilkoltatott Betlehemben minden két éves és annál fiatalabb fiúgyermeket, a bölcsektől megtudott idő szerint. Azaz hozzávetőleg két év telt el addig, amíg Heródes rájött, hogy a bölcsek rászedték, és csak ezután rendezett mészárlást (Mt 2,16). Vagyis Józsefnek és Máriának rengeteg idejük volt arra, hogy nyolcadnapra körülmetéljék Jézust, és felvigyék Jeruzsálembe.
Nem sokat tudunk ezekről a bölcsekről, csak annyit, hogy messziről jöttek, Izraelen kívülről. Annyit tudunk, hogy egy általuk látott csillag vezette őket Jeruzsálembe, ahol útmutatást kaptak, és a csillag vezetésével eljutottak Betlehembe. Az sem derül ki, miért is álltak meg Jeruzsálemben kérdezősködni, talán azt gondolták, hogy megérkeztek. Máté annyit mond, hogy miután meglátogatták a csecsemő Jézust, és ajándékokat adtak neki, álomban megintették őket, hogy ne menjenek vissza Heródeshez, ezért más úton indultak haza. A következő mondat azt mondja, hogy miután hazamentek, azután szólt az angyal Józsefnek, hogy meneküljenek Egyiptomba. Csakhogy bár a magyar fordításból az következik, hogy a bölcsek hazatérte után jött az álom, a görög szövegből ez nem következik, és nem is logikus. A bölcsek útja hazafelé ugyanúgy hetekig, hónapokig tarthatott, József és családja szempontjából pedig irreleváns, hogy mikor értek haza, csakúgy, mint az, hogy mikor indultak. Nem a bölcsek hazatérte után kapott József angyali figyelmeztetést, hanem az ő hazatérésük után, azaz Názáretben.
Még két dolog: Dávid háza Betlehemből származik, azaz Józsefnek és Máriának oda kellett menniük, nem szükségből álltak meg ott, mivel beindult a szülés.
A másik, hogy amennyiben igaz lett volna, hogy Názáretben biztonságban lettek volna Heródestől, akkor miért küldte őket az angyal Egyiptomba, ahelyett, hogy Galileába küldte volna őket? Valószínűnek tartom, hogy Heródes is szorgalmasan tudakozódott, hogy kik laktak még Betlehemben az adott időszakban, és kiknek volt olyan idős fiúgyermekük, mint amilyenekre vadászott.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!