Akik igaznak gondolják a Biblia minden szavát, hogy lehet, hogy Máténál és Lukácsnál eltérő egy történet?
Máténál Betlehemben megszületett a kis Jézus, majd bölcsek jöttek, de el kellett onnan menekülnie József családjának Egyiptomba.
Lukácsnál Jézus születése után nyolc nap múlva Jézust körülmetélték, és még 33 napig kellett ottmaradnia az asszonynak Mózes törvénye szerint, az ő tisztulásának napjaira. Így tehát a negyven napos Jézust felvitték a néhány kilométerre lévő Jeruzsálembe, hogy Mózes törvényei szerint áldozatot mutassanak be a templomban. Az áldozat bemutatása után elmentek Názáretbe.
Süttürüttü
"De miből lehet tudni, hogy ki mekkora részét veszi figyelembe a Bibliának?"
Ezt te is tudhatod meg bárki, nagyon egyszerü(meg nehéz is)
Ehez kell sok Biblia olvasás és tanulmányozás(ami mindig töbnél több kell hogy legyen) másképp nem megy.
Ez nem azt jelenti hogy bárkinek a kis újjába van az egész, mindég "valamit, többet" tanulunk belőlle.
Ha valaki kivesz egy igehelyet vagy részt és csak arra épti fel a Biblia mondanivaloját könnyen ellent mondásba ütközik.
Én ha tanulmányozk egy részt(témát)figyelembe kell hogy vegyem, a többi hasonló vagy hozzátartozó, kijelentéseket, értelmeket, beszédeket, utalásokat, célzásokat.
Egy példa: el kezdem tanulmányozni és meg akarom érteni hogy mi a teljes igazság , mi a Biblia mondanivalója arrol a gyilkosságrol amit nem akaratbol követek el. Nem elég egy helyröl értelmezzem mert ellentmondásba ütközök, az összes többi evvel érintett igéknek a mondanivaloját figyelembe kell hogy vegyem.
Mai példával olyan a Biblia mint a puzzle, ki kell rakni az összes kockát hogy láthassam a képet.
Egy igazi keresztény ha látja hogy bajldik a barátja a "kockával" akkor odanyujt neki egy másik kockát segit neki és ez által mindketten közzeleb jutnak a "képhez" és nem "marházzák"egymást- mindketten többet fognak tudni.
Van a másik osztály amelyik két külömböző darabkábol értelmezik a képet és figyelem nélkül veszik a többit és mindeggyik azt állitja hogy az ő meglátása az igaz és megkezdődnek az ellentmondások.
Ez a Biblia tanulmányozás elve és strukturája és szabálya.
Ézs 28:10 Mivel parancsra új parancs, parancsra új parancs, szabályra új szabály, szabályra új szabály; itt egy kicsi, ott egy kicsi.
Apcs 17:11... úgymint kik bevevék az igét teljes készséggel, naponként tudakozva az írásokat, ha úgy vannak-e ezek.
Ez az ha valaki mond valamit a Bibliábol kell ellenőrizzük.
És ami a legfontosabb.
Ján 14:26 Ama vigasztaló pedig, a Szent Lélek, akit az én nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe juttatja mindazokat, amiket mondottam nektek.
És az Ima.
***Feladat! Ellentmondás e?
Kísért Isten gonosszal, vagy sem?
(Jak 1:13) Senki se mondja, mikor kísértetik: Az Istentől kísértetem: mert az Isten gonoszsággal nem kísérthető, ő maga pedig senkit sem kísért.
Ezzel szemben:
(1Móz 22:1) És lőn ezeknek utána, az Isten megkísérté Ábrahámot, és monda neki: Ábrahám! S az felele: Ímhol vagyok.***
Süttürüttü vagy bárki,mi a magyarázat?
***@ A Bölcsek megérkezésénél még nem forgott veszélyben a Gyermek élete
De igen, mert pontosan ekkor született meg a gyilkos terv.**
Máté 2:8 És elküldvén őket Bethlehembe, monda nekik: Elmenvén, szorgalmatosan kérdezősködjetek a gyermek felől, mihelyt pedig megtaláljátok, adjátok tudtomra, hogy én is elmenjek és tisztességet tegyek neki.
Versus
Máté 2:16 Ekkor Heródes látván, hogy a bölcsek megcsúfolták őt, szerfölött felháborodék, és kiküldvén, megölete Bethlehemben és annak egész környékén minden gyermeket, két esztendőstől és azon alól, az idő szerint, amelyet szorgalmasan tudakolt a bölcsektől.
Ekkor már a Bölcsek a hazájukban vannak.
**@ Én ugy értelmezem ahogy Jézus tanitott: "viszont meg van írva"
Csak az a baj, hogy nem csak Lukács írt, hanem Máté is, s a kettő nem tökéletesen passzol:
"AZUTÁN, HOGY [a bölcsek] ELMENTEK, megjelent Józsefnek álmában az Úr angyala, s ezt mondta neki: Kelj föl, fogd a gyermeket és anyját, menekülj Egyiptomba, s maradj ott, amíg nem szólok, mert Heródes keresi a gyermeket, meg akarja ölni. Fölkelt, s MÉG AKKOR ÉJSZAKA fogta a gyermeket és anyját, és elmenekült Egyiptomba." (Mt 2,13-14)**
Pontosabban.
Máté 2:12 És mivel álomban meginttettek, hogy Heródeshez vissza ne menjenek, más úton térének vissza hazájukba.
Máté 2:13 Mikor pedig azok visszatérnek vala, íme megjelenék az Úrnak angyala Józsefnek álomban, és monda: Kelj fel, vedd a gyermeket és annak anyját, és fuss Egyiptomba, és maradj ott, amíg én mondom neked; mert Heródes halálra fogja keresni a gyermeket.
Az a helyzet hogy a Bölcsek már hazájukban voltak mikor az angyal figyelmeztette Fózsefet.
A másik hogy az angyal elöre figyelmeztette és a jövöben fog megtörténninem akkor- "FOGJA"
A harmadik meg az hogy semmi de semmi nem utal arra Máténál hogy Bethlehembe maradtak mozdulatlanul addig mig a Bölcsek hazájukba érkrztek.
A negyedik hogy a születéstöl a gyilkolászásig kb 2 év telt el.
Az ötödik nem házukban,vagy othonukban hanem csak házban.
**Józseféknek azonnal és minél messzebbre kellett távozniuk.**
Csak ekkor már Názárethbe voltak.
**Amit magyarázol, hogy kényelmesen megvárták a tisztulást, majd Jeruzsálembe mentek a legveszélyesebb helyre, majd onnan ráérősen Názáretbe, aztán eladták a házukat, s úgy menekültek Egyiptomba egy hülyeség, egy marhaság, s nem biblikus.**
A Szentlélek mikor ihlette Lukács evangéliumát akkor ezek szerint hazudott nem?
Lukács evangéliuma nem biblikus?
Itt aki nem biblikus az a te elméleted, mert kevered az idöt és a kronologiát és a sorrendet.
***@ Ne feledjük az Evangéliumok nem egy levezetett napló. Történetek vannak leirva amit az egyik emlit a másik nem oda-vissza. Nem egy pontos kronologiai sorrend.
Bravo! Akkor talán nem kéne a Lukácsi beszámoló időrendjét szorosan értelmezni, mert akkor hülyeség jön ki belőle. A jeruzsálemi szertartás után nem mehettek azonnal Názáretbe. Lukács szorosan véve valóban ezt írja, de ez nem lehetséges ha igaz a Máté féle beszámoló is.***
Mind a kettö iaz es passzol csak a te elméletednek nem.
**÷@ Nem azonnal, hanem rá 3 ora 14 perc muva indultak hazafele. Most komolyan mit csinálhattak még egy két hónapos Babával?
Mondjuk a néhány kilométerre levő betlehemi otthonukba térnek vissza, amiről Lukács semmit sem tud.***
Azért nem tud mert nem is volt ott házuk.
Máté se tud ezt csak te állitod.
Sehol se emliti Máté a "házuk" vagy "othonuk" vagy " hazájuk" szót ezt te erölteted rá.
Máté azt mondja hogy házba Máté 2:11 És bemenvén a *házba*, ott találák a gyermeket anyjával, Máriával; és leborulván, tisztességet tőnek neki; és kincseiket kitárván, ajándékokat adtak neki: aranyat, tömjént és mirhát.
Az elöző ige meg helyet mond.Máté 2:9 Ők pedig a király beszédét meghallván, elindulának. És íme a csillag, amelyet napkeleten láttak, előttük megy vala mindaddig, amíg odaérvén, megálla a *hely* fölött, ahol a gyermek vala.
Nem házukat sem nem othon vagy othonukat emlit!
**Miért ne lehetett volna betlehemi otthonuk? Máté mindenesetre azt írja, hogy egy házban laktak.**
A laktak szót értelmezést te rakod hozzá hogy a kigondolásod megálja a helyét.
**@ Most már nem vett hanem csinált?
A telek és az építőanyag mindig pénzbe kerül, de ügyes ember, mint az ácsok olcsón megoldják.**
Egyre jobb :) vettek is csináltak is :)
De az áldozat bemutatására nem volt pénzük hanem a szegény családhoz illő áldozatára volt csak.
Ezzel azt akarod sugallni hogy József és Mária hanyagok vagy nem tették meg a tőllük telhetöt.
***@ Mert a felházban már nem volt hely!
Amikor megérkeztek valóban még nem volt házuk, de miért ne lehetett volna később?***
Akkor lássuk az elméleted ellentmondását!!
Ha már a születésnél a Bölcsek ott voltak és az angyal akkor figyelmeztette volna Józsefet miért akart mégis Jozsef házat venni vagy csinálni Bethlehemben,hiszen azt állitod! Nem vette komolyan az angyal üzenetét és nem indultak minél hamarabb egyiptomba?
Miért is ne? Jozsef elöbb épitett egy házat hátha az angyal hazudik nem? Kedves Szp?
**Miért ne telepedhettek volna le Betlehembe? Lukács valóban nem tud erről, érződik az írásán, hogy ő csak egy átmeneti tartózkodással számol.**
Máté se tud erröl hogy letelepedtek volna Bethlehembe. Erröl csak te tudsz!
Az elmélkedést veled befejeztem mert nem Biblikusan vitázol hanem összeesküvösen!
Azért Jézus kísérje utadat.
Genezis:
"Mai példával olyan a Biblia mint a puzzle, ki kell rakni az összes kockát hogy láthassam a képet. "
Teljes mértékben megértem ezt a hozzáállást, hiszen a tudomány is pontosan ugyanezen az elven működik. A sok felfedezett kis puzzledarabot megfelelő sorrendben kell egymás mellé és mögé rakni ahhoz, hogy helyes képet kapjunk a világ működéséről. Egy dolog, jelenség sok dolog függelme, ill. sok más dolog függ tőle, tehát ugyanúgy nem lehet kiemelni egy-egy darabot és önmagában vizsgálni, mert tévútra visz, helytelen következtetésre jut a vizsgáló.
Ezek miatt tényleg teljes mértékben egyetértek a hozzáállásoddal.
Ellenben azt írod:
"Egy igazi keresztény ha látja hogy bajldik a barátja a "kockával" akkor odanyujt neki egy másik kockát segit neki és ez által mindketten közzeleb jutnak a "képhez" és nem "marházzák"egymást- mindketten többet fognak tudni. "
Ez ugyancsak így működik a tudományban is. Ha egy biológus nem tud zöldágra vergődni egy jelenséggel kapcsolatban, akkor gyakorta kéri kémikusok, biokémikusok, genetikusok vagy más tudományág képviselőinek segítségét, hiszen mindenhez nem érthet az ember, mindig csak egy célirányos, speciális ág az, amit nagyon profin ki tud tanulni, csak így tud új felfedezéseket tenni, összefüggéseket feltárni. Ennek viszont folyománya az, hogy nagyon sok más dolog nem tartozik a tanulmányi, vizsgálódási körébe, legfeljebb hobbi szinten. Ezért van szüksége minden más tudományág művelőjére, azok szakértelmére és vica versa.
Azonban, ez a kérdés alatt a kérdező is másként látja a dolgokat, te is másként látod a dolgokat, Coccomaci is másként látja a dolgokat, szp72 is, meg talán volt még hozzászóló aki megint csak másként látja, értelmezi a kérdező által említett jelenséget, vélt vagy valós anomáliát. Viszont akármelyikőtök is nyújt bármilyen puzzledarabot a másiknak, a másik elutasítja azt, mondván az nem jó oda, nem oda való, nem illeszthető be a képbe, miközben aki a puzzledarabot nyújtja, váltog állítja hogy de igen, az a helyes puzzledarab ami hiányzik.
No ezek a különbségek miért vannak, ha a Biblia teljesen egyértelmű és tévedhetetlen? Hogyan lehetne azt eldönteni, hogy az adott puzzledarab tényleg jó oda avagy sem?
Továbbá írod:
"Van a másik osztály amelyik két külömböző darabkábol értelmezik a képet és figyelem nélkül veszik a többit és mindeggyik azt állitja hogy az ő meglátása az igaz és megkezdődnek az ellentmondások."
Jelen kérdésnél mindenki meg van róla győződve, hogy ő maga látja helyesen a képet és illeszti a megfelelő helyre az adott puzzle-t. Márpedig csak egyvalakinek lehet igaza, hiszen a négyféle kép, vélemény - kisebb-nagyobb mértékben - ütközik egymással, nem konzisztensek egymással. Tehát vagy három vagy négy hibás világkép rajzolódik ki, miközben mindenki figyelembe próbál venni minden apróságot, ami csak található az evangéliumokban a témával kapcsolatban.
Tehát egy laikus - nevezzük most kezdő hívőnek - mi alapján tudja így eldönteni ezen kérdésre érkezett és érkező válaszok alapján, hogy ki értelmezi jól a dolgokat, vagy egyáltalán biztos-e, hogy legalább egyvalaki helyesen látja a képet?
-----
"***Feladat! Ellentmondás e?"
Tőlem ilyet ne kérdezz, mert számomra semmit se jelentenek ezek a passzusok, nem tudok érdemben semmit válaszolni, találgatni meg nem akarok. Az egyiket legalább nagyjából el tudom helyezni, hogy mivel kapcsolatos (Ha jól gondolom, Ábrahámról van szó, akinek le kellett volna gyilkolnia a saját gyerekét Isten parancsára a fáma szerint), viszont a másikkal még talán sosem találkoztam. Tehát én semmiképpen sem vagyok illetékes a kérdés megválaszolásában.
Viszont hasonló anomáliának látom laikusként, mint a kérdező által felvetett anomáliát, így kíváncsi vagyok, hogy a különböző felekezetek hogyan vélekednek a kérdésről. Szerintem ki is írom kérdésben, meglátjuk kik és mit válaszolnak rá, milyen véleménnyel vannak róla.
A legutolsó hozzászólásodban pedig megint felleltem egy dolgot, amit már előzőleg is olvastam. Akkor is akartam rá írni, de most már nem hagyom szó nélkül:
"Máté 2:8 És elküldvén őket Bethlehembe, monda nekik: Elmenvén, szorgalmatosan kérdezősködjetek a gyermek felől, mihelyt pedig megtaláljátok, adjátok tudtomra, hogy én is elmenjek és tisztességet tegyek neki."
Te tényleg elhiszed, hogy Heródes tényleg csak tisztességet akart tenni a gyermek előtt? Nem sokkal valószínűbb (főleg a későbbi történések ismeretében), hogy már akkor is csak megtalálni akarta a gyermeket hogy likvidálja, és csak azért mondta a bölcseknek hogy csupán tisztességet akar tenni, hogy azok ne fogjanak gyanút és biztosabban elárulják neki a gyermek hollétét ha rábukkannak?
Így kívülállóként ez sokkal inkább passzolna Heródes mentalitásához, és a körülményeket figyelembe véve sokkal inkább valószínűsíthető is szerintem, semmint hogy Heródes (nagy hatalommal bíró uralkodó létére) tényleg csak fejet hajtani és térdet roggyantani járult volna egy újszülött elé?
Kronologia
Luk 2:1 És lőn azokban a napokban, Augusztus császártól parancsolat adaték ki, hogy mind az egész föld összeirattassék.
Luk 2:2 Ez az összeírás először akkor történt, mikor Szíriában Cirénius volt a helytartó.
Luk 2:3 Mennek vala azért mindenek, hogy beírattassanak, ki-ki a maga városába.
Luk 2:4 Felméne pedig József is Galileából, Názáret városából Júdeába, a Dávid városába, mely Bethlehemnek neveztetik, mivelhogy a Dávid házából és háznépe közül való volt;
Luk 2:5 Hogy beírattasék Máriával, aki neki jegyeztetett feleségül, és várandós vala.
Luk 2:6 És lőn, hogy mikor ott valának, betelének az ő szülésének napjai.
Luk 2:7 És szülé az ő elsőszülött fiát; és bepólyálá őt, és helyezteté őt a jászolba, mivelhogy nem vala nekik helyük a vendégfogadó háznál.
Luk 2:8 Valának pedig pásztorok azon a vidéken, akik kinn a mezőn tanyáztak és vigyáztak éjszakán az ő nyájuk mellett.
Luk 2:9 És íme az Úrnak angyala hozzájuk jöve, és az Úrnak dicsősége körülvevé őket: és nagy félelemmel megfélemlének.
Luk 2:10 És monda az angyal nekik: Ne féljetek, mert íme hirdetek nektek nagy örömet, mely az egész népnek öröme lészen:
Luk 2:11 Mert született nektek ma a Megtartó, ki az Úr Krisztus, a Dávid városában.
Luk 2:12 Ez pedig nektek a jele: találtok egy kis gyermeket bepólyálva feküdni a jászolban.
Luk 2:13 És hirtelenséggel jelenék az angyallal mennyei seregek sokasága, akik az Istent dicsérik és ezt mondják vala:
Luk 2:14 Dicsőség a magasságos [mennyek]ben az Istennek, és e földön békesség, és az emberekhez jó akarat!
Luk 2:15 És lőn, hogy mikor elmentek az angyalok ő tőlük a mennybe, mondának a pásztoremberek egymásnak: Menjünk el mind Bethlehemig, és lássuk meg e dolgot, amelyet az Úr megjelentett nekünk.
Luk 2:16 Elmenének azért sietséggel, és megtalálák Máriát és Józsefet, és a kis gyermeket, ki a jászolban fekszik vala.
Luk 2:17 És ezt látván, elhirdeték, ami nekik a gyermek felől mondatott vala.
Luk 2:18 És mindenek, akik hallák, elcsodálkozának azokon, amiket a pásztorok nekik mondottak.
Luk 2:19 Mária pedig mind ez igéket megtartja, és szívében forgatja vala.
Luk 2:20 A pásztorok pedig visszatérének, dicsőítvén és dicsérvén az Istent mind azok felől, amiket hallottak és láttak, amint nekik megmondatott.
Máté 2:1 Amikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Bethlehemben, Heródes király idejében, íme napkeletről bölcsek jövének Jeruzsálembe, ezt mondván:
Máté 2:2 Hol van a zsidók királya, aki megszületett? Mert láttuk az ő csillagát napkeleten, és azért jövénk, hogy tisztességet tegyünk neki.
Máté 2:3 Heródes király pedig ezt hallván, megháborodék, és vele együtt az egész Jeruzsálem.
Máté 2:4 És egybegyűjtve minden főpapot és a nép írástudóit, tudakozódik vala tőlük, hol kell a Krisztusnak megszületnie?
Máté 2:5 Azok pedig mondának neki: A júdeai Bethlehemben; mert így írta vala meg a próféta:
Máté 2:6 És te Bethlehem, Júdának földje, semmiképpen sem vagy legkisebb Júda fejedelmi városai között: mert belőled származik a fejedelem, aki legeltetni fogja az én népemet, az Izraelt.
Máté 2:7 Ekkor Heródes titkon hivatván a bölcseket, szorgalmatosan megtudakolá tőlük a csillag megjelenésének idejét.
Máté 2:8 És elküldvén őket Bethlehembe, monda nekik: Elmenvén, szorgalmatosan kérdezősködjetek a gyermek felől, mihelyt pedig megtaláljátok, adjátok tudtomra, hogy én is elmenjek és tisztességet tegyek neki.
Máté 2:9 Ők pedig a király beszédét meghallván, elindulának. És íme a csillag, amelyet napkeleten láttak, előttük megy vala mindaddig, amíg odaérvén, megálla a hely fölött, ahol a gyermek vala.
Máté 2:10 És mikor meglátták a csillagot, igen nagy örömmel örvendezének.
Máté 2:11 És bemenvén a házba, ott találák a gyermeket anyjával, Máriával; és leborulván, tisztességet tőnek neki; és kincseiket kitárván, ajándékokat adtak neki: aranyat, tömjént és mirhát.
Máté 2:12 És mivel álomban meginttettek, hogy Heródeshez vissza ne menjenek, más úton térének vissza hazájukba.
Luk 2:21 És mikor betölt a nyolc nap, hogy a kis gyermeket körülmetéljék, nevezék az ő nevét Jézusnak, amint őt az angyal nevezte, mielőtt fogantatott volna anyja méhében.
Luk 2:22 Mikor pedig betöltek [Mária] tisztulásának napjai a Mózes törvénye szerint, felvivék őt Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak.
Luk 2:23 (Amint megíratott az Úr törvényében, hogy: Minden elsőszülött fiú az Úrnak szenteltessék),
Luk 2:24 És hogy áldozatot adjanak, aszerint amint megmondatott az Úr törvényében: Egy pár gerlicét, vagy két galambfiat.
Luk 2:25 És íme vala Jeruzsálemben egy ember, akinek neve Simeon volt, és ez az ember igaz és istenfélő vala, aki várta az Izrael vigasztalását, és a Szent Lélek vala ő rajta.
Luk 2:26 És kijelentetett neki a Szent Lélek által, hogy addig halált nem lát, amíg meg nem látja az Úrnak Krisztusát.
Luk 2:27 És ő a Lélek indításából a templomba méne, és mikor a gyermek Jézust bevivék szülői, hogy ő érte a törvény szokása szerint cselekedjenek,
Luk 2:28 Akkor ő karjaiba vevé őt, és áldá az Istent, és monda:
Luk 2:29 Mostan bocsátod el, Uram, a te szolgádat, a te beszéded szerint, békességben:
Luk 2:30 Mert látták az én szemeim a te üdvösségedet,
Luk 2:31 Amelyet készítettél minden népeknek szeme láttára;
Luk 2:32 Világosságul a pogányok megvilágosítására, és a te népednek, az Izraelnek dicsőségére.
Luk 2:33 József pedig és az ő anyja csodálkozának azokon, amiket ő felőle mondottak.
Luk 2:34 És megáldá őket Simeon, és monda Máriának, az ő anyjának: Íme ez vettetett sokaknak elestére és feltámadására az Izraelben; és jegyül, akinek [sokan] ellene mondanak;
Luk 2:35 Sőt a te lelkedet is általhatja az éles tőr; hogy sok szív gondolatai nyilvánvalókká legyenek.
Luk 2:36 És vala egy prófétaasszony, Anna, a Fánuel leánya, az Áser nemzetségéből (ez sok időt élt, miután az ő szüzességétől fogva hét esztendeig élt férjével,
Luk 2:37 És ez mintegy nyolcvannégy esztendős özvegy vala), aki nem távozék el a templomból, hanem böjtölésekkel és imádkozásokkal szolgál vala éjjel és nappal.
Luk 2:38 Ez is ugyanazon órában oda állván, hálát adott az Úrnak, és szóla ő felőle mindeneknek, akik Jeruzsálemben a váltságot várták.
Luk 2:39 És mikor mindent elvégeztek az Úr törvénye szerint, visszatérének Galileába, az ő városukba, Názáretbe.
Máté 2:13 Mikor pedig azok visszatérnek vala, íme megjelenék az Úrnak angyala Józsefnek álomban, és monda: Kelj fel, vedd a gyermeket és annak anyját, és fuss Egyiptomba, és maradj ott, amíg én mondom neked; mert Heródes halálra fogja keresni a gyermeket.
Máté 2:14 Ő pedig fölkelvén, vevé a gyermeket és annak anyját éjjel, és Egyiptomba távozék.
Máté 2:15 És ott vala egész a Heródes haláláig, hogy beteljesedjék, amit az Úr mondott a próféta által, aki így szólt: Egyiptomból hívtam ki az én fiamat.
Máté 2:16 Ekkor Heródes látván, hogy a bölcsek megcsúfolták őt, szerfölött felháborodék, és kiküldvén, megölete Bethlehemben és annak egész környékén minden gyermeket, két esztendőstől és azon alól, az idő szerint, amelyet szorgalmasan tudakolt a bölcsektől.
Máté 2:17 Ekkor teljesedék be, amit Jeremiás próféta mondott, amidőn így szólt:
Máté 2:18 Szó hallatszott Rámában: Sírás-rívás és sok keserves jajgatás. Rákhel siratta az ő fiait és nem akart megvigasztaltatni, mert nincsenek.
Süttürüttü
"Te tényleg elhiszed, hogy Heródes tényleg csak tisztességet akart tenni a gyermek előtt? "
Nem hiszem el mint ahogy gondolom egyikünk se az itt válaszolok közzül.
Én azt gondolom Herodesnél(tanulmányozva a gyilkosok gondolatmenetét, pshihikáját)
Egy elöre kitervelt gyilkosságrol van szó.
Akkor volt a kitervelés índulópontja, okozat kiváltó pontja.
Süttürüttü
"No ezek a különbségek miért vannak, ha a Biblia teljesen egyértelmű és tévedhetetlen? Hogyan lehetne azt eldönteni, hogy az adott puzzledarab tényleg jó oda avagy sem?"
Máté 2 és Lukács 2 olvasd el szinkronba.
Látható a szerkezetén hogy két lépés.
Lépsz egyet megálsz, lépsz egyet megálsz.
Máté Jeruzsálemi történtekre öszpontosit Lukács a Bethlehemi történtekre ugyan azonaz idöben, aztán megálnak, váltanak és tovább lépnek, Lukács öszpontosít a Jeruzsálemi történtekre, Máté a Bethlehemire,aztán megálnak ésmind a ketten megint lépnek egyet.
Amiket emlit idörendben Máté Jeruzaálemben Lukácsnál ugyan akkor történik Bethlehemben.
Ha szétszedjük a kettőt akkor egymásba belerúgnak de ha ugy hagyuk ahogy Isten ihlette vagy ahogy meg van írva akkor tökéletesen szinkronba folynak az események.
@ Az a helyzet hogy a Bölcsek már hazájukban voltak mikor az angyal figyelmeztette Fózsefet.
Ez a görög szövegből egyáltalán nem szükségszerű, sőt nem is valószínű. Az "anachoreó" valóban jelentheti azt, hogy "visszatér" de épp úgy bírhat az "eltávozik" jelentéssel. Például a következő mondatban:
"Ő pedig fölkelvén, vevé a gyermeket és annak anyját éjjel, és Égyiptomba távozék (anachoreó)." (Mt 2,14)
József ugyanazzal az görög szóval távozott Egyiptomba, mint a napkeleti bölcsek az előző mondatban.
@ Csak ekkor már Názáretbe voltak.
Sehol nem írja Máté, hogy Názáretbe voltak. Nem telhetett sok idő a vérengzés és a napkeleti bölcsek látogatása között, mert akkor semmi értelme nincs a betlehemi vérengzésnek. Heródes gyorsan cselekedett, a gyereknek a számítása szerint még ott kellett lennie a környéken, s ez majdnem így is volt.
Az a helyzet, hogy egyikőtöknek sincs és mindannyiótoknak van valamennyi igazsága. Sajnos ezt a szép történetet kereszténynek mondott emberek nem tudják megmagyarázni, csak arrogánciával. Mimódon várhatnók el, hogy Jézus eljövetelének miértjéről szolgáljatok magyarázattal, ha a hogyanra sem tudjátok a választ, pedig az nem prófétai beszéd, csak egy történet.
Egy látszólagos ellentmondással állunk szemben, ugyanis amíg az egyik elbeszélés azt írja le, hogy Jézus születése után el kellett menekülnie a családnak Egyiptomba, majd utána hazatérve Názáretbe mentek, addig a másik elbeszélés alapján negyven napig voltak Betlehembe, majd egy rövid ideig Jeruzsálembe és utána elmentek Názáretbe.
Vizsgáljuk meg egy kicsit körültekintőbben a két igét. Pontosabban csak az egyiket, méghozzá Máté evangéliumában található elbeszélést. Ugyanis Lukácsnál nincs nagyon mit kivesézni, mivel nagyon részletes, idői kijelentésekkel történt leírást olvashatunk.
Feltűnt-e valakinek, hogy Heródes miért a két évnél fiatalabb gyermekeket ölette meg Betlehemben és miért nem az újszülötteket? Vagy eszébe jutott-e valakinek, hogy Józsefnek és családjának miért kellett egészen Egyiptomig menekülnie, hiszen „csak” Betlehembe történt mészárlás?
Nekem először az jutott az eszembe a két évnél fiatalabb gyermekek lemészárlásával kapcsolatban, hogy Heródes sokáig várt, így biztosra akart menni, mert már a gyermek idősebb lett, mint újszülött. Viszont megtudtam, hogy Betlehem Jeruzsálemtől néhány kilométerre van, egy óra alatt könnyedén oda lehet jutni gyalog. Nem várhatott mondjuk egy évet arra, hogy hírt hozzanak felőle.
Nézzük, hogy mit ír az evangélium. A bölcseket a csillag vezette Jeruzsálembe? Nem. A bölcsek ezt mondták: „Mert láttuk az ő csillagát napkeleten…” Sőt, miután kijöttek Heródestől, hogy Betlehembe menjenek „És ímé a csillag, a melyet napkeleten láttak, előttük megy vala mind addig, a míg odaérvén, megálla a hely fölött, a hol a gyermek vala.” Majd: „mikor meglátták a csillagot, igen nagy örömmel örvendezének”. Tehát napkeleten látták a csillagot, majd utána csak akkor, miután elindultak Betlehem felé, mikor is nagyon megörültek annak. Kérdés továbbá, ha a bölcsek Betlehem felé vették az útjukat, akkor miért jelent meg nekik a csillag ismét, mutatva az utat? Vajon Betlehembe vezette-e a csillag őket? Az ige nem írja, hogy merre mentek, csak azt, hogy Betlehembe indultak. Miért intettek meg a bölcsek, miután eljöttek Jézustól, hogy ne menjenek Heródeshez? Hiszen mi újat tudtak volna mondani neki? Csak nem azt, hogy nem Betlehembe van Izrael királya?
A két evangélium közötti látszólagos ellentmondást csak akkor oldhatjuk fel és tehetjük tisztába, ha a két evangéliumi elbeszélés között egy idői csúszás van. Ha van, akkor az igéből ezt meg is lehet tudni.
Mikor látták a csillagot? „Ekkor Heródes titkon hivatván a bölcseket, szorgalmatosan megtudakolá tőlük a csillag megjelenésének idejét.”
És miért két évesig ölte meg a gyermekeket? „két esztendőstől és azon alól, az idő szerint, a melyet szorgalmasan tudakolt a bölcsektől.”
Egyértelmű, hogy a bölcsektől megtudakolt idő alapján döntött a két éves és attól fiatalabb gyermekek megöléséről. Tehát a bölcsek azt mondhatták, hogy csaknem két esztendeje látták a csillag megjelenését.
És azért nem mehettek vissza Jeruzsálembe, mert akkor hírt vittek volna arról, hogy Jézus immár nem Betlehemben tartózkodik. Valószínűsíthetjük, hogy Názáretben volt akkor már.
Ezért is kellett egészen Egyiptomig elmenekülniük, egyfelől a prófécia beteljesedése miatt, másfelől, mert Betlehem tömeggyilkosságának híre valószínű bejárta az egész zsidó lakta területeket. Így Jézus híre, miszerint Názáretben tartózkodik, hamar eljuthatott volna Heródeshez. Mivel Heródes, ahogy az angyal is említette halálra kereste Jézust.
Vajon miért kereste halálra Jézust, mikor már legyilkoltatott minden két évnél fiatalabb gyermeket? Elvileg azért tette, hogy közte legyen a kis Jézus is. Szerintem azért, mert megtudta, hogy nem volt közte. Mégpedig azért nem, mert akkorra már Názáretben lakott, mikor a mészárlás megtörtént, idestova két éve.
Még egy érdekes bizonyság ezzel kapcsolatban: Miután a bölcsek a csillag vezetésével rátaláltak Jézusra, ezt olvashatjuk: „És bemenvén a házba”. Nem az istállóba, vagy a csűrbe, hanem a házba, ahol a család tartózkodott.
Egy valami szólna a csecsemő mellett, hogy akkor történt a látogatás, mikor Jézus még csecsemő volt.
Máté 2:1 Amikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Bethlehemben, Heródes király idejében, íme napkeletről bölcsek jövének Jeruzsálembe.
Azt azért tudni kell, hogy a Biblia tagolása, fejezetekre illetve versekre osztása a könyvnyomtatással egy időben „keletkezett”. Ha megnézzük ennek a 2. fejezetnek az első sorát az első fejezet második sorával, akkor így néz ki:
Máté 1:25 És nem ismeré őt, míg meg nem szülé az ő elsőszülött fiát; és nevezé annak nevét Jézusnak.
Máté 2:1 Amikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Bethlehemben, Heródes király idejében, íme napkeletről bölcsek jövének Jeruzsálembe.
Mint említettem a tagolás nem akkor keletkezett, mikor a szerzők a görög iratokat írták, hanem több mint egy évezreddel később. Ha másképp tagoljuk, akkor kaphatunk valami ilyesmit is:
És nem ismeré őt, míg meg nem szülé az ő elsőszülött fiát.
És nevezé annak nevét Jézusnak, amikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Bethlehemben.
Heródes király idejében, íme napkeletről bölcsek jövének Jeruzsálembe. ezt mondván: Hol van a zsidók királya, aki megszületett?
Így nem lehet ezt az eredeti tagolási módot bizonyítékként elfogadni, ráadásul, ha elfogadjuk, akkor nagyon sok kérdéssel szembesülünk a két beszámoló miatt. Mivel a tagolás nincs úgymond kőbe vésve, azt adott esetben meg lehet változtatni, persze csakis úgy, hogy közben a szöveg nem változhat.
Tehát a születés körülményei a következők voltak:
Augustus összeírása végett felment József és Mária Betlehembe, ott megszülte Mária Jézust egy istállóba, vagy egy terménytároló féleségbe. Nyolcad napon körülmetélték, és Jézusnak nevezték el. 33 napig Mária tisztulásának ideje volt, Mózes törvénye értelmében ott kellett maradnia. Krisztus mikor 40 napos volt, felmentek Jeruzsálembe az elsőszülöttet felajánló áldozatot felvinni. Majd elmentek Názáretbe. A születésekor napkeleten bölcsek láttak egy csillagot feltűnni az égen. Kutakodva a csillag megjelenéséről, arra a következtetésre jutottak, hogy a csillag megjelenése a megváltó születését hirdeti. Így felmentek csaknem két év elteltével Jeruzsálembe, Heródes királyhoz, mivel ha valaki, ő biztos tudja, hogy megszületett-e a megváltó. Megtudván, hogy Betlehembe kell megszületnie, így elindultak arra. De megjelent a csillag nekik, aminek ők nagyon megörültek, és a csillag a Galileai Názáret nevű városba vitte őket. Álomban megintette az Úr angyala a bölcseket, hogy ne menjenek vissza Heródeshez, nehogy megtudja, hogy Názáretben van a megváltó. Józsefnek, Máriának és a csaknem két esztendős Jézusnak el kellett menekülnie Egyiptomba egészen Heródes haláláig, nehogy megöljék a gyermek Jézust. Visszatérve nem mehettek Júdea vidékére Jeruzsálembe, hanem vissza kellett térniük Názáretbe.
Ezek után remélem, mindenki megmosolyogja azt az „édes”, de hamis képet, mikor látjuk a jászolban fekvő kisded Jézus felett a botjára támaszkodó három királyt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!