Hogyan értelmezitek a Bibliában a teremtés történetét egészen Káinig bezárólag? Konkrétabban Mózes első könyvének az első négy fejezetére gondolok.
Szia!
Négy fejezetet egy hozzászólásban elemezni lehetetlen.
Néhány gondolatot azonban szívesen leírok:
Meggyőződésem szerint a Biblia nem az egész világegyetem, hanem egyedül a mi bolygónk teremtését követi nyomon. A sokat vitatott és misztifikált „kezdetben” kifejezés csak a Földre vonatkozik. Más helyein a Biblia sejteti, hogy „egek régtől fogva voltak” (2Péter 3,5), és a földi világ előtt már léteztek más világok is (Jób 38,4–7; Zsidókhoz 1,2; Jelenések 12,7–9 stb.). A teremtéssel és az élettel kapcsolatos kérdések kimondva-kimondatlanul ott állnak minden emberi probléma mögött.
A másik fontos dolog, hogy Isten nem abban az értelemben alkotta „tökéletes”-nek az embert, hogy azután semmi dolga se legyen már önmagával, hanem a tökéletesség alapjával és lehetőségével hívta létre. Azt akarta, hogy amivé válik az ember, abban a saját elhatározása, választása, meggyőződése is benne legyen. Isten értelmesnek, azaz – a Biblia nyelvén – a „saját képére és hasonlatosságára” teremtette az embert (1Mózes 1,26). Ősszüleink „felnőtt” és nem „gyermek” állapotban nyerték életüket. Maga Isten tanította őket gondolkodásra, fogalomalkotásra és megnevezésre, beszédre.
A harmadik fontos dolog, hogy Isten a semmiből, puszta szóval teremtett. „És mondta Isten: Legyen... És lőn” – ezek a kijelentések Mózes I. könyve 1. fejezetének a leggyakrabban visszatérő szavai. Isten rendelkezik olyan képességgel, amellyel rajta kívül senki más, és ez talány marad számunkra egészen az újjáteremtésig. A zsoltáríró így emlékezik meg erről: „Az Úr szavára lettek az egek, és szájának leheletére minden seregük... Mert Ő szólt és meglett, parancsolt és előállott.” (Zsoltárok 33,6. 9)
A Biblia határozottan állítja, hogy a rossz nem Istentől ered. Tőle csak „jó adomány és... tökéletes ajándék származik” (Jakab 1,17). Isten számára teljességgel idegen és elfogadhatatlan a bűn: „nem lakhatik tenálad gonosz” – olvassuk Zsoltárok könyvében (5,5). Istennek nem állt szándékában az építés mellett a rombolás, a teremtés mellett a megsemmisítés!
Így szólt Jézus arról a személyről, aki a bűn szerzője:
„Az ördög atya... emberölő volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban, mert nincsen őbenne igazság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és hazugság atyja.” (János 8,44)
A Biblia másutt is szól Sátánról, avagy az ördögről, mint a bűn szerzőjéről. (Különösképpen: Ésaiás 14,12–20; Ezékiel 28,12–19; Jelenések 12,3–10; 1Péter 5,8; 2Korinthus 11,14–15; Jakab 1,13–15 stb.) A Szentírás ugyanis a bűn szerzőjeként egyetlen személyt tüntet fel, akinek gondolkodásában és életében legelőször jelent meg és gyökerezett meg a bűn.
„Egy ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek.” (Róma 5,12)
Ez az „egy ember” az első ember, illetve emberpár, Ádám és Éva. Isten „igen jónak” teremtette őket is (1Mózes 1,31). A bűn kísértésével való szóba állásra semmi okuk sem volt. Isten azonban szabad erkölcsi választás képességével teremtette őket is, csakúgy, mint Sátánt. Ezzel összhangban nem zárta el előlük a hatalom eszközével a rossz választásának lehetőségét. Tudta, hogy úgy juthatnak a lelki-szellemierkölcsi fejlődés legmagasabb szintjére, ha a saját szabad erkölcsi megfontolásukkal utasítják el a bűnt, és az isteni szeretettörvény követését választják. Ehhez minden alapjuk megvolt. Egyedül ez lett volna a kézenfekvő és természetes számukra. A bűnnel való megfertőződésük egyáltalán nem volt szükségszerű.
Mivel a szabadság uralmát mindenképpen sértetlenül akarja megőrizni, Isten nem alkalmazott erőszakos megtorlást, nem semmisítette meg a bűn útjára lépett teremtményeit. De szabadon burjánozni sem hagyhatta a bűnt, mert ő tudja a legjobban a törvényt, hogy az „teljességre jutva halált nemz” (Jakab 1,15). Az, hogy „Isten a szeretet” (1János 4,8), azt is jelenti, hogy teremtményei életének és boldogságának a védelmezője. Ezért Isten sajátos módon vette fel a küzdelmet a gonosszal.
Elkészített egy tervet – az igazságosság és a szeretet alapelvének a tökéletes érvényesítésével – arra, hogy miként semmisíti meg a bűnt a földön, és iktatja ki azt az egész világmindenségből is, kizárólag erkölcsi erővel, hogy a szabadság uralma semmit se sérüljön. Ennek a tervnek a neve – a Biblia alapján – a megváltás terve.
Rögtön a bűneset után adott Isten először kinyilatkoztatást erről, a bűn tudatára döbbent és annak következményeitől megrettent első emberpárnak. Egyetlen mondatban elmondta a lényeget, az idők végéig terjedő érvénnyel. Ezt az isteni kijelentést nevezzük első evangéliumnak, vagy ősevangéliumnak. Így szólt ez az ígéret:
„És mondta az Úr Isten a kígyónak: ...ellenségeskedést szerzek közötted és az asszony között, a te magod között és az ő magva között: az neked fejedre tapos, te pedig annak sarkát mardosod.” (1Mózes 3,14–15)
Isten a kígyóhoz intézte ezeket a szavakat. A kígyó azonban Sátán médiuma, eszköze volt csupán, és végül is így fogalmazhatunk: ítélethirdetés volt ez a kijelentés Sátán felett – de az ember füle hallatára.
Isten csak közvetett harcot vehet fel az ellenséggel. Az emberben éleszti fel az ellenállást, és neki kell legyőznie Sátánt.
Pál apostol írja a Rómabeliekhez írt levél 16. fejezet 20. versében: „A békesség Istene eltapossa a Sátánt a ti lábaitok alatt...” A mi lábunk alatt kell eltaposni az ellenséget. Isten segít, támogat, erősít, együttműködik az emberrel, de az ember lába alatt kell megsemmisülnie Sátánnak. Ez a valódi, erkölcsi győzelem felette.
Hát röviden most ennyit gondoltam, majd szívesen írok még, de addig is hagyom a többieket is szóhoz jutni...
Üdv. Péter
Kedves kérdező nézd meg ezeket a videókat, szerintem minden keresztény embernek meg kellene néznie őket:
https://www.youtube.com/watch?v=MbfOLh2yZus
https://www.youtube.com/watch?v=NHlCPlqjous
https://www.youtube.com/watch?v=mXgkbkgNEU4
Itt az összes része:
https://www.youtube.com/user/Eletteremtes/videos
Tudományos bizonyítékokat mutatnak be, amikkel alátámasztják a Bibliában leírtakat (pl. Teremtés történet) és megcáfolják az evolúció (sátánista) elméletet (vallást).
@Tofy Boy
Én keresztény ember vagyok, és belenéztem már Hovind videóiba többször is, tudom, hogy fiatal-föld kreacionista, aki szerint 6000 éves a föld. Több érvet is olvastam mellette, és ellene is, összességében engem Hovind nem győzött meg.
A Biblia tanítása szerint a teremtést nem lehet tudományosan bizonyítani, hanem csak hit által lehet megérteni (Zsid 11,3). Jogos tehát azoknak az embereknek a véleménye, akik nem tartják hitelesnek Kent Hovind érveit, hiszen még maga a Biblia sem tesz bizonyságot arról, hogy valaha lehetne is tudományosan bizonyítani. A teremtésben valaki vagy hisz, vagy pedig nem hisz. Ezt már a korai keresztények sem hirdették másképpen.
Szervusz
Nyilvánvalóan évmilliók távlatába visszanyúlva, a Genezis magkapó egyszerűséggel indul:"Kezdetben tereemtette Isten az eget és a földet". Ez a megnyitó mondat félreérthetetlenül kijelenti, hogy Isten a Teremtő, az egek és a föld pedig az ő anyagi teremtése. Feenséges találó szavakkal folytatódik az első fejezet, hogy általános beszámolót nyújtson a földre vonatkozó teremtési munkáról. Ezt a munkát Isten hat "nap"-nak nevezett időszak alatt végezte el. Minden egyes nap estével kezdődik, amikor annak az időszaknak a teremtési munkája még meghatározatlan, és a reggel ragyogásával fejeződik be, mivel a teremtési munka dicsősége már teljesen nyilvánvalóvá válik. Az egymást követő "napok"-on megjelenik a világosság, a légtér, a szárazföld és a növényzet, a nappal és az éjszaka elválasztására szolgáló világító testek, a halak és a szárnyasok, a szárazföldi állatok, és végül az ember. Isten itt ismerteti a fajokat kormányzó törvényét, azt az áthághataatlan korlátot, amely lehetetlenné teszi, hogy az egyik faj egy másik fajjá alakuljon. És miután Isten megteremtette az embert a saját képére, bejelenti az ember földön való megjelenésének hármas célját: töltse be a földet igazságos utódokkal, hajtsa uralma alá a földet és uralkodjék az állatok felett. Jehova megáldotta és megszentelte a hetedik "napot" és ettől kezdve 'megpihent minden munkájától amit alkotott'.
A beszámoló ezután, szinte filmszerűen, fenséges képet ad Istennek az emberre vonatkozó teremtési munkájáról. Leírja az Éden kertjét, a kert helyét, meghatározza Istennek a tiltott fára vonatkozó tervényét, elmondja hogyan adott Ádám nevet az állatoknak, majd beszámol arról, hogyan hozta létre Jehova az első házasságot azáltal, hogy Ádám testéből feleséget formált és azt Ádámhoz vezette.
Au asszony eszik a tíltott gyümölcsből, s rábeszéli férjét, hogy ő is csatlakozzon a lázadáshoz, így az Éden fertőzött lesz az engedetlenség miatt. Isten közvetlen rámutat arra az eszközre, amely által szándékát végrehajtja: " Jehova Isten erre így szólt a kígyóhoz(Sátánhoz, a lázadás láthatatlan szerzőjéhez):...Ellenségeskedést támasztok közted és az assszony között, a te magod és az ő magva között. Ő a fejeden sebez meg téged, te pedig a sarkán sebzed meg őt"(3:14,15) Isten az embert kiűzi a kertből, hogy tövisek és bogáncsok között, fáradságos és keserves munkával keresse meg kenyerét. Végül meg kell halnia és vissza kell térnie a porba, ahonnan vétetett. Csak az utódai reménykedhetnek a megígért Magban.
A bűn tovább érezteti pusztító hatását az Édenen kívül. Káin, az elsőszülött fiúgyermek meggyilkolja testvérét Ábelt, Isten hű szolgáját. Jehova száműzi Káint a Számüzetés vagy Bujdosás földjére, ahol létrehoz egy nemzedéket. Ezt később a Vízözön teljesen eltörli.
Mivel a Biblia nem hazudik, ezért a hatezer év is igaz. Vagy pedig hazudik a hatezer évvel, de akkor Krisztus sem igaz.
Szerinted melyik a helyes? Én nemcsak hitelt adok Hovind szavainak, de még utána is néztem. Mind igaz, amit állít.
Egy római katolikus, aki szentekhez, meg szűz máriához imádkozik, hitetlenkedése Isten szavában nem lep meg.
Ahogy a jehovisták újabb istenkáromlásra sem.
Neked kell döntened, hogy embereknek hiszel vagy Istennek? Nincs másik választás, ebből a kettőből kell az egyiket.
Na, mivel nem jön több válasz és a jövőben nem szeretnék ezen a fórumon meg maradni, ahogy ígértem leírom, hogy miért is kérdeztem, amit kérdeztem.
Sokan kihagynak egy "aprócska" tényezőt már mindjárt az elején. Ahogy észre vettem, ezt a videókba szereplő tanító is kihagyta, nem is értem miért.
Pedig ő maga is említi azt a Bibliai támadást, hogy Káin tán a testvérét vette feleségül el? Nem, nem a testvérét vette el, ugyanis két teremtést csinált Istent, ami az embereket illeti.
Ehhez még, mivel minden fordításba ott van, azt se kell nézni, hogy fordítási hibákról van-e szó.
Az egyik és első teremtés Ádám, és Éva...őket az Édenbe tette be, ő beléjük Isten a saját lelkét is beléjük lehelte....őket még akkor alkotta meg az Édenben, amikor még semmi nem volt, azaz a Földön nem hajtott ki se fű, se semmi. Volt egy másik emberi teremtés, az pedig a 6. napon történt, embereket teremtett Istent, akiknek azt mondta, hogy sokasodjatok és szaporodjatok, előtte pedig minden mást is megadott számukra, hogy élni tudjanak, maghozó füveket, gyümölcsfákat és maghozó gyümölcsöket, állatokat stb. Ezeket az embereket is Isten Ő hozzájuk hasonlatossá teremtette, hogy "uralkodjanak". Nem félre érteni az uralkodó szót, és keverni a zsarnokság fogalmával, vagy egyebekkel. Innét kezdve Káinnak, hogy mondta Isten, h ha már megtette, amit megtett bűnét, hogy megölte a testvérét, akkor uralkodjon is rajta, nézzen szembe vele stb., nem Istentől félt leginkább, hanem az emberek ítéletétől, hogy ami büntetést kapott, az emberek meg is ölhetik élte, ezért mondta Isten neki, hogy kiadja parancsba, hogy nem tehetnek így vele.
Innét kezdve, hogy jóval odébb, hogy talált feleséget magának Káin, úgy vélem az is egyértelmű, ahogy az is, hogy nem egy rokonát, vagy egy testvérét vette el, persze hozzá teszem, az akkoriban, ha így is lett volna nem lett volna benne semmi rossz, mivel Isten adja a törvényeket, és akkor még nem volt vérfertőzés, hogy félni kelljen stb. Nem olyan messzi múltba még unokatestvér, unokatestvérrel is házasodhatott, és semmi gond nem volt belőle. Nem idézem be az Ige helyeket, és én se mindent pontosan idéztem az emlékezetemből se be, de szerintem mindenki képes rá, hogy utána nézzen, hogy igazat mondok-e.
És hát, amit Hodvig - lehet elírom a nevét - is beidézett Jézustól, hogy Jézus mit is mondott Ádámékat illetően, az igaz persze, de azt nem arra mondta Jézus szerintem, hogy minden egyes ember Ádámtól származik. Ez szerintem már csak, azért is logikátlan, mert akkor szerintem ezen elmélet szerint kb. a föld egész lakossága zsidó származású lenne. Minden velük kezdődött el, és ők voltak az első emberpár, de ennyi, nem több.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!