A "keresztény rockzene" biblikus?
Mielőtt azt mondanád, hogy a zene semleges, és ízlés kérdése, hogy ki milyet szeret, fontold meg a következőket:
A "keresztyén peep-show" biblikus? Hiszen a tánc - ahogyan némelyek állítják - semleges, és ízlés dolga, ki milyet néz vagy táncol. A "keresztyén akciófilm" biblikus? Hiszen a film, a mozgókép semleges, nemde? A "keresztyén bulvárlap" biblikus? Hiszen az újság, mint olyan, semleges!
Mi a rock? "A rockzene társadalmi hatásai közül a legkomolyabb, hogy megnövelte a szakadékot a háború után felnövekvő tinédzserek és szüleik között. ... A rock mindig a lázadást és a nem beletörődést szimbolizálta és szimbolizálja ma is."
Szakadék létrehozása a szülők és a gyermekek között, a lázadás biblikus? Nem csak a múltban történt ez, a rockzene - mint írják - MA IS ilyen!
Nem lényeges, hogy hány "keresztény rockzenekar" van, mennyire elismert, vagy hányan szeretik. A kérdés az, hogy biblikus-e? Más szóval Istennek tetsző-e, vagy sem?
Nagyon kíváncsi vagyok azok érveire, akik szerint az!
"És ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata." (Róma 12:2)
"És ne szabjátok magatokat ("szüszkhématidzó", azaz alkalmazkodik, hozzáidomul, méghozzá szenvedő szerkezetben, azaz inkább alakíttatik, idomíttatik ) e világhoz ("aion", azaz világkorszak), hanem változzatok ("metamorphoó", azaz átváltozik, átalakul, átlényegül, ez is szenvedőben, azaz átváltoztatik, átalakíttatik, átlényegíttetik) el a ti elméteknek ("nusz", szellemi felfogóképesség, nem azonos az értelemmel) megújulása által ("anakainószisz", ami az újra, vagy fentről illetve a vadonatúj, bontatlan új szóból származik, és azt jelenti, hogy valami újjá, használatlanná, bontatlanná, tk. szűzzé válik, méghozzá fentről), hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata." (Rm 12,2)
Szeretném felhívni a figyelmedet, hogy a szenvedő igenem azt jelenti, hogy valamit nem én csinálok, hanem velem történik, azaz más csinálja velem, nem én vagyok az aktív, hanem passzív részvevője, elszenvedője vagyok a dolognak. Ilyen szerkezetben van a "szüszkhématidzó" és a "metamorphoó" szó ebben a mondatban. Azaz nem én idomítom magamat a világhoz, vagy változtatom át magamat, hanem velem történik. Vedd figyelembe, hogy a metamorfózis lényegi átváltozást jelent. Azt is vedd figyelembe, hogy az "anakainosz" szóösszetételben szereplő "kainosz" szót az Újszövetségi Szómutató Szótár szerint soha nem használja a Biblia egy régi dolog felújított változatára, hanem kizárólag egy teljesen új, használatlan, vadonatúj valóságra. Végül azt is vedd figyelembe, hogy a "nusz" szó az ember szellemi megismerőképessége, amely nem a logikus gondolkodás székhelye, hanem az a részünk, amivel egy szempillantásban képesek vagyunk átlátni egy dolog lényegét (lásd: [link] ) .
Vagyis a Róma 12,2 a "metanoia" szót értelmezi, amit Károli általában megtérésnek fordít, de valójában a "nusz" átváltozását, metamorfózisát jelenti, ami az újjászületéssel ("anagennaó")kezdődik, bár helyesebb lenne fentről való fogantatásnak nevezni, egyrészt azért, mert az "ana" vagy az "anothen" ezt is jelenti, másrészt azért, mert a "gennaó" szó csak akkor jelent szülést, ha nő az alany, ha férfi, akkor nemzést jelent, Isten pedig következetesen hímnemben van a Bibliában.
A 2. vers megértéséhez az 1. vers a kulcs:
"Kérlek azért titeket atyámfiai az Istennek irgalmasságára, hogy szánjátok oda a ti testeiteket élő, szent és Istennek kedves áldozatul, mint a ti okos tiszteleteteket."
Ha ezt megtesszük, akkor a 2. versben írtakat teszi meg Isten velünk, azaz átváltoztatja a "nuszunkat", ami által képesek leszünk felismerni Isten akaratát. Addig azonban süketek vagyunk és vakok, legfeljebb elhisszük, hogy látunk, és hasonló zagyvaságokat fogunk összehordani, mint fentebb a rockzenével kapcsolatosan.
Kedves 100-as! Én nem azt mondtam, hogy nem lehet az istentiszteleten zenét használni, hanem csak azt, hogy Mózesnek Isten nem adott erre kijelentést. Mindezt pedig annak kapcsán, hogy a zene és tánc gyakran szerepelt a bálványimádás kísérőjelenségeként, ezért nekünk is ÓVATOSAN kell közelítenünk a kérdéshez. Mert nem minden zene jó!
Látom megtaláltad a gyülekezetünk egyik karácsonyi koncertjének felvételeit. Viszont én egyiken sem szerepelek, mert nem játszom hangszeren.
Elkeserítő, hogy ezt az egész kérdést próbáljátok egy szeretem-nem szeretem szintre redukálni. Irreleváns, hogy ki milyen zenét szeret. Az számít, hogy megértsük, Istennek kedves-e az amit dicsőítésként teszünk!
Kedves Asperrimus!
Mindez nagyon szép, én is vissza szoktam menni a görög szöveghez, hogy jobban megérthessem a jelentését.
Csak éppen az nem derül ki az elemzésedből, hogy akkor végül is MI a jelentése ennek a versnek.
Nem csak Károli fordít ilyen értelemben.
"és ne igazodjatok e világhoz, hanem változzatok meg értelmetek megújulásával, hogy megítélhessétek: mi az Isten akarata, mi az, ami jó, ami neki tetsző és tökéletes. (MBT új ford.)
"Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes." (Kat.)
"Ne idomuljatok ehhez a korhoz, hanem megújult értelemmel alakuljatok át, hogy azt próbálgassátok, hogy mi az Isten jó, kedves és tökéletes akarata." (Csia L.)
Kérdező!
Egyszer ezt írod: "Isten szisztematikusan elmondta Mózesnek, milyen istentiszteleti rendet kíván. Ebben pedig zene, ének egyáltalán nem szerepelt. "
Utána ezt: "Én nem azt mondtam, hogy nem lehet az istentiszteleten zenét használni, hanem csak azt, hogy Mózesnek Isten nem adott erre kijelentést."
A kettő üti egymást! :)
De ha Isten nem adott erre kijelentést, akkor miért állítod, hogy amit Te mondasz az jó, amit én mondok az nem?
A "Ne ítélj" hamis filozófiájáról szóló írás különösen bátorító volt számomra, mert nagyon fáj, hogy folytonosan ítélkezéssel vádolnak, amikor felhívom a figyelmet valamilyen észlelt visszásságra. De a Biblia nem általában az ítélkezést tiltja, hanem a szeretetlen ítélkezést. Amikor valaki úgy ítél, hogy magát jobbnak akarja általa feltüntetni másoknál. Távol álljon tőlem az ilyesmi! Igaz az is, hogy addig ne akarja senki a más szeméből kivetni a szálkát, amíg a magáéból a gerendát ki nem vetette. Nem állítom, hogy bennem minden rendben van, és nem kellene javulnom. De csak azért, mert szóvá teszek valamit, ami szerintem nem biblikus, még nem ok arra, hogy EZÉRT vádlónak, keresztényietlennek, tévelygőnek, széthúzónak, megítélőnek, antikereszténynek, képmutatónak, kötekedőnek, abnormálisnak, farizeusnak, "ki a rossebb"-nek, sőt hazugnak nevezhessenek. Csak néhány jelző ez azokból, amelyeket rám használtatok. Nekem ez nem okoz problémát (de természetesen nem esik jól sem). Hangsúlyozom viszont, hogy nem azért említem ezt fel, mert engem sért ez. Fel voltam rá készülve, mert már sok hasonló tapasztalatban volt részem. De vajon nem kérdezhetek vissza: te, aki mást ilyen módon megítélsz, magadat nem ítéled meg?
Amikor valaki olyat ír, hogy "Még egy butaságodra reagálnék", az vajon milyen ítélkezés? Mit is mondott Jézus?
"Én pedig azt mondom néktek, hogy mindaz, aki haragszik az ő atyjafiára ok nélkül, méltó az ítéletre: aki pedig azt mondja az ő atyjafiának: Ráka, méltó a főtörvényszékre: aki pedig ezt mondja: Bolond [buta, ostoba, esztelen], méltó a gyehenna tüzére." (Máté 5:22)
Bántottam én valakit, amivel okot adtam a haragra? Megítéltem egy gyakorlatot, amely szerint a keresztyénségbe beáradó rockzene gyorsítja a gyülekezetek elvilágiasodását. Nem a valódi hívők, hanem pusztán a "közösségi élményt" keresők számát növeli. Ezzel lehet egyet nem érteni. De ha ez haragos indulatokat vált ki valakiből, akkor ott már valami biztosan nincs rendjén.
Valaki ezt írta:
"Olyan emberrel mint Te nem érdemes beszélgetni, mert nem reagálsz a másik ember érvelésére, válaszaira, csak szajkózod, kántálod a magadét. Nagyon sok érvet felhoztunk, és megcáfoltuk a butaságaidat, de te nem érveltél, érdemben nem válaszoltál, csak annyit, hogy fúj-fúj rock zene. Ez nem érvelés, csak üres beszéd. Van füled de nem hallasz, csak nyomod amit a gyüliben hallasz."
Én azonban éppen ellenkezően látom. Felhoztam számos bibliai, újszövetségi érvet, ami erősen megkérdőjelezi, hogy a rockzene keresztyénnek maszkírozva alkalmas lehetne Isten dicsőítésére, vagy akár csak hallgatásra. Mégis milyen "nagyon sok érvet" hoztak fel ezzel szemben? Mert én egyet sem találtam. Mindenféle emberi okoskodást olvastam, ami leginkább csak arról szólt, hogy mentsük a mundér becsületét, de nem valódi, bibliai érv volt. Ha mégis volt ilyen, kérem ismételje meg valaki, mert tényleg elkerülte a figyelmemet!
Kedves 107-es!
Isten még rengeteg más dologról sem adott konkrét kijelentést (többek között az öltözködésről), hanem alapelveket adott, amelyek segítségével eldönthetjük, és el is kell döntenünk, hogy az öltözetünk, zenénk és egyebünk helyénvaló-e.
Megpróbáltam sok oldalról elmagyarázni - sajnos kevés sikerrel -, hogy a rockzene ezeknek az alapelveknek nem felel meg, akármilyen alkategóriáját tekintjük is, és akárhogy forgatjuk is.
Van egy kisgyermekeknek készülő játéktípus, amelyben különböző alakzatú idomokat kell a nekik megfelelő lyukba helyezni. Ha a keresztyénség a doboz, akkor a rockzene olyan idom, amelyet egyik nyíláson sem lehet szabályosan a dobozba behelyezni.
Már felhoztam ezt, de íme ismét itt van egy felsorolás, amihez hozzá kell mérnünk a dolgainkat:
"Továbbá, Atyámfiai, amik csak igazak, amik csak tisztességesek, amik csak igazságosak, amik csak tiszták, amik csak kedvesek, amik csak jó hírűek; ha van valami erény és ha van valami dicséret, ezekről gondolkodjatok." (Fil 4:8)
Aki szerint a rockzene mindezeknek megfelel, azzal valóban nincs miről vitázni még.
Amiktől viszont távol kell tartanunk magunkat:
Gal. 5:19-21
"(19) A testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás.
(20) Bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések,
(21) Irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom nektek, amiképpen már ezelőtt is mondottam, hogy akik ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek."
Ezek közül több pontosan a rockzene jellemzője. A gyilkos galóca finom fűszerekkel elkészítve sem lesz ehető. A rockzene keresztyén szöveggel "fűszerezve" sem válik Isten dicsőítésére alkalmassá.
Ez a rockzene ügy lényege. Ha még mindig nem kezd valami derengeni, akkor kár midnen egyéb szóért.
Adjon az Úr tisztánlátást mindenkinek!
Ámen
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!