Kik azok a Jehova Tanúi?
Lukács 16:15-" Ennélfogva így szólt hozzájuk: „Ti azok vagytok, akik igazságosnak jelentitek ki magatokat az emberek előtt, de az Isten ismeri a szíveteket; mert ami az emberek között magasztos, az az Isten szemében utálatosság."
Zsoltárok 1:1-" Boldog ember az, ki nem jár a gonoszok tanácsa szerint, Bűnösök útjára nem áll, És gúnyolódók székébe nem ül"
Az Ortorony bálványszervezet valoban kimeríti a szektákra vonatkozo osszes kritériumot.
1. A Jézus Krisztusrol alkotott nézetuk egyenesen sátáni.
Azt tanítják az Isten Egyszulott Fiárol, hogy nem Isten,hanem csak egy teremtmény,nem más mint a pokol angyala Abaddon.
Nos ez már onmagában is elegendo ismetetojel arra nézve,hogy az Ortorony bálványszervezetet az Isten Egyszulottjének a gyalázására hozták létre.
2. Az Atya helyett egy jehova nevu istent imádtat a tagjaival,amely isten nevében megcsufolják az Isten Igéit. Meghamisítják a bibliai proféciákat, azokkal ellentétes hazugságokat hirdetnek.Mindezt a jehova nevu hamis istenuk nevében.
3. Ezenfelul az Ortorony bálványszervezet létrejotte ota szuntelen káromolja a Szentleket azt tanítva a Szentlélekrol,hogy nem is valos személy.
4. Az Ortorony szervezetet nem Isren hanem egy Conley nevu bankár alapította 1881. február 16-án az ifjú C.T. Russell 29. szuletésnapjára.AZ Ortorony Társulat nem mint vallási szervezet alakult meg,hanem egy uzleti, részvény-alapokra helyezett részvénytársaságként.
5. Az alapítok és az elnokok sem Isten szent emberei voltak,hanem anyagias, erkolcstelen emberek.Russell,aki 1884-tol lett az OT társaság elnoke nem élt normális házaséletet.Felesége,aki szintén az OT szervezet híve volt ,válokeresetet indított ellene,mivel rajtakapta férjét egy 13 éves lánnyal és a cselédlánnyal az ágyban. Russellt bíroság tobb alkalommal is elmarasztalta hamis tanuskodás miatt.Ezenkívul mások szándékos megtévesztése miatt is elmarasztalták,amikor csodabúzaként árult kozonséges búzát a piaci ár hatszorosáért. Russel tanításának alapjául az egyiptomi misztériumok kutatása szolgált, amelyet élete 35 évén keresztul, 1916- oktober 31-én bekovetkezett haláláig folytatott. Innen merítette az alvilág ura iránti tiszteletét, ezért a mélység angyalát Abaddont krisztusként és királyként tisztelte. Nem véletlen,hogy az Ortorony bálvánszervezetben megtaláljuk az alvilág urához kapcsolodo Ortorony,valamint a kétszárnyú nap a két kobrakígyoval Baál szimbolumot. Mindezek ellenére Russel azt állította magárol,hogy o egyenesen az Isten egyeduli igaz szocsove.
6. Az Ortorony szervezet mind a mai napig ragaszkodik Russell antikrisztusi spiritiszta tanaihoz.A szervezett további elnokei sem arrol voltak híresek, hogy szent életuek lettek volna.Russel halála után Rutherford lett az elnok, aki kozismerten alkoholista és qrvapecér hírében állt.A Béthel kozpontban a munkatársait segfejeknek szokta nevezni.Ennek ellenére az OT szervezet ma is úgy ír errol a két személyrol,mint drága szentekrol,akik életukben Isten egyeduli igaz szocsovei voltak,drága szentek,akik haláluk után mennyei feltámadásban részesultek és égbol felugyelik az OT szervezet munkáját.
7. Az Ortorony szervezet megalaklása ota hangoztatja,hogy minden vallásnak meg kell semmisulnie,a vallástgok millioinak pedig el kell pusztulni,beleértve lsosorban akeresztényeket,azért,mert nem akarják elfogadni a pokol angyalát Abaddont királyuknak és Krisztusuknak. A szekta a kereszténység megsemmisítését 1918-ra hírdette meg nyilvánosan az 1917-ben kadott "A beteljesult titok" c. konyvében,amelynek a fedolapján a kétszárnyú nap a két kobrakígyoval ,azaz a Baál útálat hirdette, hogy komolyan kell vebni a fenyegetést. z akkori terv meghiusúlt, mert az öszeeskuvést leleplezték.Az osszeeskuvoket az OT szervezet elnokét és hét társát,miután az eskudszék bunosnek találta oket, bebortonozték. Akeresztényk kiírtásának gyilkos tervérol az Ortorony bélványszervezet azota sem mondott le. Az 1988-ban kiadott "A Jelenések nagyszeru csúcsponja kozel" c. konyvben újra meghírdették azt,azzal a kulonbséggel, hogy most csak a megfelelo idore várnak.
Mindezeket figyelembevéve elmondhatjuk,hogy az Ortorony bálványszervezet, nemcsakhogy szekta,hanem egy veszélyes szekta is,hisz tanításának kozponti témája mindenki más elpusztítására irányul.Csakis ok maradhatnak életben a foldon. Ezt hírdetik házrol-házra, gyotorve az igazak lekeit. Jézus Pilátusnak azt mndotta,hogy az o királysága nem e világbol valo. Ebbol pilátus megértette,hogy nem kell tartania Jézustol.
Ezzel ellentétben z Ortorony szervezet egy foldi kiráyságot hirdet,amelyben csak jehova tanui kapnak helyt,miután mindenki más elpusztul.
Az igazszívu jehova tanui otthagyják ezt a bálványszervezetet,még mielott a pokol angyala Abaddon gyilkos sáskáivá teszik oket irányítoik.
A királyság terem titka
Korunk egyik általunk is érzékelhető problémája Jehova Tanúinak fölöttébb erőszakos (és sajnos meglehetősen eredményes) munkássága. Eme cikksorozat a róluk alkotott kép bővítését, tökéletesítését szolgálja. Ebben a részben e társaság kialakulásáról számolunk be.
A szektát Charles T. Russell alapítja az USA-ban az 1870-es évek elején, miután néhány barátjával úgynevezett “hagyományoktól mentes” bibliatanulmányozásba kezd. Már 1879-ben megjelenteti az általunk is jól ismert őrtorony elődjét, a Sioni őrtornyot. Russell hallatlan aktivitásba kezdett. Nagy utazásokat tett és közel 50.000 lapot írt. Az ah. 21, 24 verséből kiindulva, azt 3 Mór 26, 18 és Ez 4, 6 igeversekkel és történelmi dátumokkal egybevetve úgy vélte, hogy 1914 októberében kezdődik el Jézus ezeréves uralma. Ezt az armageddoni Gáta vezeti be, ekkor elpusztulnak a téves vallási, társadalmi, politikai rendszerek. Amikor ez nem teljesedik be, azt a magyarázatot találta ki, hogy az “aratási időt” egy “utószedési időnek” kell követnie. Ezért Jézus visszajövetele 1918 tavaszáig kitolódik. Újabb fiaskóját Russell már nem élte meg, 1916-ban meghalt. Russell utóda Joseph F. Rutherford lett, aki 1942-ig állt a társaság élén. ő volt az, aki tudatosította a mozgalom tagjaiban azt a felismerést, hogy minden tagnak hírnöknek kell lennie, így 1922 óta nincsenek a társaságban passzív tagok. A mozgalom, mely korábban Nemzetközi bibliakutatók nevet viselte, 1931-ben felveszi a Jehova tanúi elnevezést. Rutherford 1935-ben tette a mozgalom jövője szempontjából a leglényegesebb bejelentést: a Jehova tanúit maga Jehova vezeti, mégpedig a Brooklyni Vezető Testületen keresztül. Ez a Vezető Testület az a “hű és értelmes rabszolga”, akit Jézus példázatában említ Mt 24, 45-47-ben és Lk 12,42-ben. Ez az az osztály”, amelyik szellemi eledelről gondoskodik Jehova házanépe számára: Rutherford tiltja meg a kereszt jelképként való használatát és a Karácsony ünneplését. Megpróbálja korrigálni Russell tévedését Krisztus ezeréves országlásával kapcsolatban, ő az “utószedés” miatti időeltolódást 1925-re jövendölte. Elérkezett 1925, és ismét nem történt semmi. Azóta több időpontot és adatot a jövő számára nem jósoltak meg. Hogy mentsék, ami menthető, az 1914-es évszámba magyarázták bele azt, hogy Jézus Krisztus átvette a mennyben az emberség feletti túlvilági uralmat, ezt bizonyítja az I. Világháború páratlan volta. Jézus tehát nem látható módon jön el, hanem a 144.000 kiválasztott Jehova -hívő- “mennyé osztállyal” együtt fog uralkodni. Rutherford érdeme, hogy a korábban lazán nevezett társaság erős, abszolút diktatúrával irányított szervezetté fejlődött. H. Knorr lett 1942-1977 között a társaság elnöke. Az ő ideje alatt épültek ki nagy számban az ún. fiókhivatalok a világon. Létrehozták az őrtorony Gillád Bibliaiskolát. Knorr elnöksége alatt tiltják meg Jehova tanúinak a vérátömlesztést és a dohányzást. 1961-ben megjelenik bibliafordításuk és Szent Iratok Új Világ fordítása címmel, ez az egyetlen általuk hitelesnek tekintett szöveg.
Ez a társaság 1991-ben 300.945 embert keresztelt meg szerte a világon, valamint Magyarországon, és mintegy 20%-kal nőtt a házról házra járó tanúk száma két év alatt. A számok mutatják, hogy térítő tevékenységüket nem szabad lebecsülni, sőt tisztában kell lennünk vele ahhoz, hogy eredményesen fel tudjunk lépni ellene.
A Szentírást tekintik Isten igéjének és a hit egyedüli forrásának, ugyanakkor sajátosan értelmezik. Azokat a bibliai kifejezések, amelyek nem illenek hitrendszerükbe, a náluk hitetlennek számító Új Világ fordításukban átalakítják.
Szerintük Jehova az egyetlen igaz isten, akinek a személyes nevét meg kell szentelni. Jézus is megszentelte azt. Imádságában az első helyre tette ezt a kérést: “Szenteltessék meg a Te neved...”. - Amikor az Újszövetség (ők Keresztény Görög iratoknak nevezik) az Ószövetségből (Héber iratok) idéz, ott mindenütt Jehova nevét kellene találnunk a szövegben. De “a hitehagyott keresztény egyház addig ügyeskedett, míg teljesen eltávolította az Isten nevét az egész Bibliából készített görög nyelvű kéziratokból”. Eszükbe sem jut -nem véletlenül- az a tény, hogy az evangéliumokban, az apostolok leveleiben nem csak ószövetségi idézeteket találunk. Az Újszövetség írói sehol nem használják a Jehova nevet!
Tagadják a Szentháromságot, így Jézus sem lehet egyenlő az Atyával. ő nem született, hanem teremtetett. ő Isten. Első teremtése, legnagyobb a teremtmények között: ő Mihály arkangyal. Testet öltése előtt szellemi lényként élt. Itt a Földön nem Isten volt, csupán tökéletes ember. Tökéletes emberi halála és szellemi feltámadása után Istenhez lett hasonlóvá. Engedelmessége folytán hűsége jutalmául isteni természetet kapott, “istenné” lett. - Halála váltsághalál. “A legjelentősebb váltságdíj Jézus Krisztus kiontott vére. Amikor Jézus ezt a váltságdíjat a mennyben kifizette, lehetőséget szerzett Ádám leszármazottaival, hogy a bűnös elődjüktől, Ádámtól örökölt bűntől és haláltól megszabaduljanak.”
Tanúskodásuk tartalma Isten Királyság-evangéliuma. Ez az, amit minden emberrel közölni akarnak. Ez a tanításuk akkor nyert határozott megfogalmazást, amikor a szorgalom lendületes fejlődésnek indult és a tagok száma meghaladta a 144 ezret. Korábban Jézus visszajöveteléig csak a kiválasztott 144 ezerrel számoltak. De előállt egy új helyzet és felvetődött a kérdés: mi van a többi kereszténnyel? Rutherford 1935-ben úgy oldja meg ezt a problémát, hogy kinyilatkoztatja: Jézus kétféleképpen beszél a juhokról, a “kicsiny nyáj” a mennyei osztály kiválasztott 144 ezer fős serege, míg beszél “más juhokról” is, ők a földi osztály tagjai, akik az Armageddon után öröklik a földi paradicsomot.
A keresztséget felnőtt korban gyakorolják, alámerítésnek nevezik. A keresztelők természetesen nem az Atyának, Fiúnak és a Szentléleknek nevében keresztelnek, a tagadott Szentháromság tehát fel sem merül.
Az úrvacsorát emlékvacsorának nevezik, amit évente egyszer osztanak ki. Ez az emlékvacsora valójában egy nagy összejövetel. A gyülekezet minden tagjának kötelező ezen részt vennie. Ide hívják meg azokat is, akik ugyan még nem átadott tagjai a szervezetnek, de már megtisztultak, róluk is pontos statisztikát vezetnek.
Végezetül egy elrettentő példa: Magyarországon 1989-ben ezen az emlékünnepen 18.339-en vettek részt, míg 1991-ben már 25.819-en.
Nem igaz, hogy még mindig nyomjátok itt a szöveget! A kérdező tavaly augusztusban kérdezett és ez lassan egy éve volt. Már kicsit unalmas.
Ha nincs meg az órátok hó végére, nem itt kell összegyűjteni!
Ajánlott olvasnivaló Jehova tanúiról:
Ezt egy őszinte szívű, kétségekkel küzdő JT írta:
""No meg a sok hazugság,amit koszonetként eléd tárnak,mint szellemi eledelt, azt gondolva rolad,hogy gyengeelméju vagy,ezért úgyis beveszed." Nem a gyengeelméjűségről van szó, hanem a fáradtságról. Ahogy elnézem a gyülekezetet, már lényegében senki sem lepődik meg semmin. Ha holnaptól a HBR azt kezdené mondogatni, hogy a Háromság nem is annyira sátáni, akkor is mindenki szó nélkül bevenné. Az emberek (nemcsak JT-i, hanem úgy általában) már agyilag ennyire le vannak tompítva. Van, akiket a monoton gyülekezeti "műsorok" tompítottak le, van akiket a TV meg a Győzike show. Tulajdonképpen már senki sem kutatja az írásokat, mert rájött, hogy fölösleges. Jobb butának lenni, mint okosnak, mert akkor az embernek nem lesz senkivel konfliktusa. Én is csak egy ilyen megalkuvó JT vagyok. Mert az vagyok, persze formailag. De most az április 15.-ei magyarázat után röhögőgörcsöt kaptam. Ez már rényleg vicces. De továbbra sem fogom hangosan mondogatni, hogy hülyeség. Minek? Hogy kidobjanak? Mert már minden ismerősöm bent van. Ez az egy, ami visszatart - mert ha ez nem lenne, akkor komolyan mondom, hogy egy kongresszuson, nyilvánosan több tízezer ember előtt pofoznám fel azt a szélhámost, aki bruklinból jön az észt osztani. Ez aztán látványosság volna! Felengednének a pódiumra, mert azt hinnék, hogy valami szerepem van, aztán meg piff paff. Az emberek meg bámulnának, mint a moziban. SZerintem hirtelen fel sem fognák, mert agyilag annyira félre vannak, hogy nyugodtan elmenekülhetnék. De nem baj. Az álmodozás az élet megrontója. Ha más is jó pofát tud vágni hozzá, akkor én sem vagyok kisebb színész.
Az Ortorony társulat legfobb bunei koze sorolom:
1. Az eltitkolást
rengeteg olyan kínos és kényelmetlen ugyet eltitkolnak a tagok elol, melyek ha a napvilágra kerulnének, kiderulhetne hogy a „hu és értelmes rabszolga“ esetenként egy fasisztoid és kíméletlen diktátor. Elveszik tolem azt a jogot, hogy magam dontsem el: az ellenuk felhozott vádak helytállnak-e vagy sem. Esélyt sem adnak arra, hogy onálloan, saját kiiskolázott lelkiismeretmre támaszkodva ki tudjam szurni a sátáni támadásokat, és az adott ugybol tanulva-okulva, hitem megerosodjon és novekedjek ismeretben, hitben és szeretetben. Ehelyett elzárnak tolem minden információcsatornát, azzal érvelve, hogy inkább ne is foglalkozzak a hitehagyotak sátáni rágalmaival, mert azt az én hitem nem élné túl. Micsoda arrogáns sértés! Ahhoz, hogy el tudjam ítélni az általánosított gyujtonevbe tomorített hitehagyottakat, eloszor meg kell oket hallgatnom, és mindenkivel meg kell osztanom a tapasztaltakat, hogy nekik is esélyt adjak a dontésre. Ehhez minden egyes szabad embernek joga van! Még ha a Társulat ellen felhozott vádak valóban hamisak is! De ezt én dontsem el! De valóban hamisak-e a vádak? Ha ettol nam tartana a Társulat, akkor szabadon engedné áramoltatni az információkat, hiszen ez Jehova munkája, halandó ember nem tudja azt lerontani. Akkor pedig mitol fél? Hogy valaki elkezdene onnaloan gondolkodni? Éppen ezért csak egyetlen információcsatornát hagynak nyitva - az erosen megcenzurázott Ortorony áradatot, mellyel az emberek elméjét napi szinten maszírozzák, így esélyem sincs máson gondolkodni. Ez az elme, lelkiismeret és a szív legocsmányabb Orwelli manipulációja. Azokat az adottságokat akarják az ellenorzesuk alatt tartani, amivel Jehova ajándékozot meg, és kegyesen megengedte nekem, hogy szabadon éljek ezekkel! Amikor annó megkerestek a jó hírrel, arra osztonoztek, hogy nyissam meg az elmémet más irányoknak, gondolatoknak, olvasmányoknak. Ma ez már nem érvényes!? Ma már nem lehet szabadon kutatnom? Az egész egyháztorténelmuk ezen alapszik! Az állandó kutatáson, kiigazításon, konvergáláson! Ezért csatlakoztam én is. Az egykori bibliakutatók pont akkor vállnak dogmatikus diktátorokká, amikor olyan kozel kerultek az igazsághoz? Mi tortént? A kutatás magával hozza a tévedés jogát, miért akarnak akkor tévedhetetlen bálványok lenni? Igen, ez bálványimádás!!! Becsaptak engem, téged, oket! Konyorgom miért baj az, hogy kiderulhetne, apuci nem az a jólfésult, jómodorú, mindenttudó és tévedhetetlen bácsi, aki etet téged. Ez csak akkor lehet probléma, ha apucit istenként imádjuk. Ezért mi magunk nem akarjuk engedni, hogy bármi is kideruljon róla. Mert a felismerés megsemmisito hatással lenne ránk. Így magunk is bunreszesekké válunk.
És mindezt csak azért érezhetem így, mert eltitkolták elolem a budosebb szennyest. Micsoda végzetes hiba!
2. A szeretetlenséget
Ha igaz Krisztus állítása, miszerint „arról ismernek meg benneteket, hogy az én tanítványaim vagytok, hogy a szeretet lesz kozottetek“, akkor a Tanúk nem Krisztus tanítványai. Az, amit ok szeretetnek neveznek, egy ures, lélektelen, papírszagú színjáték. Vezényszóra szeretik egymást, de csak akkor, ha te is a helyes irányban vagy, és azt mondod, amit kell, ami a megszámozott bekezdésben szerepel. Egy tanú egész élete egy nagy, megszerkesztett, megszámozott bekezdéshalom, itt-ott megtarkítva egy-két bekeretezett résszel. Nincs egyéb alternatíva. Ha bármit is megkérdojelezel, azonnal public enemy leszel. Én egy ilyen diktatórikus rendorállamban nevelkedtem, és ennek ellenére sikerult engem újra becsapni. Mélyen megrendultem. Mindazonáltal szuntelenul deklamálják kifelé, hogy micsoda határtalan testvéri szeretet, tolerancia és keresztényi béke uralkodik kozottuk. Mit gondoltok, ha ezek a sorok a kezukbe kerulnének, a szellem gyumolcsei kozul melyiket gyakorolnák rajtam? Úgy kirúgnának, hogy a lábam sem érné a foldet. Egy tikos, rogtonítélo bíroi bizottság, anelkul, hogy nyilvános meghallgatáson meg tudnám védeni magam, azonnali exkomunikációra ítélne, és megtiltaná mindenkinek, hogy a kozelembe keruljon, és gyakorolja a krisztusi szeretet-parancsot.
3. A megkérdojelezhetetlenséget
Mi tortént veluk? A kérdéseknek koszonhetik azt, hogy számtalan bibliai igazságot tettek nyilvánvalóvá emberek millióinak számára. Mára elfogytak a kérdések? Miért tilos manapság megkérdojelezni egyes tantételt? Mert ok az érett és felkent tanítók, én meg a tudatlan sopredék, aki megfelelo segítség nélkul elvesznék? Ez fasizmus. Hová lettek azok a bibliakutató csoportok, melyek azzal a céllal jottek oszze, hogy egymás kijelentéseit megkérdojelezve, állandó kérdéseket feltéve kozelebb és kozelebb keruljenek az igazsághoz? Mára már teljesen letisztult a tanítás? Ki fogja ezt nekem garantálni? Egy papi testulet? Ok igazíthatják a tanokat, én pedig nem? Ok megkaphatják az új fényt, én pedig nem? Egy tanítás az egyik pillanatban egy megingathatatlan dogma - mely ellen ha vétesz, elkárhozol – a másik pillanatban jon a fény és a tanítás más irányt vesz, esetleg olyan irányt, amit te már régen sugalltál, és mert a gondolataidat megosztottad hittársaiddal, eretnekként végezted. A torténelem nem szunik meg onmagát ismételni? Mikor dobjuk sutba az Ortornyokat, és kezdjuk el tanulmányozni a Bibliát? Mindennemu segítség nélkul – nem nottunk fel már eléggé szellemileg? Ez egy hihetetlen paradoxon! Az a szervezet, melynek léte a kérdéseken alapszik, tiltja a megkérdojelezést. Az a szervezet, melyet a lelkiismereti szabadság élharcosaként ismerik világszerte, a legjobban tiltja az onnalo lelkiismeret gyakorlását. Az a szervezet, amely a legkovetkezetesebben felszólal a bálványimádás ellen onmagából csinálja a legnyagyobb bálványt, és szeretetteljesen megparancsolja a kovetoinek istenként imádni ezt. Ekkora csalódást!
Végezetul szeretném elmondani, hogy orokké hálás leszek a Társulatnak azért a tudásmennyiségért, melyet toluk kaptam, és melynek segítségével kozel kerulhettem Jehovához, megérthettem a bibliai tanokat, a krisztusi áldozatot, és számtalan értékes és életmento információt, melyeket megtanítottak velem. Pontosan ezért állok értetlenul az elott a tény elott, hogy éppen ez a szervezet volt az, aki tisztességtelenul becsapott és félrevezetett engem, eltitkolva elottem viselt dolgait, és próbál úgy kezelni, mint egy orok dedóst, tehetetlen bárányt, ures káposztafejet, aki képtelen a Nagy testvér figyelo szeme nélkul boldogulni. Meg vagyok gyozodve arról, hogy ezek a gondolatok elobb vagy utobb a megefelelo pasztori kezekbe jutnak, és így újra egyel fog gyarapodni a hitehagyottak groteszk listája, mivel nem áll szándékomban ezeket a sorokat visszavonni."
Utolsónak: Minden elismerésem a Tied! :) Én is Tanú voltam, de megszegtem Jehova egyik törvényét és a rögtön ítélő bíróság kicsapott. Az egy külön sztori, hogy hogy tették ezt... Akkor én már kezdtem máshogy látni dolgokat, felül akartam bíráltatni keresztségemet, mert úgy éreztem, már nem tudom tiszta szívvel végezni a munkát. Mindenki meglepődött, mikor bejelentették a kiközösítésemet, de a nagy szeretet ellenére gyorsan szárnyra kapott az oka is... pedig a szeretet nem ezt tenné... Na mindegy, meg volt a nagy csalódásom nekem is, aztán jött a "nem szóltak hozzám" sztori... Nagyon rossz volt! Kiskorom óta ebben nevelkedtem, alig volt világi ismerősöm. Komolyan éreztem a kiközösítést!
Amikor még odaadó voltam, volt egy testvér... B.János. Különleges úttörő volt Mezőkovácsházán, és voltak kérdései. Kiközösítették! Nem tett semmit, csak kérdései voltak a vénekhez, hogy mi miért van így. Valószínűleg nem véletlen volt. Apucit meg kellett védeni, nehogy rossz híre keljen... :) Szörnyű, hogy több millióan élnek e vallás hatása alatt!
2009-08-16 20:03
Jehova Isten neve.
"- Amikor az Újszövetség (ők Keresztény Görög iratoknak nevezik) az Ószövetségből (Héber iratok) idéz, ott mindenütt Jehova nevét kellene találnunk a szövegben. De “a hitehagyott keresztény egyház addig ügyeskedett, míg teljesen eltávolította az Isten nevét az egész Bibliából készített görög nyelvű kéziratokból”. Eszükbe sem jut -nem véletlenül- az a tény, hogy az evangéliumokban, az apostolok leveleiben nem csak ószövetségi idézeteket találunk. Az Újszövetség írói sehol nem használják a Jehova nevet!"
Nagyon átlátszó ez az állítás, mivel ezzel jogosan nem lehet takarózni. A józan ész alapján, ha Jehova Tanúi azt állítják, hogy mindenképpen benne volt a Keresztény Görög Iratokban az isteni név és erre az a válasz, hogy 'nem', akkor csak meg kell néznünk, hogy a tagadó válaszadó egyházak mire is vetemedtek mindenféle istentelen érvekkel a saját bibliájukban.
Pont ők tagadják azt, hogy az Újszövetségben benne volt az isten neve, mikor még az Ószövetségből is kivették szinte mindenhonnan! Sőt vannak olyan fordítások, melyekből abszolút hiányzik a JHWH. Milyen alapon lenne megbízható az álláspontjuk pont nekik?!
"A józan ész alapján, ha Jehova Tanúi azt állítják, hogy mindenképpen benne volt a Keresztény Görög Iratokban az isteni név..." - Nem józan ész az, hanem puszta saját felekezeti hitvallásukból eredő kedvenc témájukból fakadó ideológiai prekoncepciókból spekulálták ki ezt a semmiféle bizonyítékokkal alá nem támasztható ostoba elméletet. Jaj annak, aki kézirati alap nélkül betoldásokat eszközöl!
Az Őrtorony írásaiban végig összemossák azt a jogos igényt, hogy az Ószövetség megfelelő helyein a fordításban is fel lehessen tüntetni, hogy Jahve vagy Jehova - és azt a légből kapott követelésedet, hogy ezt az Újszövetség általuk megszabott kétszázegynéhány igehelyén is megpróbálják, holott itt aztán végleg nélkülözik a kéziratos és a történeti bizonyítékoknak a legleheletnyibb látszatát is.
Ezeket a betoldásokat csak az Őrtorony mondja „könnyebb megértésnek”. Valójában szektabélyeg ez: a mindenáron különbözni akarásnak a „bölcs rabszolga” által tüzesített és felekezetetek testére nyomott billoga. A kezünkben lévő görög szöveg szemérmetlen félretolása. Kettős mérce. Hiszen ugyanazt teszik, mint az általuk kárhoztatott „nagy parázna”, csak míg ők elvben hajlandóak szokásukról lemondani és sok Jehova / Jahve névben bővelkedő fordítást kiadni, az Őrtorony ennek ellenkezőjére nem hajlandók.
Attól, hogy az Újszövetség az adott helyeken utal az Ószövetségre, még nem válik ténnyé, szöveggé, adattá az a ti mögöttes feltevésetek, hogy ott az eredeti, apostoli-evangélistai szövegben is JHVH állt. Ti pedig saját írásaitokban mondjátok (bár a tényszerű vita során már nem tudjátok megvédeni), hogy a hitehagyott másolók hagyták ki a Nevet stb. De egy fia újszövetségi kéziratot nem tudtok kiizzadni, amely itt benneteket támogatna. A "hitehagyott másolók" hipotézise mindenre jó és semmire sem jó. Ezzel a módszerrel azt is igazolni lehetne, hogy a lélekvándorlás benne volt a Bibliában, csak azok a fránya hitehagyott másolók kihagyták.
Ne feledd: az újszövetségi írók nagyon sokszor a Septuagintát idézik, nem a maszoréta héber szöveget. És a tiáltalatok előásott pár kézirat dacára a Septuagintában megtalálható az a tendencia (és nem is csak oldalvízen, hanem főáramlatként, és már jóval az Újszövetség leíratása előtt), hogy a JHVH nevet az Úr szóval adják vissza. Lehet ezzel a tendenciával vitázni, és indítóokát babonásnak minősíteni - de úgy látszik, az újszövetségi szerzők nem gondolták sem babonásnak, sem Istent sértőnek, mert valahányszor az Ószövetséget idézik, nem írják át görög betűkkel a tetragrammát, hanem Úrnak mondják. E tekintetben tehát ők jóváhagyták a tiáltalatok babonásnak mondott zsidó szokást. És legalábbis abban ellenetek tanúskodnak, hogy az Újszövetségben is olyan fontos és elengedhetetlen volna a JHVH név, hogy annak hirdetése nélkül maga az egyház omlana össze.
Arra a kérdésre, hogy ha szabad az Ószövetségben a JHVH nevet fordításainkban átírni, akkor nektek miért nem szabad az Újszövetségben visszaírni, ezt felelem: te figyelmen kívül hagysz egy nagyon fontos szempontot. Mi szabadok vagyunk arra, hogy a JHVH nevet Jahve vagy Jehova néven következetesen kiírjuk fordításainkban (mint pl. J. N. Darby vagy a magyar Komáromi Csipkés György), és nem harapjuk le a fejét annak, aki talán a "ne vedd hiába" parancs miatti túlzott félelemből vagy más okból (pl. mert nem akarja helytelenül kiejteni) inkább körülírja a Nevet. Nálunk tehát szabadság van: a JHVH név ki (nem) mondása, le (nem) fordítása nálunk nem hitkérdés. Ráadásul az újabb fordítások is különbséget tesznek Úr (Adonáj) és ÚR (JHVH) között, így aki akarja, a szokott helyettesítésen keresztülnézve rekonstruálhatja magának az eredetit. Így tesz az Új prot. ford. és sok idegen nyelvű fordítás.
Ezt a mi szabadságunkat nem használhatod ki annak igazolására, ahogy ti meghazudtoljátok az újszövetségi görög kéziratokat, amelyek - mint az előbb megmutattam - ugyanígy hűvösen bánnak a tetragrammával, és ugyanolyan szabadon fordítják Úrnak, mint mi. Sőt: ti hitehagyottnak szidalmazzátok mindazt, aki eltávolította a JHVH nevet mindkét szövetségi irataiból. De bizonyossá vált, hogy ez a vádatok az apostolokat találja el először. Mert ha ők hitkérdésnek vették volna, amit ti annak vesztek, akkor úgy kerülték volna a Septuagintát, mint a pestist.
Arra nem fogok válaszolni, hogy szerintünk "nem ez a neve" stb. Te eltorzítod és kiforgatod ellenfeleid álláspontját. Senki nem képviselte veletek szemben azt az állítást, hogy "JHVH nem neve Istennek." Csak azt, hogy nem egyetlen neve Istennek, és nem is elengedhetetlen neve neki. Tanuld meg ellenfeleitek állításait abban az értelemben felfogni, ahogy ők azt képviselik, és ne vetíts oda a helyükbe valami mondvacsinált, bár nyilván könnyebben támadható zöldséget. És ne várd el, hogy ezt a zöldséget én majd mindenki helyett védelmezni fogom. Nem: itt a te tudathasadásos, vagy-vagy logikád vezetett félre téged, amely azt kiabálja a füledbe, hogy Istennek csak egy igazi és elengedhetetlen neve lehet (a JHVH), és aki ezt tagadja, az máris tagadásba veszi azt is, hogy JHVH neve Istennek.
Mondvacsinált piszkálódás ezek után a részedről az, hogy Károliék honnan vették a Jehova nevet. Tudhatták a zsidóktól vagy koruk hébertudósaitól - ez a pofonegyszerű válasz. De te ezt mint valami megfejthetetlen rejtvényt adod fel nekem, amiből csak az válik világossá, hogy nem tudod valódi álláspontunkat cáfolni, csak valami annak helyébe képzelt madárijesztőre lövöldözöl.
Megváltozott-e az Isten? A válasz egyértelmű nem. Isten akkor sem változott, amikor azt mondta, hogy a pátriárkák előtt még nem volt ismeretes az ő JHVH nevén. És akkor sem kezdett el változni, amikor Jézusban mint Atya (mint Jézus Krisztus Atyja és a mi Atyánk) jelentette ki magát. Ez már átvezetne a másik vitaszálra, ezért itt nem is fejtegetem tovább.
Mivel az tagadhatatlan, hogy az Újszövetség kezünkben lévő kézirataiban a négy Halleluján kívül nem szerepel a JHVH név, csak a Küriosz (Úr) átirat, mi akadályoz abban, hogy meghagyjuk ezeket az Újszövetség-fordításokban? Éppen az jogosít erre föl, hogyha az újszövetségi írók (a Septuaginta nyomán) görögösítve emlegették a Jeremiás és Jézus neveket, miért ne fogadnók el a szájukból a JHVH név "Küriosz"-ra való görögösítését is? Az pedig nem lehet ezellen érv, hogy "hitehagyott másolók hagyták ki a JHVH nevet az Újszövetség görög kézirataiból", mert 1. erre semmi bizonyíték nincs, 2. miért ne mondhatná erre bárki, hogy "akkor tessék Jeremiás és Jézus nevét is visszahéberesíteni az Újszövetségben!"?
Igen új keletűnek látom azt a vihart, amellyel JT-i a JHVH nevet rátornyozzák az Újszövetségre. Hogy a Septuagintával meg a mai fordításokkal ki hogyan járt el, azt semmiképpen nem tartom üdvösségi kérdésnek, és ugyanolyan szívesen olvasom Darbyt, mint a King Jamest, úgy Komáromi Csipkést, mint Károlit. Nem tudom, hogy ez náluk programként le van-e fektetve, de úgy érzem, hogy ebből ők csináltak először üdvösségi kérdést. Ha pedig a vita már idáig jutott (hogy az egyik fél a másikat eretnekíti és hitehagyottnak nevezi azon az alapon (is), hogy az a JHVH nevet Küriosszal, ÚR-ral, Örökkévalóval akarja fordítani), akkor eléggé tehetetlen az, aki eddig szabadosnak, ártatlannak vélt szokását továbbra is mint szokást akarja fenntartani. Mert mi elismerjük, hogy nálunk ez nem törvény, nem üdvösségi kérdés, és elvban bármikor megváltoztatható (persze a fordítások átírása nem megy egyik napról a másikra, különösen ha nincs rá kényszerítő ok) - de ők ránktörnek, és mindennek elmondanak bennünket emiatt.
Arra a kérdésedre, hogy milyen nyelven beszélt Jézus, egyszerű választ tudok adni: arámul. A görögbe is bekerültek az általa e nyelven mondott mondattöredékek, mint Éli, Éli, láma sabaktáni, Effata, Ráka és hasonlók. A például hozott zsoltáridézet azonban nem igényli, hogy a kedvéért az Újszövetség szövegét átírjuk. Ha az evangélistának jó volt az "Így szólt JHVH az én Adonim-hoz..." visszaadására az, hogy "Így szólt az Úr az én Uramhoz", akkor jó lesz nekünk is.
Másrészt nem tudom névértéken elfogadni, hogy a JHVH név kultikus használata bármiképpen is feltétele volna annak, hogy a pogányok Őhozzá tartozzanak. Az általad idézett prófétai szó ("szeressék JHVH nevét és a szolgái legyenek") egyszerű körülírás arra, hogy "szeressék Jahvét és a szolgái legyenek." (Ez a körülírás egyébként is szokásos Ószövetség-szerte.) Bizony továbbra is megáll, hogy annyira, amennyire az apostolok szerették Jahvét (az Atyát), úgy mi is szeretjük Őt. Amennyire ők pogánykeresztény környezetben használták a JHVH nevet, úgy használjuk mi is. Felvetéseddel és sürgetéseddel, amely az Újszövetség dokumentáló pecsétjét megkerülve kívánja (ráadásul egy próféciát a maga szakállára értelmezve és tételes paranccsá formálva) a nem zsidó származású keresztényekre a JHVH név valamiféle "használatát" rátolni - szóval e sürgetéseddel az apostolokat kerülöd meg, és olyat követelsz meg tőlünk, amit ők nem. Még a jeruzsálemi tanácskozáson sem került szóba ez a dolog, s bizonyára nem azért, mert az apostolok és vének kiindulásként feltételezték, hogy a megtért pogányok azonnal elkezdték Jahvénak szólítani Istent. Nem: ha ők sem ott, sem máshol nem szorították rá amazokat, hogy Izraellel való egybeköttetésük jeléül vagy feltételéül kezdjék "használni" a tetragrammát, akkor mi igenis gyanakodva fogjuk szemlélni azokat a kísérleteket, amelyek hol ezt, hol különféle étkezési tilalmakat, hol más ószövetségi rendeléseket akarnak az üdvösség elvesztésének terhe alatt ránk tornyozni.
Te úgy beszélsz a korai kéziratokról, mintha a kezedben lenne, vagy hozzáférhető lenne valahol az apostolok által saját kezűleg írt, eredeti kézirat, pedig csak sajnos későbbi másolatok állnak rendelkezésre! Ne hivatkozz az apostolokra, mint olyanokra, akikről bizton tudod, hogy mit és hogyan írtak.
A másik: nem 'szabadság' az, amit erényként magatoknál kiemelsz a fordítói munkával kapcsolatban, hanem a Szentírási minta szándékos figyelmen kívül hagyása Isten nevét illetően.
Igen, az isteni név Újszövetségi helyreállítása illeszkedik a háromság-ellenes hitelveinkbe. De ennek minden ismerhető és félreértelmezhetetlen részlete, ezt a tanítást támogatja. Jézus nem egyenlő, egyenrangú és egykorú az Atyával. Sem a földön, sem előtte, sem utána.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!