A vallástól való egyre erősebb eltávolodás okozza a nyugati népek morális, etikai hanyatlását?
Én nem vagyok egy vallásos személy, viszont elég egyértelmű, hogy egy elég komoly nevelő, művelő hatást váltott és válthat ki a vallásgyakorlat, még ha az ember nem is éli magát bele annyira az isten-hitbe, csupán az üzenetek, lényeg megragadásáért jár el különféle misékre, hittan órákra, vallás órákra stb.
Nos a liberális világban egyre kevésbé érzik szükségét az emberek a vallásnak, egyre több az ateista ember. És véleményem szerint az ateista gondolkodás elég veszélyes embereket szülhet, hiszen ugyebár tetteikért senki előtt nem kell elszámolnia ezek szerint az embernek, még csak egy természetfeletti, morális tekintetben tökéletes entitás előtt sem, így szabad mindent.
Azt is mondhatják, hogy nincs szükség hitre a morális értékek elsajátításához. Ez igaz is lehetne, viszont nincs semmi olyan alternatív művelő szerv, intézmény vagy bármi ami morális nevelés szerepét átvette volna az egyháztól.
#37
"Akkor most etnikai szegregáció történt?"
Gyöngyöspatán mondjuk tudtommal igen. Legalábbis a hírek alapján, amiket találtam, kifejezetten erről írnak.
"A jogerős, azaz három bírói fórumot is megjárt ítélet szerint a gyöngyöspatai Nekcsei Demeter Általános Iskolában elkülönítették a cigány és a nem cigány gyerekeket, ezzel pedig a fenntartó súlyosan megsértette a roma gyerekek személyiségi jogait."
(Persze nyilván nem kimondva, de azt a tényt az iskola sem tagadta, hogy voltak tisztán cigány osztályok.)
Egyébként tisztelt miniszterelnökünk is nemzetiségi kérdésről beszélt...
"Ha ott élnék, mégiscsak megkérdezném, hogy az hogyan van, hogy egyébként valamilyen okból a velem egy közösségben, egy faluban élő, etnikailag meghatározó népcsoport tagjai egy nagy jelentőségű összeget fognak kapni mindenfajta munkavégzés nélkül."
Amúgy persze igazad van, alapvetően teljesítmény alapján szegregálnak, amit viszont nagyban meghatároz a családi háttér, ami a cigányság körében sokkal rosszabb. Az eredmény lényegében ugyanaz. Amúgy ha nem is etniaki alapon történik a szegregáció, attól még nem lesz jobb. És persze, az iskolai szegregáció spontán is megindul (például a szabad iskolaválasztás miatt), de a rendszernek ezt a hatást gyengítenie kellene és nem erősítenie. Mint ahogy nálunk nem teszi.
"Ha egy úgymond "rossz környékről" mindenki, aki a morális értékeket tartóra nevelte a gyerekét, kimenti a gyerekeit más iskolába és az ottmaradó csapatban túlnyomó többség az etnikai, akkor szegregáció történt?"
Igen. Persze a szülők tekintetében ez érthető reakció, nem az ő hibájuk. (Ha már túlsúlyba kerülnek a "rossz környékről" származó elemek az iskolában, az már régen rossz.) Az fenntartónak (állam/önkormányzat) lenne itt is az a feladata, hogy az iskolák gettósodását megakadályozza. Hódmezővásárhelyen volt program a szegregált iskolák felszámolására, úgy tudom, többnyire sikerrel járult. (Nyilván egy kisebb faluban, mint például Gyöngyöspata, ez nehezebben megoldható, helyi szinten nem biztos, hogy kezelhető.)
Nyilván ez egy összetett probléma, és nagyon nehezen kezelhető. Ugyanakkor ha nem kezelik, az nagyon súlyos problémákat okoz, és nem csak erkölcsi-etikai értelemben. Mind társadalmi szinten, mind gazdaságilag súlyos következményei vannak (funkcionális analfabétákkal nehezen lendül fel a gazdaság). Plusz gondolom már más is hallott olyan történetet, hogy a választási bizottság tagjaitól kérdezték a a szavazáson, kinek a neve mellé kell húzni az X-et.
"Nem , Magyarország Európán belül is nagyon rossz példa a rasszizmusra, az ilyen jellegű szegregáció nálunk abszolút átlagos vagy átlag alatti."
Már nagyon várom, hogy valamivel alá is támasszad az állításodat.
40
Amikor a vallás hoztam fel akkor nem magára az intézményre meg az élén álló személyekről beszéltem. Hiszen gaztettre képes emberek minden téren vannak, vezető pozíciókba jutó emberek egy része mindenhol romlott, korrupt.
Én az üzenetére és tanításaira utaltam, hiszen lásd sosem prédikált a pap gyermekmolesztálás vagy élve égetés szépségeiről és alapvetően nem erre tanították a népet.
Egy suliban is lehet, hogy egy tanár pocsékul viselkedik magánéletében de ha emellett fizikában jeles és leadja a leckét, úgy ahogy az elvárható, azzal igenis segített a diákokon. És abban az esetben nem azt kérik számon rajta amit tegyük fel otthon a feleségével tett.
"Már nagyon várom, hogy valamivel alá is támasszad az állításodat."
hm, kéne egy politikailag pártatlan, nemzetközi felmérési eredmény. A pártatlanságot sajnos nem tudom felmérni, de íme, középmezőny:
"Már miért lenne baj? Te tökéletesnek tartod jelen társadalmi normáinkat és szabályrendszerünket? Semmit sem vennél el, semmit sem adnál hozzá? Ez jelenti, hogy önálló ember, nem pedig birka. A belső meggyőződésből vallott erkölcs az igazi erkölcs."
Ez mind nagyon szépen hangzik. De leírtam ,hogy mi a baj vele: hogy a farkasokat segíti a bárányok közt.
Ha nincs legalább valami egyezményes társadalmi középirány, ami ELVÁRÁS, bármilyen szélsőség felé el lehet csavarodni. És az biztosan nem a bigottság felé fog hajlani magától.
"sok mindent nem tekintek értéknek, amit a szomszédom értéknek tekint, de azt a közös nevezőt mindketten hozzuk, amivel jól el tudunk éldegélni egymás mellett."
Ennyi elég is lenne, ha mindenki tartaná.
"Egy suliban is lehet, hogy egy tanár pocsékul viselkedik magánéletében de ha emellett fizikában jeles és leadja a leckét, úgy ahogy az elvárható, azzal igenis segített a diákokon."
Igen, de a fizikatanárnak nem is az a dolga, hogy erkölcsöt tanítson és a fizika tanulmányozása által morálisan jobbá váljon. Ha viszont lapos Föld-elméletet tanít, akkor jogosan vágják ki a fenébe.
Persze a papok döntő többsége rendes, törvénytisztelő, erkölcsös ember, ezt nem vitatom. Pont mint az átlagember, vagy az átlag ateista.
"a fizikatanárnak nem is az a dolga, hogy erkölcsöt tanítson"
Nem, valóban nem.
De valakinek kéne, hogy a dolga legyen. És olyan most nincs.
Illetve, valahol mégis.
Elfeledkezünk arról, hogy az általános iskolai tanítónak, középiskolai tanárnak valahol, valamilyen szinten gyerekpszichológusnak és erkölcsi irányadónak, mintának, mérvadónak, példának is lennie kell.
Nem prioritásban, de ennek is benne kéne lennie.
#43
???
"2013 FRA online survey shows a middle to high level of anti-Semitism in Hungary, compared to other European countries."
Hát végül is a közép szó is benne van, de a magas is. A cigányság esetében mondjuk tényleg azt írja, a többi európai országhoz hasonlóan, de nem igazán számszerűsíti a rasszizmus mértékét. Egyébként a publikációban, amire hivatkozik, Görögországot és Magyarországot emelték ki, mert amikor készült (2013) ennek a két országnak a parlamentjében volt szélsőségesen rasszista párt (Arany Hajnal és Jobbik). Szóval nekem nem igazán az jön le, hogy hű de jól állunk a rasszizmus terén (az más kérdés, hogy valószínűleg sok más európai ország sem).
De van ám az oldalon grafikon is:
Bár talán még izgalmasabb az eredeti cikk:
Akár a muszlimokhoz, akár a zsidókhoz, akár a romákhoz, akár a homoszexuálisokhoz kapcsolódó nézőpontot nézzük, nem a toleránsabb végén vagyunk Európának.
#45
"Igen, de a fizikatanárnak nem is az a dolga, hogy erkölcsöt tanítson és a fizika tanulmányozása által morálisan jobbá váljon."
A fizika tanárnak (és minden tanárnak) nem csak oktatni, hanem nevelni is kell a diákokat. Például a (még épp aktuális) Nemzeti Alaptanterv első bekezdésében ez szerepel:
"Feladata továbbá [a köznevelésnek] a tanuláshoz és a munkához szükséges képességek, készségek, ismeretek, attitűdök együttes fejlesztése, az egyéni és csoportos teljesítmény ösztönzése, a közjóra való törekvés megalapozása, a nemzeti, közösségi összetartozás és a hazafiság megerősítése."
Szóval de feladata. Az más kérdés, hogy milyen eszközei vannak ehhez. Illetve az is tény, hogy ha csak ráhagyjuk az iskolára (mint ahogy sok szülő így tesz), hogy majd az megneveli a gyerekeket, akkor nyilván a tanároknak esélye sem lesz.
"Hát végül is a közép szó is benne van, de a magas is."
A szöveg NULLA rangsorolást ad.
De ha megnézed, fentebb a grafikont, a romákkal kapcsolatos ellenérzések kimutatására, látható, hogy középen vagyunk. Az meg ugyebár nem kérdés, hogy nálunk ez a kisebbség az, ami a legkonfrontáltabb, legnépesebb.
Amúgy érdekes, hogy nincs igazi korreláció az adott ország roma népesség-százalékával.
"Szóval de feladata. Az más kérdés, hogy milyen eszközei vannak ehhez."
hát kábé semmi, még iránymutatás se, hogy mit jelentenek a feladatához tartozó erkölcsi átadandók.
És ellenőrizhetetlen is.
Azt ki lehet mutatnii, ha egy szaktanár a tantárgyát nem képes átadni, de a morált?
"Illetve az is tény, hogy ha csak ráhagyjuk az iskolára (mint ahogy sok szülő így tesz), hogy majd az megneveli a gyerekeket, akkor nyilván a tanároknak esélye sem lesz."
Tény, hogy a család lenne az első körös irányadó, de bizony sokszor nem az és ilyenkor a tanár meg van lőve.
Már az óvónő is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!