Isten miért küldi Pokolba a "bűnösöket"?
Jómagam nem vagyok keresztény - hívő igen, de más vallású -, a kérdésem viszont nyilván azokhoz szól, akik úgy vélik, a bibliai istenkép és a Pokol teljesen reális.
Na mármost: erre a kérdésre a hívők többnyire azt felelik, hogy nem Isten küldi a Pokolba a bűnösöket, hanem ők nem fogadják el Isten, tehát ezáltal a megváltás.
1. A hit nem hasraütéses dolog. Az nem úgy megy, hogy holnaptól hinni akarok Jézusban és akkor hinni fogok. Ha mást tapasztalok, akkor a világért rá nem bírnak a kereszténységre. És ahogy emberek milliárdjain láthatjuk, lehet nagyon mást tapasztalni.
És azért józan ésszel belegondolva mi a logikusabb és értelmesebb: ha a tapasztalatainkra hagyatkozunk, vagy ha mereven ragaszkodunk valamihez, aminek az igazságáról semmi bizonyságunk nincs?
Mennyire jogos megbüntetni valakit azért, mert úgy cselekszik, mint egy értelmes ember?
2. Ha Isten mindenható, akkor csak rajta múlik, hogy van-e Pokol - azaz megtehetné, hogy az embereket nem küldi oda. Ő dönt.
De ha olyannyira szeret bennünket, jobban mint bárki más, ha ismeri az összes szépet és jót bennünk, akkor miért akarna örök szenvedésre kárhoztatni minket, ha egyszer nem is muszáj? A szeretet megbocsátás, és még az emberek is képesek erre, csak Isten nem? Sőt, mi több: elvárja az emberektől, hogy bocsássanak meg az ellenük vétkezőknek, de ő nem bocsátja meg, ha ellene vétkeznek? Ez amolyan bort iszik és vizet prédikál effektus...
3. Tulajdonképpen nincs is értelme a Pokolnak, mert a meglétének célja csupán, hogy az emberek szenvedjenek. Minthogy elvileg nem lehet kikerülni belőle, semmi többletet, fejlődést nem ad. Nem nevelő célzatú büntetés, mert az ember a Pokoltól nem lesz jobb, ott már nem bánhatja meg, amit tett és ha megteszi is mindegy.
Szóval tényleg csak annyi a Pokol lényege, hogy aki odakerül, örök kárhozatra legyen ítélve és semmi másra- de akkor visszatérünk ismét csak oda, hogy Isten miért akarja ezt? Ha nem akarja, miért ad mégis esélyt rá olyan dolgok miatt, amit egy esendő embernek aligha lehet felróni ebben a világban?
18:42
1. Ezzel kapcsolatban korábban írtam egy idézetet, miszerint miért teremt Isten tökéletlen embereket, ha aztán büntet őket ezért a tökéletlenségért? Miért teremt minket romlottá/romolhatóvá (szép magyar fogalmazás), ha utána a szemünkre veti ezt a romlottságot? Ez kicsit olyan, mintha minden írás bűn lenne, akkor az írók Pokolba kerülnének, mert tehetséggel születnek, amit emberként természetesnek vélnek kihasználni.
2. Ha a bibliai Isten léte egyedüli és megcáfolhatatlan tény lenne, talán elfogadnám ezt az érvelést. Mivel azonban külső szemmel nézve nem hitelesebb, mint bármelyik más vallás, ezzel aligha lehet meggyőzni arról, hogy fogadjam el a Pokol dogmáját.
3. Ha azt mondom, hogy én pl. hindu vagyok és Sívát tekintem a legnagyobb szentségnek, a Szeretetnek és miegyébnek, tehát tulajdonképpen elismerem egy magasabb lény létezését, mindenhatóságát és végtelen irgalmát, mert úgy gondolom és úgy tapasztalom - s lehet így tapasztalni, hogy általa teljesítem emberi szerepem - akkor mennyire utasítottam el a kegyelmet? Ha abban a hitben nevelkedem vagy azt tapasztalom, hogy ezt kell tennem, Isten nem vetheti a szememre, amiért a hitem és tapasztalatom szerint cselekedtem. Mert én is olvastam nagyon sokszor a Bibliát, és sok más vallású ember is olvasta - mégsem lett kereszténnyé... a nem fogadom el a Bibliát, mert mást tapasztalok nem egyenlő a tudatos elutasítással, amikor tény, hogy az a jó út és mégis megtagadom.
18:53
"az ember tulajdonképpen magának kívánja a poklot, és abban a tudatban, hogy a mennyországot választják kívánják maguknak a rosszat"
Hát ez az, az ember a tökéletlensége miatt tévedhet. És Isten hagyja, hogy tévedjen és rossz utat válasszon, aztán ha tényleg így történik, még bünteti is érte. Ez nem logikus, márpedig logika nélkül még a hit is csak vakhitté válik.
19:10
"a bibliai hit alapja, -mint a nevében benne foglaltatik, maga a biblia."
Természetesen. De aki hívő, az úgyis elfogadja a parancsolatokat. Aki nem hívő, azon viszont nem lehet leverni, hogy miért nem cselekszik olyan módon, amiben nem hisz. Nyilván ha valaki keresztény, nem a Védákat követi, pedig a végén kiderülhet, hogy annak a könyvnek volt igaza. Akkor jogos, hogy minden keresztény szenvedjen, mert azt tette, amiben igazságot lelt és nem azt, amit csak úgy "hinni" kell?
Ha valaki nem a bibliában hisz, nyilván számára Isten figyelmeztetése sem hiteles.
Ugyanakkor, mint írtuk, a hit nem döntés kérdése. Senki nem lesz csak azért keresztény, mert Bibliát olvasgat, ez nem így működik. Ha Indiába születek, valószínűleg eszembe sem jut kereszténnyé válni, holott hallok a kereszténységről - eszerint minden hindu automatikusan a Pokolba jut?
Isten nem robotokat gyártott, ez rendben van, de a szabad akarat miért egyenlő azonnal Pokollal? Hogyan kaphat bárki esélyt Istentől, ha ő azt vártja el, hogy másban higgyen az ember, mint amit tapasztal?
E következő kérdés mindenkinek szól, aki szerint Isten lehetőséget ad nekünk, hogy válasszunk:
Tegyük fel, hogy van egy gyermeked, akinek megmondod, hogy ha rosszat tesz, megbünteted, ha jót, megjutalmazod (és máris többet tettél, mint Isten, aki reálisan nézve csak egy lehetőség a sok közül).
Ha a gyermeked a szabad akaratával a rosszat választja, és aztán még dacol is és nem akarja megbánni (ilyen sokszor van), akkor kidobod az utcára, mert "én megmondtam"? Örökké eltaszítod, mert téved, és tudjon rá?
Vagy beállítod a sarokba, ezzel mutatva, hogy rosszat tett, és a jogos büntetés után elmagyarázod neki, hogy hol rontotta el a dolgot és mit kellett volna tennie, aztán megbocsátasz neki, és bízol abban, hogy következőnek jól cselekszik?
A szeretet örök büntetést ad, vagy reménykedik és megbocsát, még akkor is, ha nem kérik?
Mellesleg: megkérek mindenkit, hogy ha már válaszol, akkor mindenre válaszoljon, ne csak egy-egy mondatot ragadjon ki a feltett kérdésemből, hisz a fenti három ont egymásból következik. Miért magyaráztok valamit, amit már a kérdéseben megcáfoltam?
kedves kérdező. :)
Tudom, hogy szóltál, hogy ne mondatokat ragadjunk ki, hanem egybe olvassuk el az érveidet, és azután válaszoljunk, de te már a kérdésedben dogmát jelenítesz meg. Először is Isten egyenlő a minden. Ha a minden, akkor nem egy tőlünk elkülönülten létező hatalom, hanem egy és ugyanaz a létezőkkel, hiszen minden Önmaga. Tehát Isten nem küldi magát a pokolra...
Másodszor pedig Isten egy Teremtő Erő, mondhatni Szellem, de én inkább az Elme kifejezést használom. Szóval ha Isten az Elme, akkor az ember is az elme, mivel Isten saját képére "csinálta" az embert...de az embernek szüksége van tapasztalásra, mert annak híján nem tudja önmagáról hogy létezik, mivel nem tud kialakulni az én tudat, az egyéniség, ha nem tudja az egyén mihez viszonyítani önmagát...ez persze nem azt jelenti, hogy az emberi én a fizikai test...ohh nem, az csak az eszköz a tapasztaláshoz...és az emberi elme egy a mindenséggel, vagyis Isten, ahogyan a Biblia teremtéstörténete is állítja. :)
Ha pedig az elme az ember, és nem a test, akkor bizony az test elhasználódásával az elme nem szűnik meg...sőt a világ sem az elmén kívül van, hanem benne, mint gondolatsor...szóval a halál nem a vég, csak egy váltópont az élet meg nem szűnő folyásán. Tehát az ember, amikor meghal tovább él, csak a gondolatsor változik kissé...
Mi lehet akkor Isten terve az emberrel?
Természetesen az, hogy megossza "fejleményeivel" saját teljes hatalmát...de ehhez tapasztalásnak kell kitennie azokat...mivel nem öntheti bele a mindent az elménkben, mert akkor lennénk igazán robotok...gőzünk sem lenne semmiről, ha egyből tudunk mindent...ezért van a tapasztalás tehát, és a jó rossz kérdés is...ugyanis Isten rendszert tart fent...a rendszer neve ok-okozati viszony, ami mentális szférában is működik. A lényege, hogy a tetteknek legyenek következményei, hogy ezáltal az egyének képesek legyenek fejlődni, tanulni, hogy egyre nemesebbé váljanak jellemben, ami ugye szükséges ahhoz, hogy az ember bejutást nyerhessen a valós univerzumi életbe. A rossz jelenléte tehát szeretetből van, hogy a jót lehessen mihez hasonlítani, hogy a rossz árán váljunk színtiszta jóvá, vagyis a rossz is ugyanúgy jó. Szóval az ember saját szabad döntéshozatali képességével választja önmagának a rosszat, és a rossz tettek visszahatása a büntetés ugye...mivel ha nem lenne büntetés, vagyis természetes következménye a negatív hozzáállásnak, az emberek soha az életben nem lennének képesek továbbfejlődni...vagyis az üdvözülés tárgytalanná válna
Ez a visszahatás viszont nem feltétlenül a születés és halál között nyer érvényt...megesik, hogy halál után közvetlen kap egy kis büntit az ember, mondhatjuk átél egy poklot, és könnyen meglehet, hogy a vad gyarlósága miatt az egyén ezt egy örökkévalóságnak éli meg...de a pokoli élmény csak és kizárólag addig tart, amíg az egyén be nem látta, hogy rossz volt, meg nem bánta őszintén a negatív tetteit...ahogy ez megtörtént, a halál után beékelődhető pokol véget is ér abban a pillanatban.
Ebből megláthatod, hogy a valósan örökké tartó pokol egy kitaláció, spekuláció, felételezés, de közel sem biztos, hogy a valóság...a pokol valós lényege az, hogy az ember megtanulja mi a jó, saját rosszasága árán...de az Isten el nem veszi a létét az egyénnek...hanem biztosít neki új és új lehetőségeket, hogy az illető majdan bekerülhessen abba, amit mennynek neveznek...de valójában a pokol és a menny is a tudat, az elme állapota. :)
egyébként az ember oly tökéletes, hogy képes önmagával elhitetni, hogy bármi, még akár saját maga is tökéletlen...:)
ui.: Amúgy én teljes mértékben egyetértek veled, azokkal kapcsolatban, amiket leírsz a kérdésed alá...egy örökké tartó pokol igazságtalan, egy ilyen helyre küldő felsőbb hatalom igazságtalan...egy ilyen isten nem is létezik...az az Isten, amely valójában van, az teljes mértékben igazságos, és a mondataimból ezt észre is veheted. :)
üdv
26/F
LastOne.Left
"a nem fogadom el a Bibliát, mert mást tapasztalok nem egyenlő a tudatos elutasítással, amikor tény, hogy az a jó út és mégis megtagadom."
Tökéleten egyetértek! És sehol nem írtam, hogy Isten könyörögjön nekünk!És nem hiszem, hogy mindenki lázadna ellene.
Még egyszer elmondom: a hívők verziója úgy hangzik, hogy mindegy milyen ember vagy, ha hiszel az Úrban, akkor bűneid megbocsáttatnak.
Csak gondolkozzunk józan paraszti ésszel: Isten ugyebár a mi mennyei atyánk. Vegyük az egyszerű emberi szülőket: ha van egy gyereked, mit tartasz inkább engedelmességnek? Ha betartja a szabályaid, de nem mondja el százszor, mennyire tisztel és szeret? Vagy ha nem tartja be, de naponta ezerszer mondja?
A tízparancsolatban megjelenő Istenkép számomra torz. Nem azokat a törvényeket helyezi előtérbe, amelyek a gyermekei biztonságos, zavartalan egymás mellett élését biztosítsák. Az első 4-5 parancsolat arról szól, hogy tisztelni kell és elismerni. Ez egyébként nyilván azért volt így, hogy a zsidó népet egységben tartsák: az ugyanabban az Istenben való hit jelentős összetartó erő.
És ilyenkor felmerül a kérdés, vajon valóban az Isten ihletése a Biblia?
Egyébként ha jobban belegondolunk a többi törvénybe (ölés, lopás, paráználkodás stb. tiltása), akkor a józan gondolkodású ember rájön, hogy ezekkel az a baj, hogy következményei lehetnek már az emberek világában is. Bár nem minden esetben. Ám ha nem szeretnék generációkon átívelő vérbosszúkat, embereket, akik üldöznek, mert nálam van, ami az övék, még több tinianyát és esetleg árva gyereket, akkor nem ölök, nem lopok, nem paráználkodok. Bár ez utóbbira már létezik fogamzásgátlás.
egy kiegészítés csak kérdező, remélem nem veszed zokon. :)
"És azért józan ésszel belegondolva mi a logikusabb és értelmesebb: ha a tapasztalatainkra hagyatkozunk, vagy ha mereven ragaszkodunk valamihez, aminek az igazságáról semmi bizonyságunk nincs?"
Józan ésszel belegondolva a tapasztalatot az értelem fogja fel, vagyis az az ésszerű, ha az értelemre támaszkodunk és nem a tapasztalatot helyezzük előtérbe az elmével szemben...szóval hogy őszinte legyek a merev ragaszkodás pontosan a tapasztalat felé van görcsösen még...és pont ezért van megfeledkezve a szellemről, elméről, értelemről, ami valójában az ember, mivel az emberek magukhoz(értelem) képest elsődlegesnek tartják a tapasztalatot, holott az csak eszköz...az elme eszköze...:)
üdv
26/F
LastOne.Left
Utolsó: ha elolvastad a kérdező kommentjeit a hindukról, akik nem fogják elismerni a Bibliát, mert az ő hitük teljesen eltérő, akkor kiviláglik, hogy nem adta meg a lehetőséget. Még csak bizonyosságot sem ad a létezéséről. És éppen attól lenne tökéletes egy ilyen lény, hogy annak ellenére, hogy megteremtett, nem támaszt irreális elvárásokat. Irreális, mert nem tudom azt mondani, hogy megtapasztaltam Isten jelenlétét ill. hatalmát (konkrétan, nem úgy, hogy valamibe belemagyarázom).
Ha az Úr tényleg olyan megértő, meg igazságos, ahogy mondják, akkor nem játssza el az emberrel a "Na neked kuss, mert ez az én univerzumom" játékot. Mert az előző komment nagyon így hangzott. Meg nem is játssza el azt, hogy senkinek semmi kézzelfogható bizonyítéka nincs a létezésére, de azért higgyünk benne. És akkor megint csak mi van azokkal, akik más vallásúak? Az ateisták közül mindenki megérdemelné, hogy Pokolra kerüljön? Ha az Úr olyannak teremtett, hogy képesek vagyunk gondolkodni, kételkedni, akkor miért nem mondhatnám azt, hogy nem hiszek a Bibliának, mert sok helyen hiteltelen?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!