Ha a rossz Isten nem létét bizonyítja, akkor a jó miért nem bizonyíthatja Isten létét?
"abból az alapfeltevésből indulunk ki, hogy a jó Isten létezése mellett létezik a rossz is a világban"
Ez a jelen viszonyok között csak egyetlen módon lehetséges: ha ez az isten NEM végtelen.
Tehát akkor a keresztények istene NEM LÉTEZHET.
Ezen kívül, ha létezik, akkor nagyon jóindulatú sem lehet, hiszen akkor mindent megtenne, amire csak képes, hogy jó legyen a világunk. Nem csak várna, nem csak ígérne, nem csak figyelmeztetne - hanem NAGYON AKTÍVAN tenne is érte! MOST tenne, nem a messzi jövőben!
"És éppen ezért:
1. Van Isten.
2. Van rossz.
3. És van jó is.
És ezért ez utóbbi 2. és 3. pontunk semlegesíti egymást."
Fontos megjegyezni az 1. pontnál, hogy végtelenül Jó Isten.
Aztán itt jön elő a logikádnak a hatalmas hibája. Ennek az érvnek ugyanis egy fontos pontja az, hogy Isten jóságos. A logikád alapján pedig továbbra is lehetne rá mondani, hogy jóságos mert a rossz mellett van jó is.
Ennyi erővel akkor azonban a valaha élt legszörnyűbb emberekre is lehetne azt mondani, hogy ők jók ha valaha tettek bármiféle jót is a sok rossz mellett. A logikád alapján még Hitler is jó lenne mert például állatvédő volt ami egy jó cselekedet.
"Egy mindenható isten TUDJA, hogyan tudna hatékonyan tanítani. Miért nem úgy tette?
Ezen kívül azt is tudja előre, hogy mit fogunk tenni. Ő teremtett ilyenre, hogy nem fogadjuk el minden tanítását."
Szerintem nem az a baj, hogy nem elég hatékony a tanítási módszere.
Hanem az, hogy több más ideológia és elképzelés is létezik Isten tantárgya mellett.
Mint például az ateista ideológia, ami aláássa, Isten tanításait azzal, hogy kimondja, hogy Isten nem is létezik, és ezért a tanításai is hiteltelenek.
"Miért tette ezt?
Azt akarta, hogy ne az ő parancsai szerint éljünk, és a többség a kárhozatba kerüljön?"
A poklot, kárhozatot inkább hagyjuk.
Mivel hogy nem is tudjuk kit mi alapján és hogyan ítél majd meg.
"Azonban az tisztán látszik az össze hasonlításból, hogy nem tanít, különösen nem az elvárásokhoz és hirdetett következményekhez képes. Ahogyan az is látszik az össze hasonlításból, hogy nem sok gondoskodás vagy szeretet szorult belé."
Na és ezt miből számítottad ki?
Mindenki más életutat jár be, és más sors jut mindenkinek osztályrészül.
Még az állatoknak is.
Ha nincs is egy adott fix pont, akkor meg mi alapján lehet leszűrni azt a következtetést, hogy mennyire gondoskodó?
"Nem tértem el a tárgytól mert a szabad akarattal szokott próbálkozni pár vakbuzgó hívő, hogy feloldja a végtelen jóság és hatalom és a világban lévő rossz közti ellentmondást."
Igaz, de én kihagytam érvelésemből a szabad akarat koncepcióit.
"Ez utóbbit ha korrektek akarunk lenni ki kell egészíteni úgy, hogy a tanár nem egy könyvet rak le eléd hanem több százat amikből ugyan azt tanulhatod meg csak az összes könyv hibás valamilyen szinten és talán egy van amelyik talán nem hibás. A tanár nem mondja meg melyik a jó könyv ha van de ha te a hibás könyvből tanulsz és az alapján írod meg a dolgozatot akkor ugyan úgy megbuktat."
Nem egészen.
A tanár valóban nem egy könyvet rak le eléd, de az egyikről kijelenti, hogy azt ő készítette, és az lesz a helyes.
"Nem mindenki kíváncsi. Különösen nem a Bibliára."
Valóban nem mindenki kíváncsi, de elég ha a kíváncsiak elolvassák, és tovább adják annak lényegi tartalmát a nem kíváncsiaknak is.
Pláne, hogy a könyv egyik pontja éppen ezt mondja ki, (az igét hirdetni kell).
"Kérdező nagyon véded Istent. Leírnád, hogy pontosan szerinted miben is nyilvánul meg a jósága és gondviselése? Mert eddig csak az derült ki, hogy szerinted mi nem."
Már mondtam: A gondviselése javarészt abba, hogy megtanított minket arra, hogy hogyan viselkedjünk, viszonyuljunk egymáshoz, hogyan éljünk helyesen stb.stb.stb.
A jósága abban, hogy létezik a világon jó is. Mert hát azt is megtehette volna, hogy csak rosszat teremt nekünk.
Persze ezt a saját korábbi érvelésem így még üti, mivel hogy a jó mellett ott a rossz is, de én mint hívő, nem hagyhatom el a nekünk ígért túlvilági életet sem.
Ez pedig már jócskán kompenzálja, az itt tapasztalt rosszat.
Ezért így teljes magabiztosággal kijelenthetem, hogy Isten jóságos.
Valamint ott vannak még bizonyos emocionális okok, amelyeket már itt a földön is megtapasztalhatunk. De ezekbe most nem mennék bele.
"A jósága abban, hogy létezik a világon jó is. Mert hát azt is megtehette volna, hogy csak rosszat teremt nekünk."
Jóság abban nyilvánulna meg, ha csakis jót teremtene. Ha direkt rossz dolgokat is teremt, akkor már nem egy jóságos isten.
"Ez a jelen viszonyok között csak egyetlen módon lehetséges: ha ez az isten NEM végtelen.
Tehát akkor a keresztények istene NEM LÉTEZHET."
Itt most mit értesz végtelen alatt?
"Fontos megjegyezni az 1. pontnál, hogy végtelenül Jó Isten."
Persze, én is így értettem. Mivel hogy ez Isten egy alapvető tulajdonsága így fölöslegesnek láttam, azt is hozzá tenni.
"Aztán itt jön elő a logikádnak a hatalmas hibája. Ennek az érvnek ugyanis egy fontos pontja az, hogy Isten jóságos. A logikád alapján pedig továbbra is lehetne rá mondani, hogy jóságos mert a rossz mellett van jó is.
Ennyi erővel akkor azonban a valaha élt legszörnyűbb emberekre is lehetne azt mondani, hogy ők jók ha valaha tettek bármiféle jót is a sok rossz mellett. A logikád alapján még Hitler is jó lenne mert például állatvédő volt ami egy jó cselekedet."
Lehet, de ha ilyen mereven határozzuk meg ki a jó és rossz, akkor ez fordítottan is igaz.
Tehát ennyi erővel, akkor senki sem jó ember, mert mindenki tett már vagy tesz kisebb vagy nagyobb rosszat életében.
Tehát akkor a jó ember fogalma hamis, mert nem is léteznek jó emberek.
Valóban így állna a helyzet? Azt hiszem ezzel kevesen értenének egyet.
Én elhiszem, hogy ha az ember olyat lát, mint mikor, mondjuk valaki szörnyű balesetet szenved a szeme láttára, akkor arra gondol, hogy nincs Isten. Pláne ha a baleset valamelyik családtagjával vagy szeretteivel történik.
Én ezt is megtudom érteni.
De akkor az a fair, ha ilyet lát az ember:
https://www.youtube.com/watch?v=jpxzS46wv5Q
Akkor arra gondoljon, hogy van Isten.
Én személy szerint mikor ilyet látok, számomra nehéz elképzelni Isten nem létét.
Aki csak a rosszat látja a világban és ez alapján, kijelenti, hogy nincs Isten az hibázik. Hibázik mert szándékosan nem veszi figyelembe az összképet.
"Tehát ennyi erővel, akkor senki sem jó ember, mert mindenki tett már vagy tesz kisebb vagy nagyobb rosszat életében.
Tehát akkor a jó ember fogalma hamis, mert nem is léteznek jó emberek.
Valóban így állna a helyzet? Azt hiszem ezzel kevesen értenének egyet."
Jó embernek azt mondjuk, akiknél jelentős túlsúlyban vannak a jócselekedetek, és legfeljebb kisebb stikliket követett el valaha is élete során.
Ugyanakkor hatalmas különbség, hogy az ember nem mindenható. Vannak olyan helyzetek, ahol eleve csak rossz döntésekből tudja valaki megpróbálni a legkevésbé rosszat, és ez sem feltétlen sikerül. Mert sokszor nem is látja előre valaki a tettei egyes következményeit. De ez belefér, emberek vagyunk, se nem mindentudók, se nem mindehatók.
Egy mindenható istentől viszont egyetlen rossz döntés sem férhet bele, hisz ez vagy azt jelenti, hogy hibázott, vagy szándékosan hozott olyan döntést, amiről tudja, hogy rossz. Ez az isten pedig akkor vagy nem mindenható, vagy nem jó.
"most mit értesz végtelen alatt?"
Isten minden tulajdonsága végtelen, ezt nem is kell külön részletezni.
Úgy látom, nem igazán érted a végtelen fogalmát. Próbálj utánanézni.
"több más ideológia és elképzelés is létezik Isten tantárgya mellett"
Ezeket is ő alkotta és terjesztette el. Az ő akaratát tükrözik.
"ezért a tanításai is hiteltelenek"
Ezek független dolgok. Eleve az erkölcsöt nem a vallás találta ki, csak átvette.
"Ha nincs is egy adott fix pont, akkor meg mi alapján lehet leszűrni azt a következtetést, hogy mennyire gondoskodó?"
Nagyon egyszerű: ha BÁRMILYEN sokáig megoldatlan probléma van, akkor NEM végtelenül gondoskodó.
"Nem tértem el a tárgytól mert a szabad akarattal szokott próbálkozni pár vakbuzgó hívő, hogy feloldja a végtelen jóság és hatalom és a világban lévő rossz közti ellentmondást."
"A tanár valóban nem egy könyvet rak le eléd, de az egyikről kijelenti, hogy azt ő készítette, és az lesz a helyes."
De ezt nem a tanár mondja, hanem egy diák.
"A jósága abban, hogy létezik a világon jó is."
De akkor nem végtelenül jó.
"Mert hát azt is megtehette volna, hogy csak rosszat teremt nekünk."
Akkor végtelenül rossz lenne, vagy még rosszabb.
"Ez pedig már jócskán kompenzálja"
Egy végtelen isten NEM kompenzál!!!
SOHA nem kényszerül kompromisszum kötésére, mert még a legapróbb dologban is egészen pontosan az történik, amit ő akar!
Ha ő azt akarja, hogy SEMMIFÉLE rossz ne történjen veled, akkor nem is fog. TEHÁT, ha mégis történik, akkor csakis azért történhet, mert ő konkrétan ezt akarta! Méghozzá már a teremtés előtt is ezt akarta!
Szerintem neked fogalmad nincs a végtelenről. Kérlek, hogy nézz utána.
"Szerintem nem az a baj, hogy nem elég hatékony a tanítási módszere.
Hanem az, hogy több más ideológia és elképzelés is létezik Isten tantárgya mellett."
Tehát akkor az, hogy add egy olyan könyvet ami nem tűnik ki a többi vallás tanítása közül nem egy hatékony módszer. Köszi, hogy alátámasztod.
"Nem egészen.
A tanár valóban nem egy könyvet rak le eléd, de az egyikről kijelenti, hogy azt ő készítette, és az lesz a helyes."
Akkor nézzük kicsit nyíltabban.
- Senki nem tudja, hogy melyik isten vagy istenek a valódiak - Nem találkoztál soha a tanárral vagy tanárokkal maximum hallottál erről vagy arról, hogy elvileg tanár.
- Van rengeteg könyv amit ha akarsz és van rá lehetőséged akkor olvashatsz és mindegyikben az istenségekre vagy tanárokra azt mondják, hogy az a valódi
- A vizsgán azonban ha lesz vizsga akkor csak az egyik könyv tanításait fogják elfogadni és akkor már késő lesz mikor odakerülsz.
Szóval ebben hol is van a tanítás?
"Valóban nem mindenki kíváncsi, de elég ha a kíváncsiak elolvassák, és tovább adják annak lényegi tartalmát a nem kíváncsiaknak is."
Mert ha a könyvre nem lesz kíváncsi akkor majd biztosan arra lesz, hogy te beszélsz a könyvről. Aztán még mindig ott van a probléma, hogy ez nem tanítás és elvegyül a többi között tehát még az információ terjesztésre sem hatékony módszer.
Istennek pedig nem volt semmilyen jobb ötlete csak plagizálni a korábbi ötleteket.
"Már mondtam: A gondviselése javarészt abba, hogy megtanított minket arra, hogy hogyan viselkedjünk, viszonyuljunk egymáshoz, hogyan éljünk helyesen stb.stb.stb."
Amiről a válaszod elején is írtál, hogy mennyire nem hatékony ami elég furcsa tekintve, hogy Istennek állítólag mekkora a hatalma és csak egy ilyen módszerre futotta tőle.
"A jósága abban, hogy létezik a világon jó is. Mert hát azt is megtehette volna, hogy csak rosszat teremt nekünk."
Tehát ha egy szülő rendszeresen megveri a gyerekét de néha ad neki ajándékot és megígéri a gyereknek, hogy MAJD nem fogja többet megverni akkor az a szülő jóságos?
"Isten minden tulajdonsága végtelen, ezt nem is kell külön részletezni."
De nagyon is kell.
A kijelentés, hogy Isten végtelen, önmagában csak arra utal, hogy Isten mindig is létezett, létezik és létezni is fog.
Ha azt állítod, hogy Isten minden tulajdonsága végtelen az már teljesen más, mintha azt mondod, hogy maga Isten végtelen.
"Úgy látom, nem igazán érted a végtelen fogalmát. Próbálj utánanézni."
Csak hogy ez Isten esetében nem olyan egyszerű mint azt képzeled. Ezért is kellett, vissza kérdeznem, hogy te most itt, mit értesz az alatt, hogy Isten végtelen.
Mivel hogy az isteni végtelen fogalmát sok vallás és filozófia eltérően értelmezi. Néhány vallás és filozófia szerint Isten minden tulajdonsága végtelen, mint például az isteni szeretet, bölcsesség és jóság.
Más vallások és filozófiai irányzatok azonban úgy vélik, hogy Isten tulajdonságai nem feltétlenül végtelenek, és vannak olyan tulajdonságai, amelyeknek határa van vagy amelyek nem kifejeződnek végtelen formában. A végtelenség és Isten tulajdonságainak kapcsolata egy nagyon bonyolult és mély témakör, amelyet különböző vallási és filozófiai hagyományok különböző módon ismernek fel és értelmeznek.
Ezért láttam jónak úgy, hogy megkérdezem.
"Jó embernek azt mondjuk, akiknél jelentős túlsúlyban vannak a jócselekedetek, és legfeljebb kisebb stikliket követett el valaha is élete során.
Ugyanakkor hatalmas különbség, hogy az ember nem mindenható. Vannak olyan helyzetek, ahol eleve csak rossz döntésekből tudja valaki megpróbálni a legkevésbé rosszat, és ez sem feltétlen sikerül. Mert sokszor nem is látja előre valaki a tettei egyes következményeit. De ez belefér, emberek vagyunk, se nem mindentudók, se nem mindehatók.
Egy mindenható istentől viszont egyetlen rossz döntés sem férhet bele, hisz ez vagy azt jelenti, hogy hibázott, vagy szándékosan hozott olyan döntést, amiről tudja, hogy rossz. Ez az isten pedig akkor vagy nem mindenható, vagy nem jó."
Oké. Akkor vizsgáljuk csak meg logikailag ezen kijelentések összességét, és vonjuk le belőle a megfelelő konklúziót.
1. Tehát azt állítod, hogy az ember azért lehet jó, mert nem tökéletes.
2. Ellenben Isten nem jó, vagy nem tökéletes azért, mert tökéletes és mert a teremtése, pontosabban egy adott teremtménye, az ember nem tökéletes.
3. De hogyha az ember a tökéletlensége miatt lehet jó, akkor miért is kellett volna tökéletesnek teremtenie az embert Istennek?
4. De ha az ember a tökéletlensége miatt jó, akkor végsősoron megfelelt a kritériumnak. Ami azt jelenti, hogy Isten teremtésében még sincs ott a hiba, ami miatt kimondhatnánk, hogy Isten nem jó, vagy nem mindenható.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!