Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Elmondanátok nekem, hogy...

Elmondanátok nekem, hogy Isten hogy "keletkezett"?

Figyelt kérdés
Kíváncsi vagyok.
2010. júl. 21. 09:55
1 2 3 4 5 6 7 8 9
 11/84 anonim ***** válasza:
akár hiszed akár nem, van rá magyarázat. páran le is írták, az, hogy te nem fogadod el, meg nem vagy vallásos legyen a magánügyed. és ne nézz le másokat azért mert hisz. meg ne nevezz nyomoréknak, vagy minek emiatt embereket. a vallás elég régóta a kultúránk része. a Bibliában nagyon sok örök igazság van, az emberek lelki vígaszt találnak benne. ha másért nem, hát ezért jó. felesleges itt provokálnod másokat, szerintem te nem is válasz vársz, hanem valami mást. talán egy meddő vitát szeretnél. na ez a primitívség inkább. nagyon unatkozhatsz
2010. júl. 21. 11:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/84 anonim ***** válasza:

"Ki teremtette a Teremtôt?


A filozófia jelen állapotában döntô jelentôségűvé lépett elô a közölhetôség. A televízió tudományos felfedezéseket ismertetô dokumentumfilmjei elkényeztetnek bennünket. S a jelen kérdés sajátos kihívása épp az, hogy meghökkentô egyszerűséggel és naivitással megfogalmazott formájában találkozik benne az élénk eszű tinédzser a filozófiát csak felületesen ismerô természettudóssal. Elôbbirôl tizenéveseknek tartott hittanórák tanúskodhatnak. Utóbbiról az Univerzum világszerte ismert tudósa nyilatkozott, a maga szintjén is föltéve a kérdést, ,,Az idô rövid története'' című portréfilmben. Holott ô a kozmikus ,,fekete lyuk'' nagyhírű fölfedezôje, zseniális matematikai gondolkodás birtokában: Stephen Hawking. S ez a kérdés az, hogy ,,Ki teremtette a Teremtôt?''


A kezdet és a vég a filozófia visszatérô problémája. A válaszadásra azonban nem a szaktudósok illetékesek, akkor sem, ha a kozmológia, ill. kozmogónia felôl közelítenek. Holott sokan az ô tekintélyükre hivatkozva bíznak a tudományos igényű válasz megfogalmazásában. A kérdésnek azonban a filozófus a szakembere. S a bölcselet története elárulja, hogy a számban és minôségben jelentôs többségben lévô filozófusok hogyan jutottak el a maguk sajátos útján az Abszolútumig, ,,amely'' -- vagy ,,aki'' -- az egyetlen kielégítô válasz a kérdésre. Ez a válasz pedig így fogalmazható: a Teremtôt mint Abszolút Valóságot senki és semmi nem teremtette, sôt nem is teremthette. Nem csak a pantheizmus tarthatatlan tehát, hanem az a feltevés is abszurd, hogy a Világegyetem és annak egyik bolygóján, a Földön kibontakozó élet hordozója, az általunk ismert anyag, öröktôl fogva létezik. Ez ugyanis visszafelé számolva a ténylegesen végtelen számú és ténylegesen végtelen idôkvantumú létezés föltételezését követelné meg. Teljesen világos és meggyôzô logikai zátonya ennek a feltevésnek az, amit már Schütz Antal megfogalmazott, s amire többször hivatkoztam: ,,Nem lehet minden mástól, mert a mindenen kívül nincs más''.


Kell tehát lenni egy végsô Valóságnak, ,,amely'' mindig volt és mindig lesz, ,,amely'' az egyetlen biztos hordozója és alapja a létezésnek, ,,amely'' tehát maga a Teremtô Valóság. Scotus Eriugena találékonyan így nevezte meg: ,,A Teremtetlen Teremtô Természet''. Ez a rejtélyes Ôsvalóság pedig a metafizika gondolati ostromának legfôbb célpontja. Esendô hasonlattal: ô a körhinta acél tartóoszlopa, miközben az Univerzum és benne mi is olyanok vagyunk, mint a körhinta acélhuzalain forgó elemek. A teljesen Önmagában Való, ,,amely'' a ,,keletkezô-elmúló'' és ,,változó'' létformák stabil fenntartója. Arisztotelész -- kevéssé szerencsésen -- ,,Mozdulatlan Ôsmozgatónak'' nevezte, holott a legdinamikusabb teremtô Valóságról van szó. A filozófia szaknyelvén kifejezve: nincs létében függô, relatív létforma Abszolút Való nélkül. Ez fogalmából eleve adott, kényszerítô erejű következtetés. Ahogyan a ,,fiú'' fogalmából következik az ,,apa'' léte, az ,,árnyék'' fogalmából a ,,fény'' léte, úgy következik -- belsô kényszerrel -- a ,,keletkezô és elmúló'' létformából a ,,nem keletkezô és soha el nem múló'' Létforma, a teremtett létezôbôl a Teremtô Létezô. Ez persze belátás kérdése, amelyhez érdemes kijárni a filozófia iskoláját -- akár magánúton is --, hogy szellemi tapasztalattá érjen, belsô evidenciává fényesítve a felismerést, amellyel túlemelkedünk a tinédzser és a nagy természettudós idézett kérdésfölvetésén: ,,Ki teremtette a Teremtôt?''


Szükséges tehát ehhez a valóságra való logikai ,,rálátás''. S meg kell érteni a nagy tudósok filozófiai esendôségét. Egy híres festmény -- mondjuk a Mona Lisa -- szépségét csak képi egészében ragadhatjuk meg. A nagy tudósok tekintélyes része nagyítólencsével, sôt mikroszkóppal vizsgálja a képet. Így közelrôl és élesen látja a részleteket, de nem szemléli eléggé a kép egészét. Eljuthat akár a festékszemek egyes atomrészecskéinek fotózásáig is, anélkül, hogy a kép esztétikai egészét megragadná. A létezés összefüggô egészének, magának a Létnek kutatói a filozófusok. Korunk tömegtájékoztatásában mégis a szaktudósok véleményét kérik ki, még a tudományuk határán túli kérdésekben is. És ez a baj. Ha a szaktudós -- mondjuk kozmológus -- eljut az ôsrobbanásig, mint a kezdetek kezdetéig és Univerzumunkat egy atomnyi ôsmagból eredezteti, akkor megkérdezik tôle: mi volt az ôsrobbanás elôtt? A gyanútlan szaktudós erre beleesik a csapdába és esetleg ezt válaszolja (egyébként megtörtént): ,,A Semmi''. Tehát a Semmi a teremtô Ôsvalóság? Holott a korrekt válasz ez volna: ,,Errôl kérdezzék meg filozófus kollégámat''. Amikor pedig a legvégsô végre, az Univerzum omega-állapotára kérdezünk rá, a kozmológia tudósához fordulva, akkor nem az a korrekt válasz, hogy megint a Semmi jelenti a végsô megoldást, a fizikai világ energiáinak totális elernyedésével és a kozmikus sötétséggel, a Weltnachttal. A korrekt válasz ez: ,,Ha pusztán fizikai energiák vannak és csupán azokkal kellene számolnunk, akkor a Kozmosz visszahullana a végsô sötétségbe. Ha azonban magasabb Teremtô Energia is létezik és magasabb létdimenziókkal is számolhatunk, akkor nem ez a végsô felelet. Ebben átadom a szót a filozófusoknak.'' A létbizalom képviselôje egyszerű és logikus választ ad: ,,Mivel a Semmit ki kell iktatnunk mint végsô magyarázó elvet, ésszerűen feltételezhetjük, hogy ugyanaz a Teremtô Valóság, ,,amely'' elindította kibontakozásának kozmikus útjára a Világegyetemet, újjá is teremtheti azt''. A végsô okot keresve az Abszolútumot mint Teremtô Ôsvalóságot nem tudjuk kikerülni. A metafizika minden útja ôhozzá vezet. És tôle nem vezet tovább, visszafelé a létben. A metafizika ,,visszaszámlálása'' eddig ér el.


Ki teremtette hát a Teremtôt? Csak nem veszi komolyan egy igényes gondolkodó, hogy a Teremtôt egy másik Teremtô teremtette, azt ismét egy másik, és így tovább, a végtelenségig. A hosszú sorban ütôtávolságra elhelyezett dominók visszatérô példáját idézve: eszerint minden dominót egy elôzô másik dominó ütött volna el. Csakhogy a ,,minden'' dominón kívül fogalmi képtelenség föltételezni egy rajtuk kívüli ,,másik'' dominót, mint arra részletesebben utaltam. Ez a legközérthetôbb példa.

Lehet, hogy sokat kell együtt gondolkodni az olyan kivételesen nagy filozófusokkal, mint Arisztotelész vagy Aquinói Tamás, Leibniz, Pascal vagy Spinóza. El kell jutnunk a belsô tapasztalásig, a bennünk kiérlelôdô gondolat-evidenciáig. Akkor világossá lesz elôttünk, hogy az elemzett kérdésfölvetés a filozófiába még csak belekóstoló tizennégy évesekre jellemzô, amelyre meg kell tudni adni a választ. Akkor is így van ez, ha olyan kiváló természettudós, mint Stephen Hawking szintén megkérdezte egyszer, és ugyanazzal a gyanútlan filozófiai naivitással: ,,Ki teremtette a Teremtôt?''"


Forrás: [link]

2010. júl. 21. 11:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/84 A kérdező kommentje:

Mint írtam, kíváncsi vagyok mások nézőpontjára.


Látom, nagyon kitetted magad ezért a pár mondatért, de a kérdésre nem válaszoltál. Szóval légyszíves...

2010. júl. 21. 11:02
 14/84 A kérdező kommentje:
És mi lenne, ha próbálnál gondolkodni, és nem más gondolatait másolnád be? :)
2010. júl. 21. 11:02
 15/84 anonim ***** válasza:
22%
kérdező: el se olvastad. egyértelműen provokálsz. na én jelentelek, aztán majd a moderátorok eldöntik, mi lesz
2010. júl. 21. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/84 anonim ***** válasza:
Isten magátólvalósága (lat. aseitas): Isten tulajdonságainak egyike, Isten predikamentális nyugvó, pozitív sajátsága. - A ker. fil. és teol. Isten létének legjellemzőbb sajátságát fejezi ki ezzel: magában bírja létének magyarázatát. Létét nem kapta mástól, neki az a lényege, hogy létezik, ő a létező lét. Ebben jut kifejezésre az isteni lényeg abszolút volta: mindentől független. Vele szemben áll mindaz, ami létét mástól kapja, vagyis az ő teremtő akaratából. Ezt a kétféle létet nem lehet egymás mellé állítani, legföljebb távoli hasonlóság van köztük (analogia entis). Isten magátólvalósága tehát 3 dolgot jelent: 1. létét és ilyen-létét nem másnak köszöni, 2. mindkettőnek magyarázatát önmagában bírja, éspedig metafizikai szükségszerűséggel, azaz lehetetlen, hogy ne létezzék, 3. benne a lét és a lényeg azonos, azért ő a lét teljessége. További magyarázatot a tomisták azzal adnak, hogy Isten a tiszta ténylegesség (actus purus), szemben a teremtményekkel, ahol együtt van a képességi lét és a tényleges lét. Mások úgy magyarázzák Isten magátólvalóságát, hogy Isten lényege a tökéletesség miatt egyúttal létező valóság is. Arra azonban mindig vigyáznak, hogy Istent ne mondják saját maga okának. Ő nem magát alkotta, hanem mindig volt. Isten magátólvalóságát lehet Isten metafizikai lényegének mondani, mert éppen ez az, ami őt minden mástól megkülönbözteti és ami csak az övé. Mivel ő így a lét teljessége, azért benne minden sajátság és pozitív képesség azonos önmagával, végtelen lényegével, benne semmi összetettség nincs. Isten magátólvalósága a teljes egységnek is a biztosítéka.
2010. júl. 21. 11:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/84 anonim ***** válasza:
Isten örökkévalósága (lat. aeternitas Dei): Isten tulajdonságainak egyike, predikamentális nyugvó, pozitív sajátság. - Azt jelenti, hogy az ő létmódja abszolút módon fölötte áll minden időbeli mértéknek. Az idő az anyagi létezők változásának egymásutánisága, ezért jellemzi a múlt, jelen és jövő. Az idő, lat. tempus a változó anyagi világ teremtésével kezdődött; különbözik tőle a lényegükben változatlan szellemi valók tartama, a lat. aevum, ami azt jelenti, hogy a szellemi létezőknek csak a tevékenységében van egymásutániság. Az abszolút örökkévalóság, lat. aeternitas a teljesen változatlan isteni lét állapota, ahol semmiféle egymásutániság nincs: nincs kezdet és vég, nincs előbb és utóbb, tehát osztatlan és álló jelen. - Az időbeli dolgoknál is beszélünk jelenről, de az mindig csak átmenet a múltból a jövőbe. Igazi örökkévalósága csak Istennek van, aki azért nem változik, mert ő a lét teljessége (actus purus). Öröktől fogva minden értéket és tökéletességet birtokol, semmit el nem veszíthet és semmi újat nem kaphat. Léte mégsem megmerevedett állapot, hanem a teljes életnek egészen és egyszerre való birtoklása (Boëthius: „tota, simul et perfecta possessio”). - Az ÓSz-nek nincs pontos kifejezése Isten örökkévalóságára. Leggyakrabban az olam szó fordul elő, ami 'állandó tartamú jelenlét'-et jelent. Isten minden időben jelen van, ill. fölötte van az időnek. A fogalomban túlteng az etikai elem: Isten változatlan, nem másítja meg elhatározását, azért lehet bízni benne és érdemes hozzá ragaszkodni. Izajásnál (40,28; 41,4; 43,10) az örökkévalóság már világosan isteni sajátság, s ez megkülönbözteti őt a bálványoktól. Istennek örök a neve (Kiv 3,15), az elhatározása (Zsolt 33,11), a szava (Iz 40,8; Zsolt 19,10), a szeretete (Jer 31,3), a hűsége (Zsolt 100,5), ezért örök szöv-et köthet. De vannak kifejezések, ahol ez az „örök” szó csak hosszú időt jelent (pl. Zsolt 78,69: a Földet örökre megteremtette). - Az ÚSz-ben Isten örökkévalósága mellett (Róm 1,20; 16,20; Fil 4,20; Tim 1,17) kifejezésre jut a Fiú örök volta is (Zsid 1,10; 13,8; Jel 1,17; Jn 1,1); örökké tart Krisztus uralma (Lk 1,33; Zsid 1,8) és papsága (Zsid 5,6). - Az Egyh. Isten örökkévalóságát hittételként tanítja (D 428, 1782). - Az idő és az örökkévalóság összefüggését a létrend különbözősége alapján kell megítélni. A világ ideje nem egy része Isten örök „idejének”. Ezért nincs értelme az olyan kérdésnek, hogy mit csinált Isten a teremtés előtt? Ő nem időben él, hanem örök jelenben, azért az ő számára nincs teremtés előtti és utáni állapot. Benne a teremtés elhatározása örök, de a világnak mégis időbeli léte van, és ez már más létrend. Isten számára a világ múltja, jelene és jövője mindig a jelen, mégpedig saját változatlan jelene. Mivel a világ egészen benne van, azért ő maga is egészen jelen van az időnk minden pontján. A világ és az ember csak részesedik az ő örökkévalóságában, mert ő nem semmisít meg semmit abból, amit alkotott. Az embert kifejezetten meghívta saját életközösségébe, de az ember csak teremtményi módon hordozza majd ezt az el nem múló létet. Az ember ott is a véges létezők egymásutániságában fog élni.
2010. júl. 21. 11:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/84 A kérdező kommentje:

Én meg most nagyon megijedek. Egyesek nem tudnak válaszolni a kérdésemre, mert valószínűleg nincs saját véleményük (esetleg félnek tőle), és megvádolnak, hogy csupán provokálni akarok másokat. Talán csak ezt szeretnéd.

Természetesen nem fogom elolvasni azt a hosszú szöveget, amit te 10 másodperc alatt másoltál be, és képtelen voltál mellé pár sort írni nekem saját magadtól! Na, te ezt minek neveznéd?

2010. júl. 21. 11:27
 19/84 anonim ***** válasza:
A jelentéktelen, parányi ember honnan is tudhatná, hogy a hatalmas, mindenható Isten hogyan keletkezett?
2010. júl. 21. 11:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/84 A kérdező kommentje:

Miből gondolod, hogy egy ember parányi? Ha valaki hisz önmagában, és tesz is valamit, elérheti az álmait, a boldogságot. Ez parányi dolog lenne? :) Számára biztos nem.


Az embernek viszont nagyon jó a fantáziája, és remek példa erre Isten. Aki persze jól jön azoknak, akiknek szüksége van az előírt szabályokra, hogy azt mondhassák: "ezért nem teszem meg azt, mert helytelen (persze nagyon szeretném megtenni, de félek)".


Érdekes, hogy a nagy hívők azt se tudják, miről beszélnek. Egy kitalációban hisznek. Ha én most azt mondom, hogy az előbb a lábujjam azt mondta, ő a mindenható, azt is elhiszik? És isteníteni fogják a lábujjamat? "Isten"-nel ez történt.

2010. júl. 21. 11:33
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!