Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért akarják egyesek annyira...

Miért akarják egyesek annyira tudományosan bizonyítani Isten létét, ha egyszer Isten kívül áll ezen a világon?

Figyelt kérdés
Vagyis ebből következik, hogy se nem bizonyítható, se nem cáfolható a léte.
2017. dec. 12. 13:26
1 2 3 4 5 6 7 8 9
 11/83 anonim ***** válasza:
51%

"De azért kérdező remélem, a 71%-os válaszolótól is kérsz alátámasztást erre: "Amúgy Isten léte cáfolható és cáfolt is."

:)"

És remélem alátámasztja a kérdésben tett kijelentését is, és levezeti a következtetését is XD

2017. dec. 12. 14:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/83 anonim ***** válasza:
23%

"És remélem alátámasztja a kérdésben tett kijelentését is, és levezeti a következtetését is XD"

Hiú remények, hiú remények :D

2017. dec. 12. 14:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/83 anonim ***** válasza:
41%

"Hiú remények, hiú remények :D"

Költői "kérdés" volt:D

2017. dec. 12. 14:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/83 A kérdező kommentje:

"Amúgy Isten léte cáfolható és cáfolt is (meg még néhány isten rajta kívül)."

Tőled is kérnák ám alátámasztást, csak így bemondásra nem elfogadható a válasz.


42%-os, őszintén nem akarlak megbántani, de a linkeken szereplő "bizonyítékok" nemhogy nem bizonyító erejűek, de még érvnek is erősen gyengécskék.

Nem fogom itt itt persze részleteiben végigmazsolázni az összes tévedést, csak kiemelnék néhányat példaképp.


Az első linkedben ott a "mozgásból" vett istenérv. Aquinói Szent Tamás még lehet hogy azt hitte a 13. században, hogy alapvetően Isten kell hogy mozgassa a világegyetemet, de ma már tudjuk, hogy az anyag az univerzum alapvető fizikai törvényeknek megfelelően működik, és ennek köszönhetően mozog/változik/stb.

Azon persze aztán el lehet filozofálgatni újfent, hogy vajon kellett-e valaki, hogy ezeket a törvényeket létrehozza, vagy mindig is léteztek, de érted, ez érvnek semmi, legfeljebb egy vélemény, ami eleve azon alapul, hogy Szent Tamás nem rendelkezett annyi ismerettel a világról, mint a mai emberek.

Ma ezt érvként használni, hát, tényleg nem bántásból, de inkább tudatlanságra utal.


A másik linkedben ott a független létezés elve, itt pedig a szerző eleve egy előregyártott következtetésből indul ki, a magyarázatát is ennek rendeli alá, de ez is nemhogy nem bizonyíték, hanem éppen ezt a következtetését kéne eleve bizonyítani, hogy az ezt követő gondolatmenetnek bármi értelme legyen.

Nevezetesen erre a részre gondolok:

"léteznie kell egy, a fent említett jellemzőkkel bíró lénynek, ha világunknak van értelme."

És innentől alapvetésnek veszi, hogy az univerzumnak márpedig van értelme, ezért Isten létezik, de valójában semmit nem mutat, ami igazolná azt, hogy kiindulhat ebből az alapvetésből.


Szóval egyelőre úgy látom, még mindig ott tartunk, hogy Isten létezése nem bizonyítható. Mert téged lehet hogy meggyőz egy ilyen cikk, de ettől ez még nem lesz bizonyíték.

2017. dec. 12. 14:37
 15/83 anonim ***** válasza:
54%

Nem tudom, megfigyelted-e, hogy itt most több névvel jelentkezett be: engem durván lepontozott, magát felpontozta 100%-ra - érvet, információt pedig egy darabot nem hozott.

Néha tényleg bedobja ezt az idézetet, de ez semmi. Ez csak mellébeszélés.


Isten cáfolata kb. 10-szer szerepelt már itt, és lényegében arról szól, hogy önellentmondásos, valamint ellentmond a mi világunknak is. Ha érdekel, bővebben is kifejtem - de csak akkor, ha nem pontozzák le minden egyes írásomat.

2017. dec. 12. 14:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/83 A kérdező kommentje:

"Ha érdekel, bővebben is kifejtem - de csak akkor, ha nem pontozzák le minden egyes írásomat"

Érdekelni érdekel. Bár most elbizonytalanítottál, hogy tényleg a kérdésre akarsz válaszolni, vagy csak százalékokat vadásznál ><

2017. dec. 12. 15:03
 17/83 anonim ***** válasza:
11%

"Az első linkedben ott a "mozgásból" vett istenérv. Aquinói Szent Tamás még lehet hogy azt hitte a 13. században, hogy alapvetően Isten kell hogy mozgassa a világegyetemet, "

"eleve azon alapul, hogy Szent Tamás nem rendelkezett annyi ismerettel a világról,"

Olvasd végig, próbáld értelmezni. 20 perc kevés hozzá. Gondolom a levezetéseket, indoklásokat, kritikákat és annak cáfolatait nem olvastad. Nem kell kapkodni. Amúgy Turay aktualizálta is a könyvet, nem Szent Tamás műveinek szó szerinti idézéséről szól. Turay pedig még él:) Ha beleolvastál volna tudhattad volna. Tehát a problémád megoldva, egy ma élő ember szerkesztette.

2017. dec. 12. 15:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/83 anonim ***** válasza:
54%

Nem vadászok, és egyébként vissza is keresheted régebbi írásokban a pontos leírást.

Csak elkeserít, hogy én betartom a szabályokat, 1 regisztrációm van, normálisan írok, válaszolni igyekszem a kérdésre - és lehengerlő hátrányban vagyok azokkal szemben, akik nagyon magasról fütyülnek minderre.

Ami pedig az "érveket" illeti, amelyeket hozott... hát... nem tudom eldönteni, hogy tényleg elhiszi ezeket, vagy pedig mi nem érdekeljük őt, hanem csak a butáknak ír, akik persze hisznek is neki.


Tehát:

- nincsen olyan, hogy valaki végtelenül jó ÉS végtelenül igazságos is, mivel ezek egyszerre nem teljesülhetnek. A jó azt jelenti, hogy ELTÉR az igazságtól a jó javára, és fordítva is: a végtelen igazság semmiképpen nem engedhet a jónak (sem).

- ráadásul ez az isten végtelen tudású is, és végtelenül előrelátó. Ezért aztán, HA létezik, akkor a világ egészen pontosan olyan, amilyennek tervezte, és előre látta is, egy milliméternyi eltérés sincs sehol. Akkor viszont ő se nem jó, se nem igazságos!

- a szabad akarat SEM módosít a dolgon, a fentiek miatt. Még mi is képesek vagyunk olyan rendszereket készíteni, ahol érvényesül a szabad akarat, mégis kifogástalanul működnek.

2017. dec. 12. 15:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/83 A kérdező kommentje:

Azt is hozzátettem, hogy manapság ilyesmivel érvelni már egyszerűen csak tudatlanságra utal a kérdésben. Így a probléma nincs megoldva.


Másrészről elolvashatom neked mégegyszer, de kétlem hogy jobb lenne a helyzet. Ugyanis nem az volt a gond, hogy valamit nem értettem, hanem pont az, hogy értettem, hogy eleve rossz az alap, amiből kiindul.


Csak gondolj bele, ha valaki ugyanezen az elven, mint Szent Tamás azt állítaná, hogy a fizikai törvények precizitása azt jelenti, hogy a világot valaki le kellett programozza, ezért ez bizonyítja, hogy mind a Mátrixban élünk! Ugye hogy nem hinnél neki?

Tehát hasonló logika értelemszerűen Isten kérdésében sem lehet soha bizonyító erejű. Mert az író nem a tények alapján von le következtetést, hanem eleve van egy elképzelése, amit bizonyítani akar, és ahhoz próbál következtetéseket igazítani, ez pedig fordított logika, ami hiba.

Így természetesen ha alapvetően igaz is, amit az író bizonyítani szeretne, valójában amit az író állít, mégis téves lesz.

2017. dec. 12. 15:27
 20/83 A kérdező kommentje:

"nincsen olyan, hogy valaki végtelenül jó ÉS végtelenül igazságos is, mivel ezek egyszerre nem teljesülhetnek. A jó azt jelenti, hogy ELTÉR az igazságtól a jó javára, és fordítva is: a végtelen igazság semmiképpen nem engedhet a jónak (sem)."

Na de miért zárnák ki egymást? Ezek nem ellentétes fogalmak.

Na meg eleve, a jó relatív fogalom. Egy igazságos döntés pl lehet hogy az egyénre nézve hátrányos, de a közösségre nézve előnyös kell legyen (hisz egyébként mitől lenne igazságos), tehát a döntés jó is lesz.

Csak nem mindegy, milyen távlatokból nézzük a dolgot.

2017. dec. 12. 15:31
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!