Csak a 4. századtól van Szentháromság, előtte (Jézus megfeszítése után 300 éven keresztül) mi volt a nézetük?
Nem.
"Isten az atya, Isten a fiú, Isten a Szentlélek – mondja a 2. században Athénagorasz keresztény hitvédő a környezete keresztényeinek hitéről. Már Szent Ignác apostoltanítványnál előfordul ez a doxológia (dicsőítés): Dicsőség az Atyának és Fiúnak és Szentlélek-Istennek.[25] "
A 300-as években fogalmazták meg írásban, és hirdették ki hittételként az egyetemes zsinatok.
Jézus és követői sem kívánták tagadni az ószövetségi hitvallást (Semá): »Halld, Izrael! Az Úr, a mi Istenünk az egyetlen Úr!« (MTörv 6,4)
A New Catholic Encyclopedia kijelenti: „Az »egy Isten három személyben« megfogalmazás a IV. század vége előtt nem lett szilárdan lefektetve, és egyáltalán nem volt szerves része a keresztény életnek és hitvallásnak. De pontosan ez a megfogalmazás volt az, amelyre elsőként használták a háromság dogmája címet. Az apostoli atyák körében még csak távolról sem volt ilyen felfogás, illetve elképzelés” ([1967] XIV. köt., 299. o.).
A The Encyclopedia Americana így ír: „A keresztény hit a judaizmusból ered, a judaizmusra pedig szigorúan az egyistenhit jellemző. Az út, amely Jeruzsálemből Niceába vezetett, aligha mondható egyenesnek. A negyedik század háromságtana egyáltalán nem volt az isteni természetről szóló korai keresztény tanítás tükörképe; ellenkezőleg, eltérés volt attól a tanítástól” ([1956] XXVII. köt., 294L. o.).
Jézusról, mint Istentől származóról beszélnek isteni személyként, nem pedig úgy, hogy Ő a teremtő mindenható Isten.
Jézus is mindent az atya dicsőségére tett, mondott, nem saját maga személyére.
Ő utánozta az Atyját, és azt mondta, tette, amit tanított neki.
Jézusra valóban "istenként" utalnak, azonban a Héber és görög szavak az ő esetében másként vannak írva, és nem a Teremtői, mindenhatói Isten személyre utalnak.
"Jézusról, mint Istentől származóról beszélnek isteni személyként, nem pedig úgy, hogy Ő a teremtő mindenható Isten."
Maximum olyan keresztényellenes tanokat hirdető szektások, mint pl Jehova tanúi. A valódi keresztény egyházak közt sosem volt kérdés hogy Jézus maga Isten.
A korai krisztológia történetében léteztek adopcionista (ebioniták) vagy isteni preegzisztenciát (Pál: Fil 2:6, János-evangélium) hirdető nézetek, ez utóbbi volt a főáram. Ezen kívül még számos más eretneknek tartott nézet is jelen volt.
De azért a Szentháromság nem Krisztus preegzisztenciájáról szól elsősorban, hanem a szentháromsági isteni személyek közötti lét- és gondolategységről (egylényegűség). Később Szt. Ágoston és A. Szt. Tamás továbbgondolta, hogy ebben a lét- és gondolategységben eredések és vonatkozások vannak, amik az egyes személyeknek felelnek meg.
Nem vagyok benne biztos, hogy a korai egyház ezt így ebben a formában elfogadta volna.
A keresztények kezdettől fogva hittek Jézus istenségében.
A kettesnek üzenném, hogy ezt idézze a Katolikus Lexikonból ( [link] ) vagy a [link] -ról. Mert a JW.ORG-on található idézetek sokszor meglehetősen pontatlanok, és egy-két szó különbség, s már mást is jelent az “idézet”…
Eretnekségek voltak akkor is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!