Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért kell már a kisbabákat...

Miért kell már a kisbabákat megkeresztelni?

Figyelt kérdés

Nem kellene hagyni inkább, hogy saját maguk döntsenek a sorsukról?

Nekem meghagyták a döntést a szüleim, aminek nagyon örülök, mert jó pár ismerősöm van, akinek esze ágában sem lett volna megkeresztelkedni. Nem lenne jobb, ha minden ember majd felnőtten, tapasztalatokkal és kissé tájékozottan a világról saját maga döntsön?


2010. júl. 15. 02:48
1 2 3 4 5 6
 51/55 anonim ***** válasza:
10%

A magyar "keresztelés" eredete az ószláv "kereszténnyé tevés" (Krst) kifejezésből ered (nem a kereszt szóból!), mely keleti közvetítéssel került a magyar nyelvbe. Ez is bizonyítja, hogy a honfoglalás után, sőt már az előtt népünk egy része keresztény volt. Term. ez nem nyugati szláv ("szlovák" anakronizmus) hatás.

Az ősegyházi korban (újszövetség és apostoli atyák) és az óegyházi korban (2-8. sz.) az alábbi kifejezéseket találjuk erre a szentségre:


+ baptismos, baptismus (gör. lat.) => alámerítés, alámerülés;

+ lavacrum (lat.) => fürdő;

+ photismos, illuminatio (gör. lat.) => megvilágosítás;

+ sfragos, sigillum => pecsét.


Ez az első, legszükségesebb szentség, melyben a vízzel való leöntés és a Szent Háromság személyeinek hívása által az ember a megszentelő kegyelem elnyerésével lelkileg újjászületik.


Ez a kereszténnyé avatás, a Krisztusba vezetés (initiatio) első szentsége.


A keresztség ószövetségi előképei (prototypus), melyek úgy a liturgikus szövegekben, mint a liturgikus tárgyak szimbolikájában megjelennek:


+ a vízözön és a bárka;

+ a Vörös-tengeren való átmenet;

+ a sziklából fakadó víz;

+ a körülmetélés.

Előkészület reá Keresztelő Szent János keresztsége (baptismos), mely még nem volt szentség (ez mintegy bűnbánati "szentelmény" volt, 'ex opere operantis' hatott, jelezte, és nem létrehozta a hatást, az ünnepélyes szentmise előtt való szenteltvízhintéshez hasonlítható). Jézus Krisztus ezt vette föl, és ezzel mintegy "liturgikusan" szentséggé tette azt, majd törvényhozóként el is rendelte (Mt 28: 19; Jn 3 sk.).


Jézus Krisztus azért alapította, hogy ezáltal megadja a lelki újjászületést és az örök üdvösséget. Az apostolok az első pünkösd napján már kiszolgáltatták Krisztus parancsának megfelelően, majd hirdetik és továbbadják minden népnek.


A keresztség anyaga:


+ a vízzel való lemosás, mely történhetik


=> alámerítéssel;

=> leöntéssel;

=> meghintéssel.


Valódi víznek kell lennie az érvényességhez.

Az ünnepélyes kiszolgáltatáshoz keresztvíz szükséges.


Az alámerítés a rendes formája, de nem a kizárólagos formája, ahogy nem ír arról sehol az Újszövetség, hogy csak így tegyétek ezt, ill. hogy maga a szó ezzel a jelentéssel bír-e (erről később). Lehet egyszeri és háromszoros alámerítéssel keresztelni.

Már a Didakhé említi (1. sz.), hogy az ősegyház is gyakorolta a leöntést és a meghintést, amit a "betegek keresztségének" (baptismus clinicorum) hívtak.


Ráadásul maga a "baptismos" szó a Krisztus korabeli görögben már "lemosás" jelentéssel bírt elsődlegesen, és az ősegyház legkorábbi dokumentumaiban ezzel a jelentéssel használják, így értelmezik a Szentírást, mert maga az anyag ez (vízzel való lemosás).


Maga Jézus mondja Péternek, hogy "elég ha a lábadat megmosom, és tiszta leszel".


A Bethseda fürdő leprása is éppen, hogy érinti a vizet, már meggyógyul... "Uram, hints meg izsóppal, és megtisztulok."


Ezen az alpon nem elég a kenyérnek egy darabjából való evés, mert abban nincs jelen a teljes Krisztus.


Egyébként az anapbaptisták, baptisták bemerítkező-szektariazmusa a "sola Scriptura" és a fentebb citált exegézis (baptismos => lemosás) önellentmondásán túl azért is ostobaság, mert ők a katolikus értelmezésű szentségtant (ex operato opere) elvetik, szerintük (a jánosi keresztséghez hasonlóan) ez csak egy külső aktus, nem hozza létre a megszentelő kegyelmet, csupán jelzi azt, ami már végbement az emberi lélekben.

2010. júl. 16. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 52/55 anonim ***** válasza:
10%
gyermekkeresztség: csecsemők és kiskorúak keresztelése. - Jogosságát a hagyomány az ap. időktől igazolja. A trienti zsin. tanítása szerint a megkeresztelt gyermeket a hiányos emberi előfeltételek ellenére ker. hívőnek kell tekinteni, s a keresztség érvényessége nem függ az utólagos tudatos elfogadástól (DS 1625). A gyermekkeresztséget csak azok kifogásolják, akiknek helytelen fogalmuk van az Egyh-ról, a kegyelemről és a szentségekről. Aki nem ismeri el a szentség tárgyi hatékonyságát, az kételkedhet az öntudatlan gyermek megkeresztelésének érvényességében. Az Egyh. hagyománya olyan töretlen és következetes, hogy a Szentírás utalásaival együtt teljes bizonyosságot ad. Ezek a szövegek beszélnek az „egész ház, az egész család” megkereszteléséről (1Kor 1,16; ApCsel 16,15.33). Ismert volt az összehasonlítás is a körülmetélés és a keresztség között (Kol 2,11; Ef 2,11). A gyermekek is részesei a szöv. áldásának, ahol a kezdeményező mindig maga Isten. Ezért egyes prot. közösségek eljárásának, ti. hogy csak felnőtteket keresztelnek, vagy újra keresztelnek (anabaptisták), nincs szentírási alapja. - Az ap. időkben erős volt a parúzia várása, s ez is hozzájárult ahhoz, hogy a családok egységesen részesüljenek a kegyelem áldásaiban. A teol-ok kezdettől fogva hivatkoztak a keresztség szükségességére, amelyet Jn 3,5 kifejez. Szt Ireneus a megtestesülésből és Krisztus főségéből vezeti le az állítást, hogy a Megváltó az élet minden fázisát megszentelte, tehát a gyermekkort is. Amikor a pelagiánusokkal szemben az áteredő bűn tana tisztázódott, még világosabb lett a gyermekkeresztség hatása. Megoldódott az a nehézség is, amely abból eredt, hogy a keresztség a hit szentsége. Az Ó- és ÚSz tanítása alapján ismert volt a helyettesítő képviselet, amit Mt 9,2 is megerősít. A közösség hite az egyénnek is javára válik. Szt Ágoston után Szt Tamás fejti ki a tételt, hogy a gyermekek az Egyh. hitével hisznek, s ezt a hitet a jelenlevők, a szülők és a keresztszülők jelenítik meg. Egyébként is a megigazulás kegyelme a lélekbe önti a hit, a remény és a szeretet erényét (DS 904, 1528). A szentség az embert Krisztus halálának és föltámadásának részévé teszi, s ereje akkor is érvényesül, ha az emberben valamilyen előföltétel hiányzik. - A teol. megalapozásból a gyermekkeresztség feltételei is kiolvashatók. A gyermekkeresztség ui. gyakorlatilag csak ott szolgáltatható ki, ahol a tudatos ker. hitre való nevelés biztosítva van, vagyis ahol a szülők és a gondviselők kérik a keresztséget és ők maguk is élik hitüket. A szentség nemcsak az áteredő bűntől szabadítja meg a gyermeket, hanem az Egyh. tagjává is teszi, küldetést ad neki, s ezt a küldetést tudatosítani is kell benne. Ahol ezek a biztosítékok hiányoznak, ott legalábbis el kell odázni a keresztelést.
2010. júl. 16. 12:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 53/55 anonim ***** válasza:
39%
Az adventista Péter, aki amúgy azzal tömjénezi magát, hogy ő szemben a "gonosz másolgatósokkal" önálló gondolatokat ír le, holott az előző oldalon egyértelműen egy más gondolatait írta le, amennyiban sugárzik belőle a primitív 19. századi amerikai antikatolicizmus. Aki "Mária-imádatozik" az egy teológiailag komolyan vehetetlen vásári vitázó.
2010. júl. 16. 13:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 54/55 anonim ***** válasza:
81%

Sziasztok!


Nos én úgy gondolom, hogy aki kifogy az érvekből, az jobban teszi ha hallgat, hiszen azzal, hogy a vele egyet nem értőt kezdi el pocskondiázni, szerintem magáról állít ki szegénységi bizonyítványt.


Nem szokásom másoktól idézni, ha ezt mégis megteszem, akkor korrektül leírom, hogy ki az illető, és miért idézem őt. Ez az elmúlt két alkalommal sem történt másként. Elismerem hibázhatok én is, most azzal követtem el hibát, hogy nem írtam le a forrást, és az évszámot. Persze erre mondhatnám azt, hogy "bagoly mondja..." ;-)


Nos akkor pótolom a hiányosságot. Az első idézet címe és forrása, amit Tomka Ferenc katolikus teológustól idéztem: A csecsemőkeresztség az egyház életében c. cikkéből való. Megjelent a Vigília 1978/12. számában, 820-826. o.

Ez szépen példázza, hogy újabban a protestáns érveket átveszi a katolikus teológia is.


A második kifogásolt idézet, amit az előttem szóló "a primitív 19. századi amerikai antikatolicizmus" jelzőkkel illetett: Tatai István református lelkésznek: A csecsemőkeresztség c. cikkéből való. Megjelent a Theológiai Szemle 1994/1. 5-11. o.) Érdekes ugye?


Üdv. Péter

2010. júl. 18. 01:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 55/55 anonim ***** válasza:

"Maga Jézus mondja Péternek, hogy "elég ha a lábadat megmosom, és tiszta leszel".


A Bethseda fürdő leprása is éppen, hogy érinti a vizet, már meggyógyul... "Uram, hints meg izsóppal, és megtisztulok.""


Csakhogy itt nem az önátadásról és kereszténnyé keresztelésről van szó!

2010. júl. 18. 15:07
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!