A MÁV ma is leselejtezné és feldarabolná a Nohabokat?
Az értő olvasás a jelek szerint a kedves kérdezőnek sem erőssége.
A húsz Nohabból ma hat üzemképes, egy üzemképtelen, tizenhárom nincs meg, ebből egy szobormozdony Tapolcán. A tizenkét elbontott mozdonyból kettőt alvázsérülés miatt szedtek szét, négyet pedig műszaki okok miatt selejteztek, vagyis összesen nyolc üzemképes mozdonyt vágtak szét - de ezeket is használhatták donorként (a ma is üzemelő 10-esben a 2-es motorja van például). A selejtezések 1988-2001 között történtek.
Amikor megérkeztek a Nohabok, még a gőzmozdonyok korát élte a magyar vasút, de már megkezdődött a villamosítás. Az egyes vonal már a háború előtt villamosítva volt, a Nohabok megérkezésekor még a 80-as vonal volt villamosítva Miskolcig. Az első Nohabok selejtezésekor villamosítva volt már a Budapest-Záhony, a Miskolc-Nyíregyháza, a Budapest-Szob, a Budapest-Lőkösháza, a Szolnok-Hatvan, a Budapest-Kelebia, a Cegléd-Szeged, a Budapest-Pécs, a Győr-Sopron, a Budapest-Fonyód, a Dombóbár-Kaposvár vasútvonalak (meg már pár egyéb), és a nyolcvanas években érkezett az egész V63 sorozat (56 darab), V43-ból is 73 darab, ekkoriban érkezett a 205 Bzmot, az M41-eket is 1984-ig építették, vagyis egyrészt a villamosításnak köszönhetően teret is veszítettek, másrészt a nagyobb darabszámú Csörgők személyében volt is alternatívája a Nohaboknak (kisebb forgalmú helyeken meg eleve előnyösebb volt a Bzmot meg az MDmot is).
Vagyis az, hogy akkoriban ez egy felelőtlen döntés volt, nagyon messze áll a valóságtól. A villamosítási és járműbeszerzési trendek nem indokolták egy akkor már egyszámjegyű flotta napi üzemben tartását.
"A villamos vontatás fejlesztésében meg annyira előre jár már a MÁV mint a Norvékgok meg a Dánok, vagy várjunk csak. A mai napig 60 éves Szilik viszik az IC-ket, akkor valahogy mégse." - Most akkor jók a hatvan éves mozdonyok, vagy nem? Mert akkor a jelek szerint gáz, ha 60 éves Szilik mennek, de a 60 éves Nohabokért fáj a szívünk...
Mellesleg Dániában és Norvégiában sincs villamosítva minden vonal, Dániában 37%-a, Norvégiában 64%-a villamosított a vonalaknak, Magyarországon 38%-a, de kilométerben több, mint Norvégiában - és a két északi országban sokkal kevesebb a vicinális.
17-es, kevés tudással oktatni, nagy önbizalomra vall. Érdekes, hogy van olyan magán vasúttársaság ahol egy darab Nohabot is van értelme üzemben tarani, furcsa, hogy a MÁV-nál egy 20-as darabszám már kevés volt ehhez.
A Nohabok selejtezésükkor 40 évesek sem voltak, ma ennél a legfiatalabb Diesel is öregebb a MÁV-nál, ez és a 60 éves Szilik üzemeltetése nem azt mutatják, hogy akkor ésszerű döntést hoztak, akármennyire is ki akarod forgatni a szavaimat.
Akkor még 40 évesek sem voltak, ma viszont 60 évesek lennének.
Teljesen más úgy karbantartani egy gépet, hogy közben három másik van, mint amikor van még több száz.
A Szilik is kopnak, de ha háromszázból kiesik ötven, még mindig egy nagy darabszámú sorozatról beszélünk. Nyilván egy ideális világban már ebből is csak néhány futna, azoknak is egy része már nosztalgiajáratként.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!