A MÁV ma is leselejtezné és feldarabolná a Nohabokat?
6-8 éve meg a tehervagonpark jelentős részét adták el feldarabolva vashulladéknak. Most emiatt rengeteg szlovák, lengyel, francia, stb. bérelt kocsi fut a magyar síneken.
Nyilván a magyar kocsik felújítására is kellett volna költeni, de pár év alatt megtérült volna a befektetés.
"A legmegbízhatóbb és leggazdaságosabban üzemeltetehető dieselgépek voltak"
Igen, voltak 30-40 éve. Értem én hogy nosztalgia meg minden, de a MÁV számára ezek csak munkaeszközök. Mint neked a fűnyíró, amíg jó használod ha már nem jó megy a vasba. Párat meghagytak a nosztalgia kedvéért de mindet feleslegesnek tartották, hogy öntsék rájuk a milliókat csak azért hogy mutogathassák őket.
"leggazdaságosabban üzemeltetehető dieselgépek voltak"
40 évvel ezelőtt talán. Ma már nagyon nem így van. Azért a mai dízelmozdonyokhoz ne hasonlítsuk már a 60-as évek technikáját ember!
A nohab nem tud vonatot fűteni villamosan. Ez már eleve egy nagy probléma, mert ma már mindenhez is kell az elektromosság a szerelvényekben.
Nade nézzük ki is a szűklátókórű:
A 20 nyomottorrú kohótöltelékből 8 megvan és ebből 7 üzemképes. Ez az állomány 35%-a. Ezt úgy kell viszonyítani mintha a Szergejek közül 100 darab!! napi szinten közlekedne. És mennyi megy? Naugye.
A selejtezett példányok többségénél volt valami olyan komoly probléma ami miatt nem volt gazdaságos a javítása. (Sérült főkeret, sérült főgépcsoport) Pláne nem egy kis darabszámban üzemeltetett sorozat esetében nem éri meg a javítás. Akkoriban szükség sem volt rájuk, mert volt bőven más jármű is. Nem szűklátókörűségből selejtezték, hanem racionális döntés volt.
A 20-ból talán 1-2 példányra lehet ráfogni hogy nem volt komoly indok szétvágni. Szergejekből vagy 200-230-at vágtak szét. Az MD-k is mentek a levesbe, maradt belőlük 2. A Puposokat, Bobokat és széttrancsírozták. Miért pont a nohabokat kellett volna megmenteni?
Az, hogy a nem túl nagy sorozat 30%-a ma is üzemképes, betudható annak, hogy 20-25 éve úgy vigyáznak rájuk, mint a hímestojásra, és nagyjából csak ünnepnapokon használják őket. Nagyjából ennyit selejteztek egyébként baleset vagy műszaki problémák miatt, szóval az a mozdonyhiányt azért nem nagyon oldanák meg 2023-ban...
Egyébként ha manapság lenne annyi villamosítás, és érkezne annyi új mozdony vagy motorvonat, mint a nyolcvanas években, ma is könnyű szívvel mondanának le a harminc-negyven éves mozdonyok napi használatáról (mint ahogy bátran merik mellőzni a Sziliket és a Bhv-kat a Flirtök és a Kissek érkezésével).
A norvég és a dán vasút is 2001-ig használta őket napi szinten, utána már csak nosztalgiajáratként vagy kényszerből, de ők is vagy eladták, vagy szétbontották a mozdonyokat.
A szavazásban megadott válaszlehetőségek meg nincsenek szinkronban a valósággal.
A sok okostojásnak: látom fel se fogtátok miről szól a kérdés mert ennyi eszetek sincs. A Nohabok észnélküli szétdarabolása minden racionális érv ellen szólt, kivéve, ha azt vesszük, hogy valakik jól megszedték magukat a vashulladék értékesítésén. Olyan példányokat daraboltak szét amit könnyedén javítható volt és olyat hagytak meg ami dögrováson volt, az értkékes pótalkatrészeket se nézték semmibe stb. A Szergejekkel példálózni meg öntökönszúrás, azok a gépek konstrukcióban és gyártási minőségben harmad annyira se voltak jók mint a Nohabok, mégis mai napig a MÁV flottájában vannak, ahogy az 50 évhez közelítő Csörgők. A villamos vontatás fejlesztésében meg annyira előre jár már a MÁV mint a Norvékgok meg a Dánok, vagy várjunk csak. A mai napig 60 éves Szilik viszik az IC-ket, akkor valahogy mégse.
De a lényeg a kérdésben az lett volna, hogy ma is annyira felelőtlen, korrupt és öncélú-e a MÁV vezetése mint a 2000-es évkben amikor a Nohabokat átjátszották haveri cégeknek, hogy azok a vashulladékból gazdagondjanak meg. De a nagyokosok valahogy kerülték erre a választ.
“ma is annyira felelőtlen, korrupt és öncélú-e a MÁV vezetése mint a 2000-es évkben”
Állami cég volt mindig is. Sztem ezzel mindent elmondtam :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!