Nyomaték, lóerő, mennyit számít?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#11 tegyük fel van egy dízel autó ami 3000-es fordulaton tud 300 nm-t. És van egy benzines ami 6000-en tud 150 nm-t.
húúúúúúhh valamit hallottál a témáról de nem igazán maradt meg mi hogy is van.... :D
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Így van, keréken van annyi. Rendszerben kell gondolkodni: motor és váltó egyben.
Utolsó, mi a probléma?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ez érdekes, mert a motorokat egységes előírás szerint padon mérik autó és a többi sallang nélkül, és mindenhol a padon főtengelyen mért értékek szerepelnek gyárilag.
Az, hogy az eltérő hajtásokon mennyi a veszteség az a kutyát nem érdekli ( általában ).
A komplett autód fékpados mérésből is vissza lehet számolni a főtengelyen adott teljesítményt és mérni is tudod a hajtási veszteséget stb stb..
Ami számomra nem világos, hogy miért fogalmazol félreérthetően. Ugye innen indultunk:
"#11 tegyük fel van egy dízel autó ami 3000-es fordulaton tud 300 nm-t. És van egy benzines ami 6000-en tud 150 nm-t. Tegyük fel mindkettő 100-zal halad fixen... Tehát? Fele akkora a nyomatéka. Ennél a sebességnél egyforma nyomatéka van mindkettőnek.
"
Itt már van egy ellentmondás, erre utaltam is.
"Annál a sebességnél és áttételnél egyforma a nyomatékuk és a teljesítményük is. Ha nem nézzük a sebességet/áttételt, akkor csak a teljesítményük egyforma, egyébként a dízelnek 2x akkora a nyomatéka. "
Itt már javul a helyzet,de még mindig ferde.
"Így van, keréken van annyi. Rendszerben kell gondolkodni: motor és váltó egyben. "
Ez mondjuk helyretesz mindent, vagyis majdnem mindent.
Ha a fenti példát vesszük alapul, akkor a nyomaték mint írtad dupla, a teljesítmény meg azonos - főtengelyen. Ha a kimenő teljesítmény ugyanannyi és a váltón és a difin valami véletlen folytán közel teljesen azonos veszteség adódik, akkor keréken is azonos lesz a teljesítmény illetve a KERÉKRE/FÉLTENGELYRE jutó forgatónyomaték lesz azonos(azonos átmérő, azonos szögsebesség miatt), a motoré nem.
Azt oké, hogy a két nyomatékváltó teszi a dolgát és végeredményben azonos értékek jönnek ki a végükön, de ettől a bemenő még közel sem lesz azonos.
A középsőnél szerintem helytelenül fogalmaztál, ha nézed a sebességüket ha nem a motorok nyomatéka nem fog egyezni egyik esetben sem. Ha hajtásláncban gondolkozol akkor annak a végén már fog csak ezt jó lett volna az elején tisztázni és egyértelműen fogalmazni, sok félreértést elkerültél volna :D
Ez a fékpad,út stb.. lehet rajta lovagolni mert jelentős eltérések vannak. A DSG-k és a kézi váltók a főtengelyen leadott teljesítmény 93-96%-át átviszik, míg a régi konverteres automatáknál ( ahol nincs minden fokozatban lockup) ott baromi nagy a veszteség ( így jut nekem a 272 lóerőből 225 az útra :D ). De ez a mérés is csak egy eredmény, ha rosszabb az aszfalt, nem olyan minőségű mint a fékpadi görgő, más a hőfoka, poros az út, párásabb a levegő, gyengült a forint stb akkor máris 2-3-5-10%-kal is eltérhet a valós közúti állapot a fékpadi méréstől.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Senki nem mondta, hogy a motorok nyomatékát meg lehet változtatni.
Azt meg nem értem miért nem volt egyértelmű, hogy hajtásban gondolkozom, mikor világosan leírtam, hogy a 100 Km/h sebességnél. Mi köze lenne a sebességnek a motorok nyomatékához, ha nem vesszük bele a számításba a váltót? És nem a váltók veszteségeire gondoltam, hiszen azokon kb egyforma a veszteség (persze kivéve a hidromechanikus váltókat, ahogy írtad) és az amúgy se sok. Szóval azon kár lenne lovagolni.
Meg eleve úgy kezdtem, hogy van egy dízel AUTÓ és egy benzines. Tehát autóról volt szó, nem konkrét motorról. A középsőnél - amire azt írtad helytelenül fogalmaztam - se úgy írtam, hogy egyezik a MOTOROK nyomatéka. Mondjuk nem is úgy, hogy egyezik az autók nyomatéka, de attól még érthetted volna, hiszen olyan hülyeséget nem fogok írni, hogy a váltó megváltoztatja a motor nyomatékát :D Szóval ez egy kicsit nekem volt sértő.
És látom, téged nem lepett meg amit írtam, vagyis végig tudtad mit akarok mondani, csak direkt hülyének néztél, hogy hátha majd a végén jól kioktathatsz. Amiből végül csak egy "Nem fogalmazol egyértelműen"-re futotta. De nem baj, mert így legalább mások számára is érthetővé tetted és kiegészítetted az érthetetlen mondandómat, méghozzá tetted ezt nem ellenséges vagy lekezelő hangnemben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!