Motorfék helyes használata?
Sajnos azok közé tartozom, akik régen bedőltek annak, hogy ha üresben gurulva, fékezéssel állok meg, akkor nem fogyaszt az autó. Nemrég tudtam meg, hogy ez nem így működik, ezért elkezdtem motorfékkel megállni, de pár dolog ismeretlen nekem.
Hogyan kell megállni motorfékkel helyesen, például ha ötvennel haladok városban? Amikor leváltok, akkor kell 4-3-2-be tenni folyamatosan, vagy 3-2 a helyes?
Négyesbe visszaváltva nem érzem elég erősnek a féket, hármasban már jobban lassul, de ha visszateszem utána kettesbe, akkor úgy érzem, mintha nagyot zakkanna az autó. Olyan, mintha rángatna. Azt mondták, hogy a másik ok az, hogy kímélni kell a féket, ne kopjon annyira, de a végén mindig bele kell fékeznem, mert úgy érzem, hogy lefulladni készül, vagy nem fog megállni időben, ha kettesben lassítok.
Úgy próbálom mostanában, hogy először három, aztán kettő, és a végén fékezek kicsit, de még így is érzem a rángatást. Ez így helyes, vagy rosszul csinálom? Szeretném fejleszteni magam, de nincs kihez forduljak.
Mi a helyes motorfékes megállás módja?
Két típusra emlékszem konkrétan. Talán második sorozatból való Prius, itt külön volt a váltókarnak egy állása, ha azt akartad, hogy motorfékezzen, egyébként ment üresbe (meg valamennyit néha töltött az akkun).
2017 körüli Toyota Camry, ez is azonnal ment üresbe, kivéve, ha "manuális" állásba raktad és abba a fokozatba tetted, ahova szeretted volna. Akkor csak néha bírált felül.
(A Mustangban sem volt semmi motorfék alapból, de ott nem emlékszem már pontosan, hogy pontosan hogyan érte ezt el a váltó.)
39-40: melyik típusoknál láttál más működést?
Az egyértelmű, hogy az automata gyorsabban visszateszi magát sebességbe mint én tenném, de nem erről szól a kérdés.
De mikor kellene hirtelen sebességbe tennem? Nagyon nehezen tudok olyan életszerű helyzetet elképzelni, amikor kigurulás közben hirtelen gyorsítanom kellene, hogy elkerüljek egy balesetet.
De ezzel a logikával a motorfékezés sem jó, mert ha hirtelen gyorsítanom kell motorfékezés közben az sem fog mondjuk 1300 (és csökkenő) fordulatszámról sikerülni, mert semmi nyomaték nem lesz, tehát ugyan úgy nem megyek sehova. Erre meg nem érv, hogy akkor váltsak vissza, mert ugyan annyi idő (sőt, igazából kevesebb) alatt üresből is sebességbe tehetném. Most vagy kihagyok valamit, vagy akkor azt javasoljátok, hogy kiguruláskor folyamatosan legyen kinyomva a kuplung és a sebességváltóval kövessük a sebességet úgy, hogy ha ott gyorsítani kellene, akkor a motor fordulat mondjuk olyan 2500 körül legyen?
Motoron lehet mentette meg, de autózásnál nincs ilyen szituáció, ez a mai napig egy kitalált dolog, hogy a tanuló vezetőket "büntessék" az üresben gurulással. Ráadásul a kuplung ki be nyomogatása rosszul időzítve még a váltónak is rosszat tesz.
BeefEater 36-os válaszodhoz, senki nem mondta, hogy a motorféket nem kell használni. Itt arról megy a vita, hogy üresben gurulni szerintük tilos. Felvázoltam egy példát, 500 méter távot 50-el ki fog tudni megtenni kevesebb erőfelhasználással, aki üresben gurul vagy aki motorféket hagy. Válasz: aki üresben gurul, ugyanis nincs ELLENÁLLÁS és elgurulsz a célig. Motorféknél VAN ELLENÁLLÁS, kb. félúton lelassul az autó és újra gázt kell adnod, tehát többlet FOGYASZTÁS keletkezik, remélem már érthető a példa.
A motorféknek is meg van a helye és ideje, de tiltani a kigurítást totális blődség.
#45 "üresben gurulni szerintük tilos"
Nem, ilyet nem írt senki.
#45 Senki nem mondta, hogy tilos. Csak rossz technika. Amit mondasz, én 50-nel ötödikben vagy negyedikben motorfékezek és fékezek. Amikor lefulladna, benyomom a kuplungot, de ott a kezem a váltón, hogy átdobjam 2-esbe/3-asba, ha kell. Nem teszem üresbe és nem engedem fel a kuplungot, amíg nem állt meg a jármű. Minek tenném? Pár másodpercet gurulok benyomott kuplunggal, de készenlétibb állapot, mintha üresben, felengedett kuplunggal lennék.
Akinek ennyit nem bír ki a bal lába, az ne vezessen, akinek ennyit nem bír ki a váltója-kuplungja, az vegyen normális autót, amit karban is tart.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!