Motorfék helyes használata?
Sajnos azok közé tartozom, akik régen bedőltek annak, hogy ha üresben gurulva, fékezéssel állok meg, akkor nem fogyaszt az autó. Nemrég tudtam meg, hogy ez nem így működik, ezért elkezdtem motorfékkel megállni, de pár dolog ismeretlen nekem.
Hogyan kell megállni motorfékkel helyesen, például ha ötvennel haladok városban? Amikor leváltok, akkor kell 4-3-2-be tenni folyamatosan, vagy 3-2 a helyes?
Négyesbe visszaváltva nem érzem elég erősnek a féket, hármasban már jobban lassul, de ha visszateszem utána kettesbe, akkor úgy érzem, mintha nagyot zakkanna az autó. Olyan, mintha rángatna. Azt mondták, hogy a másik ok az, hogy kímélni kell a féket, ne kopjon annyira, de a végén mindig bele kell fékeznem, mert úgy érzem, hogy lefulladni készül, vagy nem fog megállni időben, ha kettesben lassítok.
Úgy próbálom mostanában, hogy először három, aztán kettő, és a végén fékezek kicsit, de még így is érzem a rángatást. Ez így helyes, vagy rosszul csinálom? Szeretném fejleszteni magam, de nincs kihez forduljak.
Mi a helyes motorfékes megállás módja?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#20 "már bőven nem a holtterében voltál, hanem gyakorlatilag előtte"
Látszik soha nem vezettél még személyautónál nagyobb autót. Jobb előre nagyon nagy a holttér, ezért is alkalmaznak leginkább kamionokon, de néha furgonokon is, külön tükröt a szélvédő fölött, ami azt a holtteret figyeli.
"Attól a ténytől meg tekintsünk el"
... hogy nyilván nem szálltam ki és mértem meg mérőszalaggal. Meg most sem töltöttem el 20 percet azzal, hogy az autóm méreteit figyelembe véve egész pontosan kimatekoljam, hogy mennyi is lehetett az annyi. Nagyon sajnálom, hogy neked ez ekkora problémát jelent.
"jobbról előztél (arról nem szól a leírásod, hogy lakott területen voltál-e)."
Írtam, hogy város. És a KRESZ engedélyezi a jobbról előzést lakott területen.
36. § (4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni (...) Az ilyen módon haladó jármű mellett (...) fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni...
"Nekem majd 20 év alatt még semmi ilyenre nem volt szükségem"
Igen, ezt írtam én is. De aki képtelen felfogni azt a rém egyszerű gondolatot, hogy vannak dolgok, amikre lehet soha nem lesz szükséged, de ha netán mégis, akkor nagyon fontos a helyes reakció ismerete, az nem való utakra. Az egyszerűen nem jó sofőr. Könnyű balesetmentesnek lenni 20 évig, mert átlagosan elég ritkák a balesetek. Ez nem azt jelenti, hogy jó sofőr vagy, csak azt, hogy eddig elkerült a balszerencse.
"inkább nem is hozom magam olyan helyzetbe"
HÚ BAZMEG HÁT EZ ENNYIRE EGYSZERŰ? NEM IS TUDTAM! Érted, ott van az a rengeteg ember évről évre, akik mások hibái és szabályszegései miatt vesztik életüket az utakon, sőt, a statisztika azt mutatja, hogy több esetben hal meg a vétlen, mint a vétkes egy közúti balesetben... és ennek a rengeteg embernek csak annyit kellett volna tennie, hogy nem kerülnek a vétkes útjába. Ennyi bazmeg. Hát ezek szerint ezek az emberek szándékosan haltak meg! A BALEKOK!
Most őszintén, ezt te sem gondolhatod komolyan. Ez az egyik legröhejesebb dolog, amit valaha olvastam. Nyilván a te hozzáállásod jelentősen csökkenti a baleset esélyeit, de másokat nem tudsz befolyásolni. Ott volt a példám: lassítasz, a mögötted jövő meg nem előre figyel és beléd készül rohanni. Ebből hogyan tudsz kimaradni? Hát te nyilván sehogy, mert a vezetéstechnikád nulla, de a példámban ott volt a válasz is: gázadással.
Szóval elég erőteljesen ellentmondasz önmagadnak. Azt írod inkább elkerülöd ezeket a szituációkat, de az elkerülő manővert, amivel ELKERÜLHETNÉD ezeket a szituációkat, azt semmibe veszed és jelentéktelennek ítéled. Érdekes.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
14
Klasszikus példája az elkerülő manővernek a "rénszarvas teszt" (moose test) ahol ha ráfekszel a fékre akkor egész biztosan nem sikerül. De akkor sem ha nem adsz gázt. Ugyanis végletekig leegyszerűsítve a dolgot az autó kormányózhatósága drámaian csökken, amennyiben nem hajt, hanem üresbe gurul, hiába tudod tekergetni a kormányt. Ha meg fékezel is közben akkor pláne.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
21
Feleségem is 21 éve balesetmentes. Kb 150 km-t vezetett mióta megkapta a jogosítványát összesen :D
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"hogy nyilván nem szálltam ki és mértem meg mérőszalaggal"
Hát, azért az viszonylag fontos, hogy a példádban mellette (a sofőr mögött), közvetlenül mellette vagy már szinte előtte voltál mert a helyes reakció is attól függ. Ennek a megítéléséhez meg nem kell mérőszalag.
"Ott volt a példám: lassítasz, a mögötted jövő meg nem előre figyel és beléd készül rohanni. Ebből hogyan tudsz kimaradni?"
Például abbahagyom a lassítást? Esetleg sávot váltok (ha van több sáv), de dudálni is lehet. (Még mielőtt felhozod: Ha autópályán megállt a forgalom, én is, és egy kamion jön lassítás nélkül akkor valószínű meghalok, akkor is, ha van már mögöttem valaki és "beszorítottak". De ez extrém eset szerencsére.)
"Azt írod inkább elkerülöd ezeket a szituációkat, de az elkerülő manővert, amivel ELKERÜLHETNÉD ezeket a szituációkat"
Nem kell elkerülő manőver, mert nem jut el odáig a szituáció. A te példádnál maradva, ha látom, hogy a belső sávban egy kamion látszólag indokolatlanul lassan megy, akkor például nem megyek be mellé és ha utána ebből ő hirtelen a belső sávból jobbra kanyarodik akkor sem történik semmi, csak megállapítom, hogy ez is hülye. Ehhez nem járműkezelési tudás kell, hanem defenzív vezetés.
Ha meg autópályán a kamion elhagyja a kerekét a pótkocsiról, akkor lehet gyakorolni a kikerülési manővert (szerencsére sikerült), de ez nem olyan helyzet, amire a KRESZ szerint számítanod kell.
"amikre lehet soha nem lesz szükséged, de ha netán mégis, akkor nagyon fontos a helyes reakció ismerete"
Ez igaz. De inkább azokra a helyzetekre készülök fel, aminek nagyobb az esélye. Elvitatkozhatunk arról, hogy mit tennél, ha egy repülő szállna le eléd az M7-en, de ennek azért elég kicsi az esélye. Ha már repülő, pilóták között van az a mondás, hogy "onnan lehet felismerni azt a pilótát, akinek extrém jó képességei vannak, hogy sosincsen szüksége ezekre a képességekre". Ez szerintem közúti járművek vezetésénél is pont ennyire igaz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
BeefEater, azért aki nem évi 1-2e km-t vezet és azt se mindig a kihalt úton a madaras teszkóig az muszáj, hogy belássa, hogy 10-20 vagy 50e kmenként, de bele fog akadni egy olyan szituációba, amit nem lehet defenzív vezetéssel elkerülni. Azt pedig le kell reagálni ha lehetséges.
Félreértés ne essék, nagyon jó dolog a defenzív vezetés, rettentő hasznos és nagyon nagyon sok necces szitut el lehet vele kerülni. De van, amit egyszerűen nem. És ilyen esetekben a fél - egy másodperceket nem a schumaherek hozzák, hanem a megfelelő reakció. Lsd például nem gurulunk üresben.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#22
Hát ilyet még az életben nem hallottam, hogy a rénszarvas tesztnél a gázba kell taposni, de mindennap tanul valamit az ember.
Jelenleg egy 2023-as Kiát vezetek, ez időnként magától üresben gurul motorfék helyett, ezek szerint ez gyárilag egy balesetveszélyes autó. Viszem is vissza és lecserélem egy zsigulira.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!