Kezdőoldal » Emberek » Tanárok, iskolatársak » Rajtam kívül van még itt...

Rajtam kívül van még itt olyasvalaki, akit a művészeti iskola lehozott az életről?

Figyelt kérdés

Külföldi berkekben elég gyakran éri támadás a művészeti sulikat a volt vagy jelenlegi diákok/hallgatók által, több külföldi fórum-videó-blogbejegyzés, stb. szól arról, hogy hogyan vágta tönkre egyes tanulók önbizalmát.


Lényeg, ami lényeg, én világéletemben imádtam rajzolni, az általános és középiskolás rajztanáraim is dicsértek, a közösségi oldalakon is pozitív visszajelzéseket kaptam, melyek után kész hidegzuhanyként ért, hogy a művészeti oktatásban finoman szólva sem voltak elájulva a produktumaimtól, hiába adtam bele a munkáimba apait-anyait.


Többnyire nem is technikai oldalról kötöttek bele, szimplán csak nem érezték kellően művészinek, egyedinek, formabontónak vagy éppen "mélynek" az alkotásaimat, a stílusomat sem igazán méltányolták, lévén különböző populáris, mainstream stílusok ötvözete. Ráadásul sajnos nem csak oktatói oldalról tapasztaltam ezt, hanem a többi tanuló is azt éreztette velem, hogy semmi keresnivalóm közöttük. Egymást állandóan dicsérték, biztatták, motiválták, engem pedig többnyire levegőnek néztek. Olykor próbáltam bevonódni, dicsérni másokat (már akiknek őszintén tetszettek az alkotásai), bedobni a saját rajzaimat a "közösbe", stb. Néha csurrant-cseppent egy-egy bók egy-két illetőtől, amit nem tudtam hová tenni. Ötletem sem volt, hogy annak a pár embernek vajon őszintén tetszenek a munkáim, vagy csak szimpla szánalomból, kedvességből dicsértek. Mindenesetre alapvetően hidegen hagyta az ottani embereket minden, amit én szenvedéllyel, szívből csináltam.


Olyannyira traumatizált a dolog, hogy ki is léptem onnan és azóta sem fejeztem be egy rajzomat sem, csak firkálok, skiccelek, szenvedek. Próbálom összeszedni magam, mert frusztrál, hogy nem tudok túllépni az engem ért sérelmeken és visszatérni a régi alkotási kerékvágásba. Pedig kimondottan negatív kritikát nem igazán kaptam, de számomra a közöny meg az érdektelenség is felér egyfajta negatív kritikával.


Folyton azon gondolkodtam, hogy mi a baj velem és a munkáimmal? Hogyan tudnám kihozni belőlük a maximumot? Egyáltalán mit csinálok rosszul a többiekhez képest? Hiába kértem véleményt, használható kritikát nem vagy csak elvétve kaptam.


A legrosszabb az egészben talán az, hogy ez is egy olyan triggerként maradt meg bennem, miszerint, hiába teszed oda magad, hiába űzöl valamit szívvel-lélekkel, hiába vagy lelkes és szorgalmas, ez nem mindenhová elég. Ez pedig szembemegy azzal a hiedelmememmel, miszerint bármi lehetséges, ha kellően akarjuk és teszünk is érte. Azt hiszem végső soron ez az, amit nem tudok feldolgozni ebben a történetben. Tehát, hogy a szorgalom, szenvedély és az idő/energiabefektetés NEM minden esetben térül meg.


Más is csalódott a hazai művészeti oktatásban, vagy csak engem ért pofáraesés?


(Intézményt egyébként nem szeretnék írni, mert nem feltétlenül lejáratókampánynak szántam a rantemet, egyébként is, amennyire informálódtam, nem feltétlenül egyetlen intézményhez köthető az általam tapasztalt jelenség. Ettől függetlenül ti írhattok, ha szeretnétek.)



ma 10:55
1 2 3
 11/25 A kérdező kommentje:

Ez elég szomorú. :(


Továbbra sem tudom, hogyan dolgozzam fel azt, hogy nagy eséllyel középszerű vagyok és ha megfeszülök sem fogok tudni olyasvalamit alkotni, ami szakmabelieknek is elnyeri a tetszését.


A puszta gondolattól kihal belőlem az alkotási vágy.


Más kérdés, hogy az évfolyamelsők munkássága nem igazán fedte én ízlésvilágomat, mégis tőlük voltak elájulva az oktatók meg a diákok is.


Nem azt mondom, hogy rossz volt, amit csináltak, de sosem akartam olyan lenni, mint ők, nem inspiráltak (bár úgy vélem, ez kölcsönös volt). Nem feltétlenül az irigység beszél belőlem - lévén, nekem is megvannak a magam alkotói példaképei, inspirációs forrásai, akikkel nem feltétlenül vagyunk egy súlycsoportban -, de a részemről nem értettem, hogy mit látnak bennük az oktatók. Számomra az ott agyonsztárolt stílusok túlságosan is elvontnak, agyonstilizáltnak és groteszknek hatottak.


S ha már itt tartunk, alkalomadtán lehetett bevinni minket inspiráló darabokat, hát, égett is a pofám rendesen, mivel szinte mindenki ilyen elvont alkotókat hozott, akikről én sosem hallottam és a magam részéről nem is látok bennük semmi extrát.


De ott ez volt az etalon. Úgy éreztem ott magam, akár egy marslakó, jóllehet, a "normál" emberek között meg én számítottam az elvont művészléleknek, ott viszont csak egy kommersz kis senkinek hatottam.

ma 11:45
 12/25 anonim ***** válasza:
100%

A művészetben ne várj érdemi kritikát.

Minél inkább belső tagja vagy annak a csoportnak amelyik úgy gondolja hogy ítélkezhetnek jó és rossz művészet felett annál jobbra fogják értékelni a művészetedet.


Fontos tisztázni egyáltalán mit jelent számodra a művészet?

Magas szinteken a művészet sokkal inkább filozófia mintsem technikai tudás. Inkább az számít hogy milyen gondolatokat, érzelmeket és azoknak miféle szövevényeit fejezed ki a már elsajátított technikáddal.

Legalábbis számomra ez a művészet mert mindenki számára más, a művészet a világ legszubjektívebb dolga, úgy a véleményeket ha valahol akkor itt ne vedd túlzottan magadra főleg ha abban nincs semmiféle érdemi kritika.

ma 11:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/25 anonim ***** válasza:
0%
A siránkozás helyett szakemberhez is elmehetnél. 🤷🏼‍♀️
ma 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/25 anonim ***** válasza:

Csak egy irodalmi példát mondanék: Eszterházy Pétert életében agyonsztárolta az irodalmi közélet. Ettől még én nem értettem és nem is tartottam értékesnek az alkotásait. Nagyon eredetiek az alkotásai, csak nekem zagyvaságok. Én biztos nem adnék ki pénzt egy Eszterházy-könyvért.


Most, jónéhány évvel a halála után meg már nem is nagyon beszélnek róla. Úgy látszik, már azoknak se kell, akik akkor sztárolták.

ma 12:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/25 A kérdező kommentje:

A művészet számomra eszköz a történetmeséléshez.

A fejemben van néhány történet, amit szeretnék vizuális formában is kivitelezni.

Fontos számomra, hogy amit alkotok, egyszerre legyen hiteles és inspiráló, fontosnak találom, hogy ne csak a szépséget és ne csak a csúfat mutassuk meg, hanem e kettőnek az egyvelegét, alapvetően pozitív, reményteli végkicsengéssel. Azt hiszem voltaképp ez az ars poeticám.


Igen, ebben az iskolában is a "direkt csúnya" stílus volt az alfa és az omega, amivel nem értek egyet. Miért menő direkt lehozni az embereket az életről, amikor amúgy is annyi csúnya és visszatetsző dolog van a világban? Miért kell még szabadidőnkben, kikapcsolódás gyanánt is ilyeneket bámulni? Viszont a habos-babos, rózsaszín mesevilágot, ahol minden szép, tökéletes és jó is legalább annyira torznak találom, mert az sem megoldás, ha homokba dugjuk a fejünket. A problémákról igenis beszélni kell, de nem csak erről kell, hogy szóljon egy adott alkotás. Az arany középút híve vagyok és magam is azokat a műveket, alkotókat preferálom, akik hasonlóképpen vélekednek.


Mondjuk az animés-mangás, "csak tökéletes arcú/testű, topmodell hősökkel" dolgozunk vonulat sem a kenyerem. Szeretem, ha megvan egy egészséges egyensúly. Nem törekszem a tökéletes szépség bemutatására és ha a történet indokolja, kész vagyok megmutatni a csúnya vagy kiakasztó dolgokat is, de nem ezekre helyezem a hangsúlyt.

ma 12:03
 16/25 anonim ***** válasza:
100%

Itt az a probléma, hogy másokhoz akarod hasonlítani magad egy szubjektív dologban.

Menj el valamikor a Nemzeti Galériába. Annak is a legfelső szintjére, ahol a "modern" művészeti kiállítás van (bár ha már jegyet váltottál, nézd meg az egészet, érdemes). Én személyesen ismerek valakit, aki az ott lévő alkotások úgy 80%-át lepipálja. Mégis azok a művek vannak ott, nem pedig az övé... Miért? Mert azok régiek, az alkotó már nincs a képben. Ez mindig is így volt, életedben soha nem fognak elismerni, majd csak azután, ha már nem vagy.

Mit tudsz csinálni? Ne érdekeljen mások véleménye! Azért csinálj valamit mert te szereted csinálni, ne azért, hogy mások mondjanak valamit róla. A magad öröméért csináld, meg persze azok öröméért, akik befogadják.

Az pedig, hogy kinek mi tetszik teljesen szubjektív. Lehet valami tetszik A-nak, B-nek meg nem, egy másik meg fordítva, a harmadik mindkettőnek, a negyedik meg egyiknek sem. Ez ilyen, nem tetszhet mindenkinek, de nem is kell. Ha te örömmel alkottad már megérte.

ma 12:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/25 anonim ***** válasza:
35%

Akkor azt hiszem megvan a válasz kérdező. A műveid túl pozitívak. Általában a búskomor szívbehasító művek nyerik el a tetszést, mert azzal sokkal könnyebb megérinteni az érzelmeket mint egy pozitívabb művel.

Pozitív kicsengés sokszor naivitás és éretlenség érzését kelti a művészetet befogadó félben.

ma 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/25 anonim ***** válasza:
100%
Meg mindig tudni kéne, hogy hova jársz és hogy jutottál be oda, ha nem tetszenek a tanároknak a munkáid. A középiskolát már kijártad, de nem egyetemről/ főiskoláról beszélsz. Talán a Budai Rajziskolába jársz? Valami fizetős, diplomát nem adó képzésről van szó, ahova mindenkit fölvesznek a pénz miatt és ami úgyis tök fölösleges, papírt nem ad, csak a pénzt viszi. Jól tetted, hogy otthagytad, keress munkát és haladj az életeddel.
ma 12:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/25 anonim ***** válasza:
100%

De miért másoknak akarsz megfelelni? Már azon túl, hogy jó jegyet kapj a projektjeidre. Az osztálytársak véleménye pl abszolúte nem kéne, hogy számítson.

A művészet a legszubjektívebb dolgok közé tartozik. A művészeti akadémiákra, egyetemekre (melyiket hogy hívják) nem úgy kerülsz be, mint a többi szakra, hogy ilyen az érettségim, ennyi pontom van, vagy elég vagy nem. Hanem portfóliót értékelnek és felvételi vizsga van. Ha ott megfeleltél, akkor az ott tanító tanároknak tetszett, amit csináltál, láttak benned potenciált. Már ha valami rendes iskolába jársz, nem ilyen magán helyekre, ahová mindenkit felvesznek, aki befizeti a tandíjat.

Van egy rakás YT videó arról, hogy hányan meg hányan adták fel a művészeti egyetemet egy-két félév után. Mások meg kezüket-lábukat törik, hogy bekerüljenek, újra és újra felvételiznek.

Lehet, hogy megkönnyíti később a dolgodat, ha van ilyen papírod, vagy ha megismerkedtél ott olyan emberekkel, akik tudnak később támogatni, akár kiállításban, akár eladásban, akár megbízásban. De ezeket nem csak ott tudod megszerezni. Nem csak az lesz híres, vagy elismert, vagy keresett, aki művészeti suliba járt. Önállósítsd magad, próbáld meg felmérni, hogy van-e kereslet a képeidre bármilyen formában. Aztán, ha van, akkor hajrá, legyél egyéni vállalkozó és élj a művészetedből. Ha meg nincs, akkor keress valami munkahelyet és alkoss a szabad idődben.

ma 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/25 A kérdező kommentje:

Mint mondtam, nem szeretnék intézményt megnevezni. Az innen-onnan hallott infómorzsákból leszűrtem, hogy a legtöbb helyen hasonló mentalitás dívik, úgyhogy ilyen szempontból sincs jelentősége.


Ami viszont elkeserít, hogy ha szerintük tehetségtelen, full-reménytelen középszerű vagyok, akkor nagy eséllyel minden szakmabeli ezt mondaná? Vagy "csak" a magyarok? Jó lenne valahogy megbizonyosodni afelől, hogy tényleg értéktelen vagyok művészeti szempontból, vagy szimplán csak rossz helyre kerültem és talán akadna olyan szakmai közeg, ahol látnának bennem potenciált.


Ez valahogy nem hagy nyugodni. Csak nem tudom, hová fordulhatnék, mert itt is úgy kellett harapófogóval kihúzni az oktatók többségéből azt a kevés érdemi kritikát is, amit kaptam. Egyébként meg jobbára kvázi parlagon hagytak, akár egy "vadhajtást" és valamennyi figyelmüket, energiájukat inkább az általuk tehetségesebbnek tartott tanulók felé irányították.


Nem azt mondom, hogy semmit nem profitáltam az ott töltött időből, mert kaptam pár valóban hasznos tanácsot, illetve az ottani projektmunkáim közül nőtte ki magát a jelenlegi szerelemprojektem kezdeménye is, de ettől eltekintve, azt a kevés önbizalmamat is letörte és nem tudom, hogyan állíthatnám helyre. Szakemberhez egyébként járok, de azon túl, hogy kiderült, tele vagyok hibás gondolati sémákkal, rossz berögződésekkel, túl sok nem derült ki egyelőre, tanácsot sem igazán kaptam, hogy hogyan állíthatnám helyre a romokban heverő önbizalmamat. Azért is lenne fontos, mert a rajzolás jelentette számomra az egyetlen tartós örömforrást, erre ez is kvázi kiveszett belőlem. Félreértés ne essék, továbbra is szeretem csinálni, de legalább annyira frusztrációt és szorongást okoz, mint örömöt. Régen sokkal nagyobb tűz és szenvedély társult az alkotáshoz, minimális frusztrációval, erre ez mostanra megfordult.


Azóta legalábbis még a pozitív netes/személyes visszajelzéseket is erős fenntartással kezelem, mondván, "Ő úgyis csak laikus, nem ért hozzá, nincs ízlése, szimplán csak kedves akar lenni, tuti, hogy mindenkit dicsér, így semmi súlya az elismerésének." stb.

Oda jutottam, hogy nem tudom, kinek higgyek. Mint mondtam, a rajzolást ugyan nem adtam teljesen fel, de azóta rendesen küszködök és a negatív gondolataim rendre aláássák a motivációmat arra vonatkozólag, hogy rendesen kidolgozzam/befejezzem a műveimet, mondván, úgysem térül meg a befektetett energia. Sokszor a mezei párperces firkára is ugyanaz a reakció, mint arra a rajzra, amibe több órát/napot beleöltem, sőt, néha a skiccet, ötletkezdeményt többre is értékelik, mint a kész produktumot.

ma 13:03
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!