Mi bajuk az embereknek az MLM rendszerekkel és itt konkrétan az Amwayre gondolok?
"akkor meg KELL tőle vásárolja valaki a terméket"
Hááát, Krisztián, még mindig nem érted.. NEM, NEM KELL! Pedig nehezen lehetett volna egyértelműbb és részletesebb az előző magyarázat.. :/ Talán ha most végig elolvasnád.. ;)
Ok 1-t magyarázzon meg valaki.
Ha te nem adsz el semmit, nem vesz meg tőled senki semmit, nem adsz el neki szolgáltatást. Senki nem vesz tőled semmit és nem is használ semmit. Akkor miből lesz neked pénzed? Ha erre valaki tud választ adni, akkor nem kell eladni. Szerintem tovább húztuk ezt a dolgot, mint kellett volna, én is strukturált értékesítésben dolgozom, tudom, hogy működik az MLM, ezért nem értem miért ragaszkodik mindenki ehhez a szöveghez.
14:16 Szerintem tévedsz. Krisztián érti. Ne keverd őt a mindenfelé megtalálható MLM-sérült fórumhuszárokkal. Egy szövegnek (pl "nem kell eladni a termékeket") környezettől függően más és más értelme lehet. Abban az értelemben, ahogy Krisztián használja, teljesen igaz. Ezt illene ugyanúgy elfogadnod, ahogy ő is megértette, hogy ha te vagy én vagy bármely más hálózatépítő ezt mondja egy jelöltnek mit ért alatta.
Egyfelől nincs kényszer, hanem lehetőség van, amivel élhetsz.
Másfelől az üzletnek nem része az a furcsa tevékenység, amit házalásnak neveznek, és emberek sokszor tévesen kötik az Amwayhez meg általában az MLM-hez. Az Amway cég 1991 óta van Magyarországon, én azóta egyszer sem láttam házaló Amway-ügynököt. Bár lehet, hogy volt rá példa.
Ezt a két információt fontos egy jelölt höz eljuttatni, mert sokszor tart tőle.
Ettől még ahhoz, hogy sikeres legyél nem csak Amway hálózatépítőként, hanem az élet bármely területén, meg kell tanulnod eladnod magadat, a szolgáltatásodat, a termékeidet, és erre érdemes komoly hangsúlyt fektetni.
Egy N21-es hétvégi szemináriumon 4-5 ezer magyar vállalkozó vesz részt (a külföldieket ne számold). Ez kiegészítve a többi rendszerben dolgozókkal meg a WES-re nem járó félaktívakkal maximum 10.000 valamilyen szinten aktívnak mondható embert jelent, és van kb. 1 Mrd forintos havi forgalom hozzá Magyarországon. Ez 100eFt-ot jelent egy aktív emberre havonta. Egy ember (nem háztartás) személyes fogyasztása ennek a töredéke. A többieknek valaki eladta a termékeket. Lehet, hogy magától rendelt, de akkor is valamikor eladták neki ezt az ötletet. Ahhoz, hogy ez létrejöjjön, valakinek valamikor el kellett végeznie ezt a munkát.
MLM = ÁTVERÉS
Ezt az alapösszefüggést, ha felfogja az átlagember, nem lesz semmi baja. Gond akkor van, ha elhiszi, hogy ezzel valós pénzt kereshet. Sajnos nagyon sok birka megeszi ezt a moslékot, főleg, hogy minél díszesebb cukormázzal vonják be.
Igen, mindig így kezdik: nem szeretnél szinte semmi munkával meggazdagodni? Sikeres vállalkozásba kezdeni? Hát persze, hogy szeretnék, ki nem?
Aztán mindig ugyanott kötünk ki: a munkavégzés MLM, valami spekuláns nyerészkedő zombiszájú által kitalált selejttermék; ilyen kozmetikai cikkek, olyan csodavitaminok, italok, őrölt boszorkányszar, kiskutyafsza karikára vágva stb. Először kíváncsian, de erős fenntartásokkal belenéztem, áttanulmányoztam a működésüket, aztán rájöttem, mekkora etikátlan átverések ezek.Hadd mondjam el, hogy miért.
1. Etikátlan, mert visszaélnek az emberi kapcsolatokkal. Az emberi kapcsolatokra alapozzák az eladás sikerét. A legjobb reklám, ha egy barátod, ismerősöd beszél egy termékről. Más mint mikor bemész egy üzletbe ahol egy noname-el beszélgetsz. Erre természetesen bármilyen cég rájátszik, de az MLM-ek esetében egy burkolt átverést kell eladnod a sörbarátodnak. A rendszer így pofátlanul visszaél a kapcsolataiddal.
2. Etikátlan mert manipulatív, többnyire hamis, „ál-tudományos” vagy „fél-tudományos” szövegekkel etetnek. Mindig van egy nagy hülye sablonduma, lehetőleg valami ilyen, hogy „megreformáltuk a közgazdaságot”, „a mi termékünk más mint bármi a piacon, a legjobb, a jövő, egy forradalom”, „tudományos társaságok, és tudócsoportok találták fel”, stb., már-már azt hihetni, az AIDS vagy a mozgatóidegsejt betegségének ellenszerét találták fel, mindegyik azt mondja magáról, hogy az övé a legjobb. Kamu, kamu. Ha pedig tényleg van valós termék, semmivel sem jobb, mint bármelyik szabadpiacon lévő nagy név. Semmivel sem természetesebbek vagy fejlettebbek, vagy eszméletlenül „csodábbak”. Gyakran valami szakmai körökben el nem ismert, vagy gyakran nem is létező tudományos laboratórium, társaság nevével dicsőítik a termékeiket. Persze ezek a nevek, társaságok, intézetek mindig a cég „saját szervei”, legitim tudományos körökben, szakmai folyóiratokban soha nincsenek jelen, gyakran még weblapjuk sincs, pedig nem sokba telne megkenni egy webprogramozót, hogy "falból" készítsen nekik egy oldalt.
3. Etikátlan mert minden túl van árazva. Úgy tud a piramis minden szintjén lévő ember keresni egy termék eladásán (csak úgy juthat mindenkinek jutalék), ha a termékek szörnyen drágák. Egyszerűen pofátlanul drágák és az égvilágon semmi más oka nincs ennek, minthogy kifizesd az ingyenélőket. Elsősorban a piramis tetején lévőket. Alapvetően a termékek árának 50-70%-a a piramisba lévők fizetését állja. Egy XY dezodor 3-4-szer annyiba kerül mint egy Gillete vagy Mennen. Semmivel sem jobb. Jó, de nem csodatermék. A csodatermék imidzset a sok dumával meg a baráti ajánlattal építik. Az ember természetesen a legjobbat akarja magának és családjának. De nem érthet mindenhez, nem tudhatja, hogy bizonyos területen hogyan áll a tudomány, illetve mi ami valós profin előkészített dumából. Beleesik a csapdába. Elhiszi, hogy csodát vett meg. Közbe komoly összeget gombolnak le róla, ami részben a sok ingyenélő fizetését állja.
4. Etikátlan mert egyeseknek ingyenélés. A piramisok felsőbb szintjén lévők semmit nem dolgoznak már évek óta egy bizonyos ágon, mégis kapják a pénzt. Igen, hasonló a tőzsde is, vagy az értékpapírok. Ott sem “dolgozol” csak egyszer befektetsz, aztán ha beüt a krach, vagy elkezdesz spekulációból és más gazdasági bűncselekményekből pénzt szerezni, vagy mész a híd alá csövelni. De ebben az esetben egyszerű manipulatív pénzlopásról és csalásról van szó, ahol nagy duma mellet hatalmas összegeket vakarnak le elszédített fogyasztók és alsóbb forgalmazók ezreiről.
5. Etikátlan mert a forgalmazóknak is hazudnak. Csak megfejik őket és felhasználják kapcsolathálójukat és energiájukat. A Wikipédia szerint: “Az adatok azt mutatják, hogy az MLM-tagok nagy többsége (több, mint 95 %-a) súlyos pénzügyi veszteséget könyvel el. A valóban sikeres MLM-ezők aránya minimális.” Vagyis a legfelül lévő főkolomposoknak éri igazán csak meg. Az alsó és közép szinteken lévő ártatlan jólelkű embereknek beadnak egy hatalmas csodabogár marketingdumát, hogy ha így és így haladsz, ennyi és ennyi hónap alatt ilyen dúsgazdag leszel, és így és így nőnek alattad az emberek… De valahogy soha senki nem gazdagodik hirtelen meg. Sőt legtöbben pár hónap után felhagynak vele, azután, hogy egy rakás pénzt már átadtak a rendszernek. Ráadásul rendkívül kártékony is, mert egyesek képesek hatalmas kölcsönöket, hiteleket is fölvenni, aztán meg jön az adósságspirál, amit rendkívül szerencsés esetben ki tudsz fizetni 10 év megfeszített (nem MLM!) munkájával, javarészt azonban azzal végződik a dolog, hogy elveszíted mindenedet, oszt mehetsz a híd alá csövelni.
6. Etikátlan mert gyakran az egész egy „tudás-átadásnak” álcázott pénzlegombolás. Van nagyon sok olyan MLM cég is,
amelyeknél a termék inkább csak álca. A sok pénz olyan dolgokból jön be mint a forgalmazó belépési díja, a kötelező termékvásárlása, mindenféle képzések díjai. Olyan képzések ahol a forgalmazó megtanulhatja a világ „legnagyobb gazdasági csodáit”, olyan elméleteket amik egy centire vannak a közgazdasági Nobel díjtól. Olyan anyagok, könyvek, kazetták, DVD-k, amík majd elősegítik, hogy hónapok alatt dúsgazdag legyen. Van ahol egyáltalán nincs termék. A termék a mindenünnen összekapart túlárazott tudás maga.
7. Fogyasztóellenes mert gyakran kibújik a piaci ellenőrzés alól. Elsősorban fogyasztóvédelem területén van ez a gond. Soha senki nem ellenőrzi le, hogy egy „amazonászi törzsektől elhozott fantasztikusan természetes bogyótápszer” igazából hol és miből készült, melyik new jersey-i laborba, és milyen vegyszerekből. És ha véletlenül tényleg látott amazonaszi törzseket, akkor őket hogyan fejik meg aprópénzet fizetve azért, amit neked majd ezrekért adnak el. Vagy senki nem kérdőjelezi meg, hogy az árazás, címkézés, vagy részvételi díjak, belépési szerződések, stb. mennyire felelnek meg a modern fogyasztóvédelem követelményeinek. Ezeknél a hálózatoknál már csak az olyan hasonszőrűek durvábbak amelyek az „orvostudományt formálták újra”: reflexológia, bióenergia, irisz-scan, csodavitaminok, a mindenre jó aloe vera, és a minden betegséget gyógyító
egyszerű vitamingyűjtemények, stb.Az egész a vásárló, a fogyasztó és az alsó forgalmazó okos, jól kitalált átveréséről szól.
A piramisjátékoktól csak annyi a különbség, hogy itt vannak termékek is. De a lényeg ugyanaz: aki legfelül van az nyer, a többi csak dolgozik és eltartja az ingyenélőket. A fogyasztó meg általában átverődik, elsősorban a túlárazás miatt, másodsorban gyakran az ellenőrizetlen termék miatt.
A gombamódra szaporodó csodaosztó MLM-ek egyre profibbak, egyre több termékcsaládra kitérnek (már nem csak általános házi áruk, vagy kozmetika, hanem egészségügy, wellnes, ingatlanpiac, akár pénzügyi tanácsadás területén is jelentkeznek), egyre jobban kihasználják a joghézagokat, az emberek tudatlanságát, a gazdasági válságot, és az egyre fokozódó munkanélküliséget. Vírusként terjednek a tudatlan emberek nagy tömege között, sokaknak egy „rendes jól kereső állás”, de legalább másodlagos keresési lehetőség ábrándját adva. Persze ezek általában csak energiát és időt vesznek el az ember életéből, eltérítik a normális karrierfejlődéstől. Hónapokig, esetleg évekig kinlódik az “áldozat”, hogy eljusson a “gyémánt szintre”, közbe észre sem veszi, hogy már több pénzt, időt és energiát ölt bele, mint amenyit valaha visszakap. Aztán végül rájön, hogy az a tökéletes pénznyerési táblázat a kurzus elején egy megvalósíthatatlan tudatos átverés volt.
A kemény valóság az, hogy ez a sok különböző nevű cég valójában mind 1 cég (vagy ott összpontosul), a ScienNet, NuSkin meg a többi ilyen Lehúzó RT. A javarésze ezeknek fiktív cég, illetve bábvállalat/fedőszervezet, egyrészt azért hogy minél könnyebben meg lehessen vezetni az embereket (az a cég az nem fizet,de ez igenis fizet!), másrészt pedig azért, mert az MLM szervezői tudják jól, hogy a bürokrácia útvesztőiben marha nehéz fülöncsípni a bűnösöket, nagyon gyakran még az adóhivatal sem tudja, kik állnak a dolog mögött, a szerencsétlen átejtett ember meg hideg vizet ihat a befektetett pénzére. Sokkal egyszerűbb rendes, becsületes, valós munkát keresni, amivel talán nem kaszálhatsz milliókat, de a semminél mégis többet keresel. Összefoglalva, az MLM "cégek" javarészt egy kézben összpontosulnak, különböző nevű sejtekre felosztva, mindegyikük más-más terméknév örve alatt fosztja ki az embereket.
A számítógépes vírusok írói már régóta alkalmazzák ezt a módszert a kamu virusirtók terjesztésénél (kiadják ugyanazt a szoftvert 50000 különböző néven). Higgyétek el, a főkolomposokon meg a holdudvarukon kívül ebből senkinek nincs egy fillér haszna se - gyakorlatilag ingyenmunkát végzel, ha balszerencsés vagy, még jól le is húznak lóvéval. Okosan ki lett találva, mert 600-900 forintért senki nem fog a bíróságra rohanni. Az, hogy "van termék", nem bizonyít semmit, az pedig még kevésbé, hogy kapsz pár papírlapot, rajta szép mézeshabcsók-szöveggel, ez is olyan mint a sok kamu virusirtó. Arra jó, hogy a bíróságon legyen mivel mosakodni, ha mégis bebukna a dolog...
Az senkit ne akarjon meggyőzni, hogy a munkaleírásban mindenféle szépen hangzó sikersztorikkal példálóznak, hogy "nekem bejött a dolog, milliókat kerestem", vagy amikor az ismerőseid bátortalanul megszólalnak, hogy "én hallottam valakiről, aki látott már valakit, aki olvasott valakiről aki ismert valakit, akinek már fizettek...". Teljesen mindegy, milyen név és milyen tekervényes szöveg mögé bújtatják, az MLM egy globális átvágás, kb. mint a nigériai csalások. Nincs ezen mit szépíteni, hívhatsz egy gombóc fagyit számítógépnek, attól abból még nem lesz számítógép. Az MLM egy nagy rakás szar, és nem lehet belőle kacsalábon forgó aranyvárat építeni.
AZ a valódi munka,amiért valódi készpénzben fizetnek. Ha majd a kezedben tartod a bankókat, amikor nagybevásárlás után fizetsz, akkor biztos lehetsz benne,hogy a munka valódi. Addig pedig tekintsd átverésnek és lehúzásnak - hidd el, így SEMMIT nem veszítesz, sokkal jobban jársz.
Nem piramis, áááá...csak lehúzás. Még szerencse, hogy nem veszítesz vele annyit, mint a nigériai csalással...talán csak ezért nem tiltják be hivatalosan. És mielőtt elkezdenétek lepontozni meg fújolni, javaslom hogy keressetek rá a cégek neveire néhány internetes átverésekkel foglalkozó (internet scam) oldalon. Lesz olvasnivalótok bőséggel, ezt megígérhetem.
Aki még ennek ellenére is bele akar vágni, csak nyugodtan...én szóltam.
"Ne tekints senkit halottnak, amíg nem láttad tulajdon szemeddel a holttestét. És még akkor is könnyen meglehet, hogy tévedsz."
"A piramisjátékoktól csak annyi a különbség, hogy itt vannak termékek is."
:) Hát, barátom, te nagyon okosnak tartod magad, de az alapvető különbséget nem értetted meg. Igen, vannak MLM-nek álcázott piramisjátékok, de ha maga az MLM nem működne, a piramisjáték sem próbálna MLM-nek látszani...
Az MLM működik, és hidd el, pont azért, mert mindenkinek jó. A vevőnek, a forgalmazónak és a gyártónak is. Ha nem hiszed el, akkor nem, járj továbbra is szemellenzővel! Én köszönöm, jó pénzt keresek belőle, és elhiheted, a családomat sem verem át "drágán árult olcsó szarokkal".
Volt egy rossz tapasztalatod, vagy esetleg ismertél valakit, akinek a valakije hallott olyanról, akinek volt rossz tapasztalata.. Sajnállak, hogy ebből a rossz következtetést vontad le. Sok sikert az életben!
"1. Etikátlan, mert visszaélnek az emberi kapcsolatokkal...egy burkolt átverést kell eladnod a sörbarátodnak"
Nos, elhiszem, hogy így gondolod, de hidd el, aki erre játszik, az bukásra van ítélve. Az átverésen alapuló dolgok sosem sikeresek. Egy sikeres MLM gyártó pedig nyilván nem várja el, hogy átverésen alapuljon az üzlete. Én például személy szerint kikérem magamnak, én nem verek át senkit!
"2. Etikátlan mert manipulatív, többnyire hamis, „ál-tudományos” vagy „fél-tudományos” szövegekkel etetnek."
Nos, nyilván van ilyen is, de hasonlóan az előző ponthoz, egy komoly gyártó ilyet nem tesz. Mellesleg ez nem MLM sajátosság, a TV-ben elhangzó "intelligens mosópor", meg üzemanyagfogyasztás-csökkentő termék reklámja viszont egyértelmű átverés. Gondolkozz egy kicsit! Reklámmal személytelenül etetni baromsággal a buta nézőt sokkal könnyebb, mint egy konkrét személynek mondani, hogy figyelj, áruld el a barátaidat, és hazudd ezt és ezt nekik! Nem is így működik ez, illetve így nem működik ez.
Egy komoly gyártó sem etet sem ál-, sem pedig féltudományos dumákkal...
"3. Etikátlan mert minden túl van árazva."
Nos, nyilván nem láttál még ilyen terméket. Ha nem így távolról beszélnénk a semmiről, beszélhetnénk konkrétumokról is. Mindenesetre maradjunk annyiban, hogy igen, a termék árának egy része itt a hálózat kifizetésére fordítódik. Hagyományos kereskedelemben pedig exportőrre, importőrre, disztribútorra, nagykerre és kiskerre, raktárakra, szállításokra, és reklámra. A vevőnek nem mindegy, hogy mire megy el a pénze?!? Neki egy fontos, minőséget kapjon jó áron. Van olyan MLM, ahol ezt megkapja, van, ahol nem. Van olyan bolti termék, ahol ezt megkapja, van, ahol nem. Egy biztos. Minden nagy múlttal rendelkező gyártó terméke piacképes, akár hagyományosan, akár MLM-ben forgalmazzák azokat.
"4. Etikátlan mert egyeseknek ingyenélés."
Nem. Ez senkinek sem ingyenélés. Arra gondolhatsz, hogy ha már valaki kiépített egy forgalmazói hálózatot, akkor annak a forgalmából már további munka nélkül is részesül. Nos, ez igaz. És ez ugyanígy igaz bármilyen szabadalom, franchise, márkanév-használat, művészeti alkotás esetén. Nem kis tehetség, kitartás és munka kellett Petőfinek, Mozartnak, Edisonnak, Márainak, Bill Gatesnek vagy a McDonald fivéreknek ahhoz, hogy létrehozzák azt, amit. Aki adott gyártó cégnek nagy forgalmat tudott biztosítani, azt persze, hogy jutalmazzák. Milyen alapon próbálnád ezt elvitatni tőlük?!?
"Ráadásul rendkívül kártékony is, mert egyesek képesek hatalmas kölcsönöket, hiteleket is fölvenni"
KÖNYÖRGÖM, mire?!? :D Hát, kezd egyértelművé válni, hogy nemhogy negatív, de konkrétan semmilyen tapasztalatod nincs a téren!
"A sok pénz olyan dolgokból jön be mint a forgalmazó belépési díja, a kötelező termékvásárlása, mindenféle képzések díjai. ... Van ahol egyáltalán nincs termék."
Nos, amit leírsz, az piramisjáték. Ne próbáljuk már megmagyarázni, hogy milyen az MLM, ha piramisjátékkal akarjuk bemutatni! Szar az Adidas, mert vettem egyet a kínain(!), és lejött a talpa! Pfff!
"Soha senki nem ellenőrzi le, hogy egy „amazonászi törzsektől elhozott fantasztikusan természetes bogyótápszer” igazából hol és miből készült, melyik new jersey-i laborba, és milyen vegyszerekből."
Nos, meg fogsz lepődni, de minden terméket bevizsgálnak. A bevizsgálási eljárás pedig azonos, függetlenül a forgalmazás módszerével.
Azért remélem arra sikerült rávilágítanom, hogy mennyi féltudományos, áltudományos féligazsággal etetted itt az olvasókat. Te, aki a témában semmilyen tapasztalattal nem rendelkezel. A jószándékodat értem, de kérlek, ha nem vagy orvos/mérnök, ne akarj gyógyítani/hidat tervezni, mert ártasz vele! Köszönöm!
Utólag belegondolva 02:53 hasznos válasz volt. Analógiával élve:
-Miért utálod a Fradit?
-Mert lilában játszik.
Ez meglehetősen abszurdnak tűnő válasz, de én hihetem úgy, hogy a Fradi lila, és válthat ki belőlem a lila szín ellenszenvet. Nem az volt a kérdés, hogy miért logikus dolog a Fradit utálni (nem is feltétlenül az), hanem hogy én miért utálom. Más kérdés, hogy ha én elkezdem győzködni az embereket, hogy a Fradi lilában játszik, és ezért utálni való, akkor több ponton ellenállásba fogok ütközni.
A 02:53-as válaszolóval is ez a helyzet. Ha túl lépünk azon, hogy a kérdésre válaszolt (ő utálja, mert így gondolja, és ennyi rendben is volna). Akkor azt találjuk, hogy érvrendszere ezer sebből vérzik. Nem is igazán lehet nekiesni egy-két seb begyógyításának, mert az a részletekben való elveszéshez vezet. Inkább három alapkérdéssel foglalkoznék.
A
Miért érzik sokan, köztük 02:53 is, etikátlannak, manipulatívnak éppen azt, ami etikus, és éppen a manipuláció elkerülésében van az ereje.
Annyira hozzászoktak az emberek egy etikátlan, manipulatív rendszerhez, hogy sokan az attól való eltérést érzik manipulációnak. A személytelen értékesítés manipulációs módszereit kevésbé érzékeljük. A reklám mehet a háttérben. Nem kell foglalkoznunk vele, a tudatalattit támadja. Észre sem vesszük, ahogy a manipuláció hat ránk. Ezzel szemben a direkt marketingnél odajön hozzánk a fazon, és mondja a magáét. Itt nem nehéz észrevenni a szándékot. El akarja nekünk adni a terméket (vagy a koncepciót), elég egyértelmű, hogy jól jár vele. Az viszont már nem olyan egyértelmű, hogy mi miért járunk jól vele, pedig erről beszél. Sokkal kényelmetlenebb szitu vásárlóként.
-Időnk megy el rá, hogy el akarnak adni nekünk valamit, miközben a TV-reklám vagy az óriásplakát nem veszi el az időnket (csak a gondolkodásunk tompítja, de az nem olyan látványos)
-Látjuk magunk előtt azt az embert, aki a mi vásárlásunkból jutalékot fog kapni, miközben a bolt, a hirdetőtábla, a reklámcég tulajdonosait nem látjuk. Kevésbé van meg az a rossz érzés, hogy rajtubk keresett valaki pénzt.
-Vesztesnek tudjuk érezni magunkat. Beszélgettünk egy fazonnal, volt egy célja, és elérte nálunk. Kvázi legyőzött minket. A személytelen értékesítésben nem érzékeljük ilyen direkt módon a legyőzőnket.
-Ha elfogadjuk az ajánlatot, és magunkévá tesszük az elképzelést, hogy így járunk jól, azzal lényegében beismerjük, hogy korábbi szokásaink nem voltak előnyösek a számunkra, és ez rossz érzés. Eleve nem is szeretünk változtatni. Inkább kreálunk egy elméletet a szokásaink igazolására.
A direkt értékesítésnek emiatt meglehetősen rossz a hatásfoka. Ha valaki ezek mellett mégis megvesz egy terméket a direkt értékesítőtől, sőt megveszi újra és újra és újra, akkor bizony messze elégedettebb volt a termékkel és a kiszolgálással, mint ha a személytelen kereskedelemben vett volna egy hasonló terméket. Ez már hosszú távú, tudatos döntés. Épp ellentéte a manipulációnak. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy aki elkezd MLM-mel foglalkozni, arra vár egy hosszú tanulási folyamat, ami során rengeteg potenciális partnert rosszul fog kezelni. Így ha valaki belefut egy MLM hálózatépítőbe, nagyon jó eséllyel pont valami furcsaságba szalad bele. Simán lehet, hogy 10-15 különböző amatőr megkeresi, és herótot kap tőlük. Gyakran az adott ember akkori viselkedése alapján alakítja ki a képet a cégről.
B
Jó áron vannak-e a termékek.
Az MLM (vagy egy konkrét cég) ellenzői a fenti állítás tagadását tényként szokták kezelni. Nem minden esetben, de 02:53-nál is visszajön ez az érv. Innen meg elég nehéz előrelépni. Ugyanis, ha nem igaz az az állítás, hogy a termékeket mindenfajta üzleti cél nélkül szimplán külsős vásárlóként is megéri megvenni, akkor valóban pilótajátékról van szó (nem "piramijátékról"). Másfelől viszont, ha igaz az állítás, akkor megdől minden koncepció, amivel ezt a modellt sárba kell tiporni. Legfeljebb nem veszed meg a terméket, ha nem tetszik.
Sajnos, épp a sarkalatos volta miatt, amikor erre a kérdésre kerül sor. Az anti-MLM-es mániákusok semmi készséget nem mutatnak a nyilvánvaló dolgok elfogadására. Azt az érvet, amire nincs jó ellenérvük rendszerint "szokásos ügynöki duma", "blaba" stb. kijelentésekkel próbálják meg félresöpörni.
C
Piramisjátékról van-e szó.
Ez a legviccesebb, rész. Akik ezt a vádat hangoztatják, azoknak általábanfogalmuk sincs róla, mit jelent a "piramisjáték". Ez amúgy nem csoda, ugyanis a piramisjáték nem jelent semmit. Nincs olyan kifejezés. Piramis rendszer van, meg pilótajáték. Régebben ez volt a két leginkább sztenderd - persze hamis - vád a MLM ellen, és a fogalmak összezagyválásából keletkezett a "piramisjáték" szó.
A piramis rendszer egy olyan szervezett struktúra, amiből a fölül lévők járnak jól, a pilótajáték meg szimpla pénzgyűjtés valami hamis igérettel. A pilótajátékokat általában MLM-nek álcázzák, és sokszor nem is könnyű megkülönböztetni a kettőt.
Valójában az MLM az egyetlen sok embert foglalkoztató hatékony üzleti modell, ami nem piramis rendszerben működik. Ez viszont nagyon nem nyilvánvaló. Ennek megértéséhez el kell merülni olyan szinten az üzletbe, amilyen szinten az anti MLM-es kereszteslovagok nem lennének hajlandók.
Persze persze, ti mindent jobban tudtok :) Csak úgy megsúgom, az Amway cég ellen kétszer is volt bírósági tárgyalás - mily meglepő! - tiltott piramisjáték szervezése miatt. Nem kell itt nyaliznotok az MLM-nek, meg kapálózni a Wikipedia és a becsapottak tanúvallomásai ellen - az MLM egy átverés.
Ja, és ment nektek a mínusz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!