Van rá esély, hogy a ruszkik elkezdjék leszedegetni a Fekete-tenger felett, a nemzetközi légtérben járőröző USA-NATO felderítő gépeket?
#10 nem fognak NATO repterekről felszállni bevetésteljesítésre ukrán gépek, mivel onnantól legitim célpont lenne a reptér -> egy NATO tagország területén kellene csapást végrehajtani -> világháborús kockázat.
Egyébként érdekes, hogy miért kerozint engednek rá. Logikusabb lenne egy speciális permetező póttartállyal felszerelni a gépet amiből fémtartalmú festéket porlaszt a gép útjába. Az nem teszi tönkre, nem zuhan le, de a küldetést meg kell szakítania és visszatérnie a bázisra a festéket lemosni az érzékeny szenzorokról.
# 11
Akkor honnan tervezik üzemeltetni az F-16-osokat, a Mirage-okat, és a "saját" AWACS-okat az ukránok ?
Közép-Ukrajna meg Kijev környékén kihaltak, illetve könnyen elérhetőek.
A Szu-24-es Fencer-ek azok Sztarokonsztantyinov repülőbázisról üzemeltek, de csak múlt időben. Sztarokonsztantyinov az Nyugat-Ukrajnában, Hmelnickiji területen fekszik.
# 11-es
Az oroszoknak nem volt MQ-1 Predator / MQ-9 Reaper kategóriájú UAV-jük, így szereztek maguknak egyet.
"de csak múlt időben"
Annyira múlt időben, hogy ma is repülnek.
Ivano-Frankivszkban is aktívan repülnek minden nap a Mig-29-ek és Szu-27-esek.
És a 80-as évekből származó példányaiknak milyen harcértéke van napjainkban ?
Ha 1990 / 2000-es évekbeli MiG-29M-ek, és Szu-27M-ek lennének az ukránoknak, akkor valóban, problémát jelentenének az oroszoknak a meglétük.
De az MiG-29 9.12 / A, és a Szu-27P / Sz azok nem jelentenek semmilyen fenyegetést.
Az üzemeltetésre visszatérve, a MiG-29-est eleve úgy tervezték, hogy lehessen üzemeltetni szükséghelyzeti autópálya-repülőtérről, minimális előkészítés után. A Szu-27-es több foglalkozást igényel, azonban megoldható annál is ez a dolog.
#11
Miért pont kerozin?
Egyszerű a válasz, mert épp az volt kéznél. Minden repülőn van vészhelyzeti üzemanyag leürítő, hogy pl egy kényszerleszállás előtt a gép megszabaduljon az amúgy is robbanásveszélyes plusz kilóktól. A polgári gépeken is, és már felettünk is többször ürítettek, alkalmanként 100 tonna feletti kerozint a levegőbe. Egy speckó festékes permetezőt erre az eseti célra kifejleszteni, és hurcolászni felesleges energia, és pénzpocséklás, valós harci körülmények közt egy ilyen drónt azonnal lerakétáznak. Amúgy a kerozinos akció nem sikerült egyből, a ruszki vadász talán a harmadik ürítésre tudta csak tönkretenni a drónt, mivel értelemszerűen a drón előtt bizonyos távolságból engedhette ki az anyagot, és az azonnal szétporladt apró cseppekké. Előtte már próbálkozott mindennel, légörvénybe vitte a drónt, ráutóégetett, de ezeket mind kikorrigálta a repülésvezérlő. Különben eleve azért indították rá az elfogót, mivel túl közel ment a Krímhez, amelyik drón betartja a tisztes távolságot, azzal nem foglalkoztak.
Az F16 kérdés, az egy ravasz rókafogta csuka kérdés, mivel az F16-nak bár jó gép, és harci helyzetben is számtalanszor kiválóan teljesített van azért néhány kehéje. Mindjárt a legelső, hogy legalább 2500 m kifutópálya kell a leszállásához. Bár sokan azt hiszik hogy a teljes körű üzemeltetéséhez kel ilyen hossz, de felszállni teljes harci terhelés mellett ennél jóval rövidebb kifutóról tud, de a fékrendszere gyengesége miatt a leszállásnál kéri a 2500 m-ert. Ha ennél rövidebben akar megállni, akkor a fékrendszer elhasználódása elfogadhatatlanul gyorsan bekövetkezik, és az már biztos, hogy a szervizháttér sem lesz izmos az ukránoknál. A másik "problémája" a gépnek, hogy alacsonyan van a levegő beömlője, ezért ha nem tökéletesen tiszta a kifutó, akkor felszálláskor beszippanthatja a turbinába a kifutón lévő kavicsokat, elvesztett csavarokat, ami nem egy életbiztosítás a pilótára, és a gépre nézve sem. Ezért látni sokszor, hogy az USA-ban a katonák felszállás előtt csatárláncban sétálják végig a kifutót, ugyanis belátták, hogy a legprofibb takarítógépek is hagyhatnak el törmeléket. A ruszkik már módszeresen tönkretették az összes ukrán hosszú kifutójú repülőteret. Az F16 leszállásához csak a románoknál, szlovákoknál, lengyeleknél, és nálunk Pápán, Kecskeméten van lehetőség. Én egy olyat el tudok képzelni, hogy mivel úgyis pilótahiány van, kb 20 db kiképzett ukrán pilóta van, gépből meg van dögivel, 60-80 db, hogy rotációban használják a gépeket. Ez úgy nézne ki, hogy bevetésre, harci teherrel ukrán repülőterekről indulnának a gépek, mivel a felszálláshoz nem kell a 2,5 km pálya, majd üresen NATO reptereken szállnának le. Ott szervizelnék őket, majd a szárnyait leszerelve szárazföldön visszacsencselnék őket Ukrajnába. Macerásnak tűnik a dolog, de működhetne, mivel most is százszámra hordják be a rakétákat, nehéz fegyverzetet, ebből a szempontból egy repülő sem különb. Volt már erre precedens, amikor a háború korai szakaszában az ukrán repülők román légibázisra menekültek. Akkor azt mondták a ruszkik, ha újra felszállnak onnan, akkor azt román részről háborús cselekedetnek tekintik. A gépek nem szálltak fel, hanem a szárazföldön visszaszállították az ukránok.
#19
Most már nem mernek olyan közel menni a felderítő drónokkal, ezért az alacsony magasságú propelleres predátort el is vetették. Most az RQ-4B GlobalHawk-al operálnak, ami 18 ezer méter magasságban ténykedik, ezért távolabbról is rálát a Krímre és az orosz területekre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!