Autóellenesség Budapesten?
Nem értem ezt az autós üldözést a fővárosban. A biciklisávokkal semmi baj, aki akar, annak hagy legyen lehetősége azt a lehető legeffektívebben/gyorsabban gyakorolni, ugyanakkor miért baj az, ha valaki megteheti, és a mindennapjainak alapvető része egy kényelmes autó? Miért nem lehet az autós közlekedést is fejleszteni (M0-ás, földalatti alagutak, mint amit pl betömtek, már nem is tudom hol, stb.).
Az egyetlen valós érv, az a LOKÁLIS környezetszennyezés, és az ezáltal okozott egészségkárosodás, de az meg megoldható az autók tisztábbá tételével (az EU sokat tett ennek érdekében, facilitálva ezzel a gyártókat, hogy csökkentsék a CO2 flottaátlagot, stb.), és akkor még nem is terjedtek el az elektromos autók, amik a hibrideknél is tisztábbak LOKÁLISAN. (Ezt azért hangsúlyozom, hogy a város kérdésére koncentráljam a kérdést).
Tehát nem értem miért deviancia egy nagyvárosban autóval közlekedni? (Ahogy F. Balázs is mondta). Az autó az emberiség egyik legnagyszerűbb találmánya, és akkor itt még nem is beszéltem azokról, akiknek muszáj.
A végén hagy emeljem ki, hogy a kérdésemnek semmi köze a kerékpárosokhoz, velük nincsen semmi baj, szép dolog az, ha valakit nem érdekel a kényelme a környezete érdekében, bár én ezzel nem tudok azonosulni.
Köszi a válaszokat.
Àll ki valamelyik forgalmasabb út szélére és nézd meg, MILYEN autók vannak leginkább. Akkor rájössz, hoyg a 10 éve autók a fiatalabbak közé tartoznak, a többségének régen bontóban lenne a helye.
Viszont akik ilyennel járnak, azoknak egyszerüen nincs lehetöségük olyat venni, ami megfelelnek a környezet védelmének.
A másik problémás csoport a nagy "prémium" autók, amelyek zabálják az üzemanyagot - de akik ilyet használnak, azok nem fognak takarékosabbat venni, mert nekik nem gond kifizetni a benzint/dieselt, a környezet meg nem érdekli öket.
Nem véletlen, hogy Nyugaton nagyvárosokban az emberek ahol csak tehetik, tömegközlekedéssel járnak, viszont az is igaz, hogy ott pontos és tiszta jármüvek vannak.
#3 Ez jogos, viszont ez inkább a társadalom gazdasági helyzetének a problémája, és nem az autós szemléleté.
Egyébként ez sem feltétlen igaz, hogy az új prémiumok zabálják az üzemanyagot. Főleg az európai prémiumok híresek arról, hogy nagyon kis motorokkal szerelik őket. Pl. Az új Audi A8-ast is csak 3.0 v6-tal lehet rendelni, míg 20 évvel ezelőtt volt 8 literes w12-is, na az volt a túlzás.)
A kérdés rossz, pontosabban feltettél egy kérdő kijelentést, aztán egészen másról kezdtél el beszélni.
Budapest főpolgármestere Karácsony Gergely, az ő politikájának része a biciklisáv, amit te is üdvözölsz.
Az M0 körgyűrű befejezése nem budapesti feladat, hanem országos.
Karácsony Gergely egyébként már nagyon várja, hogy elkészüljön a körgyűrű, szeretné, és kapcsolt az elkészüléséhez néhány dolgot a programjában.
Nincs deviancia. Nincs autóellenesség. Csak mivel te az életet másképp nem tudod elképzelni, így éled meg.
Van viszont zűrzavar. Ennek mostanában egyik fő eleme a politika, mert ez a téma pénz és munkaigényes. A pénz másra (nem jóra) kell, a munkához meg nincs elegendő szakértelem. Ezért hiány jön létre.
A problémának nagyon sok eleme van, amelyek össze is függenek, hatnak is egymásra. Egy hasonlatot kísérlek mondani. Végy egy 1000×1000 méteres területet, rakj bele 2 embert. Jönnek mennek, akár hosszú időn át nem találkoznak. Rakj bele 20-at. Semmi lényeges változás, hacsak az nem, néhányan rájönnek a találkozás örömére és lehetőségeire. Rakj bele kétszázat. Sok ismerkedés, elkezdik keresni egymás társaságát. Baráti körök alakulnak. Rakj bele kétezret. Sok probléma támad, ezért szabályokat alkotnak. Már nem lehet össze vissza menni, be kell tartani valami rendet. Persze nem mindenki tartja be, de valahogy működik. Rakj bele húszezret. Állandósul a botrány, veszekedés, drákói szabályok lépnek életbe. Tegyél bele 200 ezret. Igen rövid időn belül kitör a háború. A helyzet élhetetlen.
Budapesten már a több mint kétezres eset van, a belváros elérte a húszezret. Vagy a szaporodásnak vetünk véget vagy drákói intézkedések lesznek. Nincs más eset. Illetve van, már régóta. Csak ahhoz együttműködés, tolerancia és fantázia kell, na meg szakértelem. Akkor rá lehetne jönni, alapvetően nem a közlekedés a fő cél, hanem az élet. A közlekedés csak eszköz.
De ez az optimális működés nem létezik, sok botrány, ostobaság és erőszak tarkítja. Ma az autós bárhol megáll,a KRESZ-nek fittyet hány, az se érdekli, hány embert (járművet) akadályoz meg mozgásában. Ez a hiáány törvénye. Totális átszervezés kell, ez lehetséges szakmailag. De nem lehetséges emberileg. Sok ellentétes érdek, kevés pénz, intolerancia, emiatt az időleges hátrányok el nem fogadása.
Pedig ki van találva, néhány nagyváros egyes részei már így működnek a világban.
1. Össze kell hangolni a munkahelyeket, közösségi tereket (üzlet, hivatal) és a lakásokat. Erre számítógépes applikációk léteznek, ezerféle paraméterrel lehet variálni. Így csökken a közlekedni való, ezzel is idő nyerhető.
2. Jó közösségi közlekedést kell kialakítani. A jó alatt a kényelmes és gyors és főleg kiszámíthatóság értendő. Ez az eljutások nagy részét, akár négyötödét lefedi.
3. Sokféle közlekedési eszköz kell, részben mert erre van emberi igény, részben mert eltérő terepen eltérő eszköz használandó, részben mert eltérő a közlekedési mód (üresen, kistáskával, nagytáskával, málhával).
4. Az embereket rá kell szoktatni a szabálykövetésre. Ez eleinte drákói (pénz)büntetésekkel és alapos tájékoztatással történik, a büntetés idővel átmegy meggyőzésbe (annál a kevés embernél, aki nehezen szokik át).
5. Definiálva van az eszköz, használata és helye. Tartósan álló jármű garázsban. Ideiglenesen álló parkolóban. Az út közlekedésre való, annyi féle, ahány közlekedési típus (amit előre meghatároztunk).
Mindez persze sok türelmet és sok pénzt igényelne, de elsősorban annak belátását, hogy kivitelezhető, megéri, jobb, ezért mindenki végrehajtja a hozzáértő javaslatát. Ha ebből egy hiányzik, a dolog nem fog megvalósulni. És akkor előbb utóbb háború lesz, nem feltétlenül gépfegyverrel, de számos géprombolással és erőszakkal.
Ezt én értem, de az elfelejtődött, hogy a közlekedés alapja a kényelem.
Az emberek 99%-a semleges a közlekedéssel kapcsolatban (nem élvezi, ha sokat kell, még utálja is), pont ezért lényeges, hogy azt a legjobb körülmények között tehesse meg: ez pedig az autó. Nincsenek balhézó cigányok, tolakodó nyugdíjasok, koszos, büdös csövesek, visítozó kisgyerekek, és és van klíma, +nem kell maszkot sem hordani.
Persze, a tömegközlekedés a legracionálisabb, de ha az ember rá van kényszerülve, hogy pl. munkahelyén csak racionálisan gondolkodjon, cselekedjen, akkor valahogy nehezen szánom rá magam, hogy utána még biciklire pattanjak a 40 fokban, vagy leüljek a tetves (nem vicc) ülésre, főleg ha öltönyben vagyok. Ez egyszerűen nem mindenkinek opció, hogy tömegközlekedjen, vagy biciklizzen.
DE!! és ezért mondom, hogy MINDENT fejleszteni kell, hogy mindenki az igényeihez/pénztárcájához mérten közlekedhessen.
Pont ezért fontos, hogy az eltérő közlekedési módok egyenlő mértékben kapjanak figyelmet, és ne a másik kárára.
(Ezért is támogatom a biciklisávokat, tömegközlekedést, hiszen tetszik vagy sem helyettem is sokat tesznek, ami nekem is jó mint autósnak).
Egyébként milyen érdekes, hogy egyesek másokat autóellenesnek titulálnak, közben meg eszükbe se jut magukat környezetellenesnek bélyegezni. Vagy másokat arra kényszerítőnek, hogy a kipufogógázt, a zajt, a forgalmat, stb. elszenvedjék.
Érdekes.
"Az egyetlen valós érv"
Tessék itt van még egy tucat valós érv bármiféle elfogultság nélkül:
1) Az autók foglalják a közterületet, amin akár hasznos beruházásokat is végre lehetne hajtani. Ráadásul ezzel óriási gazdasági kárt okoznak, hiszen egy árus pl. sokkal magasabb közterület használati díjat kénytelen fizetni ugyanazért a területért, amin az autósok kifejezetten olcsón parkolhatnak.
2) Az autós kultúra torzítja a fiatalok preferenciáit, sokan már előrébb sorolják az autó meglétét és autós hobbikat a családnál, társas kapcsolatoknál vagy biztos anyagi megélhetésnél.
3) Nem fenntartható, mert az autós forgalom növekedés még több autós forgalmat generál, hiszen a magán szektor is elkezd csak autóval igénybe vehető szolgáltatásokat kínálni (pl. outlet áruház, autós mozi, autós koronavírus teszt, csak autóval elérhető munkahelyek).
4) Elcsúfítják a köztereket - s nem csak a régi, rozoga autók, de a modernek is. Individualista tárgy, a vásárló ízlésére tervezik, nem pedig arra, hogy az építészeti háttérrel harmonizáljon.
5) Rontják a közlekedésbiztonságot, évi több száz halálos balesetet okoznak.
6) S nem csak a közlekedés, de a közbiztonság is romlik miattuk, hiszen egy csomó bűncselekmény elkövetését egyszerűsítik. Nem véletlen játszott kulcsszerepet az autó szinte az összes, Európában nem rég elkövetett terrortámadásnál (esetenként maga a jármű volt a halálos fegyver).
7) A sokat autózó nemzeteknél igazoltan mozgásszervi betegségek kialakulását segíti elő, mert az emberek nem gyalogolnak eleget.
8)Az autóipar és a közúti közlekedést kiszolgáló ágazatok nagyon sérülékenyek, minden válság idején úgy omlanak össze, mint egy kártyavár.
9) Az autózás szociális függéshez vezethet, a sokáig autózok nem tudják letenni a slusszkulcsot, az autó hiánya elvonási tüneteket, agressziót válthat ki. Lásd. sárga-mellényes mozgalom.
10) Az autózás arányának növekedése olyan infrastruktúra fejlesztéseket (útépítések, bővítések) ösztönöz, amelyeknél hagyományosan magas a korrupció aránya, így könnyen "kifizető" helyekké és pénzmosodákká válhatnak.
11) Az autózás alapvetően veszélyes üzem - nem csak a balesetek, de az üzemanyagok energiasűrűsége miatt is. Mindegy, hogy elektromos, gáz, benzin vagy diesel, egyre több járműtűz van minden évben amik továbbterjedve még nagyobb károkat képesek okozni (és a tűzoltókat feleslegesen lekötni).
12) Az autóipar és a személygépjárművekre vonatkozó követelmények kifejezetten rosszul szabályozottak - a jelenlegi trend hosszú ideje konstans felfelé ívelő méret-, teljesítmény-, és tömegnövekedés. Amennyiben ez kitart, akkor néhány évtizeden belül 7-8 méteres autószauruszok további, ma még nem is sejtett problémákat okozhatnak a termetükkel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!