Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Monoteizmus, Antropomorfizmus...

Monoteizmus, Antropomorfizmus elutasítása! KERESZTÉNYSÉG VS. ISZLÁM?

Figyelt kérdés

Monoteizmus:

Az egyistenhit vagy monoteizmus az egy, élő, és személyes Istenbe vetett hit, illetve a róla szóló tanítás.

[link]

Antropomorfizmus:

Az antropomorfizmus (a görög anthróposz, 'ember' és morphé, 'alak' szóból) egy olyan emberi kép vagy szólás, amely segítségével a transzcendens Istenről alkotott fogalmat fejezünk ki.

[link]


Amire még szükséged lesz:

1. Szentháromság fogalma!

A Szentháromság (latinul Sancta Trinitas) a legtöbb keresztény felekezet tanítása szerint a három isteni személy (Atya, Fiú, Szentlélek).

[link]

2. Iszlám!

Az iszlám (arabul الإسلام‎ al-islām, al-iszlám) arab, zsidó és keresztény hittel közös tőről fakadó monoteista vallás, amelyben Mohamed prófétáé a vallási és politikai vezetőszerep.

[link]


A kérdések:

- Valóban monoteista vallás e a kereszténység, abban a tudatában, hogy tartalmazza a szenthármasságot?

- Van ellentét a monoteizmus, és a szentháromság között?

- Melyik vallásban(Kereszténység/Iszlám) érzed jobban megvalósulni a monoteizmust?(MINDENKÉPP olvasd el a [link] oldalon a "Egyistenhit (tauhíd)" bekezdést a demagógia, felületesség, és elfogultság elkerülése érdekében!)

- A Kereszténység valóban elutasítja az Antropomorfizmust, annak a tudatában, hogy a "Fiu" a testet öltött Isten?(MINDENKÉPP olvasd el a [link] oldalon a "A Fiú" bekezdést a demagógia, felületesség, és elfogultság elkerülése érdekében!)

- Melyik vallásban(Kereszténység/Iszlám) érzed jobban megvalósulni az Antropomorfizmus elutasítását?


2010. máj. 21. 20:59
❮❮ ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... ❯❯
 81/182 anonim ***** válasza:

Kb. ezt gondolhatod: "Szörnyű gondolat, hogy az Istent csak saját Fiának véres és kegyetlen meggyilkolása engesztelhette volna meg! Egy isten, aki a fiának vérét szomjúhozza!"


Ezek irányzatos színezések és zavart képzetek, amelyek mögött a legfinomabb teológiai gondolatok durva és rosszindulatú egybekavarása lappang. Az Atya nem szomjazta saját fiának véres halálát, hanem a Fiú saját maga kívánt szeretetből s irgalomból nemcsak leszállni közénk, hanem öntestének véres és önkéntes áldozata által teljes elégtételt nyújtani az isteni igazságosságnak a mi bűneinkért. Nem vérengző kegyetlenség tehát az Istenember halála, hanem ellenkezőleg, az isteni irgalomnak és szeretetnek fönséges megnyilatkozása.


Olvasd ezt el: [link]

2010. jún. 24. 01:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 82/182 anonim ***** válasza:

Érdekes, ezzel szemben Arius előtt nem igen találni egyetlen keresztényt sem, aki tagadta volna azt az állítólagos "pogány" tant, hogy Jézus Krisztus valóságos Isten! Én a helyedben elolvasnám ezt: [link]


Akikkel pedig Mohamed találkozott, azok nem Jézus valóságos istenségét tagadó ariánusok, hanem egy másik eretnekség hívei, a nesztoriánusuk voltak, akik szétválasztották Jézus emberi és isteni természetét, de ettől még nem tagadták, hogy Jézus Isten! Az általad elképzelt iszlámszerű őskereszténység egészen egyszerűen nem létezett. Jézus Egyházat alapított, amelyről azt mondta, hogy még a pokol kapui sem vesznek erőrt. Ezt az Egyházat egyszer és mindenkorra alapította, és nem azért, hogy majd 600 év múlva "rekonstruálni" kelljen. Az evangélium nem szorult vérfrissítésre!


A Biblián kívüli forrásokat két csoportra oszthatjuk. Az elsôbe azokat a kijelentéseket soroljuk, amelyek az ôskereszténység hitérôl tanúskodnak. Forrásaink második csoportját olyan szentatyáknak kijelentései képezik, akik koruk keresztényei elôtt tekintélynek számítottak.



1.


Plinius levelében olvassuk, hogy a keresztények Krisztusnak mint Istenüknek himnuszt énekeltek (10 ep 97).

Iustinus (görögösen: Jusztinosz) említi, hogy a zsidók botránkozva emlegetik: a keresztények istene ,,Deus patiens'', szenvedô Isten (Dial 38 12).

Az eretnek Celsus (görögösen: Kelszosz) is úgy véli, hogy a pogányok méltán gúnyolják a keresztényeket azért, hogy eltemetett, halott Istent imádnak (Orig: Cels I 51).

A vértanú-akták tanúsága szerint az üldözések idején sokaknak azért kellett meghalniok, mert Jézuson kívül más Istent nem voltak hajlandók elismerni (Acta Iust 2; Carpi 5; Pionii 9 etc.).


2.


Az ismeretlen szerzôtôl származó Didaché a jeruzsálemi bevonuláskor felujjongó köszöntést (,,Hozsanna Dávid Fiának!'') így módosítja: ,,Hozsanna Dávid Istenének!'' 10,6).

Római Szent Kelemen azt írja Jézusról, hogy ô szólt a Szentlélek által az ószövetségi szent iratokban (21 12). Más helyen Kelemen doxológiába foglalja Jézus nevét az Atyával és Szentlélekkel egyetemben (58 2).

A Kelemen második levelének nevezett legrégibb keresztény prédikáció így kezdôdik: ,,Testvérek, úgy kell nekünk gondolkodnunk Jézus Krisztusról mint Istenrôl, mint az élôk és holtak bírájáról (1 1).


A Barnabás-levél szerint Krisztus Isten Fia, és a világ teremtésekor neki mondta Isten: ,,Teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá'' (5 5). Ha nem testben jelent volna meg, nem bírnánk el dicsôségét, miként szemünk sem bír a napba nézni (5 10).

Ignatius (görögösen: Ignátiosz), Szent János apostol tanítványa ,,utánozni akarja Rómában az ô Istenének szenvedéseit'' (Róm 6 3). Így ír továbbá: ,,Egy a mi orvosunk, született és születetlen, testben élô Isten (Ef 7 2). ,,A mi Istenünket, Jézust Mária méhében hordozta'' (Ef 18 2). Másutt ,,ember alakban megjelent Isten''-t emleget (Ef 19 1).


Polycarpus (görögösen: Polükarposz) szerint Krisztus az ég és föld ura, akinek minden szellem szolgál, és aki maga fog ítélni eleveneket és holtakat (2 1), aki az Atyával egyenlô hódolatot érdemel (Mart 17 3).

A Diognetushoz (gör: Diognétoszhoz) írt levél Jézust a mindenség teremtôjének mondja (7 2), akit az Atya mint Istent és mint embert küldött hozzánk (7 4). Ugyanô változatlanságot és örökkévalóságot tulajdonít Jézusnak (11 3).

Az apologéták Logosz-spekulációi -- mint a szentháromságtanban láttuk -- nem mindig szerencsések, de ezek a filozófiai oldalról való megközelítési kísérletek Krisztus örök létezését és az Atyával való egylényegűségét nem vonják kétségbe, sôt kifejezetten vallják). Így pl. Iustinus (gör.: Jusztinosz) (Apol 1 63; 2 10), Aristides (gör.: Arisztidész) (2 6), Theophilus Antiochenus (gör.: Theophilosz Antiokhénosz) (2 15 22), Hermas (gör.: Hermász) (Sim 1 1). Irenaes-t (gör.: Eirénaioszt) a gnósztikusok példája visszariasztotta a félreérthetô spekulációktól. Teológiájának vezérgondolata: Krisztus csak úgy képes összebékíteni az embereket Istennel, ha nemcsak ember, hanem Isten is. Tertulliánusz-nál már felvetôdik a krisztusi istenség és emberség egymáshoz való viszonyának kérdése. Ezt a viszonyt késôbb az Isten-ember kifejezéssel jellemzik. Ez a kifejezés (theantróposz) elôször Origenésznél olvasható. Ô többek közt ezt írja: ,,Megtestesült, mikor Isten volt, és miután emberré lett, maradt, mi volt: Isten: (Princ praef 4 7).

2010. jún. 24. 01:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 83/182 anonim ***** válasza:
Olvasd már végig ezt tisztességgel: [link]
2010. jún. 24. 02:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 84/182 A kérdező kommentje:

1. Az egyisten hívő Keresztények létét meghazudtolni nem lehet!Ezek tények, Csak magatoknak hazudhattok!


2. Az Isten a teremtő! Minden rajta kívül teremtett! A teremtett dolgoknak ő teremtette a tulajdonságait!

Tehát ezek a tulajdonságok teremtettek! Mivel ezek a tulajdonságok teremtettek, képtelenség, hogy az öröktől létezőt felruházd vele!


3. Kérdés! Merülhet e fel az Istennél nálatok emberi tulajdonság? Ha igen akkor humanizáltátok az Istent!


4. Korán:

"Ti írás birtokosai! Ne lépjétek túl a határt a ti vallásotokban és ne mondjatok Allahról mást, csak az igazságot! Jézus, a Messiás, Mária fia csupán küldötte Allahnak, és az ő szava, amit sugalmazott Máriának, és Allahtól küldött lélek. Higgyetek hát Allahban és az Ő küldötteiben és ne mondjátok azt, hogy: "Három!" Hagyjátok abba! Jobb az nektek! Allah csupán egyetlen isten. Magasztaltassék! Nincs szüksége gyermekre, amikor Övé mindaz, ami az egekben és a földön van. Allah kiváló istápoló!A Messiás soha sem tartja méltóságán alulinak azt, hogy Allah szolgája legyen, sem az Allahhoz közelálló angyalok. Aki méltóságán alulinak tartja az Ő szolgálatát és felfuvalkodik az az ő dolga. Allah a túlvilágon mindannyiukat összegyűjti magához."

2010. jún. 24. 10:04
 85/182 anonim ***** válasza:

kedves kérdező


"Allah kiváló istápoló"


ez mi ha nem emberi tulajdonság? és a koránban szerepel...

szerintem az emberi tulajdonságokból a negatívakat nem lehet ráróni Allah ra. a többi mehet nyugodt szívvel...


üdv

25/F

2010. jún. 24. 18:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 86/182 A kérdező kommentje:

Ne legyen beteg a szíved! Te is tudod, hogy ez nem arról szól mint amit te keresel!


171. Ó, Írás Népe! Ne essetek túlzásokba hitvallásotokban, s ne mondjátok Allahra, csak az igazat! Hanem a Messiás, Jézus, Mária fia Allah küldötte, az Ő (Allah) szava, amit intézett Máriához, s az Őtőle (Allahtól való) lélek. Hát higgyetek Allahban és küldötteiben, s ne mondjátok: "három" - fejezzétek be! (Ez) jobb néktek. Hanem Allah egy Isten. (Távol áll az) Ö magasztosságától, hogy legyen Néki fia: Övé, mi az egeken és a Földön (van). Allah elegendő, kire hagyatkozz.


Ebben a fordításban így szól az a rész: Allah elegendő, kire hagyatkozz.

Tehát az istápoló az annyit jelent, hogy az akire hagyatkozol!


A részlet magyarázata:

"s ne mondjátok: "három""

Ne mondjátok, hogy az Istennek van még két isteni társa, aki ugyan ő maga, de mégsem! Akik segítenek neki a világ teremtésében, és eligazgatásában!


"Hanem Allah egy Isten. (Távol áll az) Ö magasztosságától, hogy legyen Néki fia"

Egyetlen Isten, nem osztható, és nincs neki társa!(ez a monoteizmus)

Nincs senki aki hasonlatos lenne rá! Senki nem képes arra amire Ő!


"Allah elegendő, kire hagyatkozz."

Allah önmagában elegendő, hogy megteremtse ezt a világot, fenntartsa, megbocsássa a bűnöket! Tehát Allah elég a világnak hogy létezzen, nem lehet, nem kell több Isten!

2010. jún. 24. 20:15
 87/182 anonim ***** válasza:

1. "Az egyisten hívő Keresztények létét meghazudtolni nem lehet!Ezek tények, Csak magatoknak hazudhattok!"

-> Én nem is azt hazudtoltam meg, ugyanis a Szentháromsághívő keresztények egyistenhívők. Amikkkel kend keveri, azok az unitáriusok, viszont az őskeresztények nem voltak ilyenek.


2. "Az Isten a teremtő! Minden rajta kívül teremtett! A teremtett dolgoknak ő teremtette a tulajdonságait!

Tehát ezek a tulajdonságok teremtettek! Mivel ezek a tulajdonságok teremtettek, képtelenség, hogy az öröktől létezőt felruházd vele!"

-> Ezt így aláírom, a Biblia viszont azt írja, hogy jézus is teremtő, így ő is Isten része, és ő nem teremtmény.


3. "Kérdés! Merülhet e fel az Istennél nálatok emberi tulajdonság? Ha igen akkor humanizáltátok az Istent!"

-> Nem Istennel kapcsolatban merül fel emberi tulajdonság, hiszen Jézusnak nem az Isteni természetét mondjuk embernek, hanem azt, hogy amellé, attól függetlenül felvette az emberséget is. Vagyis nem az Isten, mint olyan lett ember, hanem az a személy, aki amúgy egyben Isten is, lett ember. Nem mindegy, kár, hogy te az efféle finom teológiai fogalmak felfogására nem vagy képes, csak vered a tamtamot. Linket is kaptál, miért nem vagy hajlandó megnézni, és megérteni, hogy mit is vallunk tulajdonképpen?!

2010. jún. 24. 20:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 88/182 A kérdező kommentje:

"szerintem az emberi tulajdonságokból a negatívakat nem lehet ráróni Allah ra. a többi mehet nyugodt szívvel... "

pl???

2010. jún. 24. 20:17
 89/182 A kérdező kommentje:

"2. "Az Isten a teremtő! Minden rajta kívül teremtett! A teremtett dolgoknak ő teremtette a tulajdonságait!

Tehát ezek a tulajdonságok teremtettek! Mivel ezek a tulajdonságok teremtettek, képtelenség, hogy az öröktől létezőt felruházd vele!"

-> Ezt így aláírom, a Biblia viszont azt írja, hogy jézus is teremtő, így ő is Isten része, és ő nem teremtmény."


Ez kapásból fogalmi ellentmondás!

"Ezt így aláírom"

Jézusnak viszont teremtett tulajdonságai voltak! Tehát nem lehet Isten!

2010. jún. 24. 20:22
 90/182 A kérdező kommentje:

Ez lemaradt!


Ez kapásból fogalmi ellentmondás!

"Ezt így aláírom" (ne feledd)

Jézusnak viszont teremtett tulajdonságai voltak! De te egyet értesz azzal, hogy a teremtőnek nem lehet teremtett tulajdonsága. Akkor viszont Jézus nem lehet Isten, mert neki teremtett tulajdonságai voltak! Vagy akkor mondj ellent magadnak, és így az eszednek, és mond hogy lehet a teremtőnek a teremtett tulajdonsága! Vagy mond, hogy Jézus nem Isten!

2010. jún. 24. 20:28
❮❮ ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... ❯❯

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!