A kereszténység, az okság elve és Isten létének bizonyossága? - Teológus kerestetik!
Ez a kérdés elsősorban teológusoknak szól! Egyéni vélemények is jöhetnek, de én olyannak a válaszát várom aki képesnek érzi magát arra hogy precíz fogalmakkal, logikus gondolkozással képviselje a Katolikus Egyház álláspontját ebben a kérdésben.
Belefutottam ebbe a megfogalmazásba, ami a Magyar Katolikus Lexikonból származik:
Maga a megfogalmazás sem világos számomra. Ezen például nem tudok elmenni:
"Végül is minden véges létező esetleges, hiszen nem „maga a lét”, nem szükségszerűen létezik, előfordulhat, hogy van, de az is, hogy nincs, lényege közömbös a lét v. nemlét irányában, nem lét-alapja."
Biztosan én vagyok a buta, és nekem tudnom kellene hogy a dőlt betűvel szedett "lényege" szó mit takar. Ezt a fogalmat úgy használja, mintha az minden számára ismert és közérthető lenne, hogy mit is kell érteni egy "esetleges létező lényege" alatt. Én nem tudom hogy szerintük mit kellene alatta érteni, és persze ezért nem is lehet azon csodálkozni hogy az egész magyarázatot, meg az "okság elve" definíciójukat úgy ahogy van nem értem.
Azt sem értem, hogy "esetleges" alatt mit értenek. Nem értem pl. hogy miért írja hogy "minden létező esetleges, mert nem szükségszerűen létezik". Ez nálam a totális fogalomzavar kategóriájába eső kijelentés. Szerintem a létezőt azért nevezzük annak, mert létezik. Ha tévedünk, akkor nincs értelme további kijelentéseket tenni róla. Feltéve hogy nem tévedünk, és az általunk létezőnek gondolt dolog a valóságban is létezik: a létezése nem esetleges hanem valóságos! Egyrészt nem értem hogy mi értelme ezután olyat állítani hogy "előfordulhat, hogy van, de az is, hogy nincs" - hiszem pont a "létező"-ként való rá hivatkozás az ami azt feltételezi hogy van! Totál értelmetlen azt mondani róla (ugyan abban a mondatban!) hogy "előfordulhat hogy nincs". Azt sem értem hogy mi köze ennek a létezés szükségszerűségéhez. Hogy MIÉRT létezik (azért mert szükségszerű?), az a létezés tényén nem változtat.
Azután meg ezt írja:
"Tehát szintetikus ítélet, azonban érvénye nem a tapasztaláson alapszik (syntheticus a posteriori), hanem azt meghaladó lényegi belátáson (így syntheticus a priori)."
Oké ez így le van írva, hogy "a priori belátáson alapszik", de arról semmit nem ír hogy mi lenne ez az a priori belátás. Vagy csak az én figyelmem siklott el fölötte? (Mondjuk ez nem elképzelhetetlen, hiszen az elejét nem vagyok képes értelmezni...)
Azután ír ilyet is - ez már nem tartozik szorosan a kérdésemhez de megemlítem:
"De még ezektől is külön kell választanunk a fizikai oksági törvényt, amely ok és hatás között kétoldalú kapcsolatot föltételez, épp ezért a szabad cselekvés rendjére nem alkalmazható, csak az anyagi-térbeli folyamatokra, s nem érvényesek minden esetleges létezőre metafiz. szükségszerűséggel."
Ezzel meg nem értek egyet, és az egyet nem értésem korántsem személyes meggyőződésből vagy hitből fakad. Hanem abból, hogy a Bell-egyenlőtlenség konkrétan és tudományosan bizonyítja, hogy a valóságos fizikai folyamatok egy része megsérti az okság elvét (itt az okság elvét mint fizikai fogalmat használtam!). Nincs olyan általános "fizikai oksági törvény" ami az ok és a hatás között kétoldalú kapcsolatot föltételez. Csak speciális esetekben, a klasszikus fizika keretein belül tudunk ilyeneket állítani; és amikor egy valamirevaló fizikus ilyet állít, akkor tudatában van annak hogy az állítása egy nem túl pontos általánosítás ami csak a klasszikus fizikai keretein belül érvényes, és hogy minden klasszikus fizikai valóság olyan kvantum valóságon alapul amire nem igaz az okság (fizikai értelemben vett) elve.
Mondom: MINDENÜTT és FOLYAMATOSAN.
Ez lenne a jellemző az egész téridőben.
Ha pedig te az időt is beleveszed ebbe, akkor a folyamatok kb. fele időben visszafelé menne.
ceri
"Másrészt én a 4. dimenzió alatt az időt értettem."
vagyis ha elég gyorsan megyek akkor isten hatása csökken, sőt akár egy nagy tömegű gravitáció test is képes istent lassítani?
E két hatás alatt nekem lassabban telik isten mint a hatáson kívüli embereknek.
Akkor gondolom a gravitáció lesz a sátán.
Huhhh kezd durvulni a dolog....Én is kérek a cuccból amit szedsz!
Na igen.
Ez lesz abból, ha valaki épp csak ugatja a fizikát.
Ezért lenne nagyon-nagyon fontos a természettudományos műveltség és ennek a megfelelő tanítása!
Végtelen sokféle olyan anyagot el lehet gondolni, amely tökéletesen fejlődésképtelen vagy tökéletesen fejlődés képtelenné válik. Érdekes, hogy a végtelen lehetőség közül a mi anyagunk pont olyan, hogy szükségszerűen emberré (vagy többé-kevésbé más értelmes lénnyé) kell fejlődnie.
A létezőből következtethetünk egy örökké létezőre, mert a semmiből nem lesz semmi. Ugyanígy a saját értelmes voltunkból következtethetünk egy örökké létező értelemre, mert az értelem nélküli nem hozhat létre értelemmel bírót.
Istennek kisebb a valószínűsége, mint a fejlődő világnak típusú érvelés egy marhaság. A fejlődő világnak semmi esélye, ha nem programozzák eleve bele.
Szerény véleményem szerint, aki azt állítja, hogy értelmünk véletlenül van, s csak arra jó, hogy felismerje mennyire értelmetlen a létünk, az nagyon gonosz játékot űz, mintha a szomjazónak magyaráznák, hogy ne reménykedjen a víz létezésében.
"aki azt állítja, hogy értelmünk véletlenül van"
NAGYON VALÓSZÍNŰ, hogy véletlenül van.
Mivel ennek ezer jelét látjuk mindenhol, alkotót viszont sehol sem látunk, és a hatását sem. Persze ettől még létezhet - csak nagyon valószínűtlen.
szp72
"Végtelen sokféle olyan anyagot el lehet gondolni, amely tökéletesen fejlődésképtelen vagy tökéletesen fejlődés képtelenné válik."
elképzelni elképzelhető,de nem tudjuk ebből hánynak van lehetősége megvalósulni, és hány támogatja az életet.
Másik nem tudjuk eddig hány valósult meg, vagy hány változat létezik velünk párhuzamosan.
Sok bizonytalansági faktor, így ez az érv nem támogatja Isten létét.Ezt kéne felfogni,de sokaknak nehezen megy.
"Érdekes, hogy a végtelen lehetőség.."
érdekesnek érdekes,de ennél többet nem tudunk mondani vagy mélyebb következtetést levonni, túl kevés a tény.
"A létezőből következtethetünk egy örökké létezőre, mert a semmiből nem lesz semmi."
örökké létező hogy létezhet?
Ennyi erőből feltételezhetem anyag egy örökké létező ami véletlenszerűen felvesz különböző állapotokat, és most szerencsénkre olyan állapotban van hogy mi is létezhetünk.
felesleges egy istent feltételezni, ő csak bonyolítja a dolgot, és nem old meg semmit.
"Istennek kisebb a valószínűsége, mint a fejlődő világnak típusú érvelés egy marhaság. "
a nagy probléma vele, honnan van neki a végtelen mennyiségű információja,és alapvetően entrópikusan nem kedvező állapot hogy tartja stabilan.
Egy végtelen komplexitású dolognak végtelen mennyiségű energia kell, honnan nyeri??
Isten nevezetű objektummal sok a probléma.
Bárhonnan eltüntetem mindent megkönnyít.
szp72
"hogy felismerje mennyire értelmetlen a létünk"
Látod a képen azt a kis kék pontot. na az a Föld 6 milliárd kilométerről.
fejlett tudomány tette lehetővé 1990-ben hogy Voyager lefotozhassa a jelentőségünket.
Létünk értelme ezen a kis pontot öljük,szeressük egymást. Ám összeségében egy pici pont vagyunk a végtelen űrben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!